Jump to content
Annons

Misstänkt Blocketbedrägeri


blouis

Recommended Posts

Kan bara beklaga att du blivit blåst. Tyvärr lär du inte få igen pengarna.

Har läst om ett liknande fall, en kille som "sålde" syntar utan att någonsin skicka grejerna folk betalade för. Det tog år för polisen att ens orka ta i ärendet, killen fortsatte under hela utredningstiden att lura folk.

Och att be banken om hjälp kan du glömma, det går inte att ångra överföringar eller få folks personuppgifter.

Anmäl hos polisen men förvänta dig inget resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

samma här. mailade och frågade om han kunde skicka den till malmö.

"ja, men förskottsbetalning till konto som gäller. OBS inget annat om den ska skickas.

Mvh"

Och när jag söker på hans mail på facebook så hittar jag honom i Hässleholm. Jag skickar ett pm till trådskaparen med alla uppgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
skulle tro att det är kört, mailade och frågade om ljudkortet ifråga fanns kvar, jo men visst fanns det kvar svarade säljaren...

Helt sjukt att Blocket ännu inte har tagit bort annonsen, Blocket skulle i princip kunna dömas för medhjälp till bedrägeri eftersom de inte agerar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och att be banken om hjälp kan du glömma, det går inte att ångra överföringar eller få folks personuppgifter.

Det beror lite på vilken relation med banken man har.

Jag ångrade en överföring några veckor efter att jag beställt en vara som jag aldrig fick.

Det var inga problem.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har förskottsbetalat ett UA-101 audio interface för över två veckor sedan, men ännu inte fått varan. Får heller ingen kontakt med säljaren längre. Jag har anmält misstänkt bedrägeri både till Blocket och Polisen, men eftersom annonsen fortfarande ligger uppe vill jag även posta länken här, för att förhoppningsvis undvika att fler råkar illa ut:

http://www.blocket.se/vi/27595661.htm

P.S. Kommentarer om förskottsbetalningen undanbedes, det var naturligtvis sista gången jag gjorde detta. D.S.

Jag mailade på annonsen efter att ha sett detta inlägg och fick idag svar om att han hade kvar grejerna:

"Ja....först till kvarn. OBS förskottsbetalning till konto eller kom och hämta. Inget annat."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir förbannad. Hur dum får man vara? Han tar inte bort annonsen, svarar med en mail som är länkad till ett facebook-konto...har nu suttit och klurat på om jag ska svara honom något giftigt men...ja, vi får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Eller kanske vi kan gadda ihop oss, bilda ett gäng.

Och försöka "hämta" den.

Nån som har kontaktat honom redan, kanske kan lura på honom "jag vill betala trippla priset och hämta den idag för att kunna avsluta en viktig inspelning. Jag hade en exakt likadan men den pajade idag under inspelning när åskan kom helt utan förvarning o smällde in i ledningarna!"

Kanske han går på det och vill mötas då 😳 (om han nu ens har en på riktigt)

Redigerat av rankey
Link to comment
Dela på andra sajter

Lassa Basse: Jag har ingen aníng om huruvida man måste ha ett postgirokonto för att få skicka mot postförskott. Jag ser inte riktigt kopplingen.

Citat från posten.se:

"Postförskott är ett enkelt och säkert sätt att få betalt när du skickar en försändelse. Mottagaren betalar postförskottsbeloppet när försändelsen levereras eller hämtas. Pengarna sätts sedan in via betalningsmottagarens bank på plusgiro eller bankgiro"

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat från posten.se:

"Postförskott är ett enkelt och säkert sätt att få betalt när du skickar en försändelse. Mottagaren betalar postförskottsbeloppet när försändelsen levereras eller hämtas. Pengarna sätts sedan in via betalningsmottagarens bank på plusgiro eller bankgiro"

😳 Ja, jag vet. Gjorde en våldsam tankevurpa. För lite vatten i värmen? 🙂

Postförskott verkar schysst, tycker jag. Jag har giro. Kör på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast han använder ju inte sitt namn.

