arha Postat 29 april 2010 Postat 29 april 2010 Hej. Skaffade rĂ€tt nyligen min första plugin för trummor, Addictive. Ăr lite rookie pĂ„ detta eftersom jag tidigare bara har jobbat med trummor live. Det nĂ€rmar sig för att börja mixa en lĂ„t och jag undrar hur ni bĂ€r er Ă„t nĂ€r ni mixar med en trumplugg. I Addicitve kan jag ju mixa internt med dess interna edit-funktioner och hĂ„lla mig till ett track i ProTools. Eller ska jag nĂ€r jag Ă€r nöjd med trumljuden lĂ€gga ut allting till separata tracks och plugin's i ProTools? Kan tĂ€nka mig att det kostar mindre CPU att mixa inom Addictive, dessutom funderar jag pĂ„ om det kan bli en skillnad i ljudbild? Vore trevligt med lite tips om hur ni gör dĂ€rute. âșïž Arne
nummersex Postat 29 april 2010 Postat 29 april 2010 Tja! Satt faktiskt igÄr och mixade en gammal slösÄng jag spelade in för nÄgra Är sen och hade anvÀnt addictive i den. Gör sÄ att du fixar sÄ gott det gÄr i addictive och behöver du lite mer Àn sÄ kan du ju bara fixa med AD Master spÄret sen. Funkade fint för mig i alla fall. /#6
Dingbats Postat 29 april 2010 Postat 29 april 2010 Om man mixar i pluggen kan man vÀl inte komma Ät de separata trummorna som olika signaler i resten av programmet? DÄ blir det svÄrt att exempelvis sidechaina basen mot kaggen och annat som kan vara bra.
arha Postat 29 april 2010 TrÄdstartare Postat 29 april 2010 Om man mixar i pluggen kan man vÀl inte komma Ät de separata trummorna som olika signaler i resten av programmet? DÄ blir det svÄrt att exempelvis sidechaina basen mot kaggen och annat som kan vara bra. Det Àr ju sant. Skaffade ProTools för nÄgra mÄnader sen sÄ jag vet inte Àn om det överhuvudtaget gÄr att flytta ut trummorna till separata spÄr.
jarlo Postat 29 april 2010 Postat 29 april 2010 Om man mixar i pluggen kan man vÀl inte komma Ät de separata trummorna som olika signaler i resten av programmet? DÄ blir det svÄrt att exempelvis sidechaina basen mot kaggen och annat som kan vara bra. JodÄ! I Addictive Drums sÄ gÄr trummorna igenom effekterna innan de skickas ut pÄ individuella spÄr. DÀremot gÄr de inte igenom effekterna som ligger pÄ Master-bussen i AD. Arne: HÀr har du ett dokument som gÄr igenom steg för steg hur man anvÀnder separate outputs med Addictive Drums i alla officiellt supportade hostar, inklusive Pro Tools: http://www.xlnaudio.com/downloads/manuals/...ate-outputs.pdf
arha Postat 29 april 2010 TrĂ„dstartare Postat 29 april 2010 JodĂ„! I Addictive Drums sĂ„ gĂ„r trummorna igenom effekterna innan de skickas ut pĂ„ individuella spĂ„r. DĂ€remot gĂ„r de inte igenom effekterna som ligger pĂ„ Master-bussen i AD. Arne: HĂ€r har du ett dokument som gĂ„r igenom steg för steg hur man anvĂ€nder separate outputs med Addictive Drums i alla officiellt supportade hostar, inklusive Pro Tools: http://www.xlnaudio.com/downloads/manuals/...ate-outputs.pdf Tackar Jarlo. Det lönar sig att lĂ€sa manualen, det borde jag gjort tidigare. âșïž
fender__ Postat 29 april 2010 Postat 29 april 2010 Men om man stĂ€nger av alla effekter, eq, kompressor i AD och exportar spĂ„ren som wave fil (varje del av trummorna i eget spĂ„r dĂ„ sĂ„klart) och jobbar med torra signaler och mixar dĂ€refter i host programmet? Ăr detta en bra metod?
