Jump to content
Annons

Ny musikdator (stationär)


Mindsong

Recommended Posts

--------------------------------------------------------------------------------

Hej

Ska köpa ny dator för musikproduktion och har några frågor...

Har troligen bestämt mig för en processor (Intel core i7) Har rekat en del på olika musiksajter som rekommenderar Intel framför AMD, men förstår inte riktigt varför. Någon som vet? Kan det ha med driftsäkerheten att göra?

Jag har förstått att SSD är att rekommendera (kommer även att använda 8gb ram). Men SSD är som bekant fortfarande dyrt. Tänker mig att jag köper en 80gb SSD och kompletterar med ett antal andra diskar (7200 alt. 10 000 rpm). Jag undrar vad jag ska lägga var. Ska jag lägga Windows på SSD disken eller ska jag använda den till realtidsinspelning?

Sen undrar jag hur det funkar med lagringen och minnet. Jag jobbar i Cubase 5 och när jag laddar in ett ljudbibliotek (typ Superior drummer), så läser programmet in samplingarna (från hårddisken antar jag). Men när jag sedan spelar upp ljuden i realtid, vad är det som "jobbar" då? Läser den fortfarande från hårddisken eller är det RAM- minnet? Spelar det mao någon roll om jag lägger biblioteken på någon av de "långsammare" diskarna?

Slutligen skulle jag vara tacksam för tips om ett riktigt bra isolerat (tyst) chassi.

Tack på förhand!

Henrik

www.myspace.com/mindsong

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle köra Windows på 7200rpm, backuper på 7200rpm och samplingar/instrument på SSD.

Finns det ngn som provat denna setup och kollat att det är bättre än SSD som op-disk.

Med tanke på att Windows hela tiden skriver/läser till registret och använder swappen och säkert lite till, borde det inte vara bättre att köra SSD som operativ. Sen är det säkert bra att lägga så mycket som möjligt på SSD:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutligen skulle jag vara tacksam för tips om ett riktigt bra isolerat (tyst) chassi.

Jag skulle rekommendera Antec P183. Jag har själv ett P182 och det isolerar otroligt bra. Kostar runt 1300kr.

Det är även mycket rymligt och har smarta lösningar på kablage osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mitt intrång i tråden, men det här med SSD är ju intressant. Samplingar och sådant skriver Linus. OS undrar peterT.

Men då kommer jag med nästa fråga, är det inte bra att lägga Cubase-projekten på SSD också? Man skriver/läser ju ett gäng spår (filer?) samtidigt. (Eller ligger de i RAM?) Har man för liten SSD kan man ju flytta gamla/inaktuella projekt till vanliga hårddisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har troligen bestämt mig för en processor (Intel core i7) Har rekat en del på olika musiksajter som rekommenderar Intel framför AMD, men förstår inte riktigt varför. Någon som vet? Kan det ha med driftsäkerheten att göra?

Ingen aning. Jag har en i7 920 som jag är nöjd med.

Men jag har hyperthreading avstängd, inga program jag kör kan dra nytta av det och jag misstänker att det mest strular.

Observera att det finns en "budgetversion" av i7 som jag tror heter 850. Den har den "smalare" bandbredden för minne så det blir i block om 4Gb. Vill du ha den varianten kan du nog lika väl spara lite pengar och köra en i5 i stället. Den "bredare" varianten ökar minnet i block om 6Gb.

Jag har förstått att SSD är att rekommendera (kommer även att använda 8gb ram). Men SSD är som bekant fortfarande dyrt. Tänker mig att jag köper en 80gb SSD och kompletterar med ett antal andra diskar (7200 alt. 10 000 rpm). Jag undrar vad jag ska lägga var. Ska jag lägga Windows på SSD disken eller ska jag använda den till realtidsinspelning?

SSD behövs för vanliga människor bara för en enda sak -- se till att systemet startar upp fortare. När man väl startat systemet och startat programmet finns det inget större fördel med SSD. Jag har en SSD för windows och programmen och är nöjd med det, men programmen går varken fortare eller bättre. Ett bättre tips är att bygga ut med tillräckligt mycket minne i stället. Nu borde 8 Gb vara fullt tillräckligt för vanliga ändamål.

För inspelning av upp till sådär 20 kanaler samtidigt (alltså samtidig inspelning, inte hur många spår projektet har) så räcker en vanlig 5400 varvs disk utmärkt. Jag har kört laptopinspelningar på sån hårddisk under många år. Ingen anledning alltså att gå över till 10.000 varv. Det kan väl aldrig skada med 7200 varv dock, kostar inte så mycket extra. Jämförelsevis är det numera inte särskilt jobbigt för en dator att hantera ett gäng ljudfiler -- förr i tiden, för sådär 10 år sen, var det på gränsen för vad datorer kunde göra och då hade man dyra speciallösningar med specialhårdvara.

Det som spelar roll med diskarna är främst kombinationen samplade instrumentbibliotek och för lite primärminne. Själva inspelningsprogrammet tar ganska lite minne, under en Gb. Men ett samplingsbibliotek kan ju vara på 30Gb idag. Då ryms inte alltihop i minnet (du kanske har 8Gb) och då måste samplingarna hämtas från disk i stället under tiden de spelas upp. Kör du inte stora samplade instrumentbibliotek kan du glömma problemet helt och hållet. Men har du stora bibliotek så är rekommendationen att lägga dina ljudfiler och samplingsbiblioteket på olika hårddiskar. Då fördelas lasten mellan diskarna. Först skall du dock kolla om samplaren kan spara i RAM-minnet, en del gör det andra inte. Kan det spara i minnet så bygg ut primärminnet så mycket som möjligt i stället.

Nu kommer vi till ett specialfall för SSD. Det är om du har samplingsbibliotek som av någon orsak inte får plats i primärminnet eller där samplaren kanske inte laddar upp dem där. Du kan vinna en del prestande på att då placera dessa bibliotek på SSD i stället för vanlig hårddisk.

Sen undrar jag hur det funkar med lagringen och minnet. Jag jobbar i Cubase 5 och när jag laddar in ett ljudbibliotek (typ Superior drummer), så läser programmet in samplingarna (från hårddisken antar jag). Men när jag sedan spelar upp ljuden i realtid, vad är det som "jobbar" då? Läser den fortfarande från hårddisken eller är det RAM- minnet? Spelar det mao någon roll om jag lägger biblioteken på någon av de "långsammare" diskarna?

Det beror som sagt på 2 saker. Det första är hur programmet fungerar. En del läser in så mycket som möjligt i RAM, andra läser alltid från disk. Om programmet läser in så mycket som möjligt i RAM så är det frågan om hur mycket RAM som finns ledigt. Finns det tillräckligt ledigt så läser samplaren in i minnet och så finns det där.

Men då finns det ytterligare en lite spännande frågeställning som handlar om finessen med 64 bitars operativsystem och 64 bitars program. Den vanliga sorten, 32 bitars program, har en begränsning så att enskilt program bara kan använda ungefär 3Gb minne. Förr i tiden var det inget problem för inga datorer hade så mycket minne. Men nu är det vanligt med mer. Ett fullt 64-bitars anpassat system kan då använda allt minne. Men, men, men, det är inte alla program som är fullt anpassade till 64bitar än. Strul kan det också bli med olika drivrutiner till ljudkort med mera. Allt sånt strul kommer ju lösa sig efter hand med nya versioner av programmen, men du kanske måste punga ut med lite pengar för att uppgradera programmen.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...