Jump to content
Annons

Inspelningsrum + kontrollrum


nixpix2

Recommended Posts

Tja!!

Nu börjar det bli dags att börja bygga på vår efterlängtade studio. Det är jag, brorsan och farsan som har slagit oss ihop för det här projektet. Det ska bli en studio lämplig för inspelning av powerpopmusik.

Våra mål med projektet:

* Att kunna spela in i en någorlunda kontrollerad miljö

* Att ha ett bra rum att mixa i

* Att få brudar

Nedan har ni de två aktuella utrymmena i två vyer (lyckades stava fel till "linoleumgolv"):

post-22156-097865600 1281379534_thumb.gif

post-22156-073171300 1281379587_thumb.gif

I vänstra rummet, kontrollrummet, sitter ett fönster ut mot gatan. Det ska täppas till samma sätt som cborg gjorde i sin tråd. Mixplatsen ska vätta mot gatan. I liverummet, som är ett f d garage, består väggen ut mot gatan av tre fönster som också ska täppas till. Vi ska såga ett hål i betongväggen mellan rummen och sätta fönster där.

_____________________________________________

Första steget är att planera för elen. Vi har en oanvänd trefas att tillgå och befintlig enfas (delas av båda rummen). Jag läste någonstans att trefas är rekommenderat. Man använder då en fas vardera till belysning, ventilation och ljudprylar.

Det jag undrar lite över är om man verkligen klarar sig på en fas för alla prylarna? Vi snackar dator, analogt mixerbord, en mängd outboard plus syntar och upp till tre rörförstärkare samtidigt. Propparna är på 10A.

Om man skulle ta två faser med gemensam jord, en för varje rum, slipper man problem med jordbrum då?

_____________________________________________

Andra steget blir att sänka och isolera taket i liverummet. Det är nödvändigt eftersom det går rör med bergvärme där, vilka låter en del när den är igång. Ventilationsrör (ett från/tilluftsystem som farsan har liggandes) kommer dras där också. För detta behövs ca 25-26 cm sänkning. Vi reglar upp och lägger i isolering och vi tänkte sätta igen det med råspont. Någon kommentar på detta? Hur är råspont som material akustikmässigt sett? Vilken isolering lämpar sig bäst?

_____________________________________________

Ljudmätning och fotografering kommer utföras inom kort. Under tiden är jag tacksam för varje kommentar eller tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

* Att få brudar

😆 Helt rätt inställning!

Första steget är att planera för elen. Vi har en oanvänd trefas att tillgå och befintlig enfas (delas av båda rummen). Jag läste någonstans att trefas är rekommenderat. Man använder då en fas vardera till belysning, ventilation och ljudprylar.

Det jag undrar lite över är om man verkligen klarar sig på en fas för alla prylarna? Vi snackar dator, analogt mixerbord, en mängd outboard plus syntar och upp till tre rörförstärkare samtidigt. Propparna är på 10A.

Ang jordbrum så har jag för mej att om du har olika potentialskillnad mellan fasernas jordar så kan det uppstå en jordbrum. Därför ska man vara lite försiktigt att sprida grejerna på för många olika faser om dom skall jobba ihop (typ sub + monitorer bör ju lämpligtvis sitta på samma fas). När det gäller 3-fas så har jag även där för mej att dom delar på samma nolla, dvs jord. Och därför klarar du dej utan jordbrum så länge du har dom tre faserna ihop. Problemet du kan få är om du blandar in "enfasen" i leken, eftersom den då inte ligger på samma jord.

Vet inte vilket proppskåp du har, men om det är ett "nytt" med snabbsäkringar så kan du byta ut 10A säkringar mot 13A utan att behöva dra nya ledningar. Och då får du ju ut mer power på varje fas 😄! DOCK måste detta göras av behörig elektriker!!

Vi reglar upp och lägger i isolering och vi tänkte sätta igen det med råspont. Någon kommentar på detta? Hur är råspont som material akustikmässigt sett? Vilken isolering lämpar sig bäst?

Råspont är normalt sett dyrare än OSB. OSB är lättare att jobba med och går snabbare att sätta upp. Men det bästa du kan köra med är egentligen gipsskivor, rent akustikmässigt sett. Gärna dubbla!

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för snabbt svar!

