Jump to content
Annons

Vilken stormembrans-mic ska jag köpa?


Tophe

Recommended Posts

Annons

...om du hämtar lite ljudfiler från min testsite, så får du reda på hur de andra låter... 😎

Jag hade 2st A51s tidigare. Det var nog den första bland de billiga stormembranarna som kom till Sverige - och eftersom den lät så bra som den gjorde, så köpte jag en till snabbt efter den första. 🙂

När jag hade testat Studio Projects B1, så sålde jag dock mina A51s ganska omgående... Det är förstås alltid en smaksak och det finns lika många uppfattningar som det finns medlemmar på forumet - men ändå... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I Studio berättades att småmembranerna är har mer naturtrogen ljudåtergivning men brusar mer. Varför brusar de mer?

Det beror på att ett litet membran utsätts för samma luftström som ett stort - och att det lilla membranet blir en hårdare yta av naturliga skäl - och därmed drabbas av högre energi som frigörs när luften träffar ytan och bromsas upp. På ett stort membran sprids luftströmmen ut mer - och dessutom blir membranet en lite mjukare yta som bromsar luften mjukare.

Även så exklusiva micar som Earthworks mätmicar har en brusnivå på ca 20dB - medan exempelvis den populära stormembranaren Studio Projects B1 har en brusnivå på ca 12dB och BLUE Babybottle ligger på löjligt låga 5.5dB...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...