Jump to content
Annons

Håkan sjunger falskare än nånsin!


Tokas

Recommended Posts

Och jag tror inte att det är en tillfällighet att falsksjungande band är så populära just nu. Det är en reaktion mot den nya teknikens sätt att perfektionera, platta ut, och bli sååå tråååkig....

Tror snarare att det handlar om grupptryck i detta fallet. Det är alltid nån dum jävel som tycker sånt här är bra, och alltid några som hänger på. Sen sen blir det en stor "grej".

Det är fan tur man inte faller för sånt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Pophistorien vimlar av emellanåt oskönsjungande individer; Dylan, Lundell, Ljungström och sen alla som någonsin varit inom 100 meters räckvidd för Broder Daniel. 😄

Men whåtehäck, man sjunger ju inte så jävla rent själv heller och skulle man ha samma publik som dom* här killarna så skulle man säkert inte vilja göra något åt det heller eftersom det är part-of-the-package. Hur skulle Beatles ha låtit med Vinnie Colaiuta som trummis, eller hur väl skulle Tom Waits whiskydruckna soptipps-ballader låtit med en Christer Sjögren-pipa?

Nä, kom igen Håkan, vad skulle vi annars göra!

(*= "dem" för dig Tokas 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Kiefz / Okej, jag kanske generaliserade lite väl hårt. Men jag har attans så svårt för Gary Moores bluesiga musikförsök. Han har väl inte gjort nåt bra sen urgamla G-force?

Dock hyser jag den största respekt för Phil Lynotts alster. Den killen hade koll...

jag syftade inte direkt på bluesförsöken herr Moore har gjort.. han har bara gjort ett fåtal bra låtar sedan han gick och blev lite små mesig... men från början var han juh en riktig gitarrhjälte.. lyssna på skivan wild frontier tex..

Link to comment
Dela på andra sajter

Pophistorien vimlar av emellanåt oskönsjungande individer; Dylan, Lundell, Ljungström och sen alla som någonsin varit inom 100 meters räckvidd för Broder Daniel. 😉

Men whåtehäck, man sjunger ju inte så jävla rent själv heller och skulle man ha samma publik som dom* här killarna så skulle man säkert inte vilja göra något åt det heller eftersom det är part-of-the-package. Hur skulle Beatles ha låtit med Vinnie Colaiuta som trummis, eller hur väl skulle Tom Waits whiskydruckna soptipps-ballader låtit med en Christer Sjögren-pipa?

Nä, kom igen Håkan, vad skulle vi annars göra!

(*= "dem" för dig Tokas 😄 )

feltet ligger juh igentligen inte i att han just råkar sjunga lite falskt utan att det är just falsksjungande som gör Håkan.. han är mordern och tredig med sin "egna" sin stil men va fan hände med själva musiken, det är väll musik han sysslar med??...dylan har juh i alla fall skrivt ett ganska stort antal oförglömliga låtar.. ingen som säger att man måste sjunga helt perfekt.. minst lika dåligt med popartister som inte änns törs sjunga live för att dom kan missa någon ton här och var... vafan Gary Moore tex sjunger långt ifrån perfekt men han är juh istället jävligt duktigt på att lira gitarr och skriva musik..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ogillar skarpt när folk säger vad som ÄR bra och dåligt..

Jag tycker Håkan Hellström har gjort grymma låtar och är en av de bästa sångarna i Sverige. Punkt. Och det beror inte på att jag är utsatt för någon form av "grupptryck".

Musik som är sterilt ren och ofalsk tycker jag är förbannat tråkig.

Som sagt var: ni som inte gillar håkan p.g.a. att han sjunger falskt kan ju absolut inte tycka att Bob Dylan är bra eller (han sjunger ju "falskt som en kråka" ibland)

Link to comment
Dela på andra sajter

Pophistorien vimlar av emellanåt oskönsjungande individer; Dylan, Lundell, Ljungström och sen alla som någonsin varit inom 100 meters räckvidd för Broder Daniel. 😉

Men whåtehäck, man sjunger ju inte så jävla rent själv heller och skulle man ha samma publik som dom* här killarna så skulle man säkert inte vilja göra något åt det heller eftersom det är part-of-the-package. Hur skulle Beatles ha låtit med Vinnie Colaiuta som trummis, eller hur väl skulle Tom Waits whiskydruckna soptipps-ballader låtit med en Christer Sjögren-pipa?