Nej inte i annonsen men i mail-konversationen! Hans mail är kopplad till ett välanvänt facebook-konto där han även uppger sin ort. (och vipps har vi hans personnummer)

Men visst, han kan ju ha kapat någons mail..

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte i annonsen men i mail-konversationen! Hans mail är kopplad till ett välanvänt facebook-konto där han även uppger sin ort. (och vipps har vi hans personnummer)

Men visst, han kan ju ha kapat någons mail..

?

Han kan väl ha angett vilket namn som helst i mailet?

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Han kan väl ha angett vilket namn som helst i mailet?

😲

Jo såklart! Men hans mail är kopplad till ett facebookkonto (som används) därav bör det vara rätt person eller så är mailkontot skapat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag skulle aldrig betala något i förskott. Inte en chans. Att ni ens tar den chansen?

Har själv köpt hur mycket som helst på nätet och betalt i förskott de flesta gånger, har aldrig blivit blåst och säkert tjänat in flertalet tusenlappar på att slippa betala PF-avgift. Kollar också upp de jag beställer från innan jag betalar så att telefonnummer och adress stämmer med personen man betalar till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv köpt hur mycket som helst på nätet och betalt i förskott de flesta gånger, har aldrig blivit blåst och säkert tjänat in flertalet tusenlappar på att slippa betala PF-avgift. Kollar också upp de jag beställer från innan jag betalar så att telefonnummer och adress stämmer med personen man betalar till...

Jag skulle nog aldrig ens beställa något från en privatperson utan att ha sett prylen (testat) eller mött personen. För mig är det face to face deals som gäller. Risken är alldeles för stor att bli blåst eller att det är något fel på prylen (möter inte förväntningarna) och så uppstår tjafs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag skulle nog aldrig ens beställa något från en privatperson utan att ha sett prylen (testat) eller mött personen. För mig är det face to face deals som gäller. Risken är alldeles för stor att bli blåst eller att det är något fel på prylen (möter inte förväntningarna) och så uppstår tjafs.

99% av alla privatpersoner som säljer och köper prylar på nätet är ärliga, det gäller att undvika de 1% som inte är det....

Det är faktiskt mer riskabelt att köpa något av ett företag och betala i förskott eftersom de kan gå i konkurs och då är man ofta stekt om man inte har betalat med ett kreditkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst, men han kan ju kalla sig vadsomhelst i Facebook.

😉

Har med 99,9% säkerhet hittat namn och personnummer till den person som har lagt ut annonsen. Verkar vara en person med bristande kunskaper i privatekonomi... Är inte helt förvånad över att han försöker sälja samma vara flera ggr om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på om jag också blivit blåst, dock på en annons jag själv la ut, d.v.s. en köpesannons på Blocket. Jag var dum nog att förskottsbetala jag med. Förvisso bara 400 spänn plus frakt på 80 spänn, så det är inte blodigt mycket pengar. Men ändå...

Det är därför jag funderar på vad killen har för e-mail-adress. Kanske är samma som jag stött på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag funderar på om jag också blivit blåst, dock på en annons jag själv la ut, d.v.s. en köpesannons på Blocket. Jag var dum nog att förskottsbetala jag med. Förvisso bara 400 spänn plus frakt på 80 spänn, så det är inte blodigt mycket pengar. Men ändå...

Det är därför jag funderar på vad killen har för e-mail-adress. Kanske är samma som jag stött på...

Du kan ju lägga ut en del av emailadressen utan att hänga ut någon...Fast det behöver ju iofs inte vara samma som han använder nu, det är ju så lätt att skafa sig emailadresser...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kontaktade "säljaren" igen och skrev att jag gärna kom förbi för att hämta grejerna. Så jag frågade naturligtvis efter adressen men han sa att han är ute och snurrar hela tiden så...vi skulle alltså boka in en "offentlig" plats.

Jag tänker inte hänga ut ngn - inte min stil. Vill man ha reda på mailadressen så svara på blocketannonsen och hoppas på svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...