Jump to content

TerraSoul

Medlem
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About TerraSoul

  • Rank
    På gång
  1. Hej, detta kanske passar bättre under live ljud men den delen ser fruktansvärd död ut så jag provar här, det handlar om sång trots allt. Jag söker allmäna råd, om och om det är värt att kosta på något bättre till vår sångerska i bandet. Viktigt att nämnas är att vi kör metal, så det blir bra högt, och hon skriker, fast inte så jättehögt tonaktigt då. Hon kör för närvarande med en SM57, som går genom en gammal multi-effekt gitarrpedal (med impedans-omvandlare förstås) in i ett litet Billebro PA 200W (ja usch, ja vet). Gitarrpedalen används främst för att ha en noisegate, lite EQ-möjli
  2. Jag kom över en Black star HT-Boost till ett förmånligt pris, avsedd för elgitarrer och att användas i rör-förstärkare för en boost. Kör den dock själv i mjukvaruplugg och den ger ett enormt lyft. Den har ju den fina egenskapen att den går på ett 300 volts rör, detta vore ju fint om man kunde ta tillvara det i sång också. Jag har aldrig riktigt lärt mig det där om impedans, men jag utesluter inte att det kan bli problem medan pedalen har en input på 1MΩ som elgitarrer är på ungefär, och en kondensator-mic ligger på mycket lägre. Inte nog med det så behöver ju micken dels fantommatning
  3. Tja, jag är ganska nöjd med soundet som det är, om än så har mickarna inte så stark output och verkar dra till sig lite oljud. Jag hade främst velat ha en gitarr med aktiva mickar, som är riktigt vassa som passar bra till modern metal. Det är ju frågan hur en strata skulle kandidera till det, eller om t. ex en Ibanez eller Gibson hade passat bättre. Ang. stratan vill jag ju iaf ha den proper med ny elektronik. Om jag inte minns rätt så använder Iron Maiden en strata, och visst jag gillar lite mjukare metal sound också, men i sånna fall om det är det en strata är bäst på, kanske vanliga pas
  4. Håller med dig helt och hållet, tid blir vara allt mer viktigt ute i världen... Här är en soundcloud iaf: Halsen känns helt ok, den är tom renoverad (slipade frets och lite annnat).
  5. Jag vet inte om ni kommer skratta eller gråta, men min första gitarr köptes när jag var runt 15. Jag ville spela ganska hård metal, men tack vare okunskap råka det bli en av de mest otänkbara gitarrer. Det blev en Squier Stratocaster. Men det är inte det värsta... Hur som helst är den söndermekad utan kärlek. För bra många år sen slet jag ur all elekronik i gitarren. Jag har tagit single-coils som satt i mitten och nack-positionen och satt ihop dem till en humbucker, mycket krånglade och i ren desperation för att få en fungerande gitarr. Numera är kopplingsschemat humbucker <--->
  6. Som stor hemmapulare har jag inte större val (till en början iaf) en förstärkar-simulator likt v-amp eller pod för att få in lite inspelningar. Jag har tyvärr vant mig lite vid riktiga rör-grejer på lite olika håll. Det enda jag äger är en V-amp 2 och det är ju bra många år sen den kom, inte långt efter användning i mina tonår insåg jag dess brister, den låter frukansvärd! Speciellt cabinett-simuleringen men även förstärkardelen har sitt säregna sätt att pumpa ut ett stelt bit-sound hur man än vrider och har sig. Jag kör den bara för effekter och lite reverb, men bypassen är digital även
  7. Hej! Jag har sökt runt på nätet och här men hittar tyvärr ingen info alls om ämnet, eller lite information som jag tyvärr inte förstår. Ganska löjlig frågeställning. Jag undrar helt enkelt om det är möjligt att kolla om två inspelade röster kommer från samma person? Kvalitén på inspelningarna är ganska vag kan man säga, och åldern mellan dessa är tyvärr flera flera år. Är det något man kan göra själv som lekman med lite grundläggande kunskap om akustik och ljudteknik göra i nån mjukvara? eller är det bara kriminaltekniker som har teknologin och kompetensen för detta? Är röster så u
  8. Hittade en fin jämförelse: Gitarrerna har väldigt lika egenskaper framgår det. Jag är tyvärr ingen expert på mickar men får en känsla av att passiva känns bäst till just klassisk heavy metal/80-tal/kärlekslåtar, iaf på min Ibanez RG321 (passiva INF3/4, väldigt nöjd för övrigt). Passiva har en slags karaktär, en själ. Medans aktiva känns döda och känslokalla men så kompromisslöst brutalt krossande, hade passat utmärkt till just brutal döds/black/arg metal (HC, kanske annan nu-metal). Det gillar jag peridodvist också, hade gärna haft en till gura med aktiva och ska mycket til
  9. Jag vet att det råder delade meningar om Behringer. Jag har nu märkt att Behringer har en massa stomp-boxes varav många påminner funktionsmässigt om några av BOSS. Ta t. ex: Ultra Metal UM300: Den har en high, low, mid och mid freq-kontroll, precis som MT-2 Metal Zone. Enligt många omdömen är den otroligt lik den. Super Metal SM400: Består enkelt av en low och en high-kontroll, precis som ML-2 Metal Core. EQ700: Enligt musikbörsen är den modelerad efter Boss GE-7. Bara de fantasilösa namnen luktar ju kopia, att lägga super och ultra framför gör ju biffen Har nån erf
  10. Nybörjartråd kan man säga för jag hittar ingen utförlig info nånstans på nätet. Jag kör min gitarr i en 2x12 transistorcombo FARFISA TR 60 på 150W tror jag det var, den är lite gammal sådär minst 30 år och vart med om en del. Jag kan säga att den kan ha fått för mycket diskant och mellanregister i sig och kanske för hög input överhuvudtaget (sigaler har gått genom pedaler och så). Tror inte att det är högtalarna då det låter lika på båda utan nåt i för- eller slutsteget? Problemet är att den fuldistar och brummar vid låg volym, den har flera ingångar ca 5 st och det börjar brumma oavset
  11. Jag håller för fullt på att försöka spela in min gura med en 2x12 stärkare med två st SM57or på samma högtalare. Problemet verkar vara att det antingen är ett fasfel som gör att gitarren låter fruktansvärt mono och okaraktäristisk, eller så är det nånting helt annat. Jag är ganska mycket amatör i ämnet, så låter det idiotiskt så ta för er Jag har försökt flytta en mick några mm i taget, ända upp till en decimeter längre bort men det blir samma sopiga ljud MEN, om jag däremot i adobe audition som jag använder lägger en liten fördröjning framåt på den andra micken får jag stereokänslan och
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.