Nä, kom igen Håkan, vad skulle vi annars göra!

(*= "dem" för dig Tokas 😄 )

I det fallet är de faktiskt betydligt mer rätt att skriva "dom" än "dem" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Säga vad man vill om tonsäkerheten i Håkans röst... han lyckas iallafall förmedla en passion som få. Och jag tror inte att det är en tillfällighet att falsksjungande band är så populära just nu. Det är en reaktion mot den nya teknikens sätt att perfektionera, platta ut, och bli sååå tråååkig....

... ju!

Kunde inte sagt det bättre själv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Säga vad man vill om tonsäkerheten i Håkans röst... han lyckas iallafall förmedla en passion som få. Och jag tror inte att det är en tillfällighet att falsksjungande band är så populära just nu. Det är en reaktion mot den nya teknikens sätt att perfektionera, platta ut, och bli sååå tråååkig....

... ju!

Kunde inte sagt det bättre själv 😉

Inte jag heller.

Den totala euforin & glädjen i Håkans musicerande är något man inte träffar på så ofta. Det är samma oförfalskade när han sitter & sjunger Gustav Lindströms visa hemma hos min brorsa på Fjällis som när han står på scen inför den samlade svenska musikeliten. Även samma totala glädje när han i timmar får prata om Brian Wilson- eller Harry Nilsson-texter.

Jag tänker aldrig påstå att han är en bra sångare. Men jag vågar påstå att han är en av Sveriges i särklass bästa musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker aldrig påstå att han är en bra sångare. Men jag vågar påstå att han är en av Sveriges i särklass bästa musiker.

Kan mycket väl hända, men varför, av alla tusen olika sätt det finns att vara musiker på, varför ska han satsa på något som är så otroligt dålig på??

Link to comment
Dela på andra sajter

äh ni är bara avundsjuka

det är jag iallafall, skulle vara överjävlalycklig om jag kunde sjunga som han.

Det kan du. Jag lovar!!!

Overrated? YES!!! Jag vet inte, men känslan jag får när jag hör hr. Hellström "sjunga" är följande:

Jag är 17 år gammal. Står på övre däck (Köpenhamnsbåten Malmö-Köpenhamn). Ingen förstår mig (mina tankar om livet alltså), och naturligtvis fattar inte jag någonting heller. Stämmer upp i en improvisatorisk sång, och genast känns allting mycket bättre.

Måste tilläggas att jag gillar hr. Hellström, och det han står för (om han nu står för det han gör).

Link to comment
Dela på andra sajter

(*= "dem" för dig Tokas  😄 )

I det fallet är de faktiskt betydligt mer rätt att skriva "dom" än "dem" 🙂

Fast jag skulle fortarande ha skrivit "de", och inte dom eller dem. 🙂

Ja "de" är ju det 100% korrekta. dem är inte rätt överhuvudtaget 🙂 dom är mittemellan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Säga vad man vill om tonsäkerheten i Håkans röst... han lyckas iallafall förmedla en passion som få. Och jag tror inte att det är en tillfällighet att falsksjungande band är så populära just nu. Det är en reaktion mot den nya teknikens sätt att perfektionera, platta ut, och bli sååå tråååkig....

... ju!

Kunde inte sagt det bättre själv 😄

Inte jag heller.

Den totala euforin & glädjen i Håkans musicerande är något man inte träffar på så ofta. Det är samma oförfalskade när han sitter & sjunger Gustav Lindströms visa hemma hos min brorsa på Fjällis som när han står på scen inför den samlade svenska musikeliten. Även samma totala glädje när han i timmar får prata om Brian Wilson- eller Harry Nilsson-texter.

Jag tänker aldrig påstå att han är en bra sångare. Men jag vågar påstå att han är en av Sveriges i särklass bästa musiker.

Så sant så sant

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lång denna tråden än blir så kan ni aldrig övertala varandra att Håkan Hellström kan/kan inte sjunga. Skönsången ligger i betraktarens öra, om jag gillar det jag hör så hjälper det inte hur många som försöker övertala mig att det låter helvete, jag njuter ju iallafall och vet att de har fel. Samma sak vice versa.

