Jump to content
Annons

Vad gör man åt ett katastrofalt trumset när det råder extrem tidsbrist?


Recommended Posts

alltså... nu är ju det här egentligen en fråga om live-situationer jag har råkat ut för, men det kanske kan finnas nån vänlig själ därute som kan komma med tips, för jag antar (vet, kan man väl säga) att det inte har hänt för sista gången.

Bandet knatar in, det är stress, man mickar upp allt, drar kablar och testar kopplingar och så vidare och så vidare.. sen har man lyckats få stället man giggar på att gå med på en soundcheck, dock max 30 minuter. Då så, det går ju oftast att fixa tänker man och ber trummisen sätta igång, och hör dom mest förträffliga och fantastiska toner spelas upp framför en. fantastiska om det hade varit skräckfilm alltså. pukorna sjunger mer än den där underbara gibson-guran i Spinal Tap och kaggen låter som en overheadfilm... att virveln sen låter som en gammal burk gevalia är ju bara grädden på moset.

Alltså: vad gör man? gate för att ta bort sången ur setet brukar ju inte funka, då trummisar med såhär kassa trumset oftast spelar lite halvmysko och väldigt, väldigt "dynamiskt" (eller, otroligt svajigt, hårt som fan när det är långsamma partier, och stört löst när det går undan, så att gaten klipper bort dom helt).

Man hinner alltså inte stämma pga tidspressen på spelstället, och det tar ju ännu längre tid att lära trummisen att lira. Ge mig ett ordentligt tips, för det går tjugo såna trummisar på ett dussin. Ska det vara så svårt att skaffa ordentliga skinn/lära sig stämma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tips? ... Innan inspelningen sätt dig med bandet som skall spela in och berätta vad som gäller.

Ta upp såna saker som att allt som är halvrepad sticker är förlåtligt på gigget men dödsdömd på inspelning.

Att allt som spelas fel hörs och kan oftast inte rättas till som i studio.

Så förberedning är A&O. Dvs stämning av gitarrer, inställningar på stärkare, STÄMNING av trummor uppvärming av bandet och rep!

Nu antar jag att du har redan genomförd inspelningen så då sitter du i en sämre sits..., vad du ska göra isf är, ingenting. Visa upp materialet för bandet i råmix och berätta vad som har gått snett. De lär inte göra om det till nästa gång =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju helt rätt, det är så man ska göra vid en inspelningssituation. jag brukar dessutom rekommendera bandet ifråga att hyra ett ordentligt trumset, eftersom det är absolut svårast (enligt mig iallafall) att ratta till i efterhand (jag vill egentligen slippa ratta överhuvudtaget på trummorna). Dessutom är dom ofta riktigt bra stämda enligt min erfarenhet.

däremot så handlade min fråga om en stressad live-situation, där man inte hinner med knappt nånting överhuvudtaget. Sen står man där och skäms för att folk tycker ljudet låter pannkaka. Detta händer fan alldeles för ofta. Tyvärr är det ju så att merparten av oss sällan enbart jobbar med professionella musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

däremot så handlade min fråga om en stressad live-situation, där man inte hinner med knappt nånting överhuvudtaget. Sen står man där och skäms för att folk tycker ljudet låter pannkaka. Detta händer fan alldeles för ofta. Tyvärr är det ju så att merparten av oss sällan enbart jobbar med professionella musiker.

inget man löser i en handvändning direkt å du har ju rätt i att folk tror att det är ljudkillens fel att det låter skit

sjunger pukorna kan du ju alltid dämpa ner dom med gaffatejp

en virvel som låter skit är ju svårare att stressa fram nåt bra ur

ojämnt spel... ja du där kan man ev försöka med kompressor men det är ju att hjälpa en med brutna ben att ta sig fram på kryckor - det blir ju ingen usain bolt av det hela precis...

gate brukar jag bara rekommendera om det är brus man vill få bort som ligger å stör - precis som du säger så gör den ingen nytta utan mer skada om batteristen växlar mellan fjäder och slägga i nävarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle stæmma ned trummorna ordentligt och bara få lite ton i dem. Blir ganska donkigt ljud men hellre det æn att det ska bli grøt av allt. Bara sæg det till trummisen. Sorry men det hær funkar inte.

