Jump to content
Annons

Funkar vår lösning för backtracks live?


ramoand

Recommended Posts

Tjena!

Vet att det finns flera trådar om backtracks men vill ändå kolla vad ni tycker om vår tänkta lösning för det...

Vi har tänkt använda följande:

1 bärbar pc men ENBART windows o cubase på.

1 firewire ljudkort (just nu mitt presonus firebox)

1 par hörlurar till trummisen

Med detta då så tänkte vi att vi ger ljudteknikern tre sladdar: 2 st för backtracket (stereo) och 1 för klicket. Sen så får trummisen medhörningen i hörlurarna då istället för en monitor med klicket så högt så att han hör det tydligt.

Mitt ljudkort har 2 main out och 4 line out, vad är skillnaden på det? Funkar det för att ha 3 kanaler ut?

Vad tror ni om denna lösningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det kommer att funka! Ett tips är att trummisen tar ut klicket och skickar det till en egen liten mixer med hörlursutgång. Onödigt att skicka klicket till foh och sen tillbaka om det ändå är bara han som ska ha klicket. Dessutom så kan han ändå ta en send från foh och få resten av bandet på en separat ingång. På så vis kan han själv ställa nivån/balansen på klicket/bandet utan att behöva säga till ljudteknikern.

Det är ingen skillnad på utgångarna i ditt ljudkort. Main out är bara default.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter väldigt likt min plan på framtida livelösning förutom att jag inte har någon trummis att tänka på och att jag kör mac istället för pc men samma ljudkort.

Jag undrar lite hur det här med flera outputs funkar. Vilka instrument borde få en egen output eller ska man köra enkelt i stereo bara?

Jag själv har lekt lite och kopplat in ett stereosystem på de 1 och 2 main out och mina 2 studiomonitorer på out 3 och 4. Det jag upptäckte var att studiomonitorerna var VÄLDIGT hög volym på. Gick inte sänka med Main Level utan fick göra det inne i min DAW vad berodde detta på? När jag kör dom i vanliga main out låter dom som inte sådär högt om jag inte drar upp dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara lite overkill att spela upp från cubase, det funkar bra med Windows MediaPlayer eller dylikt.

Det är ganska smidigt att kunna ha wma-filer på några få Mb istället för stora projekt.

Å andra sida är det också skönt att kunna ha möjligheten att mixa olika grupper på plats, men det kan du göra ändå i Mediaplayern om du bouncar ut för 7.1 system exempelvis. Nu hade du bara 6 outputs va? Så då skulle det ju gå bra att mixa ned det i 5.1

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...