Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är nyfiken pĂ„ vad ni har för pluggar i eran DAW channelstrip, vilken ordning, vilka instĂ€llningar osv.

Typ:

Compressor

Eq

Deesser

Tapedelay (satt till 0ms för tape sat)

Gain

Reverb

Etc

Etc

Tycker det skulle vara intressant att fÄ inblick i hur andra arbetar, och syftet med just den instÀllningen.

Skriv gÀrna om det Àr sÄng, gitarr eller vad som finns pÄ kanalen.

Tack för nu!

Annons
Postat
Är nyfiken pĂ„ vad ni har för pluggar i eran DAW channelstrip, vilken ordning, vilka instĂ€llningar osv.

varför det - nÀr du inte sjÀlv har samma material i din kanal?

allt hÀnger ju pÄ vad för ljud man ska hantera, vad man vill göra med det Ä i vilket sammanhang man vill uppnÄ en viss effekt

Postat (redigerat)
varför det - nÀr du inte sjÀlv har samma material i din kanal?

allt hÀnger ju pÄ vad för ljud man ska hantera, vad man vill göra med det Ä i vilket sammanhang man vill uppnÄ en viss effekt

Jag har alla pluggar i hela vĂ€rlden 😏

För att göra det enklare - enbart vokalspÄret alternativt akustisk gitarr.

Redigerat av Jesso
Postat
Jag har alla pluggar i hela vĂ€rlden 😕

Gissar pĂ„ att herr demon snarare syftar pĂ„ vilket inspelat material du har ligger pĂ„ kanalen, inte vilka pluggar du "har" 😑

Postat

Det var bara en öppen frÄga dÀr den som vill svara fÄr, annars Àr det helt ok om man inte tycker det finns nÄgon mening..

Postat

Vilka pluggar man lÀgger beror pÄ vad man har för ljud och vad man vill Ästadkomma med det. Din frÄga Àr som att frÄga "Vilka ingredienser anvÀnder ni nÀr ni lagar mat? Vilken ordning, tillagningssÀtt osv, typ: potatis, köttfÀrs, salt, peppar, tomater, etc etc". Det beror pÄ vilken matrÀtt man lagar och hur man vill att den ska smaka. Att specificera det till "enbart vokalspÄret alternativt akustisk gitarr" Àr som att sÀga "enbart köttrÀtter alternativt soppor". GÄr inte att sÀga.

mvh

mr analogy guy

Postat (redigerat)

Jag har mÀrkt att mÄnga hÀr pÄ forumet i första hand letar efter en möjlighet att dissa en frÄga, i andra hand svara pÄ ett givande sÀtt. Min frÄga handlar om vilka pluggar ni anvÀnder pÄ tex ett sÄngspÄr, jag ser inte det som en avancerad frÄga, eller en frÄga omöjlig att svara pÄ. Men jag har full förstÄelse för att den strÀcker sig utanför vissa medlemmars intelligens.

Redigerat av Jesso
Postat (redigerat)

Metric Halo Channelstrip pÄ varje kanal. Reverb,Delay och Harmonizer pÄ Bussar , Compressor och Eq pÄ mastern samt Limiter som stÀngs av Ä pÄ under produktionen och av vid slutbounce.

Sedan individuella effekter pÄ dom ljud jag vill skall manipuleras , beror pÄ materialet.

SÄng :

Kompressor , eq , ibland en kompressor till beroende pÄ sÄngerska/sÄngare. Delay och reverb via send.

Sedan har jag ofta tvÄ eller fler kopior av leaden som manipuleras med diverse effekter som vocoder , extrem autotune , dist , reverse etc etc beroende pÄ lÄt , som kommer dÄ och dÄ i lÄten som en förstÀrkning av vissa ord.

Vilka tillverkare spelar faktiskt inte sÄ stor roll , Logic egna funkar lika bra som nÄtt annat.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Jag har gjort en "lÄt" i Cubase som jag anvÀnder som startup nÀr jag börjar ett nytt projekt.