Ta av underskinnet och lægg in tygliknande material, trøja eller liknande. Sætt på underskinnen igen. Gør inget med slagsidan. Funkar alltid.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra trummor, ordentliga över-/ och underskinn. Vetskap om grundprinciperna i trumstämning,

sedan för all del - "drumdial" eller någon form av "tension watch". En liten manick som

har hjälpt tusen och åter tusen trummisar att stämma trummorna. Tänker framför allt på

pukorna. Inte nog med att ett separat skinn ska vara i självsvängning; det ska sedan stå i relation

till slaghuvudet(eller tvärtom) - som i sin tur oftast ska vara en kvart/kvint från närstående puka.

Därtill följer det akustiska rummet.

I alla fall - en så'n manick kan mycket väl hjälpa en hel del. Inte som ersättning utan som komplement.

Prova även "moon-gel" e.d för att plocka bort de värsta övertonerna. Går på 50-100 spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

kan man tänka sig drumagog? i allra värsta fall liksom..

jag har fått uppdraget som livetekniker nu i en lokal som kanske inte riktigt är ultimat

och har stora problem med att trummorna rundar när man vill dra på dom.. kan tänka mig

att scenen är ihålig och gör sitt till... tips?

EDIT: enda som finns att tillgå i hårdvaruväg är EQ än så länge.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Står PA-basarna på den ihåliga scenen blir det skit. Flytta ner dem på golvet, då bör det bli bättre. I bland kan det vara en sån resonans i scenen att det är helt omöjligt att få ett vettigt trumljud. Ju kortare avstånd mellan trummickar o PA ju värre.

Ofta är ju scenen helt idiotiskt byggd, både akustiskt och estetiskt, nåt arrangören inte vill kosta på en spänn på. Att publiken tycker att även bra band verkar vara billigaband skit och därför upplevs hela pläjset som skit så man inte kommer dit nån mer gång fattar ofta inte arrangören och konkar med skulder för livet.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

kan man tänka sig drumagog? i allra värsta fall liksom..

jag har fått uppdraget som livetekniker nu i en lokal som kanske inte riktigt är ultimat

och har stora problem med att trummorna rundar när man vill dra på dom.. kan tänka mig

att scenen är ihålig och gör sitt till... tips?

EDIT: enda som finns att tillgå i hårdvaruväg är EQ än så länge.

Du kan nästan alltid EQa bort rundgång från trummor under förutsättning att du har en hyffsad EQ att jobba med.

Du behöver minst två fullparametriska band.

Om detta finns på ditt mixerbord så finns även ett hi pass filter som du ska använda.

Dock är det så att ju mer du skär ur och kranar ljudet, desto sämre låter det och till slut så hörs inte trumman längre utan blir nån sorts rytmiskt effektljud.

Funkar på hårdare musik men kanske inte så bra i jazz eller storband.

Det du ska ha och bör använda live är vanliga gatear!

...ahhh glömde en sak!

Du behöver en trumslagare som har vett att hantera sitt instrument!

Lycka till!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Elektroniska trummor!

Visst, ser lite dansband ut, och inte riktigt samma känsla, men om trummisen inte vet hur han/hon skruvar fram bra ljud i trummorna i olika situationer så saknas ändå den känslan.

Line-in, justera volym, ett-två-tre-kör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Live-jobb blir ofta stresiga av någon anledning... och soundcheck med amatörband är ju nästan mer problemlösning än mixning 🤪

Har lite saker som jag har med i casarna för att underlätta livet när det är bråttom.

# Trummpinnar! Vet inte hur många gånger man har gjort jobb där trummisen glömt eller spelat sönder sina egna.

# Gaffa-tejp, eller allra helst moongel till pukor och virvel. Tycker personligen att det är lättare att dämpa och sedan "våldta" med eq och kompressor tills man e nöjd när det är riktigt dåliga kit.

# Tyg. Typ molton eller liknande. Kanon att trycka i baskaggen. Även bra att ha när man vill få upp nån stärkare från golvet och allt som finns att använda som stativ är en ap-ful stol... Lägger man över ett svart tyg ser det helt plötsligt bra ut.

# Trummnyckel. Bara en sådan sak som att snabbstämma några få minuter kan spara tid vid mixerbordet. Även många andra delar på ett set kan behöva en trummnyckel för att justeras.

# Snarepal. Kanon om lokalen gör att virveln blir på tok för hög akustiskt.

# Några bitar mellanhård skumgummi. På många billigare set har man försökt härma de fjädrande upphängningarna till pukor som typ DW, Tama och Pearl har. I bland är de så dåliga att pukan ligger emot metallarmen vilket resulterar i ett himla skorrande. En bit skumgummi eliminerar detta problemet.