Har också haft otroligt svårt för den lille göteborgaren, men när han plötsligt bestämde sig för att göra visor, mot all expertis inrådan, bara för att han gillade det, då fick jag plötsligt en oerhörd respekt för killen. Det verkade som om han uppriktigt sket i vad media och hans karriär krävde. Han ville spela in "det går en vind över vindens ängar" och han gjorde det. Alla andra Brittnysar och deras likar hade skitnödigt tittat sig omkring och sagt att, nej visst ja, förlåt mig, klart att jag inte kan göra det JAG vill. Dessutom ser jag att han kan föra en del av vår fantastiska vis-skatt vidare till alla finniga fjortisar som gillar honom, och det är också en gärning som gör mig glad.

Efter den skivan har jag lyssnat med andra, nya, öron på honom. Då hör jag delar av det som Danny försöker förmedla, och det som Mickel också säger, den totala hängivelsen, som bara en berusad 17-åring på Köpenhamnsbåten kan ha i ett ögonblick av inspiration!

Meningen med detta inlägg är inte att vända någon eller förklara vad som är bra och dåligt i livet, bara en kort (hrm..nåja) beskrivning av min och Håkans relation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppfattningen att en bra röst är en röst som är tekninskt perfekt är väldigt inskränkt. Ingen sjunger "bra" eller "dåligt". Man sjunger på olika sätt.

Känslan i en röst är viktigast. Det gäller både för opera och skrammelpop med "för höga" ambitioner. Gillar man inte håkan så gör man det antingen för att man inte gillar den känsla hans sång förmedlar eller för att den inte är tekninskt korrekt. Den första åsikten kan man inte säga nått om men en person med den senare kan ju gräva ner sig.

Personer som förespråkar Autotune och sångtagningar i 5000 delar har glömt något på vägen vilket råkar vara karaktär. Anledningen till att "Idol" och dylika program är helt förkastliga är för att alla strävar efter att efterlika ett tekninskt ideal och inte att bejaka de egna karraktärsdragen en röst har. Generellt sätt är dagens musik alldeles för karaktärslös, dvs stöpt i samma form. Den tekniska utvecklingen har gjort att hur många som helst här på studioforumet hade kunnat kopiera "Daniels" "Dreams come true" nästan exakt. Nån kan ju försöka o kopiera "Känn ingen sorg för mig Göteborg".

Håkan Hellström hade åkt ut i fösta omgången i "Idol", ändå köper lika många Håkans skiva som Daniels. Varför?

Alla kan inte gilla alting. Det finns inget speciellt värde i att alla ska gilla allt.

Alla behöver inte gilla Håkan men det faktum att han bejakar sitt eget sätt att uttrycka sig gör hans uttryck mer unikt och vissa råkar gilla den känsla han förmedlar. Bra eller dålig så berikar han ändå musikvärlden genom det faktum att han är unik. Jag personligen uppskattar att uttryck som är unika/har en egen

känsla existrerar. Att jag inte gillar alla dessa är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lång denna tråden än blir så kan ni aldrig övertala varandra att Håkan Hellström kan/kan inte sjunga. Skönsången ligger i betraktarens öra, om jag gillar det jag hör så hjälper det inte hur många som försöker övertala mig att det låter helvete, jag njuter ju iallafall och vet att de har fel. Samma sak vice versa.

Har också haft otroligt svårt för den lille göteborgaren, men när han plötsligt bestämde sig för att göra visor, mot all expertis inrådan, bara för att han gillade det, då fick jag plötsligt en oerhörd respekt för killen. Det verkade som om han uppriktigt sket i vad media och hans karriär krävde. Han ville spela in "det går en vind över vindens ängar" och han gjorde det. Alla andra Brittnysar och deras likar hade skitnödigt tittat sig omkring och sagt att, nej visst ja, förlåt mig, klart att jag inte kan göra det JAG vill. Dessutom ser jag att han kan föra en del av vår fantastiska vis-skatt vidare till alla finniga fjortisar som gillar honom, och det är också en gärning som gör mig glad.

