Jump to content
Annons

Akg C414 B XL II eller Neumann tlm 102?


matte81

Recommended Posts

Akg C414 B XL II eller Neumann tlm 102? Vilken av dessa mikrofner är att föredra? Jag ämnar använda dem till allt möjligt, sång, ak gitarr, elgitarr, överhäng till trummor m.m.

Tar gärna emot tankar, idéer och synpunkter på mikrofoner i 5 000-10 000-kronors-klassen.

Mattis

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med Gilbert. Det kan vara värt att prova sig fram.

Testa framförallt fler olika mikrofoner. Det är inte alltid storsäljarna som faller en i smaken. Ett märke jag nyligen återupptäckte är svenska Millab. Har nyligen spelat in med både DC96 och det gamla flagskeppet VIP50. Båda är mycket intressanta mickar. De går långt ner i botten, har en klar återgivning i mellanregistret och åtminstone DC96 har vad jag skulle vilja kalla en len topp.

Nypris ligger de högre men båda går då och då att hitta begagnade.

Kolla också in Audio-Technica, SE Electronics och ADK Custom Shop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Blev faktiskt en AKG C414 B-XL II i alla fall. Upptäckte att Jam hade ett specialpris på den nu (6998:-), och de hade bara en kvar i butiken så jag slog till. Jag har haft möjlighet att testa den en del på sång och ak. gitarr och varit ganska nöjd. Men jag var lite sugen på att höra folks kommentarer på Neumann Tlm-102 i och med att den är relativt ny och i en för Neumann lägre prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har nyligt skaffat en TLM102 som jag kommer att spela in en hel del med, framöver hösten trummor; sång, el o ak gitarr mm. Jag tycker den är suverän ihop med min preamp, en Mico Audient. Det är tydligen inte säkert mick och preamp alltid låter bra ihop, även om bägge kostar en skaplig slant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och en vän passade under vår studioutbildning på att jämföra lite mikrofoner:

C414, SM81 och U87 på OH

C414, U87, SM81, KM184, Röde NT2 (kanske A?), C451 på akustisk gitarr

Vi turades om att sitta i sweetspot (Genelec 8030) medan den andre switchade kanaler (32-ch Audient) utan att personen i sweetspot såg vilken mikrofon som var på. Båda föredrog C414 både till akustisk gitarr och OH!

Men jag tror verkligen att detta är tycke och smak som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Gilbert. Det kan vara värt att prova sig fram.

Testa framförallt fler olika mikrofoner. Det är inte alltid storsäljarna som faller en i smaken. Ett märke jag nyligen återupptäckte är svenska Millab. Har nyligen spelat in med både DC96 och det gamla flagskeppet VIP50. Båda är mycket intressanta mickar. De går långt ner i botten, har en klar återgivning i mellanregistret och åtminstone DC96 har vad jag skulle vilja kalla en len topp.

Nypris ligger de högre men båda går då och då att hitta begagnade.

Kolla också in Audio-Technica, SE Electronics och ADK Custom Shop.

Ja Milab är det inte mycket tal om, men de är väldigt trevliga. Har också en DC96-B och gillar att använda den på det mesta som ska låta mjukt och tillbakalutat. Det är inte ett sound som tränger sig fram i mixen, men som går att stacka bra. Väldigt detaljrik och på sätt och vis egen i soundet. Deras småmembranare VM-40/VM-41 är också trevliga till mycket, gillar dom på överhäng och ackegura.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Jag var nyss i en riktig studio och sjöng en psalm, micken var en AKG C414. Den var grym på min gamla söndersupna röst. Har en TLM 102, men blev alldeles skakis i knäna och kände verkligen inombords att jag måste skaffa även en C414. Ååååååh! Finns det nåt man kan bli mer tarv på än mikrofoner? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag var nyss i en riktig studio och sjöng en psalm, micken var en AKG C414. Den var grym på min gamla söndersupna röst. Har en TLM 102, men blev alldeles skakis i knäna och kände verkligen inombords att jag måste skaffa även en C414. Ååååååh! Finns det nåt man kan bli mer tarv på än mikrofoner? 😊

Gör dig själv en tjänst och pröva en milab DC96 eller196 innan.

Har stereopar av akg C414 (B-ULS), aea R84 (bandmick), neumann U89 och milab DC96.

C414 är schysst, r84 är speciell, U89 är fantastisk, Milab är i klass med U89 om inte bättre.

Det är faktiskt smått otroligt att de kostar 9-10 lax med tanke på hur de låter. Titta på nypriset på U89...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör dig själv en tjänst och pröva en milab DC96 eller196 innan.

Har stereopar av akg C414 (B-ULS), aea R84 (bandmick), neumann U89 och milab DC96.

C414 är schysst, r84 är speciell, U89 är fantastisk, Milab är i klass med U89 om inte bättre.

