Jump to content
Annons

Förstärkar-simulatorer idag


TerraSoul

Recommended Posts

Som stor hemmapulare har jag inte större val (till en början iaf) en förstärkar-simulator likt v-amp eller pod för att få in lite inspelningar. Jag har tyvärr vant mig lite vid riktiga rör-grejer på lite olika håll.

Det enda jag äger är en V-amp 2 och det är ju bra många år sen den kom, inte långt efter användning i mina tonår insåg jag dess brister, den låter frukansvärd! Speciellt cabinett-simuleringen men även förstärkardelen har sitt säregna sätt att pumpa ut ett stelt bit-sound hur man än vrider och har sig. Jag kör den bara för effekter och lite reverb, men bypassen är digital även eq:n, och låter stor skillnad att inte ha den i kedjan och ha.

Ni som vart med i svängarna, hur har det gått dessa åren? Jag antar att svaret är givet att det inte finns några genvägar till ett kanonljud än att micka upp men kan ju vara värt att kika på det då många inte har råd med ljudrum, mixer, preamps och Mesa Boogie/Marshall-top och cabinett för 25.000.

Några värda att nämnas?

Häpnadsväckande skillnad eller same sh**?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju också testa förstärkarplugins till ditt DAW-program. Det kan blir klart bättre än man förväntar sig ibland... Jag tror att de flesta (som är något att ha) är samlade med länkar HÄR. 🙂

Vill du ha något i pedalform, så är nog Pod bättre på lite skitigare ljud, än vad V-ampen är, men jag har dålig koll på sådana, så någon annan får gärna fylla på med omdömen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit (är fortfarande, delvis) i precis samma situation som du. Och jag har verkligen provat det mesta.

Jag kan varmt rekommendera Digidesigns (Nuvarande Avid) Eleven Rack. Riktigt bra ljud, både förstärkare, effekter, kabinett och mikrofonsimuleringar, analogt ingångssteg med variabel impendans och alla in/ut du behöver. Dessutom avlastar den din dator, till skillnad mot pluggar du kör i din Daw. Axe-Fx Standard eller Ultra är också otroligt bra, jag får faktisk min Ultra om ett par veckor. Det är också en rack-baserad effektprocessor, med ännu fler finesser. Dock en helt annan prislapp. Hade inte Axe-Fx funnits till hands hade jag köpt Eleven Rack igen, utan att tveka.

Jag tycker verkligen att det är värt att ta steget till rackbaserade effekter för gitarr, men så är jag gitarrist och lägger gärna penagr på det också. Om du inte är sugen på att lägga fullt så mycket pengar kan jag varmt rekommendera senaste versionen av Amplitube, Amplitube 3. Det är den bästa gitarrplugg jag hört, bortsett från rackeffekterna jag nyss räknade upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit (är fortfarande, delvis) i precis samma situation som du. Och jag har verkligen provat det mesta.

Jag kan varmt rekommendera Digidesigns (Nuvarande Avid) Eleven Rack. Riktigt bra ljud, både förstärkare, effekter, kabinett och mikrofonsimuleringar, analogt ingångssteg med variabel impendans och alla in/ut du behöver. Dessutom avlastar den din dator, till skillnad mot pluggar du kör i din Daw. Axe-Fx Standard eller Ultra är också otroligt bra, jag får faktisk min Ultra om ett par veckor. Det är också en rack-baserad effektprocessor, med ännu fler finesser. Dock en helt annan prislapp. Hade inte Axe-Fx funnits till hands hade jag köpt Eleven Rack igen, utan att tveka.

Jag tycker verkligen att det är värt att ta steget till rackbaserade effekter för gitarr, men så är jag gitarrist och lägger gärna penagr på det också. Om du inte är sugen på att lägga fullt så mycket pengar kan jag varmt rekommendera senaste versionen av Amplitube, Amplitube 3. Det är den bästa gitarrplugg jag hört, bortsett från rackeffekterna jag nyss räknade upp.

Axe-fx och Eleven verkar riktigt sköna. Hört mycket bra om dom. Måste testa dessa någon gång.

Softubes amproom då? Det är det bästa jag hört faktiskt. Håller nog den högre än amplitube 3. Men det är förstås en smaksak. Amplitube 3 är ju mer flexibeldessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amproom är absolut bra. Men det saknar många funktioner jag behöver. Men smaken är sannerligen som baken, och det gäller att prova och lyssna sig fram. Ska jag vara helt ärlig kan jag inte säga att jag tycker Amplitube 3 är bäst på precis allt. Amplitube Fender har en klockren modellering av en 57' Champ, och Guitar Rig 4 är otroligt bra på att härma redan kända gitarrljud, medan jag lättare skruvar till egna med Amplitube. Logics eget Amp Room har några riktigt schyssta rena förstärkare. Metalstärkarna i Amplitube 3 är superkul, det måste sägas!

Men mitt tips är Eleven Rack om du är sugen på att investera lite mer pengar. Jag tyckte verkligen om den. Väldigt lättrattad jämfört med Axe-Fx, som av någon outgrundlig anledning bara har ett hjul att snurra på (och saknar både hörlursutgång och usb-koppling).

vad gäller Line6 och deras Poddar har jag faktiskt aldrig gett dem en ordentlig chans. Har lirat på dem lite här och lite där, men aldrig gått in för att verkligen ratta en ordentligt. Så där kan jag inte hjälpa dig tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en Korg Toneworks AX1500G. Fungerar bra. Åtminstone för mina behov.

ax1500g-1f35ca5b158c63364758e44c9b4e7e81.jpg

ligger väl kring en tusenlapp begagnad...

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde mycket gott om Peavey's plugg Revalver från en god vän för någon vecka sedan, ta med den i jämförelsen!

Den har jag kört några gånger. Kändes också som en riktigt bra plugg. A/B testade den aldrig mot något annat dock. Men där kan man ju snacka om inställningsmöjligheter.

Det enda du inte kan göra i den pluggen är att byta skor typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...