Jump to content
Annons

Köpt ny mick, inget ljud?!


AnuBiz

Recommended Posts

Som rubriken lyder, har köpt en mikrofon (Studio Projects B1). Kräver fantommatning, mitt ljudkort, Esi Maya 44, har fantommatning. Men jag får inget ljud i den, mer än ett långt gällt pip i princip..

Installerade nyligen Windows XP efter ett tips om att Vista/W7 inte stödjer Fantommatning. Men det är samma på XP änsålänge. Vet inte vilken mer info jag kan ge, 620w nätagg. Bör väl fungera?! Snälla hjälp någon, ställ frågor

som jag kan besvara för att underlätta. Vill verkligen ha igång den, mvh AnuBiz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://www.swedenmidimusic.se/catalog/product_info.php?products_id=366

Är det ett sånt ljudkort du har? Jag är ingen expert på området men såvitt jag vet kan man inte få nån fantommatning genom en telekontakt?

Du får köpa en preamp med xlr ingång och 48v som du kopplar in micken i innan signalen går in i ljudkortet, då ska det nog fungera.

exempelvis en sån här.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.swedenmidimusic.se/catalog/product_info.php?products_id=366

Är det ett sånt ljudkort du har? Jag är ingen expert på området men såvitt jag vet kan man inte få nån fantommatning genom en telekontakt?

Du får köpa en preamp med xlr ingång och 48v som du kopplar in micken i innan signalen går in i ljudkortet, då ska det nog fungera.

exempelvis en sån här.

Jo - det förekommer att fantommatning skickas ut på TRS-kontakt också, även om det är väldigt ovanligt. Det gäller förstås då att ha en korrekt kopplad balanserad XLR-TRS kabel och att man aldrig kopplar in/ur kabeln eller micken medan fantommatningen är aktiverad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo - det förekommer att fantommatning skickas ut på TRS-kontakt också, även om det är väldigt ovanligt. Det gäller förstås då att ha en korrekt kopplad balanserad XLR-TRS kabel och att man aldrig kopplar in/ur kabeln eller micken medan fantommatningen är aktiverad...

Kul, har man lärt sig något nytt...

Då borde väl hans problem ligga i att han har en obalanserad kabel???

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrollera så din xlr kabel inte är trasig. Kolla även så du inte missat klicka i 48v knappen i maya 44 control panel.

Fungerar det med mikrofoner som inte behöver 48v eller blir det samma resultat då också?

Snabba svar! Ja det fungerar med andra typ karaokemikrofoner för hembruk..Jag trodde att fantommatningen skulle få skiten att fungera utan preamp, de har ja ingen. Med andra ord så kanske jag måste köpa de då?

nankerphelge: Ja det är ett sånt ljudkort jag har!

Claes: det är väl inte sååååå farligt att sätta på fantommatningen på en kondensatormick? eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul, har man lärt sig något nytt...

Då borde väl hans problem ligga i att han har en obalanserad kabel???

Ja - om det är en obalanserad XLR-tele, så kommer det inte att fungera. Det kan däremot finnas en risk att micken skadas... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: det är väl inte sååååå farligt att sätta på fantommatningen på en kondensatormick? eller?

Man ska inte koppla in eller ur någonting medan fantommatningen är på (oftast är det inga problem, men man kan ha otur) - och det är ännu större risk när du har fantommatningen i en tele, eftersom du ju inte ansluter alla stiften samtidigt, utan kommer att få in spänningsmatning på fel stift medan du kopplar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså, jag har ju samma kabel till en vanlig karaokemick med xlr som sagt o den får ja ju ljud i! Men de låter lite knastrigt.

Hur ser tele-änden ut?

Kolla i denna artikeln och se om det är en TS eller TRS: http://wiki.kontrollrummet.com/Telekontakt

Karaoke-mickar brukar vara dynamiska (och funkar därför utan fantommatning) - och det är inte ovanligt att det dessutom är obalanserat...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - då är det rätt kontakttyp i teleänden i alla fall.

Återstår i så fall att kolla om kabeln är rättkopplad. Har du möjlighet att mäta det med en ohmmätare? Kolla enligt den balanserade kopplingen mellan TRS och XLR här: http://wiki.kontrollrummet.com/XLR

EDIT:

Jag hann svara innan du hade rättat ditt svar... 😉

Med en TS-kontakt kommer du aldrig att få det att fungera, så du måste skaffa en korrekt kabel - alltså en balanserad kabel med XLR i ena änden och TRS i andra.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - då är det rätt kontakttyp i teleänden i alla fall.