Om man nu fokuserar pÄ sÄng sÄ ser det ut sÄ hÀr:

Förutom grupper och tappningar....

Oxford kompressor

EQ (mest för HP-filter och en liten gain vid 6 kHz samt en dip vid 350 Hz) Det Àr en instÀllning som passar pÄ mig sjÀlv med min mick

Delay (tempostyrt i bypass som deafault)

Autotune Evo ( ligger i bypass som default)

Ozone 4 (multibandskomp + exciter) AnvÀnder multibandskompressorn typ som EQ

pÄ tappningarna ligger oftast ett par olika reverb och nÄgot delay

Postat
Gissar pĂ„ att herr demon snarare syftar pĂ„ vilket inspelat material du har ligger pĂ„ kanalen, inte vilka pluggar du "har" 🙂

correctemundo đŸ˜Č

Postat
Men jag har full förstÄelse för att den strÀcker sig utanför vissa medlemmars intelligens.

men du förstÄr inte dingbats liknelse med matlagningen eller Àr det sÄ att det Àr sÄ du lagar mat?

svaret pÄ din frÄga Àr att man anvÀnder det som behövs beroende pÄ vad man har för material att jobba med och vad man vill uppnÄ

jag ser inte det som en avancerad frÄga, eller en frÄga omöjlig att svara pÄ

att du inte gillar det svaret eller att det inte var vad du hade förvÀntat dig pekar isf mer pÄ din egen begrÀnsade kunskap

Postat

NÄja, visst kan man ha nÄgon slags grund setup. Inte blÀddrar jag genom alla reverbs, kompressorer, delays osv varje gÄng jag ska lÀgga pÄ en sÄngsnutt. Jag anvÀnder rÀtt mycket egna skapade presets som fungerar hemma hos mig, med min mick och mitt rum. Noll poÀng med att göra om detta varje gÄng. Skillnaden Àr nÀr jag vill göra nÄgot som sticker ut pÄ ett eller annat sÀtt frÄn min vanliga setup.

Jag tror att det Àr sÄ Jesso tÀnkte med sin frÄga.

Sedan hÄller jag med er andra nÀr ni sÀger att man anpassar efter vilket material som finns pÄ kanalen...och det Àr ju sjÀlvklart. Inte autotunar jag OH pÄ trummorna tex.

Jesso kanske vill ha nya infallsvinklar till sitt eget mixande och undrar hur andra gör? Ordningen pÄ pluggarna och varför.

Jag tyckte tex att PicazzoŽs svar var intressant och det fÄr mig att fundera pÄ om jag kanske ska Àndra pÄ nÄgot i hur jag tÀnker.

Postat
Jesso kanske vill ha nya infallsvinklar till sitt eget mixande och undrar hur andra gör? Ordningen pÄ pluggarna och varför.

Jag tyckte tex att PicazzoŽs svar var intressant och det fÄr mig att fundera pÄ om jag kanske ska Àndra pÄ nÄgot i hur jag tÀnker.

HÄller med till fullo, och ang. matlagnings exemplet... öhh, finns det inte recept att gÄ pÄ!? och sedan dÀrifrÄn krydda sin egen vÀg efter smak o tycke!

En bas att utgÄ ifrÄn helt enkelt!

Tycker Àven att Picazzo's svar var kort och koncist men framförallt vÀldigt intressant!

+1 till Picazzo o mickestrang!

Postat (redigerat)

Ja jag har begrÀnsad kunskap, det Àr dÀrför jag stÀller frÄgan.

Kul att se hur andra jobbar, tack!

Redigerat av Jesso
Postat

Jag hÄller med Dingbats och Demonproducenten hÀr, Àven om du kanske tycker det Àr intressant att höra lite om vad som kan ligga pÄ kanalerna sÄ tror jag inte det ger speciellt mycket. Vad det kan ge Àr vÀl lite inspiration att testa olika effekter, t.ex. om man Àr helt ny och inte vet vad lite dist pÄ sÄngen kan göra. Nu gör jag framförallt klubbmusik, men ett svar kan du i alla fall fÄ.

