Jump to content
Annons

Sångares nivå inne i huvudet?


JJMusik

Recommended Posts

Kom att tänka på vad man utsätter hörseln för när man sjunger egentligen? Då menar jag typisk rock/pop och inte kanske opera.

Om jag håller en db-mätare vid mina öron när jag sjunger är den ju lätt uppe över 90 db på starka partier.

Om man tänker på rocksångare typ bruce dickinson, fan borde inte han utsätta sina öron för en hel del under ett gig? Aldrig tänkte på det innan men öronen sitter ju faktiskt rätt nära munnen 😄 och man kan gapa på rätt bra ibland

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Kom att tänka på vad man utsätter hörseln för när man sjunger egentligen? Då menar jag typisk rock/pop och inte kanske opera.

Om jag håller en db-mätare vid mina öron när jag sjunger är den ju lätt uppe över 90 db på starka partier.

Om man tänker på rocksångare typ bruce dickinson, fan borde inte han utsätta sina öron för en hel del under ett gig? Aldrig tänkte på det innan men öronen sitter ju faktiskt rätt nära munnen 😄 och man kan gapa på rätt bra ibland

Professionella sångare änvänder ju ofta öronproppar med medhörning i livesammanhang. Då dämpar du ganska ordentligt. Sen har du ju medhörning rakt igenom huvudet, men vävnaden torde rimligtvis dämpa ordentligt den också.

Link to comment
Dela på andra sajter

har faktiskt aldrig hört någon bli döv/få försämrad hörsel av sin egen sång... men, för mig som stråkmusiker, har mätt upp nyckelharpan, och då är det 95 db precis vid stallet, men det klingar av otroligt snabbt bara jag förflyttar mig liiiite utåt... När du har mätt, är det då vid helakustiskt, eller med medmusiker? Kanske dumfråga i sammanhanget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är trummis och har perfekt hörsel, känn på den! :rolleyes:

Jaha, jamen då så, då har vi ju beviset för att ditt resonemang stämmer ... 😛

Det finns en del forskning som antyder att ljud som man vet exakt när de ska anlända inte är lika skadligt, då örat hinner "förbereda sig", d v s "ställa om förstärkningen" (som trummis vet man ju oftast när man själv slår på något …) men detta innebär absolut inte att starka ljud är ofarliga.

Tänk på vad du skriver så ingen blir döv p g a dig. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

hade ett snack me nån idoit för ett tag sen som sa att bara ljud ur dåliga hörlurar eller PA kan skada en för att distortionen är det som är skadligt... Allt annat var okej... Då sa jag ba ja men visst, håll ditt öra vid min virvel och så spelar jag allt jag kan så får vi se hur kul de låter...

Link to comment
Dela på andra sajter

hade ett snack me nån idoit för ett tag sen som sa att bara ljud ur dåliga hörlurar eller PA kan skada en för att distortionen är det som är skadligt... Allt annat var okej... Då sa jag ba ja men visst, håll ditt öra vid min virvel och så spelar jag allt jag kan så får vi se hur kul de låter...

Mm... men då lär det ju bli distorsion i örat och då har han ju rätt.

Har ni testat?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
1 W (oregistrerad)

Jag spelar alltid med 95-100db och har gjort det i minst 20 år, hör nästan 11khz så man har väl klarat sig bra, har alltid under denna tid haft max 0,2%HD mellan 16-20000Hz om det nu kan ha någon betydelse.

Så man blir inte helt döv av bra ljud i förhållande till mindre bra.

Harpa på 95db är toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej!

jag har växt upp under den tiden som disco inte hade några decibelstopp eller varningar.

Gick på minidisco som trettonåring, gillade nog musiken men jag "pratade" väldigt högt resten av kvällen sedan.

Det sjöng i öronen i flera timmar efter man gått hem.

Har jobbat med vinkelslipar och andra bullriga verktyg som uppenbarligen också skadat min hörsel.

Saknar stora delar av frekvenskurvan. Vilket gör mig till en betydligt sämre musiker.

Så av erfarenhet: Var jäkligt rädd om din hörsel. Alla höga ljud skadar din hörsel i olika hög grad.

Då när man vet var gränsen går är det så där fräckt att stå där och säga: OK. Nu vet jag att jag har fel....

Hörsel är inget som läker och musik är kul.

Var lite försiktiga vad ni än hör folk säga i ämnet.

GB

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

jag har växt upp under den tiden som disco inte hade några decibelstopp eller varningar.

Gick på minidisco som trettonåring, gillade nog musiken men jag "pratade" väldigt högt resten av kvällen sedan.

Det sjöng i öronen i flera timmar efter man gått hem.

Har jobbat med vinkelslipar och andra bullriga verktyg som uppenbarligen också skadat min hörsel.

Saknar stora delar av frekvenskurvan. Vilket gör mig till en betydligt sämre musiker.

Så av erfarenhet: Var jäkligt rädd om din hörsel. Alla höga ljud skadar din hörsel i olika hög grad.

Då när man vet var gränsen går är det så där fräckt att stå där och säga: OK. Nu vet jag att jag har fel....

Hörsel är inget som läker och musik är kul.

Var lite försiktiga vad ni än hör folk säga i ämnet.

GB

Vilken disco-tid pratar vi om här? När började de införa värden i sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag sjunger väldigt högt upp i overdrive länge (när jag tränar på rummet) så är jag fan lite bedövad i öronen efterråt. Fast vore ju konstigt om vi skulle bli döva av våra egna skrik 😛 .. då borde ju liksom alla spädbarn vara döva som dom skriker (med bra magstöd dessutom 😉)

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant det du säger hwasser om småbarn.

Det är inga dåliga nivåer de kan dra på ibland, när småbarn eller spädbarn drar på pipan känns det som det fladdrar i öronen ibland. De kan inte ligga långt ifrån 100db - vissa ungar har extremt höga frekvenser med...

Men som du säger, de borde ju isf pajja sin egen hörsel för livet om det skulle vara skadligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...