Jump to content
Annons

Svårt att bestämma mig, Imac eller macbookpro


a94andwi

Recommended Posts

Hej.

Jag sitter idag med en 12 tums bärbar med 1,6Ghz Centrino Duo processor. Har kört lite cubase 4/5 på den och har märkt begränsningar med den kraft som går att kräma ur den.

Har helt snurrat in på att nästa dator skall bli en mac och att jag efter 17 år skall gå över till Logic istället.

Nu har jag så svårt att välja. Tänkte punga ut med de bittra 20 tusen som en macbook pro 15" eller en 27 imac med i5 processor kostar.

Ser fördelarna med imacen då den har ett så stort arbetsfönster att jag inte kommer behöva scrolla runt så mycket.

Samtidigt är ju fördelarna med en bärbar bra också. Då kan jag ju använda samma dator till mitt surfande i soffan som jag gör en del idag.

Har ni några goda råd att ge en vilsen man?

Eftersom jag inte äger någon mac idag behöver jag råd från er som har och kört länge.

Vilken skall jag lägga mina surt förvärvade slantar på? Vad är fördelen med ert förslag?

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej.

Jag sitter idag med en 12 tums bärbar med 1,6Ghz Centrino Duo processor. Har kört lite cubase 4/5 på den och har märkt begränsningar med den kraft som går att kräma ur den.

Har helt snurrat in på att nästa dator skall bli en mac och att jag efter 17 år skall gå över till Logic istället.

Nu har jag så svårt att välja. Tänkte punga ut med de bittra 20 tusen som en macbook pro 15" eller en 27 imac med i5 processor kostar.

Ser fördelarna med imacen då den har ett så stort arbetsfönster att jag inte kommer behöva scrolla runt så mycket.

Samtidigt är ju fördelarna med en bärbar bra också. Då kan jag ju använda samma dator till mitt surfande i soffan som jag gör en del idag.

Har ni några goda råd att ge en vilsen man?

Eftersom jag inte äger någon mac idag behöver jag råd från er som har och kört länge.

Vilken skall jag lägga mina surt förvärvade slantar på? Vad är fördelen med ert förslag?

/Anders

Jag kör på en MacBook Pro till allt mitt musikarbete. Helt enkelt för att

jag kan ta den med mig överallt, och då har jag allt mitt arbete med mig.

Jag kan sitta och redigera midispår på tåget, lägga på ett snyggt delay i

sängen osv. (Det sista har jag aldrig gjort, men jag kan 😄 )

När det gäller arbete i den stationära studion fungerar extern bildskärm

alldeles utmärkt. Begränsningar i prestandan har jag inte märkt av så mycket

än faktiskt. För mig var valet givet. Dock skall sägas att om jag hade haft

råd hade jag skaffat en stationär studiodator också, för att slippa allt kopplande

fram och tillbaka, och för att det är smidigt att bara ha den stående där. Men

ska jag råda dig att välja mellan stationär och bärbar rekommenderar jag bärbar.

Apkul att plocka med lite prylar till en polare och spela in när ni jammar!

Vill också tillägga att scrollningen inte riktigt upplevts som ett problem av mig. Man

vänjer sig vid att man har lite mindre yta. En större skärm är helt klart skönare, men

jag lider inte av det. Portabiliteten väger utan tvekan upp den mindre skärmytan.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag sitter idag med en 12 tums bärbar med 1,6Ghz Centrino Duo processor. Har kört lite cubase 4/5 på den och har märkt begränsningar med den kraft som går att kräma ur den.

Har helt snurrat in på att nästa dator skall bli en mac och att jag efter 17 år skall gå över till Logic istället.

Nu har jag så svårt att välja. Tänkte punga ut med de bittra 20 tusen som en macbook pro 15" eller en 27 imac med i5 processor kostar.

Ser fördelarna med imacen då den har ett så stort arbetsfönster att jag inte kommer behöva scrolla runt så mycket.

Samtidigt är ju fördelarna med en bärbar bra också. Då kan jag ju använda samma dator till mitt surfande i soffan som jag gör en del idag.

Har ni några goda råd att ge en vilsen man?

Eftersom jag inte äger någon mac idag behöver jag råd från er som har och kört länge.

