Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2010 del 3


SadamJR

Recommended Posts

Va äre för fel att kolla på det då?

Man blir fördummad och riskerar att tappa intresset för sånt som är givande. Typ min syrra, hon kollar på sån där skit hela dagarna, och har fått nån slags instinktiv reflex att man kan ju fan inte kolla på en dokumentär på tvåan klockan åtta på en onsdag osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är bara det att det ofta börjar med att man läser nyheter i korthet lite enkelt på AB, sen går det över till att man börjar läsa Klick-bilagan och ger upp alla andra nyhetskällor.

Typ samma grej som folk som tittar "ironiskt" på "a double chance at romance with to hot lesbian twins" och sån skit på typ MTV. Det går inte att ta del av skräpkultur ironiskt. Har man suttit där i fem minuter i sträck så är det på riktigt. Och så frågar de "vem fan är det som kollar på sån här skit egentligen?", när det är de själva.

Fast varför måste man kolla på kobra och ukrainska kortfilmer för att tillgodose sitt behov av nöje & kultur? Vad är det för fel på mer lättsamt nöje? Det är en ruskigt pretentiös syn. Bara för att man läser klick betyder det inte att man inte kan läsa DN, SvD, New York Times eller vad man nu känner för. Hellre att man läser nyheter på aftonbladet än inte alls, det är inte bara ett val mellan aftonbladet och DN utan mellan aftonbladet, DN och ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast varför måste man kolla på kobra och ukrainska kortfilmer för att tillgodose sitt behov av nöje & kultur? Vad är det för fel på mer lättsamt nöje? Det är en ruskigt pretentiös syn. Bara för att man läser klick betyder det inte att man inte kan läsa DN, SvD, New York Times eller vad man nu känner för. Hellre att man läser nyheter på aftonbladet än inte alls, det är inte bara ett val mellan aftonbladet och DN utan mellan aftonbladet, DN och ingenting.

Jag ser gärna också på lättsamma grejer, men att bara kolla på sånt blir som att bara äta godis till middag. Det finns inget djup överhuvudtaget. Och ja, jag tycker att det är viktigt att ta del av kultur med djup. Det behöver inte vara obskyrt och svårförståeligt, det finns inget självändamål i det, men det ska åtminstone vara aningen mer tankeväckande än Roast på Berns.

Och ju mer folk tar del av skräpkultur, desto mindre tid har de över till mer givande kultur. Och har man väl vant sig vid glättig flams-tv är det svårt att gå över till djupare saker, eftersom det kräver att man ger det en chans mer än i fyrtiofem sekunder innan man byter kanal.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast varför måste man kolla på kobra och ukrainska kortfilmer för att tillgodose sitt behov av nöje & kultur? Vad är det för fel på mer lättsamt nöje? Det är en ruskigt pretentiös syn. Bara för att man läser klick betyder det inte att man inte kan läsa DN, SvD, New York Times eller vad man nu känner för. Hellre att man läser nyheter på aftonbladet än inte alls, det är inte bara ett val mellan aftonbladet och DN utan mellan aftonbladet, DN och ingenting.

Det e ju inget fel på lättsamt på nöje men det är däremot inte så bra om det enbart är sånt man kollar på. Som typ mina småbröder som bara kollar Family Guy, Simsons, South Park, aldrig någon dokumentär, nyheter eller sånt, så inte vidare lärorikt eller givande, men det e ju iofs upp till var och en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom, och det är nog det värsta, brukar lättsam skräp-tv nästan alltid korrelera med hjärndödande och kommersialiserande reklam. När folk har gått på reklamen till den grad att de går runt och vrålar "shalalalala unibet" blir jag spyfärdig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men barn måste ju få vara barn?

Testa och lägg en aftonbladet framför en 3-åring får ni se vad mycket dom kommer att läsa

Fast nu e mina småbröder iofs 15 och 18 år.. :rolleyes:

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Lagom är bäst. Jag tycker väl inte direkt att det är bra att kolla på MTV 24/7 men om det är det man vill så varför inte. Hade inte funkat om alla var extremt samhällsintresserade Agenda-tittare precis som det inte hade funkat om alla var slöa Family Guy-älskare. Det är bra att man kan välja det som passar en själv någonstans mittemellan de två extremerna och var nu folk väljer att vara är deras ensak och inget man ska moralisera över i min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska spela nått som heter FrisbeeGolf i Slottskogen sen. :rolleyes: Skulle tippa att det e en blandning av typ Frisbee och typ golf eller nått. 😛

Omg you figured it out! 😮

Ja det är rätt. Har spelat det en gång, det är rätt kul men svårt som fan att "putta", dvs träffa målpinnen när man står nära. Ser ut såhär:

FrisbeeGolf.jpg

Akta dig för skogsturken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagom är bäst.

Sen kan man ha olika åsikter om vad som är lagom.