Jag brukar i regel ha en buss med reverb som jag skickar andra kanaler till. Reverbet Àr 112dB Redline Reverb, brukar utgÄ frÄn Large Hall och mixa ganska torrt. Jag har ibland en buss med delay ocksÄ.

Kick plockar jag oftast en sampling, och de Àr i regel ganska hÄrt komprimerade redan, sÄ jag hÀr Àr det frÀmst EQ som behövs. Om det behövs sÄ lÀgger jag tvÄ kickar i ett lager dÀr volymenvelope Àndras för att passa ihop; en med fetare botten och lÄng attack, och en lÄgskuren kick med kortare attack.

Hats och clap/snare likasÄ, frÀmst EQ, och eventuellt lite delay. Skickar oftast hihats till reverbbussen, men inte sÄ mycket av signalen.

Alla trummor skickas till en buss och komprimeras lÀtt.

SkÀr lÄga frekvenserna pÄ i princip alla ljud för att ge kicken maximalt utrymme.

Basen har obligatoriska sidechainen frÄn kicken, bÄde för effekten och för mixen.

Vocals, mycket reverb och delay. EQ och kompressor

PÄ mastern ligger PSP Vintage Warmer, EQ, limiter som stÀngs av vid slutbounce, annars försöker jag hÄlla det ganska enkelt.

Postat
Tycker Àven att Picazzo's svar var kort och koncist men framförallt vÀldigt intressant!

? ? 😉 , vad Ă€r det som e sĂ„ intressant om mitt sĂ€tt ? ?

Om det Ă€r nĂ„got speciellt ni undrar över sĂ„ e det bara att frĂ„ga... 😎

Postat
? ? 😎 , vad Ă€r det som e sĂ„ intressant om mitt sĂ€tt ? ?

Kompressor och eq, inte varje dag man ser det! 😉

Postat

Jesso: BestÀll hem specialnumret av Studio dÀr dom gÄr igenom hela mixen i en Ä samma tidning.. SÄ fÄr du flera olika exempel pÄ hur du kan lÀgga upp olika pluggar, vad pluggarna har för instÀllningar och i vilken ordning du lÀgger dom.

Men i regel sÄ finns det inge rÀtt eller fel hur du anvÀnder pluggarna, sÄ lÀnge det lÄter bra.. SÄ bara testa dig fram med det du har. Sn sÄg jag att du nÀmnde att du hade alla pluggar i vÀrlden. DÀr begÄr du ett stort misstag! JÀtte mÄnga nya tror att bara för man har alla pluggar, synthar osv. sÄ kommer man göra asgrym musik.. Men i sjÀlva verket blir du bara förvirrad över allt. SÄ anvÀnd max en EQ, en Compressor att börja med. LÀr dig hur dom fungerar till fullo sÄ kommer det hjÀlpa ditt mixande enormt!

PÄ sÄng bruka jag anvÀnda en LA-3A för den lÄter sÄ bra, men det kostar oxÄ :rolleyes:

Postat
Jesso: BestÀll hem specialnumret av Studio dÀr dom gÄr igenom hela mixen i en Ä samma tidning.. SÄ fÄr du flera olika exempel pÄ hur du kan lÀgga upp olika pluggar, vad pluggarna har för instÀllningar och i vilken ordning du lÀgger dom.

Men i regel sÄ finns det inge rÀtt eller fel hur du anvÀnder pluggarna, sÄ lÀnge det lÄter bra.. SÄ bara testa dig fram med det du har. Sn sÄg jag att du nÀmnde att du hade alla pluggar i vÀrlden. DÀr begÄr du ett stort misstag! JÀtte mÄnga nya tror att bara för man har alla pluggar, synthar osv. sÄ kommer man göra asgrym musik.. Men i sjÀlva verket blir du bara förvirrad över allt. SÄ anvÀnd max en EQ, en Compressor att börja med. LÀr dig hur dom fungerar till fullo sÄ kommer det hjÀlpa ditt mixande enormt!

