Jump to content

TerraSoul

Medlem
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About TerraSoul

  • Rank
    På gång
  1. Hej, detta kanske passar bättre under live ljud men den delen ser fruktansvärd död ut så jag provar här, det handlar om sång trots allt. Jag söker allmäna råd, om och om det är värt att kosta på något bättre till vår sångerska i bandet. Viktigt att nämnas är att vi kör metal, så det blir bra högt, och hon skriker, fast inte så jättehögt tonaktigt då. Hon kör för närvarande med en SM57, som går genom en gammal multi-effekt gitarrpedal (med impedans-omvandlare förstås) in i ett litet Billebro PA 200W (ja usch, ja vet). Gitarrpedalen används främst för att ha en noisegate, lite EQ-möjligheter och att lätt kunna stänga av allt, så man har nån kontroll på det. Allt för att motverka rundgång, det är det som är djävulen här. Rummet är inte det bästa heller, och för litet. Gissar grovt att det bara är 4x5 meter. Det ska dock vara något ljudbehandlat, det är ju en "replokal" vi hyr, outrustad. Som det känns nu så hur vi än gör så kommer vi aldrig över en viss tröskel i fråga om nivå när det gäller rundgången, tjutet smyger in vid sång, och säkert från de andra instrumenten också. Klart att hon står bakom högtalarna och så långt bort det bara går, det hjälper säkert mer om hon tittar in i ett hörn och skriker (men hur kul är det?). Gitarr och bas-förstärkaren står på vardera sida om trummorna. PAt, bägge par står på ett bord riktat diagonalt genom rummet (inga stoplar på det). Vet att allt ska helst stå i samma riktining som trummisen, men vi får helt enkelt inte plats. Hur illa detta må vara så tycker jag att allt ändå låter OK, alla hör varandra, men sången verkar alltid vara svagast tyvärr. Skulle vi vara mer proffsiga hade vi förstås haft monitorer, in-ear lösningar osv. Se detta mer som ett "ungdoms-band" (även om vi inte är ungdomar längre direkt haha). Jag förstår att vi aldrig kan uppnå perfektion, vi har kul, är ju viktigast och det är inte meningen att vi ska sound checka ihjäl oss. Så kan det vara värt att kosta på något här? Vår sångeska är nog villig att lägga några tusenlappar på något bättre.
  2. Jag kom över en Black star HT-Boost till ett förmånligt pris, avsedd för elgitarrer och att användas i rör-förstärkare för en boost. Kör den dock själv i mjukvaruplugg och den ger ett enormt lyft. Den har ju den fina egenskapen att den går på ett 300 volts rör, detta vore ju fint om man kunde ta tillvara det i sång också. Jag har aldrig riktigt lärt mig det där om impedans, men jag utesluter inte att det kan bli problem medan pedalen har en input på 1MΩ som elgitarrer är på ungefär, och en kondensator-mic ligger på mycket lägre. Inte nog med det så behöver ju micken dels fantommatning och sedan (om jag nu antar det) kan pedalen bara hantera obalanserade signaler. I sin korthet som ni säkert förstår vill jag att den ska agera som en slags mic-preamp. Jag har redan en billig preamp (Behringer MIC100) så med den kan man köra in micken först i så den får fantommatning, men sedan är output från MIC100 impedansen 350Ω obalanserad eller 700Ω balanserad beroende på vilken kabel man vill köra. MIC100 TRS input ca 1MΩ TRS/XLR output (350Ω/700Ω) XLR input ca 2kΩ HT-Boost Input 1MΩ Output <1kΩ Line6 studio GX Input troligen som gitarr dvs 1MΩ Hur kan detta tänkas bli? Förutsatt att impendansproblemen löses (om några) hur skulle signalen bli i slutändan? Vilka andra faktorer bör man ta hänsyn till? Jag förväntar mig inga klara svar, mycket är ju subjektivt såklart och går efter mottot "Låter det bra, är det bra" Tacksam för svar! EDIT: Kan tilläga att pedalen har två utgången, en high och en low, low utgången är avsedd för att koppla in den i solidstate-stärkare, effekter eller t. ex direkt i ett ljudkort.
