Jump to content
Annons

Voxengo GlissEQ


Valle

Recommended Posts

Annons
The most interesting and unique feature GlissEQ offers you is its filters with dynamic behavior.

Old news. Har funnits hos Sonalksis sedan Hedenhös... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

vad kan du göra med den som du inte kan göra med vilken annan eq-plugg som helst?

HA! So predictable! 😉

Old news. Har funnits hos Sonalksis sedan Hedenhös... 😉

Jag antar att Sonalksis har den avancerade spektralanalysen ocksÄ?

Är detta en fredagstrĂ„d? 🙂

NÀ! Men tack för erkÀnnandet!

Ja den var het 2005.

Vilken motsvarande plugg Àr "het" idag dÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag antar att Sonalksis har den avancerade spektralanalysen ocksÄ?

Nej - men sĂ„dant finns det ju gratispluggar som klarar lika bra, eller hur...? 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om det mot förmodan Ă€r nĂ„gon som inte vet varför vi skojar lite med Valle om detta med "unika pluggar", sĂ„ finns förklaringen hĂ€r: https://www.studio.se/index.php?showtopic=60208&st=0 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej - men sĂ„dant finns det ju gratispluggar som klarar lika bra, eller hur...? 😉

SÄvitt jag vet finns det ingen sÄdan gratisplugg som lÄter dig EQ:a en kÀlla samtidigt som du i samma fönster kan studera tre andra kÀllor.

I övrigt:

Ska jag vara riktigt Àrligt sÄ köpte jag inte GlissEQ för dess EQ, utan för dess "spectrum analyzer". Jag vÀntade in i det sista pÄ att det skulle implementeras i SPAN, men jag pallade fan inte vÀnta lÀngre. Men visst, det Àr kul med de dynamiska fiffigheterna ocksÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ă€r den gratis?

Ja, det finns en gratisversion med en jĂ€ttehĂ€ftig funktion; ungefĂ€r var femtionde sekund droppar nivĂ„n med cirka 6dB — lĂ„ter döhĂ€ftigt. Men visst kör du lĂ„tar under femtio sekunder sĂ„ Ă€r det ju en riktig skitplugg.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ska jag vara riktigt Àrligt sÄ köpte jag inte GlissEQ för dess EQ, utan för dess "spectrum analyzer".

Àr det just att du kan mÀta flera kanaler samtidigt som du fastnade för?

jag kontrar annars med en helt annan mÀtare:

vislmh.png

http://www.nugenaudio.com/visLM_loudness-meter_VST_AU_RTAS.php

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Àr det just att du kan mÀta flera kanaler samtidigt som du fastnade för?

jag kontrar annars med en helt annan mÀtare:

Den Ă€r sĂ€kert anvĂ€ndbar, men med den billiga versionen för 299 USD och den dyra för 449 USD, sĂ„ kĂ€nns det lite jobbigare för plĂ„nboken... 😉

Jag ska nog ta och hÀmta demot pÄ Voxengo-pluggen - för den verkar faktiskt kunna vara ganska anvÀndbar, men man fÄr ju se hur det kÀnns att jobba med den...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den Ă€r sĂ€kert anvĂ€ndbar, men med den billiga versionen för 299 USD och den dyra för 449 USD, sĂ„ kĂ€nns det lite jobbigare för plĂ„nboken... 😉

förstÄs

jag tĂ€nkte mer egentligen pĂ„ att det Ă€r pĂ„ vĂ€g mot en loudness standard 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 mĂ„nader senare...

Bump! Det Ă€r ju fredag igen. 🙂

Jag har kikat, testat och anvÀnt mÄnga eq-pluggar men ingen med GlissEQs funktionalitet. Det dynamiska beteendet Äterfinns förvisso hos Sonalksis DQ1, men den Àr inte lika smidig att anvÀnda, inte lika flexibel. GlissEQ har i ursprungslÀget sex band. Men behöver du fler Àr det bara att dubbelklicka pÄ en oanvÀnd punkt i spektrumfönstret sÄ öppnas Ànnu ett band.

Förutom den dynamiska funktionen finns en uppsÀttning olika filtertyper, spektrumanalys i flera lager (som Valle redan varit inne pÄ) och översampling. Har jag glömt nÄgot? SÀkert.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det dynamiska beteendet Äterfinns förvisso hos Sonalksis DQ1, men den Àr inte lika smidig att anvÀnda...

Fast dessa skiljer sig Ă„t ganska mycket trots allt. VĂ€l?

Jag har fÄtt för mig att DQ1 har instÀllbar attack/release och, som jag har förstÄtt det, fungerar mer som en typisk kompressor pÄ respektive band. GlissEQ struntar t.ex. i hur stark inputen för bandet man berabetar Àr, utan hur mycket energi i förhÄllande till övrigt material bandet har...

Äh, fy fan... Det gĂ„r ju inte ens att förklara!

Bild pÄ en Lama ...

Jag sa Lame, Bozo, inte LAMA!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fast dessa skiljer sig Ă„t ganska mycket trots allt. VĂ€l?

Jag har fÄtt för mig att DQ1 har instÀllbar attack/release och, som jag har förstÄtt det, fungerar mer som en typisk kompressor pÄ respektive band. GlissEQ struntar t.ex. i hur stark inputen för bandet man berabetar Àr, utan hur mycket energi i förhÄllande till övrigt material bandet har...

Jo, det har du rÀtt i. Jag har anvÀnt bÄde CQ1 (compander) och DQ1 (equaliser) och tycker ÀndÄ den senare pÄminner mer om det Gliss gör. Man kan till exempel hissa diskanten utan att den blir hÄrd.

Attack och release pÄ DQ1 har inte sÄ stort funktionellt omrÄde kan jag tycka. Det lÄter bÀst ungefÀr dÀr dom redan stÄr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...