Jump to content
Annons

Ny myspace layout för musiker


Jon Rinneby

Recommended Posts

Hej vänner.

En del av er känner säkert redan till att myspace skapat en ny profildesign för musiker. Den är ännu i betastadidet, men man kan redan nu uppgradera; Något som alla kommer att tvingas till inom en snart framtid vare sig man vill eller inte...

Var till en början tveksam till uppgraderingen, men efter lite pillande gillar jag den mer och mer. Framför allt är det enklare att flytta runt saker, utan att behöva använda html. Vidare är en annan av fördelarna att man kan connecta med andra nätverk (facebook, twitter etc) på ett smidigare sätt. Man kan med största säkerhet göra det mycket snyggare än jag gjort, har som sagt bara skrapat lite på ytan 🙂

Vad tycker ni? Gammal eller ny?

Turn off your television - ny profildesign

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Myspace i sig är apfult... Bevisat också: http://www.pcworld.com/article/127116-8/the_25_worst_web_sites.html

Men det har ju blivit så förbannat populärt för de som inte kan få en egen hemsida.

Känns inte så kul om de uppdaterar för min egen del.

Alla myspace designer man gjort i "profile 1.0" läget lär ju bli totalfel i kodning, och man får anpassa sidan IGEN efter det nya.

Men så är det, uppdateringar och uppdatering. Kanske lyckas de en vacker dag?

Tills dess så kommer jag sucka varje gång jag ska lägga koder i "Bio"....

🙂

EDIT: Är ni ett Malmöband? Såg att ni ska spela i Kirseberg...

Redigerat av danielssondesign
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns inte så kul om de uppdaterar för min egen del.

Alla myspace designer man gjort i "profile 1.0" läget lär ju bli totalfel i kodning, och man får anpassa sidan IGEN efter det nya.

Men så är det, uppdateringar och uppdatering. Kanske lyckas de en vacker dag?

Tills dess så kommer jag sucka varje gång jag ska lägga koder i "Bio"....

Att MySpace uppgraderar nu, är för att matcha den nya webbläsarstandarden 2.0. Den standarden är anpassad till att folk ska kunna använda sin mobil uppkopplad mot nätet. Alltså en slags integrering. Detta får de flesta sijter ändå göra i framtiden för att dom skall kunna fungera korrekt. Där är tydligen även en ny HTML-kod standard som börjat användas.Sen tillkommer naturligtvis kampen gentemot den populära Facebook för att locka till sig nya användare. Och även om alla kommer att uppgraderas till den nya 3.0-profilen snart, så kommer där att finnas en skillnad i vad man kan göra med profilen. Bandprofiler får lite mer verktyg gentemot reguljära användare.

Men där har också införts begränsningar: Att bara kunna byta profilnamn 1 gång. Den sista gången måste man skicka en request till MySpace om bytet. Efter det, så är det en ny profil som gäller. Sen ytterligmera så stöder deras sökmotor inte å, ä och ö på nyuppladdade låtar.

För dom intresserade, så kommer här en tråd till en Tutorial hur den nya profilen kan anpassas. MySpace Profile Tutorial

En varning kan vara på sin plats: Försöker nån att dölja reklamrutan till höger med nån kod, så kan profilen deletas av MySpace. Men det är tillåtet att använda Ad-Block och andra program i sin webbläsare.

Här är ett exempel på en 3.0 profil när man är avancerad. Killen ifråga har denna profil som en testsida och förändrar den ständigt. Mars53muzik

Vill ni ta del av diskussionerna om den nya profilen och även få tips på hur man kan anpassa den, så klicka här: Till engelska MySpaceforumet

Sen har jag en forumtråd på det svenska MySpaceforumet där jag har samlat info om den nya 3.0-profilen och vad som gäller: Om 3.0 profilen

Sen slutligen: har ni en extra e-mailadress så skapa en ny provprofil så kan ni testa er fram på den innan. Bättre att vara förberedd...