arha Postat 29 april 2010 TrĂ„dstartare Postat 29 april 2010 Men om man stĂ€nger av alla effekter, eq, kompressor i AD och exportar spĂ„ren som wave fil (varje del av trummorna i eget spĂ„r dĂ„ sĂ„klart) och jobbar med torra signaler och mixar dĂ€refter i host programmet? Ăr detta en bra metod? Det var precis det jag funderade över oxĂ„, att ta det rĂ„a trumljudet frĂ„n AD och ta kontrollen i PT. Och Ă€ven nĂ€r/om jag vill exportera mixen till en annan host som inte har samma pluggar som jag, dĂ„ borde det vara en fördel att ha uteslutande audiospĂ„r.
jarlo Postat 29 april 2010 Postat 29 april 2010 Det var precis det jag funderade över oxĂ„, att ta det rĂ„a trumljudet frĂ„n AD och ta kontrollen i PT. Och Ă€ven nĂ€r/om jag vill exportera mixen till en annan host som inte har samma pluggar som jag, dĂ„ borde det vara en fördel att ha uteslutande audiospĂ„r. Ă andra sidan - om du gör mixen i AD sĂ„ Ă€r ju AD den enda pluggen du behöver för att fĂ„ till samma sound nĂ€r du byter host đ Men det finns nog flera som jobbar pĂ„ det sĂ€ttet du beskriver, framförallt om man Ă€r van vid att mixa egeninspelade trummor.
fender__ Postat 29 april 2010 Postat 29 april 2010 Ă andra sidan - om du gör mixen i AD sĂ„ Ă€r ju AD den enda pluggen du behöver för att fĂ„ till samma sound nĂ€r du byter host đ Men det finns nog flera som jobbar pĂ„ det sĂ€ttet du beskriver, framförallt om man Ă€r van vid att mixa egeninspelade trummor. Största nackdelarna Ă€r att om jag vill lĂ€gga till en effekt frĂ„n min host, exempelvis ngn disteffekt och vill att den ska komma innan reverbet i AD sĂ„ gĂ„r det ju inte utan det Ă€r vĂ€l först alla effekter i AD som passerar torra signalen sen kommer min disteffekt frĂ„n hosten? Sen kan man sĂ„vitt jag vet heller inte rangordna hur man vill effekterna i AD!
arha Postat 29 april 2010 TrÄdstartare Postat 29 april 2010 ja Vad Àr fördelar / nackdelar, kan du utveckla?
jarlo Postat 29 april 2010 Postat 29 april 2010 Största nackdelarna Àr att om jag vill lÀgga till en effekt frÄn min host, exempelvis ngn disteffekt och vill att den ska komma innan reverbet i AD sÄ gÄr det ju inte utan det Àr vÀl först alla effekter i AD som passerar torra signalen sen kommer min disteffekt frÄn hosten? Sen kan man sÄvitt jag vet heller inte rangordna hur man vill effekterna i AD! Precis - effekterna lÀggs ju pÄ ljudet innan det skickas ut till separata utgÄngar i hosten och det gÄr inte att Àndra ordning pÄ insert-effekterna i AD.