Hur är det med gipsskivor egentligen? Om man kör gips och isolering + luftspalt bakom, absorberar det något, eller måste isoleringen vara öppet placerad, typ bakom tyg, för att det ska fungera? Känns som att gips borde låta kallt och kalt när ljudet studsar mot det, men jag har förhoppningsvis helt fel där.

Jag hade nog tänkt köra den separata, befintliga enfasen till belysning och sedan trefasen (som har delad jord) till prylarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för snabbt svar!

Hur är det med gipsskivor egentligen? Om man kör gips och isolering + luftspalt bakom, absorberar det något, eller måste isoleringen vara öppet placerad, typ bakom tyg, för att det ska fungera? Känns som att gips borde låta kallt och kalt när ljudet studsar mot det, men jag har förhoppningsvis helt fel där.

Ljudisolering och akustikbehandling är olika saker. Gipsväggarna gör inget för akustiken, utan väggarna behöver behandlas på lämpligt sätt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för snabbt svar!

Hur är det med gipsskivor egentligen? Om man kör gips och isolering + luftspalt bakom, absorberar det något, eller måste isoleringen vara öppet placerad, typ bakom tyg, för att det ska fungera? Känns som att gips borde låta kallt och kalt när ljudet studsar mot det, men jag har förhoppningsvis helt fel där.

Jag hade nog tänkt köra den separata, befintliga enfasen till belysning och sedan trefasen (som har delad jord) till prylarna.

Men du skulle väl isolera bort bergvärmerören så dom inte "hörs"? Klart att gipset och isoleringen absorberar en del men du kommer garanterat få hänga upp ljudabsorbenter i dina rum oavsett om du gör en sån lösning med taket. Det kommer inte räcka om du vill ha ett bra resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur hade du tänkt "inreda" kontrollrummet? Och hur ska du behandla liverummet?

Om du inte redan har gratisprogrammet AcousticCalculator så ladda hem det! Där får du lite hjälp med att räkna ut var du kan ha dina problemfrekvenser. Betongväggar överallt låter sådär lagom lovande...

Ingen aning än sålänge. Jag har kollat en del på cborgs tråd och gillar hans monitorvägg. Tänkte bygga något liknande. Jag ska mäta upp rummen ganska omgående, så fort jag fått tag i en mätmik (eller duger en kinabyggd AKG stormembranare till att börja med?).

Ljudisolering och akustikbehandling är olika saker. Gipsväggarna gör inget för akustiken, utan väggarna behöver behandlas på lämpligt sätt också.

Ok, så jag kan lika gärna köra råspont för att det är snyggare? Har jag förstått det rätt att det då bäst att regla upp väggar och tak i inspelningsrummet för att ljudisolera det från omvärlden/kontrollrum och därefter sätta upp absorbenter etc på de nya väggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gips väger mer än trä - och därför är det bättre på att fungera som en barriär mot ljudet. Du kan alltså få läckaget till/från rummen mindre om du bygger med gips - men för utseendets skull kan det ju vara trevligare att sätta någon snygg träpanel utanpå gipset - eller kanske slå två flugor i en smäll och bygga avstämda basfällor som är integrerade i väggen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning än sålänge. Jag har kollat en del på cborgs tråd och gillar hans monitorvägg. Tänkte bygga något liknande. Jag ska mäta upp rummen ganska omgående, så fort jag fått tag i en mätmik (eller duger en kinabyggd AKG stormembranare till att börja med?).

Den väggen han byggde va ett matematiskt superbygge! Orkar du ge dej på en sån lösning så plocka fram stora miniräknaren 🙂!

Ok, så jag kan lika gärna köra råspont för att det är snyggare? Har jag förstått det rätt att det då bäst att regla upp väggar och tak i inspelningsrummet för att ljudisolera det från omvärlden/kontrollrum och därefter sätta upp absorbenter etc på de nya väggarna?

Har inte några värden för just råspont, men gips vet jag är bra! Och ska du ISOLERA bort ljud så är det att rekommendera. Ang isolering från omvärlden så pratar vi en helt annan sak. Då behöver du bygga ett "rum i rummet" om du ska få det totalt tyst (nåja.. i alla fall -60 db) och slippa störa grannarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du drar igång så ska du nog ta dej en funderar på vilket resultat du är ute efter. Med tanke på dina ytor finns det gott om plats att hitta på rätt mycket roliga grejer. Sen är det ju givetvis en fråga om budget osv.

