Jump to content
Annons

hur startar man en: se electronic x1


dgg93

Recommended Posts

Annons
hej köpte nyss en se electronic x1 mikrofon, men den vägrar starta, har inte hittat nån knapp för att starta den så undrar om det är fel på mikrofonen?

Behöver "phantom power" 48v för att fungera. Finns inte funktionen inbyggd i ditt ljudkort eller din mixer om du använder sån, så blir det lite svårt att få igång miken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Behöver "phantom power" 48v för att fungera. Finns inte funktionen inbyggd i ditt ljudkort eller din mixer om du använder sån, så blir det lite svårt att få igång miken.

jag har det på mitt ljudkort står det, men micken hoppar ändå inte igång, tror du den är sönder?

Redigerat av dgg93
Link to comment
Dela på andra sajter

Är fantommatningen påslagen?

vadå finns det en knapp för det på PA:t/ljudkortet, isf så är nog det problemet.

Men finns det en knapp för det?

och om jag har det på, kan jag då spela in från de andra mickarna som jag inte behöver fantommatningen för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara en knapp, det kan styras från ljudkortets kontrollpanel (i datorn).

Hur det ser ut och vad du kan göra är helt beroende på vad du har för ljudkort.

Manualen är din vän!

Link to comment
Dela på andra sajter

vadå finns det en knapp för det på PA:t/ljudkortet, isf så är nog det problemet.
Ja, kondensatormikrofoner behöver strömförsörjning (fantommatning) som går genom mikrofonkabeln.
och om jag har det på, kan jag då spela in från de andra mickarna som jag inte behöver fantommatningen för?
Det beror på vilka de andra mickarna är.

Är det "dynamiska mikrofoner" så spelar det ingen roll, de störs inte av spänningen. Då kan du alltid ha 48V påslaget.

Är det däremot bandmikrofoner så tar de skada och kan paja helt och hållet! Men bandmikrofoner är inte det vanligaste inköp för den som är ny på inspelning, vilket jag antar att du är. Så jag tror att du klarar dig nu, men mitt råd är att du är uppmärksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kondensatormikrofoner behöver strömförsörjning (fantommatning) som går genom mikrofonkabeln.

Det beror på vilka de andra mickarna är.

Är det "dynamiska mikrofoner" så spelar det ingen roll, de störs inte av spänningen. Då kan du alltid ha 48V påslaget.

Är det däremot bandmikrofoner så tar de skada och kan paja helt och hållet! Men bandmikrofoner är inte det vanligaste inköp för den som är ny på inspelning, vilket jag antar att du är. Så jag tror att du klarar dig nu, men mitt råd är att du är uppmärksam.

det funkar nu! tack för hjälpen! behövdes verkligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

det funkar nu! tack för hjälpen! behövdes verkligen!

Kom ihåg att det rekommenderas att slå av fantommatningen innan du kopplat av micken, och sätta på fantommatningen efter du kopplat på micken. Och sätt aldrig i en dynamisk mikrofon om fantommatningen är på!

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamiska mickar har inga problem med fantommatning om det inte är fel på dem (så länge man använder rättkopplade mikrofonkablar), så det är riskfritt att ha fantommatningen igång om man har dynamiska mickar inkopplade. Det som kan vara riskabelt är bandmikrofoner, eftersom bandet är väldigt känsligt och kan brännas av vid minsta lilla obalans - men det är ändå ovanligt att de går sönder på grund av fantommatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången jag skulle använda min första kondensatormik (studio project b1) gick det inte heller. Dock var problemet att ingen informerat mig om att man var tvungen att ha XLR-kontakt åt båda hållen. Så jag körde "stor tele till Xlr-sladd". Idag vet man ju bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången jag skulle använda min första kondensatormik (studio project b1) gick det inte heller. Dock var problemet att ingen informerat mig om att man var tvungen att ha XLR-kontakt åt båda hållen. Så jag körde "stor tele till Xlr-sladd". Idag vet man ju bättre.

Det är inget ovanligt fel för nybörjare.

Ett annat nybörjarfel som är väldigt vanligt, är att man sjunger mot fel sida av en cardioid-mikrofon och undrar varför ljudet blir så dåligt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...