Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2010 del 3


SadamJR

Recommended Posts

Annons
Fast det inte heller särskilt önskvärt med en befolkning som bara består av jätteengagerade människor med bestämda uppfattningar. Skulle vara svårt genomföra saker för om du bara så mycket som vill flytta på en skola kommer 20 000 solidariska förortsmorsor och cloggar vägarna liksom. Diktatorer med ointresserade medborgare kan få mycket mer gjort och faktiskt få gjort saker som i slutändan skapar ett samhälle med bättre levnadsstandard än vad samhället med bara engagerade människor skulle kunna uppnå.

Det tycker jag låter mer som ett exempel på en annan variant av den trångsynthet som ett enformigt tillgodoseende av nyheter och kultur kan leda till. Om man inte kan förstå att ett visst mått av pragmatism kan vara lämpligt i vissa situationer tyder det också på bristande bildning.

Dessutom var det du som drog upp Agenda, jag har mer syftat på kultur än aktualiteter. Om faran i att låta sig kommersialiseras och reduceras till en passiv konsument snarare än en medborgare som bidrar till samhället.

Fast allra helst hade jag nog valt att folk skulle vara mycket mer källkritiska.

Det håller jag med om, och det gäller både nyhetskällor och kommersiell propaganda.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är det bra och vem hjälper det? Mer än att smeka rädda världen-folkets egon och låta dom tro att dom minsann gör skillnad här i världen.

Sådant har varit framgångsrikt förut. Vilka vänner har israel nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, sämre. Genom såna där meningslösa "protester" tror folk att de bryr sig men i själva verket ger det samma effekt som att sitta hemma och kolla på Lyxfällan. Folk lurar sig själva.

Hur, i det här fallet? Människor har blivit dödade. Lyxfällan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten så var det sex båtar i Ship to Gaza-grejen och landstigningen gick lugnt till på fem av dom. På den sjätte började några turkar slå soldaterna när dom gick på båten och därför det urartade det.

Turkpåburk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå låtsas bry sig?

Det är ju jävligt lätt att byta visningsbild på fejan, men 90% av alla som gör det är bara folk som ser det i tidningen, tänker "o vad hemskt", byter visningsbild, bläddrar vidare och läser om Victorias bröllop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag låter mer som ett exempel på en annan variant av den trångsynthet som ett enformigt tillgodoseende av nyheter och kultur kan leda till. Om man inte kan förstå att ett visst mått av pragmatism kan vara lämpligt i vissa situationer tyder det också på bristande bildning.

Dessutom var det du som drog upp Agenda, jag har mer syftat på kultur än aktualiteter. Om faran i att låta sig kommersialiseras och reduceras till en passiv konsument snarare än en medborgare som bidrar till samhället.

Sen att vi skulle hamna i den ena eller andra situationen med bara aftonbladet-läsande let's dance-tittare eller samhälls- och kulturintresserade DN-läsare är väl inte särskilt troligt heller. Men jag tror det är lite problemet idag, det är så sjukt mycket information överallt och på två sekunder kan man läsa tidningar från hela världen gratis och det enorma utbudet och den stora tillgängligheten gör istället att man inte orkar med någonting så då väljer man en enkel utväg som ofta är till exempel Aftonbladet. Men vad gör man åt det? Är ju svårt att stoppa den utvecklingen. Vi kanske ska byta profilbild på facebook.

Men det är väl ett rimligt antagande att folk som kollar på till exempel Kobra och Agenda läser DN istället för Aftonbladet? Hänger lite ihop ändå. Samma problem finns inom den politiska medvetenheten som inom den mer (fin)kulturella – istället för att rösta skiter man i allt vad politik heter, istället för att skicka protestbrev eller liknande går man med i en värdelös facebookgrupp, etc och istället för att kolla på dokumentärer kollar man på Aftonbladet TV.

Det håller jag med om, och det gäller både nyhetskällor och kommersiell propaganda.

Vet inte hur jag ska tolka det där, syftar det sista på mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara det att det ofta börjar med att man läser nyheter i korthet lite enkelt på AB, sen går det över till att man börjar läsa Klick-bilagan och ger upp alla andra nyhetskällor.

Typ samma grej som folk som tittar "ironiskt" på "a double chance at romance with to hot lesbian twins" och sån skit på typ MTV. Det går inte att ta del av skräpkultur ironiskt. Har man suttit där i fem minuter i sträck så är det på riktigt. Och så frågar de "vem fan är det som kollar på sån här skit egentligen?", när det är de själva.

Vilka är dom, vem är man, och vem är du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom, och det är nog det värsta, brukar lättsam skräp-tv nästan alltid korrelera med hjärndödande och kommersialiserande reklam. När folk har gått på reklamen till den grad att de går runt och vrålar "shalalalala unibet" blir jag spyfärdig.

Du borde verkligen få dej ett nyp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men barn måste ju få vara barn?

Testa och lägg en aftonbladet framför en 3-åring får ni se vad mycket dom kommer att läsa

Nä, sånt är knepigt. Lärde mej själv inte läsa förrän jag var fyra år, med god hjälp av aftonbladet. Blev ivägskickad med den där slanten i näven så att far skulle ha tidningen när han kom hem från bruket. Fick på det sättet en halvtimme själv med tidningen, till den dag när jag var drygt fyra år och kunde berätta för min far allt som stod i tidningen med vidhängande analyser. Resten är historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju jävligt lätt att byta visningsbild på fejan, men 90% av alla som gör det är bara folk som ser det i tidningen, tänker "o vad hemskt", byter visningsbild, bläddrar vidare och läser om Victorias bröllop.

Jamen sånna människor håller jag med om.. Jag menar sånna som faktiskt bryr sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl lite som du sa innan i aftonbladet diskutionen om liksom "ingen brydde sig". Om alla tänker som ni och INGEN nånsin agerar på något så kommer ju allt bara gå under och <1% av världen kommer äga allt och sen alla andra får leva i missär....

Det är skillnad på om folk bryr sig och om folk agerar. Israel skiter väl fullständigt i om det står 100 universitetsstudenter på stora torget och ropar sosseslagord? Det dom bryr sig om är i så fall vad stora aktörer som USA, EU, FN och liknande gör. Vad vanliga människor runt om i världen tycker och tänker är helt och hållet irrelevant för dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...