Vilken skall jag lägga mina surt förvärvade slantar på? Vad är fördelen med ert förslag?

/Anders

Köp 27" iMacen. Gjorde själv samma köp för ett par veckor sedan och satt själv med samma funderingar men efter lite undersökningar visade det sig att MBP inte kommer i närheten av iMacens prestanda. http://www.gearslutz.com/board/music-compu...chmarktest.html i den tråden finns mycket bra läsning. Bland annat har det visat sig att MBP inte alls har sådan prestanda som man tycker den borde ha. Det avgjorde det hela för mig iaf. Benchmarktestet lyckas jag på min iMac köra 38 spår med lägsta latencyns. Senaste MBP verkar vara långt ifrån samma resultat trots liknande prestanda. Dessutom får du en skärm som inte går av för hackor. Sitta och jobba med en 15" skärm tröttnar iallafall jag på rätt fort. Surfa i soffan kan du ju göra med 12" 😆

Ska du köpa en dator för 20 loppor så tycker jag att du ska prioritera prestandan före soffsurf... Det är mitt tips iaf!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

AnthonyS har du MBP med i5? Är lite nyfiken för jag har läst på flera ställen att Logic bara visar 2 kärnor och inte 4. Stämmer det?

Hej. Nej, jag har föregående MBP 15", 4GB, 2.53GHz C2D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad lustigt, jag sitter och funderar på exakt samma sak.. Jag tänkte kanske fortsätta med bärbar och köra extern 24 tums skärm för typ 4 papp

Jag kör idag PB12'' 1 GHz 500 Mb Ram. Logic 7 Express.

Så oavsett blir det ju en förbättring. :-)

Jag har ju kört portabel data och har varit mycket attraherad av iden att kunna ta med datan till replokalen mm. Kör mycket Jam-musik hos polarna eller iskogen.

Men min andra polare köpte iMac 27 tum och är fett nöjd.

Så var jag och prövade både 15 tum Macbook och 27 iMac på M-store eller vad det heter på Birger jarlsgatan. När jag gick in i butiken var jag fett sugen på ny bärbar. Vilken dröm med nuvarande koncept på steroider.. plus extra skärm..

Men när jag började lajja runt med iMacen började saker och ting ändras litet. Vilken sjuk skärm det är alltså.. Det som hände var att jag "fastnade" hos iMacen. Mer inspiration.. Så det är ju ett gott tecken.

Däremot har jag ju inte prövat MBP med extern skärm också, det kan ju vara väldigt smutt. Ouff sån ambivalens..

Detta påminner mig om "Maximizer - Satisfier"-teorin inom filosofin och att jag kanske bara borde köra på nåt av besluten och att det ändå kommer att bli fett chill..

Några mer hands-on erfarenheter därute!?

/D

Hej.

Jag sitter idag med en 12 tums bärbar med 1,6Ghz Centrino Duo processor. Har kört lite cubase 4/5 på den och har märkt begränsningar med den kraft som går att kräma ur den.

Har helt snurrat in på att nästa dator skall bli en mac och att jag efter 17 år skall gå över till Logic istället.

Nu har jag så svårt att välja. Tänkte punga ut med de bittra 20 tusen som en macbook pro 15" eller en 27 imac med i5 processor kostar.

Ser fördelarna med imacen då den har ett så stort arbetsfönster att jag inte kommer behöva scrolla runt så mycket.

Samtidigt är ju fördelarna med en bärbar bra också. Då kan jag ju använda samma dator till mitt surfande i soffan som jag gör en del idag.

Har ni några goda råd att ge en vilsen man?

Eftersom jag inte äger någon mac idag behöver jag råd från er som har och kört länge.

Vilken skall jag lägga mina surt förvärvade slantar på? Vad är fördelen med ert förslag?

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag sitter idag med en 12 tums bärbar med 1,6Ghz Centrino Duo processor. Har kört lite cubase 4/5 på den och har märkt begränsningar med den kraft som går att kräma ur den.

Har helt snurrat in på att nästa dator skall bli en mac och att jag efter 17 år skall gå över till Logic istället.