Efter den skivan har jag lyssnat med andra, nya, öron på honom. Då hör jag delar av det som Danny försöker förmedla, och det som Mickel också säger, den totala hängivelsen, som bara en berusad 17-åring på Köpenhamnsbåten kan ha i ett ögonblick av inspiration!

Meningen med detta inlägg är inte att vända någon eller förklara vad som är bra och dåligt i livet, bara en kort (hrm..nåja) beskrivning av min och Håkans relation.

Skönsången ligger i betraktarens öra, om jag gillar det jag hör så hjälper det inte hur många som försöker övertala mig att det låter helvete, jag njuter ju iallafall och vet att de har fel. Samma sak vice versa.

Det var dit jag ville komma. TACK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lång denna tråden än blir så kan ni aldrig övertala varandra att Håkan Hellström kan/kan inte sjunga.

Jag startade självklart inte denna tråden för att övertala folk vad dem tycker är bra eller dåligt, utan snarare för att få reda på hur och varför dem tycker Håkans röst är så bra. För jag har inte lyckats förstå det.

Än i alla fall.

Och så ville jag ha en rolig disskution, såklart. 🙂

(vilket det verkligen blev. 54 svar sen igår morse är inte så dåligt. 😄 )

Jag tog upp ungefär samma disskution på forumet på www.hakanhellstrom.com för ett tag sen.

Jäklar vilket liv det blev. 😉

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lång denna tråden än blir så kan ni aldrig övertala varandra att Håkan Hellström kan/kan inte sjunga.

Jag startade självklart inte denna tråden för att övertala folk vad dem tycker är bra eller dåligt, utan snarare för att få reda på hur och varför dem tycker Håkans röst är så bra. För jag har inte lyckats förstå det.

Än i alla fall.

Och så ville jag ha en rolig disskution, såklart. 🙂

(vilket det verkligen blev. 54 svar sen igår morse är inte så dåligt. 😛 )

Jag tog upp ungefär samma disskution på forumet på www.hakanhellstrom.com för ett tag sen.

Jäklar vilket liv det blev. 😉

Ha ha ha ha, du är en riktig Tokas du ! ! 😄🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag tänker aldrig påstå att han är en bra sångare. Men jag vågar påstå att han är en av Sveriges i särklass bästa musiker.

Kan mycket väl hända, men varför, av alla tusen olika sätt det finns att vara musiker på, varför ska han satsa på något som är så otroligt dålig på??

Han satsar ju på att skriva låtar, & framföra dom på ett levande & underhållande sätt.

Jag är förmodligen partisk eftersom han är är en personlig vän, men det är han ju otroligt bra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lång denna tråden än blir så kan ni aldrig övertala varandra att Håkan Hellström kan/kan inte sjunga.

Jag startade självklart inte denna tråden för att övertala folk vad dem tycker är bra eller dåligt, utan snarare för att få reda på hur och varför dem tycker Håkans röst är så bra. För jag har inte lyckats förstå det.

Än i alla fall.

Och så ville jag ha en rolig disskution, såklart. 🙂

(vilket det verkligen blev. 54 svar sen igår morse är inte så dåligt. 😉 )

Jag tog upp ungefär samma disskution på forumet på www.hakanhellstrom.com för ett tag sen.

Jäklar vilket liv det blev. 😎

Det är ingen mening att försöka ta reda på det. Jag har försökt i åratal, ända sen jag hörde "Känn ingen sorg för mig Götlabörg" (som jag naturligtvis trodde var ett skämt när jag hörde låten..).

Det enda som jag får som svar när jag konfronterar folk med att han låter som en speedad kråka som har ont i halsen, så försvarar de med att han har charm och är energisk (o.s.v.).

Intressant site förövrigt:

http://www.helstold.vintervila.se/

Men vad 17, folk får väl lyssna på det de känner sig nöjda med att lyssna på. Själv sätter jag hellre på en platta med Miles Davis, Depeche Mode, kent eller Prodigy t.ex... Helvete, sätter hellre på en platta med Scooter än Hellström, men det är jag det.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Meningen med detta inlägg är inte att vända någon eller förklara vad som är bra och dåligt i livet

då har du kommit fel, här sysslar vi bara med objektiva sanningar.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...