PĂ„ sĂ„ng bruka jag anvĂ€nda en LA-3A för den lĂ„ter sĂ„ bra, men det kostar oxĂ„ 😛

Tackar för tipsen! Nej dÄ, alla pluggar i vÀrlden var mest ett skÀmt, hÄller helt med om att lÀra sig ratta Eq, kompressor etc. FörstÄr Àven att det kan verka meningslöst med denna frÄga, men jag har en filosofi att all kunskap Àr bra kunskap, sedan fÄr man bara forma den till vad man sjÀlv tycker lÄter bra. SÄ tack alla för att ni delar med er, alltid ger det nÄgot. Eller sÄ lÀr jag mig vad jag INTE ska göra. Bra tips frÄn en Eurotechno-producent lÀmpar sig inte sÄ bra för en singer-song writer och vice versa.

Postat
Bra tips frÄn en Eurotechno-producent lÀmpar sig inte sÄ bra för en singer-song writer och vice versa.

😛

jodÄ det kan det visst göra

Postat

Ett annat tips Àr att kika in "In The Studio With" som Future Music Magazine har (http://www.youtube.com/user/FutureMusicMagazine), och "Producer Masterclass" som Computer Music har. Det Àr vÀl igen framförallt elektronisk musik, men mycket Àr generellt, och man fÄr dessutom bÄde se artisten ratta reglarna och höra ljudet samtidigt. Det Àr som i framtiden, fast nu.

Postat (redigerat)

PÄ Vocals kör jag nÀstan alltid:

Autotune/melodyne

PSP Vintage Warmer

Logic's eq

Logic's kompressor i opto lÀge.

Logic's eq

nÄgon de-esser, beroende pÄ material

Send 1: Till reverb

Send 2: Till delay

Send 3: Till vocal transformer stÀlld pÄ ca + 10 cent (panorerad)

Send 4: Till vocal transofrmer stÀlld pÄ ca - 10 cent ( panorerad)

Send 5: Lite dist eller nÄgot annat trevligt.

PĂ„ instrumentkanaler:

Varierar alltid...

Redigerat av Sonefors
Postat

Autotune/melodyne

PSP Vintage Warmer

Logic's eq

Logic's eq

blir alltid nyfiket förbryllad över sÄ hÀr mycket saker som utgÄngspunkt.... har du lust fÄr du gÀrna förklara tÀnket bakom stegen

ta det pm om du inte vill köra i trÄden

Postat
blir alltid nyfiket förbryllad över sÄ hÀr mycket saker som utgÄngspunkt.... har du lust fÄr du gÀrna förklara tÀnket bakom stegen

ta det pm om du inte vill köra i trÄden

Tycker inte det ser konstigt ut alls. JÀmför med en channel strip pÄ ett SSL 4000. DÀr finns ocksÄ en massa möjligheter redan vid ursprungslÀget. Endera blir man förbryllad vid alla dessa valmöjligheter eller sÄ inser man smidigheten med till exempel möjligheten att flytta eq före och efter dynamisk reduktion.

Pitchkorrektion hittar du iofs inte pÄ ett SSL-bord men i mÄnga genrer Àr det ett etablerat arbetssÀtt. Den enda plugg som jag antar fÀrgar nÄgot Àr Vintage warmer.

Autotune/melodyne

PSP Vintage Warmer

Logic's eq

Logic's eq

Postat
Tycker inte det ser konstigt ut alls. JÀmför med en channel strip pÄ ett SSL 4000.
CITAT (Sonefors @ 2010-06-18, 14:34)

att det finns fast installerat i ett bord betyder ju inte att man kör det nÀstan alltid

Postat (redigerat)

Och för att man har det i sin grund setup innebÀr det ju inte heller att alla pluggar alltid Àr aktiva....

Redigerat av mickestrang
Postat
Och för att man har det i sin grund setup innebÀr det ju inte heller att alla pluggar alltid Àr aktiva....

CITAT (Sonefors @ 2010-06-18, 14:34)

Postat

Trots att första svaret stÀllde sig lite skeptiskt till frÄgan sÄ tycker jag att denna trÄd varit givande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.