Jump to content
Annons

Mixning med bara hörlurar.


denial678

Recommended Posts

Vi är ett band som ska börja inspelningen av våran första platta. Vi kommer använda oss utav detta för inspelningen:

Ljudkort:

• M-Audio Fast Track Ultra 8R

Mikrofoner:

• Kagge: Shure Beta 52

• Virvel: SM57

• Pukor: SM57

• Overhead: Två Oktava MK 012

Sång och gitarrerna kommer vi spela in med SM57'or. Basen kommer vi förmodligen spela in via line-in. Vi kommer använda oss utav Cubase för mixningen. Vi är nybörjare när det gäller mixning, men vi har tyvärr inte råd att låta ett proffs mixa det åt oss. När vi är klara med mixningen kommer vi dock skicka in plattan till en professionell studio för mastering.

På grund av våran begränsade budget så har vi tyvärr inte heller råd för monitorer. Vi kommer alltså mixa plattan med enbart studio hörlurar (Sennheiser HD-380 Pro). Är detta möjligt eller är monitorer ett måste för att få en hyfsat bra mixning? Har ni några tips och råd om vad vi bör tänka på inför inspelningen och mixningen? Är dessa hörlurar bra nog för oss?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kommer att bli problem att höra fasfel i hörlurarna.. Speciellt mellan mickar i trumsetet. Om ni har någorlunda hyfsade högtalare till datorn så kan det vara läge att då och då kontrollyssna i dom och växla mellan stereo och mono. Med högtalare kommer ni att kunna höra fasfel korrekt.

Annars kommer det säkert att funka! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att bli problem att höra fasfel i hörlurarna.. Speciellt mellan mickar i trumsetet. Om ni har någorlunda hyfsade högtalare till datorn så kan det vara läge att då och då kontrollyssna i dom och växla mellan stereo och mono. Med högtalare kommer ni att kunna höra fasfel korrekt.

Annars kommer det säkert att funka! 🙂

Jo vi har ju högtalare, men de är vanliga hemmabruks högtalare från Creative som används vid datorn. Kan vi använda dessa för att kontrollera eventuella fasfel? Vart växlar man mellan mono och stereo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa lite tunt skumgummi och sätt som puffskydd på sm57an om ni inte kan få tag på en stormembranare. Ni kan ju testa Oktavan på sången med.

Om nån av er har en bergsprängare så kan ni ha stor nytta av att lyssna i den. Särskilt om ni kan spela en favo-cd igenom den och jämföra ljudet. Gör man inte så blir det nästan stupsäkert att man drar på alldeles för mycket bas. Lika med diskanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bra och kul att ni satsar, men jag har lite förslag.

Skit i mastringen. Ni säger att ni är nybörjare på inspelning och mix och en dyr mastring kan inte väga upp de eventuella fel ni gör som nybörjarmixare. Lägg istället de pengarna på förslagsvis:

A) En tekniker som mixar och gör en hyffsad master själv.

😎 En SE X1 kondensatormik och puffskydd, till sången. Förutsatt att ni inte spelar metal eller hardcore, då kan ni köra på sm57.

Sen vill jag bara tillägga, eftersom ni har så stort fokus på vilka mikar ni använder, att en bra preamp är viktigare än en bra mik. 🙂

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att bli problem att höra fasfel i hörlurarna..

det där fick mig att undra lite. borde det inte vara så att fasfel är enklare att uppfatta i lurar, där det är reflektionsfritt, än ur högtalare, som då skickar ut ljudet i ett rum där allting blandas hejvilt ganska omgående? Det låter mer logiskt för min del, utveckla gärna 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har gjort när jag har försökt mig på att mixa i bara lurar är att jag sänker diskanterna alldeles för mycket, så det låter som man lyssnar genom en kudde. Bara ett par av vilka skräphögtalare som helst hjälper till att inte få det så, om man så bara använder dem som referens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att ni ganska lätt undviker fasfel med den minimala trummikningen. Annars fasvänd dom mikar ni tror kan hamna i sån situation i DAWen

Sedan har jag ett likadant M-Audio och det är bra preamp i dom mikingångarna så det är nog också lugnt.

Däremot...mixa på och bränn ut en CD ta med ut i bilstereon och kör även som G.Nilsson säger på hemmastereo eller sprängare och jämför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att ni ganska lätt undviker fasfel med den minimala trummikningen. Annars fasvänd dom mikar ni tror kan hamna i sån situation i DAWen

Att bara fasflippa är oftast inte den bästa metoden. Man har ju bara tur om det skulle vara exakt 180 graders fasvinkel mellan två spår. Oftast så ligger det någonstans mittemellan så att flytta mickarna vid inspelning är alltid att föredra (och då ev. fasvända). Visst kan man skuta spår i tidsdomänen efter inspelning men då brukar rumsklangen och annat läck låta mindre bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man kan men det jag menar är att om man normalt mixar i högtalare så hör man oftast fasfel direkt utan att behöva slå om till mono. Fasfel är svåra att höra i stereo då man lyssnar i lurar.

Varför då? Man kan lyssna i mono även i hörlurar ...