Och till sist: Ta ett Screenshot på er gamla trotjänare för minnets arkiv. 😑

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Den nya designen är grymm (förutom reklampopupen längst upp till höger). Den är helt byggbar från grunden. Jag har tagit bort att bandinfo och programmerat egna moduler istället (man kan använda obegränsat många HTML-fönster som man kan placera hur man vill)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den nya designen är grymm (förutom reklampopupen längst upp till höger). Den är helt byggbar från grunden. Jag har tagit bort att bandinfo och programmerat egna moduler istället (man kan använda obegränsat många HTML-fönster som man kan placera hur man vill)

Glöm inte att man under betaperioden kan skicka feedback. Om tillräckligt många klagar på den vidriga reklampelaren kanske de hittar på en annan lösning. Om än högst otroligt...

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Om tillräckligt många klagar på den vidriga reklampelaren kanske de hittar på en annan lösning. Om än högst otroligt...

/Jon

Den är där för att stanna. Utan det där avtalet med den som äger den där rutan så hade vi inte haft en gratis profil heller. Jag tror inte så många hade varit så pigga på att betala för en reklamfri sida. Men ett adblockprogram gör ju en mindre irriterad... finns gratis på cnet...

Nu har det tillkommit en expanderbar Marquee också i alla fall. Den tidigare smala, som ju var 960px bredd och 250px höjd maxmått, var ju många missnöjda med, som hade stora banners däruppe. Så där är plats och lägga till en video eller annat om man vill 😉

Red: Enligt uppgift, så är det Google som står för annonsservicen.

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tagit bort att bandinfo och programmerat egna moduler istället (man kan använda obegränsat många HTML-fönster som man kan placera hur man vill)

Har du kanske nåt tips på nån kod som kan göra modulerna lite genomskinliga? Så man kan se bakgrunden genom dom?

Annars är här en länk med lite anpassningstips

Tips för Bandprofil 3.0

Link to comment
Dela på andra sajter

Framför allt är det tråkigt att så många designers måste antingen hitta ett nytt jobb eller anpassa sig efter den nya designen. Möjligheterna är ju inte alls de samma. Jag har gjort nästan 40 layouter åt band och haft det som en av mina inkomstkällor i 1½ år nu. Alla de kommer försvinna och jag kommer få mail från alla band där de undrar vafan som har hänt. Ska påbörja mitt första 3.0-uppdrag nu, vi får se hur det går.

Här är en 3.0-design som funkar rätt bra. http://www.myspace.com/bmth

Väldigt många jag pratat med förutspår att många band kommer lämna myspace och jag tror det stämmer. Hela grejen med myspace var ju att man kunde få dessa fläskiga layouter. Kanske kommer det ett annat community som har bättre kodningsmöjligheter i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Framför allt är det tråkigt att så många designers måste antingen hitta ett nytt jobb eller anpassa sig efter den nya designen. Möjligheterna är ju inte alls de samma. Jag har gjort nästan 40 layouter åt band och haft det som en av mina inkomstkällor i 1½ år nu. Alla de kommer försvinna och jag kommer få mail från alla band där de undrar vafan som har hänt. Ska påbörja mitt första 3.0-uppdrag nu, vi får se hur det går.

Här är en 3.0-design som funkar rätt bra. http://www.myspace.com/bmth

Väldigt många jag pratat med förutspår att många band kommer lämna myspace och jag tror det stämmer. Hela grejen med myspace var ju att man kunde få dessa fläskiga layouter. Kanske kommer det ett annat community som har bättre kodningsmöjligheter i framtiden.

Äsch datorvärlden utvecklas hela tiden. Förr i tiden betalade folk för att programmera skulle bygga grafikmotorer, nu finns både OpenGL och DirectX. Förr behövde man koda för att skriva ett simpelt dokument, nu har vi wordpad. Förr behövde man vara datornörd för att koppla in och installera ett usb-minne, idag är det bara att plugga in det. Datorutvecklingen tenderar alltid till att göra allting enklare och reducera kravet på programmeringskunskaper hos slutanvändarna, kolla bara utvecklingen från Ensemble -> C++ -> Basic osv, det är den linjen allt går i, så man måste alltid följa med utvecklingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch datorvärlden utvecklas hela tiden. Förr i tiden betalade folk för att programmera skulle bygga grafikmotorer, nu finns både OpenGL och DirectX. Förr behövde man koda för att skriva ett simpelt dokument, nu har vi wordpad. Förr behövde man vara datornörd för att koppla in och installera ett usb-minne, idag är det bara att plugga in det. Datorutvecklingen tenderar alltid till att göra allting enklare och reducera kravet på programmeringskunskaper hos slutanvändarna, kolla bara utvecklingen från Ensemble -> C++ -> Basic osv, det är den linjen allt går i, så man måste alltid följa med utvecklingen.