  3. Tja, jag är ganska nöjd med soundet som det är, om än så har mickarna inte så stark output och verkar dra till sig lite oljud. Jag hade främst velat ha en gitarr med aktiva mickar, som är riktigt vassa som passar bra till modern metal. Det är ju frågan hur en strata skulle kandidera till det, eller om t. ex en Ibanez eller Gibson hade passat bättre. Ang. stratan vill jag ju iaf ha den proper med ny elektronik. Om jag inte minns rätt så använder Iron Maiden en strata, och visst jag gillar lite mjukare metal sound också, men i sånna fall om det är det en strata är bäst på, kanske vanliga passiva humbuckers är att föredra. Jag får nog helt enkelt söka efter sound på strator med aktiva mickar och höra, det kan ju kanske vara lite bökigt iom att det inte finns så mycket utrymme innuti, jag fick bl. a karva ur botten lite för att få plats med min hemgjorda mick och sen ska ju ett batteri in också.
  4. Håller med dig helt och hållet, tid blir vara allt mer viktigt ute i världen... Här är en soundcloud iaf: Halsen känns helt ok, den är tom renoverad (slipade frets och lite annnat).
  5. Jag vet inte om ni kommer skratta eller gråta, men min första gitarr köptes när jag var runt 15. Jag ville spela ganska hård metal, men tack vare okunskap råka det bli en av de mest otänkbara gitarrer. Det blev en Squier Stratocaster. Men det är inte det värsta... Hur som helst är den söndermekad utan kärlek. För bra många år sen slet jag ur all elekronik i gitarren. Jag har tagit single-coils som satt i mitten och nack-positionen och satt ihop dem till en humbucker, mycket krånglade och i ren desperation för att få en fungerande gitarr. Numera är kopplingsschemat humbucker <---> raka vägen till output, inga rattar eller nånting finns kvar. Det roliga är att jag gillar gitarren. Den har trots allt ett fylligt, lent men ändå tungt ljud. Min nuvarande Ibanez RG321MH är det klart mycket mer vass, kraftigare humbuckers, men det denna fylliga karaktär hos stratan gillar jag också. Jag tänkte bjuda på lite toner och några bilder (notera Yatzy-pappren som är till för att hålla micken på plats). Första slingan är helt torr signal, därefter en med amp-modelering och effekter, och sist en med rejäl dist... lite slarv och grötigt, men ni får en liten hum om stratan iaf. Använder Revalver Mk iii.v och en MT-2 som boost-pedal i slutet. http://www.megaupload.com/?d=KNP7LDTA Min frågeställning är att jag funderar allvarligt på att rusta upp den, och sätta in helt ny elektonik och fina mickar. Hade det varit värt att göra det på en sådan kopia? Hur hade det funkat med aktiva mickar? Tja isf överlåter jag det arbetet till nån kunnig...
  6. Som stor hemmapulare har jag inte större val (till en början iaf) en förstärkar-simulator likt v-amp eller pod för att få in lite inspelningar. Jag har tyvärr vant mig lite vid riktiga rör-grejer på lite olika håll. Det enda jag äger är en V-amp 2 och det är ju bra många år sen den kom, inte långt efter användning i mina tonår insåg jag dess brister, den låter frukansvärd! Speciellt cabinett-simuleringen men även förstärkardelen har sitt säregna sätt att pumpa ut ett stelt bit-sound hur man än vrider och har sig. Jag kör den bara för effekter och lite reverb, men bypassen är digital även eq:n, och låter stor skillnad att inte ha den i kedjan och ha. Ni som vart med i svängarna, hur har det gått dessa åren? Jag antar att svaret är givet att det inte finns några genvägar till ett kanonljud än att micka upp men kan ju vara värt att kika på det då många inte har råd med ljudrum, mixer, preamps och Mesa Boogie/Marshall-top och cabinett för 25.000. Några värda att nämnas? Häpnadsväckande skillnad eller same sh**?
  7. Hej! Jag har sökt runt på nätet och här men hittar tyvärr ingen info alls om ämnet, eller lite information som jag tyvärr inte förstår. Ganska löjlig frågeställning. Jag undrar helt enkelt om det är möjligt att kolla om två inspelade röster kommer från samma person? Kvalitén på inspelningarna är ganska vag kan man säga, och åldern mellan dessa är tyvärr flera flera år. Är det något man kan göra själv som lekman med lite grundläggande kunskap om akustik och ljudteknik göra i nån mjukvara? eller är det bara kriminaltekniker som har teknologin och kompetensen för detta? Är röster så unika egentligen? Låt mig gissa att en röst byggs upp av massa övertoner precis som instrument som ger dess identitet? Ja, går de att matcha lika säkert som som DNA typ?