Det är faktiskt smått otroligt att de kostar 9-10 lax med tanke på hur de låter. Titta på nypriset på U89...

Peo hade Milab til trum-oh, makalöst trumljud. Osäker på modellen men det var en halvsmal modell lik DC96. Nu vill jag ha såna också! Haha! laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

De mickar du valde mellan är ju verkligen lite av ytterligheter.

Har du varm röst (som jag eller den psalmsjungande suputen ovan) så är en AKG att föredra framför en Neumann. Så tänk på det när du ska spela in...

Själv nöjde jag mig med en C214 som ska vara en C414 fast med endast ett membran, vilket oftast räcker vid inspelning av sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

De mickar du valde mellan är ju verkligen lite av ytterligheter.

Har du varm röst (som jag eller den psalmsjungande suputen ovan) så är en AKG att föredra framför en Neumann. Så tänk på det när du ska spela in...

Själv nöjde jag mig med en C214 som ska vara en C414 fast med endast ett membran, vilket oftast räcker vid inspelning av sång.

Inte för att pysa luften ur ditt påstående, men jag tycker inte C214 är en speciellt bra "billig version" av C414, har testat dem sida vid sida (för just studiotidningen).

Sedan förstår jag inte heller hur man kan generalisera att AKG skulle vara bättre på försupna sångare, möjligen för att saker tenderar att pajja lättare på fyllan och AKG är billigare att ersätta än de flesta neumannmikrfoner, om man inte råkar ha en C12. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att pysa luften ur ditt påstående, men jag tycker inte C214 är en speciellt bra "billig version" av C414, har testat dem sida vid sida (för just studiotidningen).

Sedan förstår jag inte heller hur man kan generalisera att AKG skulle vara bättre på försupna sångare, möjligen för att saker tenderar att pajja lättare på fyllan och AKG är billigare att ersätta än de flesta neumannmikrfoner, om man inte råkar ha en C12. 🙂

Hej.

Om du försökte vara ironisk så fallerar du totalt. Jag har inte sagt att AKG är bra till försupna sångare. Jag menar att generellt funkar deras stormembranare fint med de som har varma röster.

(försökte visserligen göra mig rolig på en tidigare skribents bekostnad)

Sen jämförde jag aldrig den C414EB som jag kärade ner mig i med min C214, utan accepterade rätt fort att jag nog inte skulle hitta en C414EB i bra skick för de pengar jag hade över.

Därför blev jag otroligt glad första gången jag sjöng i min C214 och insåg att den var perfekt för min röst. Den höjde min ljudkvalitet otroligt och ska jag höja den mer måste jag nog jobba rejält med akustiken i mitt primära inspelningsrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att pysa luften ur ditt påstående, men jag tycker inte C214 är en speciellt bra "billig version" av C414, har testat dem sida vid sida (för just studiotidningen).

Sedan förstår jag inte heller hur man kan generalisera att AKG skulle vara bättre på försupna sångare, möjligen för att saker tenderar att pajja lättare på fyllan och AKG är billigare att ersätta än de flesta neumannmikrfoner, om man inte råkar ha en C12. 🙂

Det där har jag funderat på... Är det inte lika membran mm i C212? Hur kan de vara sämre än en C414 i cardioidläget?

PS. Jag är inte försupen, men har en röst som jag brukar säga är sån. Lite skrovlig är den allt, lite åt Willie Nelsonhållet kanske. På en del låtar i alla fall.

Och det är trevligt om nån driver lite med mig, det bjur jag ju in till. Men jag super inte ens i kväll fast min Tascam Channelstrip inte kom som jag hoppades. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör dig själv en tjänst och pröva en milab DC96 eller196 innan.

Har stereopar av akg C414 (B-ULS), aea R84 (bandmick), neumann U89 och milab DC96.

C414 är schysst, r84 är speciell, U89 är fantastisk, Milab är i klass med U89 om inte bättre.

Det är faktiskt smått otroligt att de kostar 9-10 lax med tanke på hur de låter. Titta på nypriset på U89...

När jag gick på Musikhögskolan i Piteå gjorde vi ett stort flygeltest där med alla deras mickar. Det vara bara läraren som visste vilket mickpar som låg var på mixerbordet. Det paret som vann stort över Neumann, AKG, Schoeps mm var Milab DC96, vilket dessutom ingen gissade på.

Har ett par DC96:or som jag köpte begagnat för 2500:-..... dessutom fick jag ett par K&M studiostativ med gummiupphängda fötter på köpet.

Jag använder dock min TLM102 till de flesta sångpålägg men när mitt akustiska piano skall mickas eller för ackgitarrer är det Milab som gäller. De har dock lite låg utsignal så då är det bra att ha en 8MP från Line Audio med rejält med kräm i gainen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...