Det är klart, fast när det sabbar anledningen till varför band har myspace (iaf de band som gillar fräsiga layouter) så finns det ju ingen anledning för dem att stanna kvar. När jag berättade vad som kommer hända iom 3.0 för en kille som spelar i ett band som heter Intohimo så sa han direkt att "då är det väl hemsida som gäller igen då". Och de har ändå 650 000 plays på myspace! Fast vi får väl se hur det blir, lyckas nån bevisa att det går att göra en vettig design med 3.0-layouten så kanske band stannar och designers slipper förlora sina uppdrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samlat in lite trivia från engelska forumet

"0.5 (Artist)profiles were actually Beta 1.0 profiles that stayed in Beta and were never upgraded to 1.0 FINAL or 2.0

they didn't even have a built-in editor, everything had to be coded by hand in the myspace "safe mode"

"in order for the new features they have to upgrade all profiles since 1.0 and 2.0 were built on Cold Fusion and 3.0 is built on Dot Net. Cannot run myspace on two different platforms and have the same features, wont work."

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Myspace är ju över?

Lite som altavista eller webcrawler, folk har gått vidare.

Nej, inte än i alla fall. Det är ju en ny profiltyp det här med likheter med 2.0 vad gäller sättet att bygga. Skillnaden mellan förr och nu är att Artistprofiler har hamnat på samma planlösning som reguljära användare. En slags konformitet. Som i slutänden skall kunna visas på mobilen. (Det är egentligen dessa användare som har skapat det här joxet)Och som MySpace har velat tillgodose, till förfång för dom som gillade den fria stilen som tidigare kunde appliceras på den egna profilen. Där är många band som just nu knocklar med att skapa en ny profil med de nya förutsättningarna, jag vet att en del Trash/Metalband* har lyckats rätt så bra med det. Den totala uppgraderingen för alla profiler sägs i korridorerna nu ligga mellan mitten-slutet av den här månaden. Vi får se om några månader om fler kommer tillbaka från Facebook eller fler som lämnar MySpace då 😲 Jag tycker i alla fall om den för att kunna lägga upp mina alster på för allmän lyssning.

*Några layoutlänkar Min länk 1

Min länk 2

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Den totala uppgraderingen för alla profiler sägs i korridorerna nu ligga mellan mitten-slutet av den här månaden.

Var har du läst det? Jag har bara läst "slutet av året" hittills. Om det är denna månad måste jag varna ett band jag designar åt för tillfället som bestämt ville ha en HTML/CSS-design.. 😛

Och nej, myspace har absolut inte dött än. Det är fortfarande världens största site för band och fortfarande den första sida man kollar in när man ska hitta info om ett band. Myspace är dock inte så stort för vanliga användare längre, det är sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du läst det? Jag har bara läst "slutet av året" hittills. Om det är denna månad måste jag varna ett band jag designar åt för tillfället som bestämt ville ha en HTML/CSS-design.. 😛

På det engelska forumet, som jag faktiskt har lagt in en länk till i tidigare inlägg för de som var intresserade ligger det senaste i informationsväg bland medlemmarna. Jag har gått in där för att kunna ta del så mycket som möjligt. Fick själv svar från en av de som vet lite insideinfo. Som jag sagt: allt är lite diffust men detta är den aktuellaste snackeinfon. här är länken: Mid-october launch

Edit: lägger in en till länk om mer ny konkret fakta.

Min länk

Edit: Konverteringen av profiler som inte varit inloggade på ett bra tag, har börjat...

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, så har man uppgraderat till den nya profilen :rolleyes: .Fått den rätt så hyfsad. Man kan lägga in fler låtar på spelaren också. Hela 25 stycken! Jag har lagt in 24. Klicka på min länk därnere om ni vill kolla in 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...