Jump to content
Annons

Hur minskar jag dB på rätt sätt?


DanceMannen

Recommended Posts

Hej

Kanske en helt idiotisk fråga, men jag hittade inget bra svar i manualen, och inget på olika forum, så hoppas på lite hjälp.

Jag har en Virus Snow, och när jag använder den så blir ljudnivån lägre än för andra VST instrument. Tipset från Access Music för att lösa detta problem är följande:

När jag startar ett nytt projekt, så drar jag ner reglarna på den digitala mixern till -20 dB på alla kanaler. Sedan höger jag Mastervolymen så att det låter bra. Därefter så rekommenderas att "Once you instantiate Virus Control, put this fader to e.g. -12dB instead of -20dB to make it equally loud".

Jag antar att detta inte har att göra med att bara dra ner reglarna till t ex 80 från 100? Hur får jag exakt värden på de olika kanalerna?

Om jag kollar i "Console view" så finns ju några knappar i nedre vänstra hörnet med "Input", "EQ Plot", EX, FX osv. En av dessa är Vol, där man sen kan välja record meter option, bit meter option m fl. Dessa står i nuläget på -42. Är det här jag ska ändra ovanstående?

Tacksam för lite hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Kopplad via USB och analogt in i ljudkortet. Access music som gör synten är medveten om problemet, och rekommenderar den lösningen jag beskrev i frågan. Tänkte om det fanns nått sätt att fixa detta på. Verkar ju lite märkligt att jag ska behöva dra ner ljudnivån på andra syntar. Men tydligen så är det vanligt att njukvarusyntar har högre ljudvolym.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du kan väl lägga en gainplugg som insert så kan du höja outputten på Virusen så den kommer upp i styrka.

har du ingen i din host så kan du tex ta hem den här:

http://www.kvraudio.com/get/2188.html

Alternativt stoppa in en kompressor utan att komprimera och höja med make up gain.

Kopplar du in Virusen analogt kan du ju gaina upp synten med gainen på din mixer alternativt på ditt ljudkort.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen tycker det är rätt så skönt att den inte är så hög. Brukar alltid sänka logics instrument en bra bit.

Har man massa instrument som låter runt 0:an så blir det problem i masterbussen ändå =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen tycker det är rätt så skönt att den inte är så hög. Brukar alltid sänka logics instrument en bra bit.

Har man massa instrument som låter runt 0:an så blir det problem i masterbussen ändå =)

Kan underlätta när man lägger trummor eller vrålhög gitarr om man har lite outputvolym i lurarna...ibland får man inte det ur sin utrustning.

Själv ska jag plocka hem drloop´s gainplug...verkar perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan underlätta när man lägger trummor eller vrålhög gitarr om man har lite outputvolym i lurarna...ibland får man inte det ur sin utrustning.

Själv ska jag plocka hem drloop´s gainplug...verkar perfekt.

Som jag brukar säga: "Sänk gitarren" =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. det kan inte vara speciellt skadligt att sänka ljudvolymen på vst instrumenten. Om man maxar ur allt på en gång, dvs håller signalen nära nollan (0dbfs) är man ruskigt nära taket för vad inspelningen klarar av.

Min erfarenhet säger att det är bättre för producenten att lämna mycket headroom till mixteknikern, och i mix lämna dom översta "bitsen" till masteringproffset.

abi

Redigerat av Abi Bah
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har inte varit inne på ett tag, men jag vill tacka för alla smarta tips och idéer.

Enklast blir nog att jag drar upp gain in för Virusen:)

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...