Jump to content
Annons

Halvfärdiga låtar


slejnard

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter med en uppsjö av låtidéer och grymma riff. Men får kanske klart en av tio riktigt bra grejer nuförtiden. Tiden liksom flyktar iväg mellan familj-dator-spelningar-jobb-längstah-kompisar t.o.r.

Finns det nåt bra knep att fokusera på "jobbet där man är nu"? Jag har inga problem att slå ihjäl några/massor timmar på internet, men får kalla kårar av att sitta å mixa eller spela in mördarriff på guran. Känns som att "the thrill is gone" 🙁 Hur gör ni? Kan tillägga att jag sällan ägnar mig åt fysiska aktiviteter nuförtiden. När jag var yngre sprang jag å sparka boll. Ska jag börja motionera eller starta ett korplag i fotboll? Vill ha nåt som ger nya idéer och mindre trötthet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

så fort jag får en idé brukar jag skriva ner den som noter. Har jag inte tillgång till notskrivning brukar jag sjunga in det på t.ex. mobiltelefonen. Det kan vara en hel låt eller bara en fras, jag noterar den ändå. Efter ett tag har jag ungefär 100.000.000 idéer noterade. Dessa kan alltid utvecklas. Jag brukar kolla igenom lite gamla idéer ibland och verkligen fundera igenom på hur jag ska kunna använda dom i ett sammanhang, om de går att kombinera på olika sätt, harmonisering, o.s.v. Detta kan man fundera på när man diskar, handlar, cyklar till skolan, kör/åker bil eller vad som helst (tyvärr även innan man somnar...). Ibland får jag till det men ibland blir dessa "beståndsdelar" just bara "beståndsdelar" och då får man antingen tänka om/utveckla eller helt enkelt kasta skrota hela grejen.

Det arbetssättet funkar bra för mig men förmodligen inte för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Mart. Kan inga noter (ja en del men) men tänker ungefär lika. För min del handlar det mest om att det blir omständigt att koppla ihop kablar å orka stämma upp ordentligt. Vill ha det smidigt men är ytterst sopig på att komma till skott. Jag kanske rent av ska ska stänga av internetetetet medan jag skapar 😕 ? Men då håller jag mig å andra sidan inte ajour med vad som händer i världen? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

skit i vad som händer i världen. Ibland i alla fall... 🙂

Kan du inte ha nåt smidigt ihopkopplat att använda när du får inspiration? Det behöver ju inte vara varken perfekt stämt eller bäst ljudkvalité, utan snarare ett sätt att komma ihåg en idé? En idé man kan utveckla och spela in med perfekt stämning och bäst ljudkvalité senare...

Link to comment
Dela på andra sajter

skit i vad som händer i världen. Ibland i alla fall... 🙂

Kan du inte ha nåt smidigt ihopkopplat att använda när du får inspiration? Det behöver ju inte vara varken perfekt stämt eller bäst ljudkvalité, utan snarare ett sätt att komma ihåg en idé? En idé man kan utveckla och spela in med perfekt stämning och bäst ljudkvalité senare...

Japp det har jag å idéerna sitter etsade i skallen. Men magin försvinner. Ska vara lika lätt som att ringa typ. En patchbay vore ypperligt. Kan tilläggas att jag har riggat en studio i närheten men sopig som jag är så lät jag fixa internet även till den. 😊 Ska dra till skogs nån vecka medans älgarna löper å sitta i en koja å spela in. 😄 Om nån vill lyssna sen får bli en annan femma. Kommer ofta på grejs och grunder men det stannar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen det där, det är åldern.

Tror att det blir bättre av att börja motionera.

Då är man klarare och piggare till annat, förutsatt att man tränar uppbyggande och inte nedbrytande.

Sedan finns det ju en annan aspekt också till halvfärdiga projekt...

man undviker göra dem klara för då behöver dom inte ens hjälp längre.

Det blir en slags separationsångest.

Låter inte klokt, men så kan det vara...

Själv har jag 52 låtar som väntar på sitt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack debatt och du har förmodligen rätt! Men tror inte det beror på åldern eftersom att jag slutat fylla år sen lång tid tillbaka! 😑

/ 😑

Frågan kvarstår: Hur gör ni? Jag kan inte förmå mig men vet att om jag ägnade mer tid åt mina studioprylar så skulle världen få fler hits. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Min utrustning är alltid uppkopplad och tillgänlig. Det krävs förstås att datorn är igång och att jag knäpper på huvudström för att faktiskt kunna göra något men på 2 min är jag färdig för inspelning.