  8. Hittade en fin jämförelse: Gitarrerna har väldigt lika egenskaper framgår det. Jag är tyvärr ingen expert på mickar men får en känsla av att passiva känns bäst till just klassisk heavy metal/80-tal/kärlekslåtar, iaf på min Ibanez RG321 (passiva INF3/4, väldigt nöjd för övrigt). Passiva har en slags karaktär, en själ. Medans aktiva känns döda och känslokalla men så kompromisslöst brutalt krossande, hade passat utmärkt till just brutal döds/black/arg metal (HC, kanske annan nu-metal). Det gillar jag peridodvist också, hade gärna haft en till gura med aktiva och ska mycket till innan jag vill byta ut på min käre Ibanez.
  9. Jag vet att det råder delade meningar om Behringer. Jag har nu märkt att Behringer har en massa stomp-boxes varav många påminner funktionsmässigt om några av BOSS. Ta t. ex: Ultra Metal UM300: Den har en high, low, mid och mid freq-kontroll, precis som MT-2 Metal Zone. Enligt många omdömen är den otroligt lik den. Super Metal SM400: Består enkelt av en low och en high-kontroll, precis som ML-2 Metal Core. EQ700: Enligt musikbörsen är den modelerad efter Boss GE-7. Bara de fantasilösa namnen luktar ju kopia, att lägga super och ultra framför gör ju biffen Har nån erfarenhet av dessa? Jag är väldigt sugen på SM400 om det nu är värt, priset är ju ändå 1/4 av Boss ML-2 så och det är lite kärvt i plånisen. Jag äger själv en MT-2 och är väldigt nöjd med den, bara det att jag också vill ha lite mer crust, fläsk och hard core mitt ljud och MT-2an låter mest 80-tal. Har iaf testat en ML-2 och jämfört med MT-2 och vet att sånt ljud vill jag ha
  10. Nybörjartråd kan man säga för jag hittar ingen utförlig info nånstans på nätet. Jag kör min gitarr i en 2x12 transistorcombo FARFISA TR 60 på 150W tror jag det var, den är lite gammal sådär minst 30 år och vart med om en del. Jag kan säga att den kan ha fått för mycket diskant och mellanregister i sig och kanske för hög input överhuvudtaget (sigaler har gått genom pedaler och så). Tror inte att det är högtalarna då det låter lika på båda utan nåt i för- eller slutsteget? Problemet är att den fuldistar och brummar vid låg volym, den har flera ingångar ca 5 st och det börjar brumma oavsett vilken på samma upplevda nivå (inte hur högt man vridit förstärkaren utan på samma ljudnivå man upplever med örat). Den har annars betett sig lite skumt som att den kan knastra till lite utan att man gör något, då man startar den och så är det oxidering på nåt volymreglage (knaster när man vrider). Enkla felsökningstips? Jag kan inte mycket om förstärkare eller elektronik Var hur som helst nöjd med det gamla åbäket
  11. Jag håller för fullt på att försöka spela in min gura med en 2x12 stärkare med två st SM57or på samma högtalare. Problemet verkar vara att det antingen är ett fasfel som gör att gitarren låter fruktansvärt mono och okaraktäristisk, eller så är det nånting helt annat. Jag är ganska mycket amatör i ämnet, så låter det idiotiskt så ta för er Jag har försökt flytta en mick några mm i taget, ända upp till en decimeter längre bort men det blir samma sopiga ljud MEN, om jag däremot i adobe audition som jag använder lägger en liten fördröjning framåt på den andra micken får jag stereokänslan och ett riktigt djupt, autentiskt och tungt ljud, inget instängt sjösnäckesljud som det sägs man får av fasfel. Då låter det underbart, jag blir helt lyrisk över vad jag lyckas ådstakomma av mina skitgrejer! Jag har inga dyra grejer. Min galna kedja lyder så här: Ibanez RG321 MH -> MT-2 -> VAMP-2 utan kabinettsimulering -> Gammal transistorkombo. Mickarna och v-ampen går in i en 4-kanalers mixer som därefter går genom en vanlig RCA-kabel in i laptopen. Tro mig, att lägga in Metal zonen ger större möjligheter att leka lite med mellanregistret, kanske även ger lite röregenskaper. Problemet är att jag vill lägga till ytterligare en dubbning fråm v-ampens simulering för att se vad som händer, men jag kan bara redigera två kanaler pga att jag bara kör in allt på ett Realtek ljudkort, dvs två kanaler. Jag måste kanske då separera båda mikrofonerna och kanalen från v-ampen. Är det fasfel jag råkat ut för eller är det något helt annat? Kan jag micka upp det så jag helt enkelt får det där ljudet utan att behöva mixa nånting? Hade jag haft en delaybox i en mick skulle det säkert fixa sig. Tacksam för svar!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.