Jump to content
Annons

Bygga källarstudio


busse

Recommended Posts

Håller på i källaren och bygga en hemstudio, har hittils delat av ett rum så det blir ett "inspelningsrum" och ett "kontrollrum". Har byggt en vägg med 120 mm reglar, isolering, OSB, gipsskiva och väv på det hela. Har fått tag på en tjockare dörr och två glasrutor med dubbelglas som jag tänkte montera i samma "hål" så det totalt blir fyra glas med mellanrum. Rummet i övrigt är en källare av betong så man måste väl försöka dämpa rummet en del, vad har ni för tips på att dämpa rummet? En tanke som jag har är att hänga tjockare tyg efter väggarna så man kan ta bort det om man vill åt "badrumseko" på gammeldagsvis och sen ha mattor på golvet för att dämpa där också, är jag helt ute och cyklar här? Detta är väl inte tänkt att bli nåt större dyrare bygge just nu utan mer ett rum att kunna ha mina musikgrejer och att även då kunna spela in lite grann och även kunna repa lite lätt om man så vill. Så har ni några tips på vad man skall tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Innan den här tråden spårar ur i en diskussion om flytande golv, basfällor och flutterekon, så vill jag bara säga BYGG!

Du kommer att ha mycket roligt, och lära dig mycket på vägen. Men framförallt behöver du inte vänta några år på att få ihop pengar till en stor lokal med bra takhöjd och perfekt akustik. Man kan få till rätt bra resultat på inspelningar där man i allmänhet närmickar instrumenten och med lite sökning här i forumet så kan du säkert fixa till ett bra sånghörn.

/Johan

EDIT: OCH LÄS ALLTID DET SOM GILBERT LÄNKAR TILL 😕

Redigerat av djbolton
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...