Men jag upplever ända i viss mån det du beskriver Slejnard. Ibland får jag liksom inte arslet ur vagnen. Detta uppstår oftast när låten är som ide är färdig och det återstår en massa midi-programmering och gitarrpålägg innan det roliga (sånginspelning och mix (för min del)) återstår.

En sak som hjälper en del är att bestämma sig för att vika en hel dag åt studion. Exempelvis har jag bestämt att nu på söndag SKA jag jobba med musik på något vis. Förhoppningsvis gör jag färdigt någon låt.

MVH // Mickestrang

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som jag har samma problem, lätt att göra färdiga skisser på låtar i datorn som kan vara hur bra som helst men som sen bara blir liggande. För min del handlar det nog dels om ovan nämda midi programering som kan vara det tristaste skitgörat i världen, men dessutom en ångest över att "den här gitarren som jag spelar in nu kommer jag att få leva med resten av mitt liv därför måste både ljud och inspelning vara perfekt så jag smiter nog hellre in på studioforumet en sväng eller kollar mailen och spelar in en annan dag när förutsättningarna är bättre och jag har mera ork...." Tänker jag efter har jag aldrig färdigställt något som jag inte haft hjälp utifrån med, typ trummor eller sång, då blir man ju liksom tvungen.

Så tipset blir väl att samarbeta mera 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen kan den här egenskapen hos mig tillskrivas min stundande ADHD-diagnos. Tenderar att aldrig göra klart projekt som väl startats upp (något som återkommer i alla vardagens aspekter och inte endast musikskapande) varför jag har otaliga mappar med idéer som bara skräpar, tiominuters progressiva metallåtar som aldrig färdigställts o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fylla år gör man väl vare sig man vill eller inte, förutsatt att man är vid liv... 🤪 en del personer fortsätter t.o.m. att fylla år även när de gått bort tack vare omtänksamma anhöriga...

Croco, någon skulle egentligen sitta med och "se till" att du fick en del projekt färdigställda och därmed trotsa din sjukdom. Rehabilitering med assistans. 😕

"På 2 minuter är jag färdig för inspelning" skrev Micke Strang. Hmmm... jag är snarare klar för inspelning efter 2 timmar, eller nja det tar väl trekvart iaf. Först måste jag baxa en del prylar över från rum 1 till rum 2 eller tvärtom, sedan ska ju alla kablar letas fram och så ska grejerna kopplas ihop också och lämplig medhörning installeras. Sedan är man helt slut och orkar inte spela in alls. 😛

Men egentligen handlar denna tråden om två olika saker. Halvfärdiga låtar i meningen komposition eller halvfärdiga låtar i inspelningssammanhang?? Jag menar, man kan ju göra som jag och skriva klart HELA låten inkl alla solon och allt INNAN man tar en inspelningsdag och spelar in 2-3 låtar rakt av, alla instrument inkl sång. Så gör jag. På så sätt är de ju inte halvfärdiga när man kommer till inspelningsläget - utan i det läget vet jag PRECIS vad det är jag ska göra, vilka instrument som ska vara med och allting. Sedan finns det ju de som skriver merparten eller rentav HELA låten när de väl sitter och fingrar på Rec-knappen, dvs de skriver sina låtar "i datorn", eller "med datorn", de använder datorn för att komponera. Jag petar inte med midi, kör live in, bara jag hittar Rec-knappen så är jag nöjd. 😉

Mitt råd är alltså: skriv klart låtarna innan! Träna på instrumentens insatser så att ni kan det i sömnen. Då drar inte själva inspelandet ut på tiden.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr även innan man somnar...

Ooooh, tell me 'bout it! Man kan ju ligga i timmar! Fast en av få låtar jag fått färdigt kom till så, men då tände jag lampan och satte mig med gitarren ett tag för att få den att fastna. 🙂 (Hej Martin förresten. Din gamle ITM-pooler här. 🙂)

Själv har jag 52 låtar som väntar på sitt...

Vilket sammanträffande, jag räknade antalet låtidéer i mitt låt-excel-ark i förra veckan landade på exakt samma siffra! Så jag vet hur du känner det. 😉

Träna på instrumentens insatser så att ni kan det i sömnen. Då drar inte själva inspelandet ut på tiden.

Mycket viktigt! Här kan man spara in mycket tid och energi.

Sedan finns det ju de som skriver merparten eller rentav HELA låten när de väl sitter och fingrar på Rec-knappen, dvs de skriver sina låtar "i datorn", eller "med datorn", de använder datorn för att komponera.