Återstår i så fall att kolla om kabeln är rättkopplad. Har du möjlighet att mäta det med en ohmmätare? Kolla enligt den balanserade kopplingen mellan TRS och XLR här: http://wiki.kontrollrummet.com/XLR

EDIT:

Jag hann svara innan du hade rättat ditt svar... 😉

Med en TS-kontakt kommer du aldrig att få det att fungera, så du måste skaffa en korrekt kabel - alltså en balanserad kabel med XLR i ena änden och TRS i andra.

TRS är alltså en kabel med 2 svarta ringar på? som i första länken?

Link to comment
Dela på andra sajter

TRS är alltså en kabel med 2 svarta ringar på? som i första länken?

Jäpp! 🙂

TRS står för Tip-Ring-Sleeve. Kallas också "stereotele".

TS står för Tip-Sleeve. Kallas också "monotele".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är rör-sound för någonting?!

Marknadsförings-hype... 😉

Du behöver ingen extern preamp i nuläget eftersom det finns preamp med fantommatning inbyggd i ljudkortet, så det är bara kabeln som behövs för att få liv i det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Marknadsförings-hype... 😉

Du behöver ingen extern preamp i nuläget eftersom det finns preamp med fantommatning inbyggd i ljudkortet, så det är bara kabeln som behövs för att få liv i det. 🙂

Tack!Åker och köper det idag. Hör av mig om hur de gick sen! Du är guld värd=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte kabel o lödde, å gud så glad ja blev det löste sig! Men så hände en annan grej, jag fick nåt sneknull i volymen så ja tror ja sprängde basarna på monitorerna, de kommer bara ljud från diskanterna?!:'( FAAAAAAAAAAAAAAAN

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Puh! Jag löste det! Det var kablarna det var fel på, jag trodde att det skulle vara bättre om jag köpte två TRS-kablar istället för dom jag redan hade, men det visade sig bli sämre! Så jag bytte tillbaka till vanliga TS kablar!

Link to comment
Dela på andra sajter

TRS-kablar till monitorerna? Det är väl det ultimata ifall du har balanserade utgångar på ljudkortet (vilket du har) och balanserade ingångar i monitorerna.

Vilka monitorer har du och hur har du kopplat alla kablar? Nu reder vi ut det här först innan du förstör något.

Link to comment
Dela på andra sajter

TRS-kablar till monitorerna? Det är väl det ultimata ifall du har balanserade utgångar på ljudkortet (vilket du har) och balanserade ingångar i monitorerna.

Vilka monitorer har du och hur har du kopplat alla kablar? Nu reder vi ut det här först innan du förstör något.

Ja alltså, jag hade dessa från början:

http://www.giggear.com.au/images/D/GC-03-30%20Instrument%20Cable%20TS%20Jack%20-%20TS%20Jack%20-%20Plugs_500-01.jpg

Sen bytte jag till de här och de funka inget bra:

http://wiki.kontrollrummet.com/images/thumb/2/2f/Wiki-trs-2.jpg/200px-Wiki-trs-2.jpg

Så bytte jag tillbaka till de första o nu fungerar det igen:)

Mina monitorer är Mackie Mr8.

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska absolut ha balanserade kablar och kontakter mellan ljudkortet och monitorerna, eftersom båda kan köra balanserat.

Jag skulle tro att orsaken till att basen försvann, är att du råkade kasta om kablarna i den ena, så att T kopplades till R och tvärtom. Då fasvänder du nämligen och det mest uppenbara som händer då, är att basen försvinner...

- för du hade väl TRS i båda ändarna, så att det inte var TS i ena och TRS i andra...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska absolut ha balanserade kablar och kontakter mellan ljudkortet och monitorerna, eftersom båda kan köra balanserat.

Jag skulle tro att orsaken till att basen försvann, är att du råkade kasta om kablarna i den ena, så att T kopplades till R och tvärtom. Då fasvänder du nämligen och det mest uppenbara som händer då, är att basen försvinner...

- för du hade väl TRS i båda ändarna, så att det inte var TS i ena och TRS i andra...?

Näääe asså, dessa kablarna köpte jag hela, dvs jag har inte lött dom. Så då är de fabriksfel isåfall. Det är TRS bägge ändarna..=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men om du läser hela tråden så kan du se att det är löst nu!

Felet var att sladden var TS-XLR istället för TRS-XLR som det skulle vara.

(Visste inte att de fanns olika telekablar).Men nu är allt frid och fröjd tack vare er här på Studio Forum=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...