Hur hade du tänkt nyttja lokalen? Och finns det några grannar i närheten? Ska liverummet funka som replokal med? osv osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den väggen han byggde va ett matematiskt superbygge! Orkar du ge dej på en sån lösning så plocka fram stora miniräknaren 🙂!

Räcker Texas TI-82? 😱

Har inte några värden för just råspont, men gips vet jag är bra! Och ska du ISOLERA bort ljud så är det att rekommendera. Ang isolering från omvärlden så pratar vi en helt annan sak. Då behöver du bygga ett "rum i rummet" om du ska få det totalt tyst (nåja.. i alla fall -60 db) och slippa störa grannarna.

Grannar har vi inga, så det är lugnt. Huvudsaken är att det inte dånar alltför mycket in till kontrollrummet.

Innan du drar igång så ska du nog ta dej en funderar på vilket resultat du är ute efter. Med tanke på dina ytor finns det gott om plats att hitta på rätt mycket roliga grejer. Sen är det ju givetvis en fråga om budget osv.

Hur hade du tänkt nyttja lokalen? Och finns det några grannar i närheten? Ska liverummet funka som replokal med? osv osv...

Budget? En 30-40.000 i värsta fall (för bygge, ej prylar). Studion ska kunna spela in ett helt band exkl. sång och den ska fungera som replokal vid behov (rep med hörlurar). Har i princip all utrustning som behövs, och kopplingar etc har jag koll på. Det som återstår är då akustiken. Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker Texas TI-82? 😱

Grannar har vi inga, så det är lugnt. Huvudsaken är att det inte dånar alltför mycket in till kontrollrummet.

Budget? En 30-40.000 i värsta fall (för bygge, ej prylar). Studion ska kunna spela in ett helt band exkl. sång och den ska fungera som replokal vid behov (rep med hörlurar). Har i princip all utrustning som behövs, och kopplingar etc har jag koll på. Det som återstår är då akustiken. Tyvärr.

Som Claes sa är det två olika saker att ljudisolera och akustikbehandla. Eftersom du inte riskerar störa några grannar så är den yttre isoleringen inte lika dödsviktig. Däremot kommer du att få isolera MOT den väggen där du har kontrollrummet. Det finns bra trådar här i forumet där dom gör just det. Men principen är att ha gips(nya innervägg) - gips - luft(isolering) - vägg(nuvarande vägg). Om du har mer än en luftficka får du problem sk Triple Leaf Effect

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag undrar lite över är om man verkligen klarar sig på en fas för alla prylarna? Vi snackar dator, analogt mixerbord, en mängd outboard plus syntar och upp till tre rörförstärkare samtidigt. Propparna är på 10A.

Skulle inte rörförstärkarna kunna köras på annan fas? Så länge apparaterna inte är ihopkopplade med sladdar kan det väl inte bli jordproblem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, men det kan mycket väl hända att det kommer köras ut ljud från mixerbordet in i stärkarna eller att man linar en basstärkare eller orgel/keys därifrån. Nåja, det löser sig nog med två separata faser som delar jord...

@ Gilbert: Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jahopp! Då kom dagen då ett par rejäla machomän kom med en såg vars klinga fick en LP-skiva att se ut som en singel. De sågade med lätthet ett stort hål i den 20 cm tjocka betongväggen mellan de båda rummen.

Planen är följande:

I med ett fönster i väggen. Fönstret är ett färdigt treglas argonfönster. Jag misstänker att det kanske inte är det allra bästa att köra på, men min plan är att sätta ytterligare en glasskiva i den extra väggen vi kommer bygga framför betongen.

Frågan lyder:

Vilka material är lämpliga att ha mellan fönsterkarm och betong? Lite isolering kanske? Akustikfog? Någon som kan rekommendera en bra sort av båda?

(Bilder på de aktuella rummen kommer inom kort, då jag alltid lyckas glömma kameran hemma. Mätresultat av rummen kommer också, väntar just nu på mikrofon från tysken så att jag kan sätta igång med mätningarna.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 4 veckor senare...

Det är äntligen på g. Efter många månaders stiltje p g a spelningar, jobb, m m, har jag de senaste veckorna satt igång igen och lyckats jobba på rätt bra.

