Jump to content
Annons

Mixa OTB


JimmyN

Recommended Posts

Hej,

Jag undrar om någon kan förklara lite hur man arbetar när man mixar via ett mixerbord och använder datorn mest för att spela upp och spela in spåren, antingen separat eller som stereospår.

Jag tänker mig att man tar ett lämpligt ljudkort och routar varje spår till en separat output. Dessa kopplar man sedan in på varsin kanal i ett analogt mixerbord. Sedan kan signalen antingen tappas från varje kanal och in på separata spår igen, alternativt att man också summerar med mixern och bara spelar in stereo-mastern på väg ut. Har jag förstått det rätt?

Har en tanke på att använda ett bord för att spela in flera kanaler samtidigt in på en DAW och sedan köra ut det på bordet igen när det är mixdags. Använda bordets EQ osv. Få dra i riktiga reglar, skruva på riktiga rattar.

Frågan blir då hur man gör med effekter. Säg att jag vill kompressa basen, trummor och all sång. Kommer jag då behöva en separat outboardkompressor till varje spår eller arbetar man inte så? Tänker mig att man skulle kunna kompressa ett spår i taget och spela in på DAW'en igen.

Sista frågan. Skulle det ens vara värt att mixa OTB genom ett budgetbord som säg ett SoundCraft MFX 20 för typ 8000kr eller har man ingen glädje av det? Rent kvalitétsmässigt alltså.

Hoppas ni har tålamod med en nybörjares frågor.

Tack

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Effekter får du skaffa en burk för varje enskilt spår, eller processa i grupp, eller bounca dom fler gånger.

Hursom, räkna med höga kabelkostnader.

En del mixrar låter som vanliga pluggar i ett DAW, andra tillför annat. Det varierar lika mycket och på samma sätt som pluggarna i DAWet gör, tycker jag. Och så får du räkna med att en del grejjer inte går att göra, om man inte har en jävla massa burkar. Vissa uppskattar den begränsningen.

Och såklart blir automation nåt helt annat 😄 Man har ju bara två händer, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Mixa analogt gör jag dagligen. Använder både pluggar (kompressorer, reverbs etc) och outboard (kompressorer, reverbs etc), använder även automationen i datorn, såklart! Kör 40 kanaler direkt in/ut.

Det är underbart att kunna använda det bästa från dessa båda två världar. Den analoga och den digitala.

Inga begränsningar faktiskt, mer än att jag måste lagra mixerinställningarna om jag vill byta låt mitt i.

Att mixa analogt ger bättre ljud och bättre direkt känsla enligt min långa erfarenhet.

Mixarna låter djupare och varmare genom bordet jfr med datormixar.

Har A/B kollat en hel del unity gain mixar under åren, alltid med samma resultat. Amekbordet vinner lång väg.

Vill inte starta nån diskussion om detta då jag och andra i min studio verkligen HÖR skillnaden med egna öron. Testa själva är mitt bästa tips!

Mina kunder brukar reagera på den stora skillnaden och det enorma lyftet efter att jag mixat deras mixar genom bordet. Det är en del av mitt varumärke idag.

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag undrar om någon kan förklara lite hur man arbetar när man mixar via ett mixerbord och använder datorn mest för att spela upp och spela in spåren, antingen separat eller som stereospår.

Glöm inte att du kan använda i princip ALLA datorns fördelar tillsammans med det analoga bordets fördelar

Jag tänker mig att man tar ett lämpligt ljudkort och routar varje spår till en separat output. Dessa kopplar man sedan in på varsin kanal i ett analogt mixerbord. Sedan kan signalen antingen tappas från varje kanal och in på separata spår igen, alternativt att man också summerar med mixern och bara spelar in stereo-mastern på väg ut. Har jag förstått det rätt?

Korrekt.

Har en tanke på att använda ett bord för att spela in flera kanaler samtidigt in på en DAW och sedan köra ut det på bordet igen när det är mixdags. Använda bordets EQ osv. Få dra i riktiga reglar, skruva på riktiga rattar.

