Jump to content
Annons

Snedtak i studio


Thome

Recommended Posts

Hej!

kommer flytta studion till en ny lokal nu om ca en månad, och har en del funderingar då jag inte är så kunnig inom akustik och isolering.

lokalen består av 3 rum, alla har snedtak. kommer detta påverka akustiken negativt, eller kan jag få det till något possitivt?

jag ska bygga ett "flytande" golv, altså riva upp det gamla och regla upp nytt som jag ska ställa på dämpplattor (tips från en tidigare tråd) och sedan fylla med isolering. någonstans i mitt huvud tror jag att jag bör ha så hög densitet som mäjligt på isoleringen i golvet, vi snackar ju både trummor och feta bas/gitarrrigar.

gäller det sama när jag ska isolera väggarna? väggarna mellan rummen är just nu 10 cm, efter isolering räknar jag med att dom kommer vara ca 50 cm. är det på tok för tunnt, eller för tjockt? vill få en så komplett och effektiv isolering som möjligt! vilkn typ av glasull bör jag använda i väggarna?

har fått nys om ett material som kallas pianoskiva, som ska dämpa ca 50db nligt mina källor.. skivan ska tydligen vara ca 1-2 cm tjock. kan det stämma?

är extremt tacksam för alla svar, lägger upp en bild av skisen här med!

post-15215-1267531059_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
gäller det sama när jag ska isolera väggarna?

när du ska isolera mellan två rum (vilket alltså inte är detsamma som dämpa i rummet) så gäller principen "vägg-isolering-luft-isolering-vägg"

det behöver inte bli 50 cm tjockt

Link to comment
Dela på andra sajter

när du ska isolera mellan två rum (vilket alltså inte är detsamma som dämpa i rummet) så gäller principen "vägg-isolering-luft-isolering-vägg"

det behöver inte bli 50 cm tjockt

okej, tack!

s det innbär att jag bör regla upp "ovanpå" den befintliga väggen och fylla med osolering, sätta gipsskiva, lämna en luftspalt (hur stor?) och sedan regla och isolera igen, och avluta med gipsskiva ytterst?

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, tack!

s det innbär att jag bör regla upp "ovanpå" den befintliga väggen och fylla med osolering, sätta gipsskiva, lämna en luftspalt (hur stor?) och sedan regla och isolera igen, och avluta med gipsskiva ytterst?

får se om jag fattar dig rätt...

befintlig vägg kläs med isolering som hålls upp med reglar, sen lämnas en luftficka ja, å sen regla upp ny vägg, isolering å sist gips utanpå

jag vet inte om det är bättre att öppna den befintliga väggen, det vet andra här mycket bättre

det beror ju på vad det är för vägg

i vilket fall ska du inte ha nån hård yta inuti väggen utan du ska ha från ena rummet sett: hårt|mjukt| l u f t |mjukt|hårt till det andra rummet

sen ska dom flytande golven inte ha nån kontakt med väggarna

lite att läsa om du fixar engelskan http://www.acoustics101.com/materials.asp

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
får se om jag fattar dig rätt...

befintlig vägg kläs med isolering som hålls upp med reglar, sen lämnas en luftficka ja, å sen regla upp ny vägg, isolering å sist gips utanpå

jag vet inte om det är bättre att öppna den befintliga väggen, det vet andra här mycket bättre

det beror ju på vad det är för vägg

i vilket fall ska du inte ha nån hård yta inuti väggen utan du ska ha från ena rummet sett: hårt|mjukt| l u f t |mjukt|hårt till det andra rummet

sen ska dom flytande golven inte ha nån kontakt med väggarna

lite att läsa om du fixar engelskan http://www.acoustics101.com/materials.asp

okej, tack för hjälpen : ) om det finns någon här på forumet som är hajj på flytande golv så hojta gärna till, behöver all hjälp jag kan få, vil få de så bra som möjligt!

sen var det ju dehär med snedtak.. possitivt/negativt?

Redigerat av Thome
Link to comment
Dela på andra sajter

sen var det ju dehär med snedtak.. possitivt/negativt?

Negativt = Det kan bli svårt (väldigt svårt) att räkna fram stående våg-frekvenser (åtminstone de som inkluderar taket).

Positivt = Du kommer inte att besväras av flutterekon mellan tak och golv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Negativt = Det kan bli svårt (väldigt svårt) att räkna fram stående våg-frekvenser (åtminstone de som inkluderar taket).

jag har för mig man fick lära sig en gång i tiden i skolan (längesen 🙂 ) att en stående våg uppstår mellan två punkter

hur funkar det med vinklade ytor?

i studioutövandets barndom fick man lära sig att sneda väggar botade problemet

har man tur så kan man i ett snedtak bygga in absorbenterna direkt i det vinklade taket

men det hänger ju på vad som finns ovanför

Link to comment
Dela på andra sajter

ah 😆

men min egentliga fråga (vilket inte framgick) var "hur kan det uppstå stående vågor mellan vinklade ytor?" speciellt om ytorna inte är symetriskt uppställda?

tråden säger att men inte hur

alltså rent fysiskt hur funkar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

ah 😆

men min egentliga fråga (vilket inte framgick) var "hur kan det uppstå stående vågor mellan vinklade ytor?" speciellt om ytorna inte är symetriskt uppställda?

tråden säger att men inte hur

alltså rent fysiskt hur funkar det?

Stående vågor uppstår i alla volymer oavsett form. Vid låga frekvenser så är våglängden så stor i förhållande till väggar och ev. vinklar så det inte spelar så stor roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stående vågor uppstår i alla volymer oavsett form. Vid låga frekvenser så är våglängden så stor i förhållande till väggar och ev. vinklar så det inte spelar så stor roll.

fast det där var ju ännu ett "det är så"-svar 😆

jag undrar hur - om nu def på stående våg är att en våg studsar fram å tillbaka mellan två punkter?

det går ju inte mellan ytor som inte är parallella - eller?

eller är det egentligen interferensverkan från många ytor/punkter vi pratar om här?

edit: för dom som tycker det kastas en massa begrepp...

stående våg http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ende_v%C3%A5g

interferens http://sv.wikipedia.org/wiki/Interferens_(...5gr%C3%B6relse)

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

fast det där var ju ännu ett "det är så"-svar 😛

jag undrar hur - om nu def på stående våg är att en våg studsar fram å tillbaka mellan två punkter?

det går ju inte mellan ytor som inte är parallella - eller?

eller är det egentligen interferensverkan från många ytor/punkter vi pratar om här?

edit: för dom som tycker det kastas en massa begrepp...

stående våg http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ende_v%C3%A5g

interferens http://sv.wikipedia.org/wiki/Interferens_(...5gr%C3%B6relse)

Room acoustics, Heinrich Kuttruff, sid 60.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...