Jump to content
Annons

Vilken LCD-skärm (modell större) rekommenderas för max 4000 kr?


Jizzen

Recommended Posts

Letar efter en LCD-skärm till min stationära PC. Är ute efter en stor skärm, 25-28 tum. Den ska användas som ren dataskärm när jag pysslar med Cubase, men också vid blu-ray tittande samt eventuellt en del lättare bildbehandling. HDMI, widescreen, full HD (1920*1080), naturliga färger och god skärpa är nödvändigt. Max 4000 kr! Kan ni ge mig några tips på lämpliga skärmar? IMacs 27-tummare är en förebild när det handlar om skärpa!

Jag har själv hittat en LG-skärm på 27 tum som uppfyller mina krav och som också i dem allra flesta fall fått mycket bra kritik i olika recensioner gjorda av privatpersoner. Har dock inte sett den "in real life", utan vet endast det som skrivits på nätet om den. Skärmen har som sagt fått bra kritik i recensioner (inte minst skärpan som nämns som knivskarp), men jag känner mig inte helt övertygad eftersom dem LG-skärmar jag sett i butiker imponerat föga på mig. Däremot tycker jag hp:s skärmar överlag känns vassare, och dem har jag även personligen goda erfarenheter av.

Så..har ni några tips på skärmar?

LG kontra hp?

Ska man kanske nöja sig med 25-tum i stället för 27-tum för bästa möjliga skärpeupplevelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Så..har ni några tips på skärmar?

LG kontra hp?

Ska man kanske nöja sig med 25-tum i stället för 27-tum för bästa möjliga skärpeupplevelse?

Köp 2 st 24" - tumsskärmar istället så lär du bli nöjdare. Det är LG som tillverkar de flesta iMac skärmar men jag tror inte att de säljer dom lösa själva. De flesta 27" skärmar som säljs har sämre upplösning och sämre panel än iMacs 27" skärm. Dell har en liknande med samma upplösning men utan LED bakgrundsbelysning. Kostar runt 8000 dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Köp 2 st 24" - tumsskärmar istället så lär du bli nöjdare. Det är LG som tillverkar de flesta iMac skärmar men jag tror inte att de säljer dom lösa själva. De flesta 27" skärmar som säljs har sämre upplösning och sämre panel än iMacs 27" skärm. Dell har en liknande med samma upplösning men utan LED bakgrundsbelysning. Kostar runt 8000 dock.

Ok, det kanske trots allt är bättre med en något mindre skärm. Vill mest upp mot 27-28 tum pga att jag även tänkt använda skärmen när jag tittar på blu-ray filmer. 24-tums skärmar börjar nästan kännas för små för det ändamålet även om man sitter nära tycker jag. Jag använder en 32-tums TV just nu. Fungerar fint för blu-ray men har för dålig upplösning som dataskärm. Kör den nämligen på 1024*720. Att då gå ner till en skärm (avsedd för datorer i första hand) på 27-tum med upplösningen 1920*1080 borde väl ändå vara ett stort lyft, eller?!

Skärmen jag själv haft i tankarna är denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575424

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det kanske trots allt är bättre med en något mindre skärm. Vill mest upp mot 27-28 tum pga att jag även tänkt använda skärmen när jag tittar på blu-ray filmer. 24-tums skärmar börjar nästan kännas för små för det ändamålet även om man sitter nära tycker jag. Jag använder en 32-tums TV just nu. Fungerar fint för blu-ray men har för dålig upplösning som dataskärm. Kör den nämligen på 1024*720. Att då gå ner till en skärm (avsedd för datorer i första hand) på 27-tum med upplösningen 1920*1080 borde väl ändå vara ett stort lyft, eller?!

27" tums skärmar är ju också rätt små jämfört med 32". Fördelen med 2 x 24" skärmar är att du kan ställa in Cubase t.ex. till att visa mixern & pluggar på den ena skärmen och sequencern på den andra skärmen. Vill du ha en riktigt bra och högupplöst skärm som de som sitter i iMac så kostar det i dagsläget tyvärr det dubbla mot vad du vill lägga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länken, även om den inte säger mig så jättemycket egentligen. Intressant dock att jag ser att där är med en HP Pavilion-skärm i den listan. Jag sitter med en HP Pavilion bärbar här och surfar just nu och är supernöjd med skärmen på den. Kan man hoppas på att 27-tummaren är något liknande kanske?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställning lagd på en ny skärm!

Det blev en LG W2753V, 27-tum till sist ändå. Jag tror och hoppas att det är ett bra val. Lite sämre upplösning jämfört med mindre skärmar blir det ju, men samtidigt ger det en något större upplevelse vid filmtittande. Och ett lyft mot den Toshiba 32-tums LCD-TV (inställd på upplösningen 1280*720) som jag tillfälligt använt en tid nu lär det väl också bli.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag fått hem skärmen och även hunnit testa den en del. Kan inte annat säga än att jag är mycket nöjd med vad den presterar. Som datorskärm överraskade den mig framför allt. Trodde inte att den skulle visa text så bra som den faktiskt gör utan kanske kännas lite mer "pixlig". Men den är ren, snygg och skarp faktiskt. Jag sitter ca 80-90 cm från skärmen i vanliga fall när jag arbetar med datorn, vid filmtittande då man är lite mer tillbakalutad blir det runt 1,2 meter. Som skärm vid blu-ray uppspelning presterar den som förväntat, dvs den gör jobbet och gör det bra. Det är framför allt kontrasten och svärtan som jag upplever förhöjer filmerna jämfört med min Toshiba LCD-TV som jag använde tidigare. Och stillbilder tycker jag ser fantastiskt bra ut på den nya LG-skärmen måste jag säga. God skärpa och kontrast samt naturliga färger och väl avvägd mättnad. Vad gäller storleken tycker jag 27-tum känns som en bra kompromiss för att användas till både Cubase och filmtittande. Är mycket nöjd med det valet. En 24" hade förstås fungerat fint vid Cubasepulande, men för filmtittande skulle jag inte vilja gå ner till den skärmstorleken måste jag säga. Foten har fått en del kritik för att vara för simpel vilket då bidrar till att skärmen lätt skakar till. Personligen upplever jag inte detta som något problem överhuvudtaget. Den enda kritik jag har är att instruktionshäftet är undermåligt och att menyhanteringen som utförs med hjälp av "knappar" på skärmen känns lite udda. Har inte riktigt blivit vän med "LG-logiken" och upplägget av menyerna ännu, men detta antar jag dock är en vanesak och något som lär bli bättre med tiden..

För er som letar efter en större skärm kan jag inte annat än rekommendera LG:s W2753VC!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...