Nu har jag så svårt att välja. Tänkte punga ut med de bittra 20 tusen som en macbook pro 15" eller en 27 imac med i5 processor kostar.

Ser fördelarna med imacen då den har ett så stort arbetsfönster att jag inte kommer behöva scrolla runt så mycket.

Samtidigt är ju fördelarna med en bärbar bra också. Då kan jag ju använda samma dator till mitt surfande i soffan som jag gör en del idag.

Har ni några goda råd att ge en vilsen man?

Eftersom jag inte äger någon mac idag behöver jag råd från er som har och kört länge.

Vilken skall jag lägga mina surt förvärvade slantar på? Vad är fördelen med ert förslag?

/Anders

Dum fråga kanske, men kan du inte använda din nuvarande dator som surf-dator och satsa på en iMac som musikdator? Jag kanske är onödigt nojjig, men jag tycker det känns tryggt att ha en dedikerad musikdator där man inte installerar en massa annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum fråga kanske, men kan du inte använda din nuvarande dator som surf-dator och satsa på en iMac som musikdator? Jag kanske är onödigt nojjig, men jag tycker det känns tryggt att ha en dedikerad musikdator där man inte installerar en massa annat.

Exakt vad jag också kom på, jag kan ju köra min gamla rigg och ta med till rep eller ut i buschen om jag om jag vill. Sedan har jag en 12 tums PC från jobbet som jag surfar med, tycker PC är bättre i såna tillämpningar, e-legitimation osv.

Uihuu jag tror jag har bestämt mig, snackade med polarn nu igen. Han älskar isin iMac. Så har han extern HD som han har logic projekt i som han tar med sig och öppnar när han är i en studio. Så kan han öppna projektet som om inget hat hänt när han är hemmavid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt vad jag också kom på, jag kan ju köra min gamla rigg och ta med till rep eller ut i buschen om jag om jag vill. Sedan har jag en 12 tums PC från jobbet som jag surfar med, tycker PC är bättre i såna tillämpningar, e-legitimation osv.

Uihuu jag tror jag har bestämt mig, snackade med polarn nu igen. Han älskar isin iMac. Så har han extern HD som han har logic projekt i som han tar med sig och öppnar när han är i en studio. Så kan han öppna projektet som om inget hat hänt när han är hemmavid!

Tänk på att extern hårddisk är mycket (mycket) långsammare än intern hårddisk. Sata2 (som är den gamla standarden) har en maxgräns på 3000 mb/s och Sata3 (nya) har en maxgräns på 6000 mb/s .. usb 2.0 har 60-80 mb/s, firewire 400 har ca 397 mb/s och firewire 800 ca 790 mb/s

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dom flesta. Köp en iMac. Slösurfandet i soffan kan du ju köra på din gamla laptop. Om du kan krama ur spargrisen ytterligare på ett par tusen så slå till på en iMac med i7. Då får du en helt galen dator som klarar 60 spår i benchmarktestet (firechilds logicsong)

Vad det gäller extern hårddisk så behöver du inte oroa dig på kapacieten. Du kommer med lätthetet kunna köra mer än 130 audiospår. Säkert mer.

Sen får du världens skärm på köpet!

Sen OM du måste ta med dig datorn så är det ju inte svårare än att packa ner den i kartongen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag tackar och bugar för era rekomendationer.

Det som också talar för imacen är ju dess coolhet också. Till och med min fru kan ju stå vid sidan och betrakta dess elegans.

Hittills har imacen klart mest poäng från er.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valde MacBook Pro när det begav sig, hösten 2007. Mest för att jag vill kunna spela in flyglar på plats i kyrkor, och liknande situationer. Sedan är jag lite stolt att jag förutsåg då hur jag skulle ha det nu: jag har ett akustikbehandlat inspelningsrum hemma hos föräldrarna dit jag kan åka och spela in högljudda förstärkare, trummor mm, medan jag sitter i lägenheten och jobbar med allt annat. I inspelningsrummet har jag ett FP10, i lägenheten en Firebox. Så det är bara att ta bussen hem med dataväskan över axeln och plugga in och köra! Så det känns som att jag valde rätt som tog en MBP!