Ett välfyllt toolcase är en riktig räddare i nöden i livesammanhang, det är mer än trummor som kan ställa till det. Jag brukar ha med för mycket av allt "ljudtekniskt" dvs kablar, micar/boxar, stativ osv men här är lite andra saker som är universala problemlösare man kan behöva... 😉

Gaffatejp, el-tejp, gerber/leatherman/victorinox, batterier, maglite, lasermätare, gummiklubba, verktyg i alla former, spännband/spänremmar, schakel, sling, första-hjälpen, brandsläckare, säkringar, lödkolv, elmätare, dB-mätare, märktejp, spritpennor, måttband, skivor/ipod som pause musik.

Övriga musiker kan dessutom behöva plektrum, extra telekablar, nätkablar till stärkare, batterier i alla former, huvudvärkstabletter, papper och pennor, några billiga set strängar. Det är med andra ord också att ha med sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Live-jobb blir ofta stresiga av någon anledning... och soundcheck med amatörband är ju nästan mer problemlösning än mixning 🤪

Har lite saker som jag har med i casarna för att underlätta livet när det är bråttom.

# Trummpinnar! Vet inte hur många gånger man har gjort jobb där trummisen glömt eller spelat sönder sina egna.

# Gaffa-tejp, eller allra helst moongel till pukor och virvel. Tycker personligen att det är lättare att dämpa och sedan "våldta" med eq och kompressor tills man e nöjd när det är riktigt dåliga kit.

# Tyg. Typ molton eller liknande. Kanon att trycka i baskaggen. Även bra att ha när man vill få upp nån stärkare från golvet och allt som finns att använda som stativ är en ap-ful stol... Lägger man över ett svart tyg ser det helt plötsligt bra ut.

# Trummnyckel. Bara en sådan sak som att snabbstämma några få minuter kan spara tid vid mixerbordet. Även många andra delar på ett set kan behöva en trummnyckel för att justeras.

# Snarepal. Kanon om lokalen gör att virveln blir på tok för hög akustiskt.

# Några bitar mellanhård skumgummi. På många billigare set har man försökt härma de fjädrande upphängningarna till pukor som typ DW, Tama och Pearl har. I bland är de så dåliga att pukan ligger emot metallarmen vilket resulterar i ett himla skorrande. En bit skumgummi eliminerar detta problemet.

Ett välfyllt toolcase är en riktig räddare i nöden i livesammanhang, det är mer än trummor som kan ställa till det. Jag brukar ha med för mycket av allt "ljudtekniskt" dvs kablar, micar/boxar, stativ osv men här är lite andra saker som är universala problemlösare man kan behöva... 😉

Gaffatejp, el-tejp, gerber/leatherman/victorinox, batterier, maglite, lasermätare, gummiklubba, verktyg i alla former, spännband/spänremmar, schakel, sling, första-hjälpen, brandsläckare, säkringar, lödkolv, elmätare, dB-mätare, märktejp, spritpennor, måttband, skivor/ipod som pause musik.

Övriga musiker kan dessutom behöva plektrum, extra telekablar, nätkablar till stärkare, batterier i alla former, huvudvärkstabletter, papper och pennor, några billiga set strängar. Det är med andra ord också att ha med sig.

Många bra tips. Tack 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak att fundera över är ju vilken roll man tagit på sig.

I andra sammanhang brukar man prata om att befogenhet och ansvar bör gå tillsammans.

Alltså, är du ljudtekniker, instrument-tekniker eller producent. Lite fundering på skillnaden.

Som producent skulle jag träffa bandet några veckor i förväg och lyssna på dem. Dåliga trummor får ett band inte spela med, kanske är trummisen så dålig så det enda som funkar är att byta ut honom. Allt med en rejäl fundering kring vad som är syftet: är det amatörer som vill spela eller finns det nåt kommersiellt syfte. Är det "bara" dåligt stämda och justerade trummor så tar man dit nån som kan justera och stämma och göra det på plats när den stora konserten sker. Varför inte montera trum-mickar fast på trummorna så att det går fort att sätta upp på scen? Det finns massa annat man kan göra.

Som ljudtekniker så är det inte så mycket man kan göra på 30 minuter. Du är där för att få ut ljudet från bandet från scenen. Låter det illa om bandet är så lär det låta illa ut från PA-t också. Kanske kan det vara en lärdom för dem som spelar att förbereda sig bättre. Du kanske kan hjälpa dem till nästa gång genom att göra en liten "utvärdering" av bandet från din synpunkt, kanske en krysslista: stämda trummor () katastrof () ok () perfekt. Kanske ge bandet en inspelning av konserten där de får höra själva hur illa de är synkade och hur illa gitarrerna stämmer. Men det går inte att polera fram det som inte finns, skräp kommer låta skräp.