Link to comment
Dela på andra sajter

När man har hörlurar på sig så kommer ljudet direkt till örat och det sker ingen summering i rummet som det blir med högtalare. Om en signal är ur fas hör man det oftast direkt.

Har man hörlurar på sig blir det ingen sådan summering utan då måste man hela tiden slå över till mono-lyssning för att kunna upptäcka fasfel.

det där fick mig att undra lite. borde det inte vara så att fasfel är enklare att uppfatta i lurar, där det är reflektionsfritt, än ur högtalare, som då skickar ut ljudet i ett rum där allting blandas hejvilt ganska omgående? Det låter mer logiskt för min del, utveckla gärna 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta möjligt eller är monitorer ett måste för att få en hyfsat bra mixning?

självklart är det möjligt

men det kommer förstås kräva en hel del kontrollyssning i andra ljudsystem - bilen, hemma hos varann, kanske nån vanlig bergssprängare eller varför inte en värsting hifi anläggning

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man hörlurar på sig blir det ingen sådan summering utan då måste man hela tiden slå över till mono-lyssning för att kunna upptäcka fasfel.

nja

håller inte alls med

fasfel i lurar brukar upplevas som en mer eller mindre tydlig skruvad känsla mellan öronen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det håller jag med om.. Men det kräver ett extremt tränat öra att höra ett fasfel mellan 2 mickar i trumset i en hel mix (bas gittarer sång etc) med hörlurar. Med riktiga högtalare kommer man att höra direkt eftersom ljudet från vänster högtalare även träffar höger öra och vise versa.. Med hörlurar kan man bara höra höger i höger och vise versa.

nja

håller inte alls med

fasfel i lurar brukar upplevas som en mer eller mindre tydlig skruvad känsla mellan öronen...

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni ska mixa, se då till att ha en cd till hands, en med ett ljud ni själva gillar. Koppla in cdn, eller om ni har låten i datorn och muta alla era kanaler och lyssna växelvis på cdn och er egen mix. Gör man inte så drar manalltid på för mycket bas. Jämför hela tiden då och då så kan det bli bra utan monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det håller jag med om.. Men det kräver ett extremt tränat öra att höra ett fasfel mellan 2 mickar i trumset i en hel mix (bas gittarer sång etc) med hörlurar. Med riktiga högtalare kommer man att höra direkt eftersom ljudet från vänster högtalare även träffar höger öra och vise versa.. Med hörlurar kan man bara höra höger i höger och vise versa.

så kan det säkert funka för dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är ett band som ska börja inspelningen av våran första platta. Vi kommer använda oss utav detta för inspelningen:

Ljudkort:

• M-Audio Fast Track Ultra 8R

Mikrofoner:

• Kagge: Shure Beta 52

• Virvel: SM57

• Pukor: SM57

• Overhead: Två Oktava MK 012

Sång och gitarrerna kommer vi spela in med SM57'or. Basen kommer vi förmodligen spela in via line-in. Vi kommer använda oss utav Cubase för mixningen. Vi är nybörjare när det gäller mixning, men vi har tyvärr inte råd att låta ett proffs mixa det åt oss. När vi är klara med mixningen kommer vi dock skicka in plattan till en professionell studio för mastering.

På grund av våran begränsade budget så har vi tyvärr inte heller råd för monitorer. Vi kommer alltså mixa plattan med enbart studio hörlurar (Sennheiser HD-380 Pro). Är detta möjligt eller är monitorer ett måste för att få en hyfsat bra mixning? Har ni några tips och råd om vad vi bör tänka på inför inspelningen och mixningen? Är dessa hörlurar bra nog för oss?

Måste säga att HEGOBALD i första inlägget har rätt. Visst att hörlurar kan vara bra när man vill lyssna på "småsaker" men i det stora hela e monitorer rätt bra. Dom skall varken "lägga till" eller "dra ifrån" det man lyssnar.. det som ibland kna låta bra i lurar låter oftast skit i högtalare..men har man som sagt hyfsade datorhögtalare kan man komma rätt nära ett bra sound.... bästa e nog att panorera ut vissa intrument rätt hårt höger(vänster för att höra dom bättre i mindre bra högtalare. Hoppas på att få höra lite hur det låter längre fram ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Det är inga problem att mixa med bara hörlurar, _men_ det blir extra viktigt att man kan sin lyssning väl då. Av egen erfarenhet vet jag att ett fel man gärna gör är att mixa trummor och bas för högt, så att det bara dånar sen när man lyssnar ur högtalare. Lyssna igenom massor med referensmusik och notera verkligen hur allting låter. Då kan man göra bra mixar även i hörlurar.

"Allting låter bra i hörlurar" är ett gammalt uttryck som jag hörde när jag pluggade ljudteknik, därför är det extra viktigt att veta vad man gör när man använder hörlurar.

Och till sist (mycket viktigt!): vila öronen med jämna mellanrum när du mixar i hörlurar! När öronen tröttas ut är risken stor att man mixar fel och att man måste göra om en massa saker sen när man lyssnar med lite piggare öron. Och min erfarenhet är att öronen tröttas ut snabbare när man använder hörlurar.

Edit: förtydligande.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...