Nackdelar med MBP: processorkraft (får ofta pilla på buffer sizen i Logic) och hårddiskutrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om testet av Gearslutz ovan (som det länkas till) är inaktuellt, så är det fortfarande så att Imac kan fås med snabbare processorer. Samtidigt vill jag poängtera att om man värdesätter portabilitet så klarar man sig riktigt bra med de nya Core i7-processorerna som sitter i toppmodellen av MBP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prestanda och stabilitet är allt som är viktigt för min del, alla processer ska gå snabbt, det ska liksom kännas som att datorn bara ligger och väntar förväntansfullt på min nästa "order". Jag har dock full förståelse för en mobil studiodator och då får man förstås snåla in på prestandan. Därmed inte sagt att man behöver ha en "slö" dator bara för att det är en laptop.

Märker att jag inte har några konkreta synpunkter utan mer tyckande och uppfattning, men det får ni stå ut med.

Micke Strang

Link to comment
Dela på andra sajter

Quarryman (oregistrerad)

Efter 2 helt bekymmersfria år med min IMac 24 3.06 är det snart dax för byte, det blir en IMac 27 I7. Jag kör Cubase 5 och det fungerar bra. Dessutom blir det en Ipad för slösurfandet i soffan och som controller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på en Macbook Pro 2.8ghz 8gb ram och 500gb (7200rpm) och har inte haft ett enda prestanda problem.

Kopplar till en 24" skärm i studion. Går till och med spela spel =) HAHA

Kan jag starkt rekommendera. Man har burken vart men än går och man är portabel på ett helt annat sätt än imac.

Link to comment
Dela på andra sajter

En i7 med 4 GB minne räcker och blir över för de flesta, i dagsläget. Om du vill att datorn ska kännas rapp även om fem år så kanske du behöver lite mer från början, men det är absolut ingen klen dator. Tänk på att iMac bara är en i5 om du inte väljer att uppgradera till i7.

Link to comment
Dela på andra sajter

adamin (oregistrerad)

Imac har en sån skön skärm. Ska själv köpa en. Den fråga jag har är om man behöver logic express 9? Blev helt förvirrad av apple stores hemsida. Får man ens garageband med utan att behöva betala extra?

logic express lät ju ganska fair ändå men mest spelar jag in gitarr kanske jag tjänar på att köpa guitar rig istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte en iMac i7 förra veckan och är sjukt nöjd.

Det är mycket snack om det kommer en ny snart, bla bla. Men jag slog till.

Går man och väntar så får man ingen dator för nya saker kommer det hela tiden.

En annan grej med iMac är att det har varit lite sådär med olika ljudkort. Den som säljs nu vet jag funkar med alla jag har testat med. 003 rack, Ensamble, Motu 8pre, Focusrite mm.

Helnöjd och den kommer att vara mig till hands i många år.

Mvh Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde också en iMac i7 i fredags, två veckor tills den kommer!! I can't wait.

Tog inga program då det verkar som om att det går att ordna på andra sätt även för mac, som jag insåg efter litet efterförskningar.

Detta kommer att ta min musikproduktion till nya höjder!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Alright.

Jag har bestämt mig för en Imac.

Jag har 20000 och skall nu förvalta mina pengar rätt.

Alternativ 1: Imac i5 2,66Ghz.

Alternativ 2: Imac Core 2 duo + Extern Lacie Hdd 1Tb för samplingar och audiofiler.

Hur långt räcker en Core 2 duo?

Tänker spela in sång, gitarr och elbas med audiospår samt använda mestadels mjukvarusyntar.

Hur många spår kan jag ha igång utan att jag får problem?

Vad föreslår ni???

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

En extern disk kan du få för 699 kr för 1 TB, och den kan du ju köpa lite senare om du känner att den behövs. Tycker du ska lägga allt du kan på datorn nu, den är jobbigare att byta ut.

Du kommer utan tvekan kunna spela in audio och använda många mjukvarusyntar med den där datorn. Det som kommer ändras i framtiden är väl att mjukvarusyntarna kräver mer prestanda, men innan den där dator blir gammal så vill du nog byta ändå. Men som sagt, det kan ändå vara värt att investera lite extra. En i7 kommer förmodligen göra att OSX snurrar bättre även i framtida versioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...