Nå, några tankar.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev lite förvånad över din toolcase rsound!

Om än hedervärt att erbjuda dessa tjänster till ett band så skulle det aldrig falla mig in.

Mitt jobb som ljudtekniker är att förstå bandets sound och hur jag ska överföra det ut i PA-anläggningen.

Visst låter det motsägelsefullt kontra det du beskriver!

Allt för ofta har band av mindre namnkunnighet en helt skev bild av vad de faktiskt kan och klarar leverera.

Att lira live är en konst på samma sätt som för en sessionmusiker i en studio.

Om jag skulle kliva in och justera ett bands sound, hur illa det än låter pga dåligt kunnande om sina instrument, så skulle jag snart vara utan jobb!

Tilläggas bör att allt som oftast så kommer ju band faktiskt och frågar om hur de ska göra för att få ut det de vill leverera. Men den dialogen hålls ju inte vid soundcheck precis.

En bandtekniker har en helt annan uppgift än vad en FOH-tekniker har i mina ögon sett.

Piiiz!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt toolcase liknar nog de flesta tekniker jag har stött på i olika sammanhang. Även om jag kanske har lite mer instrument-prylar med mig och färre ljus-tillbehör, ingen sprit heller vilket annars e vanligt 😆

På stora gig där man basar över scentekniker, backlinetekniker och humpare så är det ju en helt annan sak. Där kan man ofta klara sig ifrån "alltiallo" problemet. Verkligheten för många tekniker är att man får fixa ALLT, även ljus och transport.

Att bandet valt ett skitset för att det har ett "sound" man vill åt är ovanligt enligt min erfarenhet. Dom gångerna det dock är så så brukar man förstå det ganska snabbt 😉 Det här är med "katastrofalt trumset" ett problem när trummisen har dålig koll eller riktigt dålig ekonomi och inte vet hur han/hon ska göra själv.

Att hjälpa mindre band som inte har så stor koll brukar upskattas väldigt och HAR gett massa bra referenser och därmed många jobb.

Låter det så bra det bara kan så lär arrangören/bandet höra av sig igen om de behöver hjälp. Vanligtvis så sköts ju allt bokande av tekniker/ljudbolag av manager/arrangör/skivbolag/bokningsbolag dvs de som hör utljudet, banden brukar lyssna på vad dom säger 😉

Förstår faktiskt inte vilken trummis som skulle bli sur om man hjälper dom i ett sånt här sammanhang. Jag skulle ju inte hoppa in å mecka med ett trumset till ett gäng punkare som vill ha ett rejält skramligt och skitigt ljud eller en jazzgubbe där det verkligen ska låta som det gör akustiskt. Men i dom sammanhangen låter det ju inte illa egentligen, det låter ju som det "ska".

Jag har den uppfattningen att ju mer man hjälper och lär banden ju mer kan de utvecklas. OCH ju mer utvecklas man som tekniker. Att det påverkar "soundet" att stämma och dämpa är ju inte värre än att skruva på EQ, Gate och kompressor för att komma dit man vill. Tvärtom så tycker jag att det är bäst att börja vid källan. Man får göra det med lite stil, typ förklara vad skillnaden kommer att bli och varför det inte låter bra innan man sätter igång. "Flytta på dig djävlaaa snorunge så ska jag stämma skiten åt dig" kanske inte blir så bra 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon i bandet kan stämma trummor (faktiskt inte helt ovanligt) så be dom göra det medan du placerar ut micar osv. Det kan spara mycket tid.

Lite överkurs är att ha med ett extra backdrop som man kan vika ett par gånger och hänga över några stolar bakom trummorna. Minskar slammer i lokalen rejält. Brukar göra detta om man kan i kyrkor och andra "sten" lokaler. Men det tar ju plats i packningen och kanske inget man drar med sig varje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju såklart väldigt olika beroende på ifall man ska mixa 15åriga kompisgänget som plötsligt blivit rockstjärnor eller ett mer seriöst repat band.

Ibland kan man ju gå in och hjälpa de lite mera på trummorna och ibland får man låta bli.

Moongel rekommenderar jag dock, att ha med lite extra plektrum och trumstockar är ju också rätt fiffigt. Lätt att råka glöma det någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...