Jag sällar mig nog till den skaran. Tyvärr är det nog svårt nuförtiden att få en låt 100% klar utan att blanda in en dator (om man inte sitt band att skriva med såklart). Jag tänker på produktion och sånt också. Dock tror jag att det är här problemet ligger för många: de tänker att allt ska bli färdigt på en gång, att när de startar ett projekt och spelar in idén, då är det i det projektet låten kommer bli helt klar en vacker dag... Och ju mer kunskap man får om hur mycket som verkligen krävs på alla områden för att få ett proffsigt resultat, då kan det lätt kännas överväldigande. Sedan är det det här med kvalité på inspelningarna, att man alltid kan vänta någon vecka så har man råd med den där lite finare pre-amp:en, eller, nästa månad har jag tid att akustikbehandla och DÅ kommer det låta bättre! Jag tror man får sätta lite gränser för sig själv.

Jag känner VERKLIGEN igen mig i ditt problem, Slejnard! Som sagt har jag genom åren kommit på material (varierar från delar till färdiga alster) till 52 låtar (räknar bara mina rock/pop-alster som jag skrivit utan medkompositörer), varav: 8 har blivit helt klara, inspelade och mixade, och ytterligare 7 har blivit arrangerade och framförda live. Resten har aldrig blivit ens färdig-arrade. Det är en sjukt dålig procent!! 😉

Något jag saktas ner av är att jag inte har full koll på hur man proddar en låt (fascineras av all "ljudkonst" som ofta ligger så rätt i (den sortens) välproddade låtar, alla effekter och synt-trix, SÅNT vill jag kunna!). Och jag tror att det kan vara liknande för andra, t.ex. att man drar sig för att spela in de instrument man inte är van vid. Men det är väl bara att köra! Learning by doing helt enkelt. Dock märkte jag att om man kan få upp kvalitén utan att lägga för mycket tid så ska man nog göra det: jag och en vän satt och jobbade på en poppig rocklåt där refrängen inte ville lyfta och vi började tappa sugen. Jag föreslog att kompisen, som är helt ok på att mixa, skulle göra en snabbmix på trummorna - och tio minuter senare lät det oerhört mycket bättre och vi fick nytt mod! Så man får göra en avvägning, om det är värt tiden det tar att göra en insats för att förbättra något område, så att man kan komma framåt med låten.

Det var nog tillräckligt med text för ett inlägg. 🤪

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med debatt till fullo (alltså inte det sista inlägget, som jag inte deschiffrerat ännu 🙂), separera skrivandet från inspelandet.

Nu var det ett tag sen, men när jag spelar i band brukar vi "skriva" ihop, dvs nån har en låtidé eller annat halvfärdigt, som vi börjar lira och ofta faller bitarna på plats efter lite jammande.

Själv har jag börjat snabbinspela riff och låtidéer i mobilen (om du har android-telefon, testa "rehersal assistant"), mest för att inte glömma dom.

Funkar bra för mig, jag får inte den där "inspelningsångesten" när man vet att det ändå inte kommer användas på riktigt.

Sen kan man lyssna lite på inspelningen för att komma på harmonier, sångslingor, text mm.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Halvfärdighetssyndromet... =)

Tillhör också den skaran som får en riktigt tung idé och bara mosar in den i datorn antingen via synth eller via polaren och hans gura, och sen blir det ett halvt projekt som ligger i flera veckor. Sen ibland är man sugen på att pula lite musik men när man sätter sig så får man inget flow liksom, och då blir man bara stressad av att man känner att man måste producera och man ser tiden ticka iväg. Numera skriver jag ner alla mina inspirationer och influencer på ett litet block jag har i fickan, eller på mobilen. Antingen med ord och beskrivningar eller med noter. Sen låter jag utrustningen stå några dagar tills man har så mycket i huvet att man står och studsar. Då låter jag familjen somna, sen åker lurar, synthar och sladdar fram. =)

Sen ett bra tips om man är flera som lirar i samma gäng eller band eller grupp. Att man bara sitter och blundar och lyssnar och låter nån annan lira på frihand lite. Då brukar iaf jag få små idéer under tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Debatt nämnde något om att skriva klart musiken innan man påbörjar inspelningsprocessen vilket är något jag är tämligen främmande för, då jag i stort sett skriver all min musik genom att improvisera fram riff och sedermera spela in dem direkt efteråt. Det kanske är ett något lustigt tillvägagångssätt och jag är medveten om de stora bristerna med det (blir utdraget och sällan klart) men alla andra sätt känns ärligt talat ganska ointressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Debatt nämnde något om att skriva klart musiken innan man påbörjar inspelningsprocessen vilket är något jag är tämligen främmande för, då jag i stort sett skriver all min musik genom att improvisera fram riff och sedermera spela in dem direkt efteråt. Det kanske är ett något lustigt tillvägagångssätt och jag är medveten om de stora bristerna med det (blir utdraget och sällan klart) men alla andra sätt känns ärligt talat ganska ointressanta.

