Jump to content
Annons

Panorering av stråkar i popmix


aniah

Recommended Posts

Har sökt lite men hittar inget mitt i prick på det jag undrar.

Att panorera en orkester enl klassiska "regler" när den är i en poplåt känns konstigt och snett. Vill t.ex inte ha alla fioler ute till vänster. Jag har en syntdubb på varje stämma också och spontant skulle jag vilja (utan att veta ett jota om det men bara gå på feeling..) lägga det ungefär:

kontra, tuba osv i mitten, violiner en kvart utåt (hälften av dem på vardera sida) och violas lite längre ut (också hälften på vardera sida), cello ungefär mitt emellan violiner och violas, också där med en dubb på vardera sida. Är detta helt åt skogen?

Jag vill inte lägga ut de högsta stämmorna för mycket för de sticker ju redan ut i och med att de är höga. Så därför tänker jag att mer mellan stämmor ligger längre ut generellt. Helt fel?

Till saken bör sägas att det ändå ska låta lite orkester faktiskt då det inte är typiska poplåtar, fast ändå inte klassisk musik heller, lite mitt emellan.. Tacksam för råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Tycker som Gilbert att det inte spelar så stor roll i en popmix, låter det så det knottrar sig på armen kommer inte Wagner hemsöka dig o klippa av dig håret när du ligger o sover...

Är det något "värsting"-bibliotekt du använder för stråkar, typ Vienna? Vienna har ett par grundset som låter som en femrätters middag med kaffe, konjak och en fet cohiba efteråt... helt underbart alltså.

Enklare bibliotek har en tendens att sakna det där tredimensionella vilket gör det svårare att mixa och definitivt inte lika kul... men det är ju en annan polett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns egentligen inga regler för hur en orkester sitter heller. Idag sitter för de mesta 1 violinerna först till vänster efter sitter 2.a violinerna til vänster men något förskjutet mot höger. Viola ungefär i mitten och celli till höger.

Genom tiderna har man experimenterat med många olika positioner. Dessutom förekommer det än idag att man sprider ut dom olika stråkgrupperna på olika ställen i vissa verk även om det är ovanligt. Så egentligen finns det inget rätt eller fel inom konsertvärlden heller däremot konvention.

Så kör på tills det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...