Det stora rummet, inspelningsrummet, är nu i princip färdigreglat och isolerat. Elen är nästan färdigdragen, liksom övrigt kablage. Det måste dras lite ventilation och muras lite där det tidigare var en garageport (nu fönster som ska sättas igen). Därefter är det "bara" att skruva upp gipset och sedan börja behandla rummet.

Det är två saker som måste lösas pronto, och som är lite kluriga:

1) Läck mellan rummen från ventilationen. Båda rummen kommer dela tilluft- och frånluftkanal, så jag måste ha in någon slags ljuddämpare som man sätter på rören (antar jag). Någon som har koll på var man köper bra sådana, som inte är alltför dyra? Ventilationsrören har diameter på 10 cm, har jag för mig. Ventilationssystemet är ett s k FTX-system, vilket innebär att det tar vara på värmen i frånluften och för över den till tilluften. Går att stänga av på ett enkelt sätt vid behov.

2) Hur sätter man för fönster på ett bra sätt? Svart filt, perforerad board, spänna reglar, etc, men hur klämmer man fast filten mer exakt?

Nästa gång jag är där blir i helgen, och då ska jag försöka ta lite färska bilder på rummen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där!

Vet inte hur fasaden är gjord men fönstret tycker jag att du murar igen så att det blir samma konstruktionslösning i hela väggen. Om du i framtiden vill ha möjlighet att öppna upp fönstret igen pluggar du fast en ram av träreglar (täta med akustikfog) som du sedan skruvar fast många lager av gips som limmas med elastiskt lim. Foga runt om i kanterna mellan varje lager. Perforerad panel och tyg gör tyvärr ingen nytta här utan det som är viktigt att få en låg egenresonans i tätning samt att det blir helt lufttätt. Overkillvarianten är att använda Farmacellgips som nästan har dubbelt så hög densitet som vanlig gips.

Vad det gäller ventilationen så skulle jag rekommendera att du redan nu drar in kanaler till ett fristående ventilationssystem, åtminstone för liverummet. Det kan du sedan jacka på om du märker att FTX:en inte går att dämpa tillräckligt eftersom de är gemensam kanaldragning för till & frånluft. Ljudämpare kan du beställa från vilken byggmarknad som helst. Lindabs sportiment är vanligast. Tänk på att placera ljuddämparen i direkt anslutning mot väggen och täta ordentligt med fog.

/ Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, och tack för ditt svar!

Glömde nog nämna att det kommer reglas en vägg likadan som de tre andra reglade väggarna i rummet framför fönstrena. Tanken är att det ska gå att återställa rummet i framtiden. Annars hade jag murat igen hela skiten. Hur svårt är det att ta bort akustikfog från en fönsterkarm utan att förstöra finishen?

Glömde nog även nämna att ventilationsrören dras ovanför det nya reglade innertaket, dvs, rören kommer gå ovanför dubbla gips och 95 mm isolering. Att dra separat ventilation kräver för stora ingrepp i husets ytterväggar. Tack för tipset om Lindab. Ska kolla upp de där dämparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grannar har vi inga, så det är lugnt. Huvudsaken är att det inte dånar alltför mycket in till kontrollrummet.

Studion ska kunna spela in ett helt band exkl. sång.

Hur har ni det med trafikljud utifrån? Är det dessa som dånar?

Varför skulle man inte kunna spela in sång där? Vad skulle krävas för att det skulle gå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har ni det med trafikljud utifrån? Är det dessa som dånar?

Varför skulle man inte kunna spela in sång där? Vad skulle krävas för att det skulle gå?

Trafikljud utifrån är inget problem. Men vi vill kunna spela in trummor mitt i natten, och då kan det vara bra för grannsämjan om inte det hörs alltför mycket ut. Visst ska man kunna spela in sång. Bara inget speciellt sångbås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minimera inbrottsrisken + att det är i vägen för högtalarna.

på tal om fönster så, om du har fönster i sidoväggen(för att se mellan rummen) så måste det byggas ut och vinklas horisontelt(inte vertikalt).

tillexempel om man bygger vinklad spaltpanel så bygger man ut karmen så fönstret går i samma vinkel som paltpanelväggen. samma sak om man bygger absorberandeväggar men då bör detta kompenceras med något vinklat och reflekterande på anda sidoväggen.

kolla här:

http://www.johnlsayers.com/Pages/Whitehead.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...