Jag tror ditt sätt är vanligare.

Sedan beror det på vilken typ av musik det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mål samt delmål är något jag delar in musiken i, när ska detta vara klart, eller hur många av dessa ska vara klara låtar inom en tidsram.

Eftersom jag själv lider av "halvfärdighetssyndromet" som grF nämner så har jag nu bestämt mig att det får vara nog, är riktigt förbannad på mig själv. Därför tog jag med min Studio till landet och sitter och lägger drygt 3 timmar/dag minimum.

Det har gått bra hittills, (snart 3 veckor), nu gäller det att i höst hitta en rutin och en daglig plats för musiken. Och skapa en balans mellan allt man nu håller på med förutom musik.

Försöker tänka lite i banor som 5% inspiration och 95% spenderad effektiv tid.

Om man målmedvetet bokar in en timme om dagen per år så blir det rätt så många timmar i längden. Det viktiga tror jag att är hålla "lågan" vid liv när den väl brinner, när man sedan möter "tyngre" perioder så går man in enbart för att brinna på "sparlåga" och kör sin timme. Man kommer i längden att överskrida dessa timmar med råge är min teori för "när det går bra" så är det ju sjukt kul och sitta och se något växa fram :)Tröttnar jag på en av mina låtar hoppar jag till en annan och kör rotation på ett par som är aktuella eller som närmar sig sitt "bäst före datum" av min egna deadline.

Tror det handlar om att försöka skapa en rutin. Håller också med Johnny Boi "learning by doing" man kan inte kunna allt men man kan alltid förbättra och förfina saker eller lära sig något nytt på en timme.

Jag personligen kan i vissa fall bli överväldigad av alla moment jag måste övervinna för att en låt ska bli klar.

Min morot är att på heltid skapa och komma ur ekorrhjulet. Som jag hatar. Och då tror jag inte att man kan luta tillbaka en sekund utan det är ett ständigt pågående krig inombords som t.ex. -Den där tjejen var ju het kanske man borde Googla henne eller -Fan vad mycket det är idag, jag har ju verkligen jobbat hårt idag så jag ska nog slappa framför Tv:n ikväll som belöning. Då är det bara att konstatera att först musik sen tillbaka till slappandet.

Jag är till naturen extremt lat och förlorar dagligen mot mig själv. Jag tänker inte förlora mot mig själv i skrivandet och att framställa färdigalåtar.

Är man inte en DO:er så måste skapa det inom sig. *knyter handen i fickan* 🙂

Nu jobbar ju jag med datorn så det är ju självklart ett problem när man har ett helt band, men även där kan man ju planera in en kille i veckan som kommer och lirar in.

När jag skriver med en kompis så försöker jag hela tiden ha en "gameplan". Så vi träffas minst en gång i veckan i ur och skur just nu.

Lycka till Slejnard och alla andra! Vi kan peppa varann nu kommer hösten och då är det ändå bara skitväder, perfekt att sitta hemma och skapa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag höll på i många år, försökte skriva och framför allt göra färdiga låtar.

Försökte på många olika sätt att verkligen nå detta mål.

Men det blev mest halvhjärtade resultat, ett coolt intro här en fräck refräng där.

Min räddning blev att spela i band igen, har gjort musik själv och tillsammans med andra till 2 album och 2 ep:s på lite mer än ett år. När jag satt själv gjorde jag inte demos utan tänkte färdig låt från början.

Det var i mitt fall en stor bromskloss, nu när jag får en idé spelar jag in en demo.

Denna demo kan låta mer eller mindre bra, jag bryr mig knappt om att det är lite ostämt eller otight.

Bara jag har något att spela upp för mina bandkamrater och som en ljudanteckning så jag inte glömmer melodin etc.

Sedan manglas det genom bandmaskinen, arras, ändras och blir en färdig låt.

Har på köpet fått massor av idéer till låtar som inte passar i bandet, har gett mig fan på att dessa ska spelas in till färdiga låtar. Fast det återstår att se om det blir verklighet;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...