Frågan blir då hur man gör med effekter. Säg att jag vill kompressa basen, trummor och all sång. Kommer jag då behöva en separat outboardkompressor till varje spår eller arbetar man inte så? Tänker mig att man skulle kunna kompressa ett spår i taget och spela in på DAW'en igen.

Man kan använda EQ/comp/ reverb etc pluggarna i DAWn eller outboardburkar. Valet är ditt.

Sista frågan. Skulle det ens vara värt att mixa OTB genom ett budgetbord som säg ett SoundCraft MFX 20 för typ 8000kr eller har man ingen glädje av det? Rent kvalitétsmässigt alltså.

Om du kan och har ambitioner, köp en bättre begagnad proffsmixer istället som kostat mer från början. Ljudkvaliteten är svår att tippa förrän man sitter där men det blir ljudskillnad vilken analogmixer du än använder till ditt DAW.

Du får en hel del analog insikt och erfarenheter på köpet. Ett fint mixerbord i bra skick hittar du här. TIPS: Kolla gärna på www.gearslutz.com och fråga om kvalitetsmixrar i budgetklass.

Hoppas ni har tålamod med en nybörjares frågor.

Tack

/Jimmy

Ur welcome 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ur welcome 🙂

I och med att TS ursäktar sin tråd som nybörjarfrågor så känns det kanske inte jätteaktuellt med ett begagnat bord för 45 papp ^^

Men vad vet jag ;D

Men absolut har du helt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att TS ursäktar sin tråd som nybörjarfrågor så känns det kanske inte jätteaktuellt med ett begagnat bord för 45 papp ^^

Men vad vet jag ;D

Men absolut har du helt rätt.

Haha, ja jag förstår, men allt beror på ambition och medel. Jag har väldigt goda erfarenheter av Amek, så det rekommenderar jag.

Fast 45 papp för denna Amek Angela mixer är faktiskt väldigt billigt. Det är recappat och allt, så det har många år kvar att göra välljudande världshits på. I USA får man snällt hosta upp med mer än 100 papp för samma bord i sämre skick.

Men ok då, jag letade lite till i annonsvärlden. HÄR finns det ett bra mixerbord inom räckhåll för de flesta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja jag förstår, men allt beror på ambition och medel. Jag har väldigt goda erfarenheter av Amek, så det rekommenderar jag.

Fast 45 papp för denna Amek Angela mixer är faktiskt väldigt billigt. Det är recappat och allt, så det har många år kvar att göra välljudande världshits på. I USA får man snällt hosta upp med mer än 100 papp för samma bord i sämre skick.

Men ok då, jag letade lite till i annonsvärlden. HÄR finns det ett bra mixerbord inom räckhåll för de flesta 🙂

Ja, när jag haft möjlighet att sitta vid ett Amek-bord så har det förgyllt min tillvaro, för att sedan slitas ut i den kalla verkligheten.

Jag menar inte att 45 papp är dyrt, men att det är väääldigt mycket pengar för någon som kanske inte hör skillnad (detta baserar jag endast på att det nämndes nybörjare i originalinlägget) på ett mixerbord för 8000 eller 15 000 eller 20 000 eller 45 000 för den delen.

Men sedan sitter jag med en digi001 utan något bord så jag har inte så mycket att säga till om ;D

Jag vet bara att jag mycket väl sitter och dreglar över det där Amek-bordet, men som nybörjare så tänker jag:

1. har man plats?

2. har man kunskapen?

3. har man vetskapen? (d.v.s. erfarenheten)

4. har man pengarna?

5. märker jag sådan stor skillnad mellan ett bord för 10 som för 45 att det är ekonomiskt försvarsbart?

Men sedan utgår jag bara ifrån vad jag anser är "nybörjare". 🙂

Redigerat av alekks
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...