Demonproducenten Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Vad Àr fördelar / nackdelar, kan du utveckla? du fÄr samma kontroll över materialdelarna som om du gjort en riktig inspelning du fÄr möjligheten att styra nivÄer Ä pan helt efter ditt önskemÄl Ä i samklng med resten av materialet du kan lÀgga pÄ egna effekter, fÀrga pÄ olika sÀtt beroende efter vad du vill uppnÄ för varje del av setet - Ä du kan börja frÄn noll igen om du vill du kan skapa ett sound som inte lÄter sÄ mycket "typiskt den pluggen som alla anvÀnder" Ä du kan placera allt i samma rum om du vill pÄ ett helt valfritt sÀtt nackdelen Àr vÀl isf att detta krÀver mer jobb
Lars XLN Audio Postat 1 maj 2010 Postat 1 maj 2010 Men om man stĂ€nger av alla effekter, eq, kompressor i AD och exportar spĂ„ren som wave fil (varje del av trummorna i eget spĂ„r dĂ„ sĂ„klart) och jobbar med torra signaler och mixar dĂ€refter i host programmet? Ăr detta en bra metod? Du behöver inte exportera till wavfil för att mixa delarna separat, du kan lĂ„ta AD gĂ„ "live". Men som du sĂ€ger, om du ska skicka filer till nĂ„n annan kan det ju vara lĂ€mpligt att exportera ut. Men man kan ju avvakta med det till slutet nĂ€r man har arrat trummorna som man vill ha dom (betydligt lĂ€ttare att justera saker i midi Ă€n i audio)
arha Postat 3 maj 2010 TrÄdstartare Postat 3 maj 2010 Du behöver inte exportera till wavfil för att mixa delarna separat, du kan lÄta AD gÄ "live". Men som du sÀger, om du ska skicka filer till nÄn annan kan det ju vara lÀmpligt att exportera ut. Men man kan ju avvakta med det till slutet nÀr man har arrat trummorna som man vill ha dom (betydligt lÀttare att justera saker i midi Àn i audio) Tack för alla synpunkter, vÀrdefullt eftersom det Àr första gÄngen jag anvÀnder AD. MÄste sÀga att det otroligt skönt att bara plocka ihop ett trumset och utgÄ frÄn fÀrdiga beats. Funderar pÄ om jag vill automatisera, (anvÀnder PT som host), mÄste jag dÄ lÀnka ut hela trumsetet till separata aux-spÄr?
jarlo Postat 3 maj 2010 Postat 3 maj 2010 Tack för alla synpunkter, vÀrdefullt eftersom det Àr första gÄngen jag anvÀnder AD. MÄste sÀga att det otroligt skönt att bara plocka ihop ett trumset och utgÄ frÄn fÀrdiga beats. Funderar pÄ om jag vill automatisera, (anvÀnder PT som host), mÄste jag dÄ lÀnka ut hela trumsetet till separata aux-spÄr? Nej dÄ, det behövs inte. Automatiseringar gör du pÄ Instrument Track:et, oavsett om du har skickat ut ljudet till enskilda kanaler i Pro Tools eller behÄller det pÄ ett stereospÄr.
arha Postat 4 maj 2010 TrÄdstartare Postat 4 maj 2010 Nej dÄ, det behövs inte. Automatiseringar gör du pÄ Instrument Track:et, oavsett om du har skickat ut ljudet till enskilda kanaler i Pro Tools eller behÄller det pÄ ett stereospÄr. TÀnkte mest pÄ att automatisera inom trumsetet, valda delar typ.
jarlo Postat 4 maj 2010 Postat 4 maj 2010 TÀnkte mest pÄ att automatisera inom trumsetet, valda delar typ. Det gÄr! PÄ sida 42 i manualen kan du se vilka parametrar som man kan automatisera via Instrument Track:et http://www.xlnaudio.com/downloads/manuals/...ual-english.pdf
Valle Postat 4 maj 2010 Postat 4 maj 2010 *host* Det har blivit lite vĂ€l mycket "reklam" för ett projekt jag medverkar i, men sĂ„ kommer det ju frĂ„gor som passar alldeles utmĂ€rkt som referens. SĂ„, vad fan, varför inte? I vĂ„rt Studio Forum-projekt, Hellvalla Burn II, sĂ„ anvĂ€nder vi oss av V-drums "kört" genom Addictive Drums (AD). Trummorna Ă€r mixade helt och hĂ„llet inom AD:s ramar, dess egen mixer respektive egna effekter. DĂ€refter Ă€r resultatet bussat till en enkel, helt "effektfri", stereokanal i mitt inspelningsprogram. (Dessutom kan jag tillĂ€gga att jag inte anvĂ€nt nĂ„gon av XLN Audio:s egna presets utan skapat soundet helt frĂ„n scratch med AD:s Tama Starclassic-set.) Det enda som pĂ„verkar det fĂ€rdiga trumsoundet frĂ„n AD Ă€r de effekter som finns pĂ„ masterbussen. Givetvis. Fördelarna att göra som jag gjort ovan â och förutom att det ger nĂ€ring Ă„t din fĂ„fĂ€nga â Ă€r att resultatet blir bĂ„de Ă„teranvĂ€ndbart och inte minst portabelt. Du har ett fĂ€rdigt, eget sound som du sparar som preset och sedan anvĂ€nder som utgĂ„ngslĂ€ge i andra lĂ„tar/miljöer. Fungerar finfint. Nackdelarna â förutom att det ger nĂ€ring Ă„t din fĂ„fĂ€nga â Ă€r att du fĂ„r stĂ„ ut med att lyssnare har synpunkter pĂ„ att trumljudet inte "kommer frĂ„n riktiga trummor" och dĂ€rmed menar att produktionen hade varit mycket bĂ€ttre om det hade varit "riktiga trummor". Det mĂ„ste i och för sig respekteras â men jag Ă€r Ă„ andra sidan övertygad om att ordet "akustiska" frĂ„n definitionen av "riktiga trummor" kommer att raderas ut helt inom en snar framtid.
