Jump to content
Annons

Sony Music vill se oss live... i Japan.


pirateKING

Recommended Posts

Hejsan forumet!

Ännu en gång är jag i behov av forumets breda expertis. Jag ska förklara situationen!

För ca ett år sen nu kom jag hem från Japan där jag bodde i ett år och spelade bland annat i ett band. Vi hade en del spelningar runt om i Tokyo men det var aldrig speciellt superallvarligt. Vi spelade in en demo, som Addic59 här på forumet mixade (med tanke på att han hade PODgitarrer att jobba med så vart det smått fantastiskt), men vi kom inte direkt någon vart. Nu för någon månad sen skickade våran japanske trummis in våran demo till Sony Music i japan och igår fick han svaret att vi skulle skicka vårat liveschema så dom kunde komma och kolla på oss live. Nu undrar jag: hur stort är det här? Jag har absolut noll erfarenhet av skivbolag men drömmen är givetvis att få ett skivkontrakt och kunna leva på musiken. Så därför undrar jag nu om jag ska kasta mig på nästa flyg till Tokyo eller om jag ska ta det lugnt för det här händer ju alla band. 🙂

Vad tror ni?

Länkar även bandets myspace: http://myspace.com/eatandsleepclock

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Roligt!

Har själv spelat upp för Universal i Sverige och giget gick bra. Förhandlingarna pågår fortfarande men jag är inte med i bandet längre.

Hmm, ja allt beror ju på hur pass intresserade bolaget är för er - är det så att dom gillar materialet och ni är ute och gigar så är det ju positivt att dom skickar förbi en A&R-person som får ta en titt. Men det behöver ju inte innebära att han/hon står backstage med kontrakt efteråt...

Ha lite is i magen och be kontaktpersonen i ert band kolla vad Sony har för avsikter. Är det så att dom säger "Jo men låtarna är riktigt bra och vi vill kolla hur ni är live" så är det ju gasen i botten som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm....har egentligen inget vettigt att föra till diskussionen men vill önska lycka till. det känns som riktigt bra låtmaterial 🙂

Kul att du gillar låtarna!

Roligt!

Har själv spelat upp för Universal i Sverige och giget gick bra. Förhandlingarna pågår fortfarande men jag är inte med i bandet längre.

Hmm, ja allt beror ju på hur pass intresserade bolaget är för er - är det så att dom gillar materialet och ni är ute och gigar så är det ju positivt att dom skickar förbi en A&R-person som får ta en titt. Men det behöver ju inte innebära att han/hon står backstage med kontrakt efteråt...

Ha lite is i magen och be kontaktpersonen i ert band kolla vad Sony har för avsikter. Är det så att dom säger "Jo men låtarna är riktigt bra och vi vill kolla hur ni är live" så är det ju gasen i botten som gäller.

Tack så mycket för svaret! Precis det här jag var ute efter. Jag har bett våran kontaktperson försöka ta reda på mer! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har du tid, råd och lust att åka till japan för en eller flera spelningar? det enda du har att förlora är väl pengar för flygbiljetten. se det som en veckas semester som ev. kan leda till ett skivkontrakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Kul att ni gillar låtarna och det är ju precis som ni säger endast pengarna för flygbiljetten som går förlorade. (är ändå sugen på att semestra lite i Tokyo!). Undrar dock lite mer om hur skivbolagen jobbar. Liksom hur långt har man kommit om dom vill se en live? Ser dom alla band live eller en promille bara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig att, idag med minskade intäkter av skivförsäljning så är bitar som Live-spelningar ännu viktigare för bolagen.

Har själv erfarenhet av bolag/förlag som inte vill jobba med band/projekt om inte alla medlemmar bor i samma stad/land, kan vara värt att "smygforska" lite i hur dom förhåller sig till det innan ni avslöjar sanningen...

Kul o Grattis ! ! !

/X arl

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Kul att ni gillar låtarna och det är ju precis som ni säger endast pengarna för flygbiljetten som går förlorade. (är ändå sugen på att semestra lite i Tokyo!). Undrar dock lite mer om hur skivbolagen jobbar. Liksom hur långt har man kommit om dom vill se en live? Ser dom alla band live eller en promille bara?

nu tror jag iofs. att det är skillnad om dom direkt frågat er och speciellt om dom får klart för sig att ni åker från Sverige men för en massa år sen när mitt band hade avtal med ett stort förlag och hade en del skivbolagsintressen så var det väldigt sällan A&R personerna dök upp på spelningarna trots löften därom. dom flesta kom till slut men man fick ge dom väldigt många chanser. men jag håller med övriga, jag skulle oxå åka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan forumet!

Ännu en gång är jag i behov av forumets breda expertis. Jag ska förklara situationen!

För ca ett år sen nu kom jag hem från Japan där jag bodde i ett år och spelade bland annat i ett band. Vi hade en del spelningar runt om i Tokyo men det var aldrig speciellt superallvarligt. Vi spelade in en demo, som Addic59 här på forumet mixade (med tanke på att han hade PODgitarrer att jobba med så vart det smått fantastiskt), men vi kom inte direkt någon vart. Nu för någon månad sen skickade våran japanske trummis in våran demo till Sony Music i japan och igår fick han svaret att vi skulle skicka vårat liveschema så dom kunde komma och kolla på oss live. Nu undrar jag: hur stort är det här? Jag har absolut noll erfarenhet av skivbolag men drömmen är givetvis att få ett skivkontrakt och kunna leva på musiken. Så därför undrar jag nu om jag ska kasta mig på nästa flyg till Tokyo eller om jag ska ta det lugnt för det här händer ju alla band. 🙂

Vad tror ni?

Länkar även bandets myspace: http://myspace.com/eatandsleepclock

Du är en tok om du inte tar chansen. Se det som en av de mer exklusiva lektioner livet har att bjuda på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ni har nog rätt allihopa. Hur det än går så är det dum att inte ta chansen. Sen 3 veckors semester i Tokyo är ju inte fy skam det heller!

Det har dock dykt upp ett nytt problem. Våran sångare vill inte längre vara med. Han har slutat med musiken säger han. Så är det någon som vill följa med till Tokyo? ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av musikbranschen är att högst en av tio möjligheter, drömmar och förslag blir verklighet. Om detta är den tionde går inte att veta såklart, men hur som helst är det bortkastade pengar att resa till Japan för att visa upp sig; är ni tillräckligt bra kommer ni få intresse från flera håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ni har nog rätt allihopa. Hur det än går så är det dum att inte ta chansen. Sen 3 veckors semester i Tokyo är ju inte fy skam det heller!

Det har dock dykt upp ett nytt problem. Våran sångare vill inte längre vara med. Han har slutat med musiken säger han. Så är det någon som vill följa med till Tokyo? ;D

Ni låter skitbra, så jag skulle gärna åkt med, men mitt röstläge skulle inte göra era låtar rättvisa 🙁

Kolla om Saverman är intresserad. Tror att hans röst skulle funka bra för er musik, iofs för allas.

Lycka till, åk! Om inte annat blir det ngt att kul att berätta i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av musikbranschen är att högst en av tio möjligheter, drömmar och förslag blir verklighet. Om detta är den tionde går inte att veta såklart, men hur som helst är det bortkastade pengar att resa till Japan för att visa upp sig; är ni tillräckligt bra kommer ni få intresse från flera håll.

..men om man vill vinna så måste man satsa lite oxå och 1 av 10 är väl ändå ganska bra odds 😕:rolleyes: Eller menar du att man ska sitta och vänta? 😕:rolleyes:😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...