Jag tycker väl inte direkt att det är bra att kolla på MTV 24/7 men om det är det man vill så varför inte.

Ja, det är klart att man får se uteslutande på MTV om man vill, precis som man får rösta på Sverigedemokraterna om man vill. Men jag önskar att det inte var så många som ville det.

Hade inte funkat om alla var extremt samhällsintresserade Agenda-tittare precis som det inte hade funkat om alla var slöa Family Guy-älskare.

Någonting säger mig att det ena alternativet vore bättre än det andra, faktiskt.

Det är bra att man kan välja det som passar en själv någonstans mittemellan de två extremerna och var nu folk väljer att vara är deras ensak och inget man ska moralisera över i min mening.

Återigen, klart man får göra som man vill, men om man aldrig ska få försöka påverka vad andra faktiskt vill så kan vi ju lika gärna ge upp och låta de med mest makt och pengar enväldigt styra och ställa efter behag. Varför ser man aldrig det som försvar i politiska diskussioner? "Ja, Nationaldemokraterna kanske har människofientliga åsikter, men folk får faktiskt rösta på vad de vill!". Det är ju irrelevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Omg you figured it out! 😮

Ja det är rätt. Har spelat det en gång, det är rätt kul men svårt som fan att "putta", dvs träffa målpinnen när man står nära. Ser ut såhär:

FrisbeeGolf.jpg

Ålrajt! 😮 Kan bli kul. 😛

Akta dig för skogsturken!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken diskussion det blev. :rolleyes:

Jag personligen vill inte läsa om Bimbo-Linas bröstförstoringar, uppgjord jurytävling i Idol eller saker vi missade i Allsång på Skansen. Ja, det står annat i Aftonbladet, men dess fokus är ju helt klart på skandaler. Jag är trött på löpsedlar om hur man går ner i vikt och andra ytligheter.

Och detta var min personliga reflektion. Folk får göra som dom vill. Tycker inte det gör mig pretantiös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken diskussion det blev. 😛

Jag personligen vill inte läsa om Bimbo-Linas bröstförstoringar, uppgjord jurytävling i Idol eller saker vi missade i Allsång på Skansen. Ja, det står annat i Aftonbladet, men dess fokus är ju helt klart på skandaler. Jag är trött på löpsedlar om hur man går ner i vikt och andra ytligheter.

Och detta var min personliga reflektion. Folk får göra som dom vill. Tycker inte det gör mig pretantiös.

Jag håller med dig helt och hållet!

...men däremot tittar jag gärna på bröst :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man ha olika åsikter om vad som är lagom.

Ja, det är klart att man får se uteslutande på MTV om man vill, precis som man får rösta på Sverigedemokraterna om man vill. Men jag önskar att det inte var så många som ville det.

Någonting säger mig att det ena alternativet vore bättre än det andra, faktiskt.

Återigen, klart man får göra som man vill, men om man aldrig ska få försöka påverka vad andra faktiskt vill så kan vi ju lika gärna ge upp och låta de med mest makt och pengar enväldigt styra och ställa efter behag. Varför ser man aldrig det som försvar i politiska diskussioner? "Ja, Nationaldemokraterna kanske har människofientliga åsikter, men folk får faktiskt rösta på vad de vill!". Det är ju irrelevant.

Fast det inte heller särskilt önskvärt med en befolkning som bara består av jätteengagerade människor med bestämda uppfattningar. Skulle vara svårt genomföra saker för om du bara så mycket som vill flytta på en skola kommer 20 000 solidariska förortsmorsor och cloggar vägarna liksom. Diktatorer med ointresserade medborgare kan få mycket mer gjort och faktiskt få gjort saker som i slutändan skapar ett samhälle med bättre levnadsstandard än vad samhället med bara engagerade människor skulle kunna uppnå. Å andra sidan kan ju diktatorn såklart vara pantad och förstöra allt. Men det är inte så att en direktdemokrati per definition är bättre än en diktatur.

Och det är klart man får försöka påverka åsikter, men det bör göras sakligt och ordentligt och med respekt. Aftonbladet är ett alldeles utmärkt komplement till dom som inte pallar läsa SvD men ändå vill läsa om nyheter (för att återkoppla till den ursprungliga diskussionen).

Känns som att jag är ganska rörig men för att sammanfatta lite mer förståeligt: Du har rätt att vilja att alla ska läsa DN och alla har rätt att läsa Us Weekly om man vill det och så långt håller vi nog med varandra. Båda ser nog också att folk hellre läser DN, men jag tycker inte det är oroande att folk i större utsträckning läser blajtabloider istället för seriösa tidningar. Jag hade gärna sett att många fler läste DN istället för aftonbladet, men jag tycker aftonbladet ändå fyller en funktion och tycker inte tidningar som aftonbladet ska försvinna.

Fast allra helst hade jag nog valt att folk skulle vara mycket mer källkritiska.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...