aROCKER Postat 4 maj 2010 Postat 4 maj 2010 (redigerat) men jag Ă€r Ă„ andra sidan övertygad om att ordet "akustiska" frĂ„n definitionen av "riktiga trummor" kommer att raderas ut helt inom en snar framtid. Aldrig! đ Redigerat 4 maj 2010 av aROCKER
JohnRick Postat 4 maj 2010 Postat 4 maj 2010 (redigerat) Jag mÄste hÄlla med Valle i ovanstÄende orering dÄ jag sjÀlv Àr en flitig anvÀndare av AD bÄde under rep och bandinspelning. DÄ kör vi ÀndÄ rÀtt avancerat skit. MÄste Àven flika in att jag tror att gitarrer och basar as we know it ocksÄ successivt lÀr försvinna - om Àn det tar lite lÀngre tid. Med utvecklingen av midi-gitarrer, konverterare (axon e.d) programstyrda stompboxar och bÀttre och bÀttre ljud lÀr det vÀl ske under ens livstid. Redigerat 4 maj 2010 av JohnRick
arha Postat 4 maj 2010 TrĂ„dstartare Postat 4 maj 2010 Det gĂ„r! PĂ„ sida 42 i manualen kan du se vilka parametrar som man kan automatisera via Instrument Track:ethttp://www.xlnaudio.com/downloads/manuals/...ual-english.pdf đ„° Det stycket kĂ€nner jag ju igen, fĂ„r skĂ€mmas lite för att jag inte lĂ€st manualen ordentligt. đ Tack igen Jarlo. KĂ€nns som man har full kontroll i AD.
jarlo Postat 4 maj 2010 Postat 4 maj 2010 đ Det stycket kĂ€nner jag ju igen, fĂ„r skĂ€mmas lite för att jag inte lĂ€st manualen ordentligt. âșïž Tack igen Jarlo. KĂ€nns som man har full kontroll i AD. Haha, ingen fara đ Valle: Just ja, jag lyssnade pĂ„ era lĂ„tar förut men lyckades missa att ni anvĂ€nde Addictive Drums. Kul! Det lĂ„ter svinbra ju!
arha Postat 4 maj 2010 TrĂ„dstartare Postat 4 maj 2010 *host* Det har blivit lite vĂ€l mycket "reklam" för ett projekt jag medverkar i, men sĂ„ kommer det ju frĂ„gor som passar alldeles utmĂ€rkt som referens. SĂ„, vad fan, varför inte? I vĂ„rt Studio Forum-projekt, Hellvalla Burn II, sĂ„ anvĂ€nder vi oss av V-drums "kört" genom Addictive Drums (AD). Trummorna Ă€r mixade helt och hĂ„llet inom AD:s ramar, dess egen mixer respektive egna effekter. DĂ€refter Ă€r resultatet bussat till en enkel, helt "effektfri", stereokanal i mitt inspelningsprogram. (Dessutom kan jag tillĂ€gga att jag inte anvĂ€nt nĂ„gon av XLN Audio:s egna presets utan skapat soundet helt frĂ„n scratch med AD:s Tama Starclassic-set.) Det enda som pĂ„verkar det fĂ€rdiga trumsoundet frĂ„n AD Ă€r de effekter som finns pĂ„ masterbussen. Givetvis. Fördelarna att göra som jag gjort ovan â och förutom att det ger nĂ€ring Ă„t din fĂ„fĂ€nga â Ă€r att resultatet blir bĂ„de Ă„teranvĂ€ndbart och inte minst portabelt. Du har ett fĂ€rdigt, eget sound som du sparar som preset och sedan anvĂ€nder som utgĂ„ngslĂ€ge i andra lĂ„tar/miljöer. Fungerar finfint. Nackdelarna â förutom att det ger nĂ€ring Ă„t din fĂ„fĂ€nga â Ă€r att du fĂ„r stĂ„ ut med att lyssnare har synpunkter pĂ„ att trumljudet inte "kommer frĂ„n riktiga trummor" och dĂ€rmed menar att produktionen hade varit mycket bĂ€ttre om det hade varit "riktiga trummor". Det mĂ„ste i och för sig respekteras â men jag Ă€r Ă„ andra sidan övertygad om att ordet "akustiska" frĂ„n definitionen av "riktiga trummor" kommer att raderas ut helt inom en snar framtid. Intressant. LĂ„ter ju kanon, jag hade aldrig gissat att det Ă€r AD âșïž
JJRockford Postat 10 maj 2010 Postat 10 maj 2010 *host* Det har blivit lite vĂ€l mycket "reklam" för ett projekt jag medverkar i, men sĂ„ kommer det ju frĂ„gor som passar alldeles utmĂ€rkt som referens. SĂ„, vad fan, varför inte? I vĂ„rt Studio Forum-projekt, Hellvalla Burn II, sĂ„ anvĂ€nder vi oss av V-drums "kört" genom Addictive Drums (AD). Trummorna Ă€r mixade helt och hĂ„llet inom AD:s ramar, dess egen mixer respektive egna effekter. DĂ€refter Ă€r resultatet bussat till en enkel, helt "effektfri", stereokanal i mitt inspelningsprogram. (Dessutom kan jag tillĂ€gga att jag inte anvĂ€nt nĂ„gon av XLN Audio:s egna presets utan skapat soundet helt frĂ„n scratch med AD:s Tama Starclassic-set.) Det enda som pĂ„verkar det fĂ€rdiga trumsoundet frĂ„n AD Ă€r de effekter som finns pĂ„ masterbussen. Givetvis. Fördelarna att göra som jag gjort ovan â och förutom att det ger nĂ€ring Ă„t din fĂ„fĂ€nga â Ă€r att resultatet blir bĂ„de Ă„teranvĂ€ndbart och inte minst portabelt. Du har ett fĂ€rdigt, eget sound som du sparar som preset och sedan anvĂ€nder som utgĂ„ngslĂ€ge i andra lĂ„tar/miljöer. Fungerar finfint. Nackdelarna â förutom att det ger nĂ€ring Ă„t din fĂ„fĂ€nga â Ă€r att du fĂ„r stĂ„ ut med att lyssnare har synpunkter pĂ„ att trumljudet inte "kommer frĂ„n riktiga trummor" och dĂ€rmed menar att produktionen hade varit mycket bĂ€ttre om det hade varit "riktiga trummor". Det mĂ„ste i och för sig respekteras â men jag Ă€r Ă„ andra sidan övertygad om att ordet "akustiska" frĂ„n definitionen av "riktiga trummor" kommer att raderas ut helt inom en snar framtid. Om man struntar i att tala om vem eller vad det Ă€r som spelar trummorna, sĂ„ Ă€r det nog inte nĂ„gon som tĂ€nker pĂ„ det. Eller i a f sĂ„ försvinnande fĂ„ att man kan strunta i dem.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.