Jump to content
Annons

Mjukvara eller effektpedal?


fender__

Recommended Posts

Vilket alternativ är bäst vid inspelning av el-gitarr! Spela in med förstärkare och mikrofon (vilket jag antar är bäst för många tkr det), mjukvara program eller med effektpedal? Eller jag kanse ska formulera om frågan lite!

Vilket tycker ni låter bäst eller närmast det förstnämnda alternativet mjukvara eller effektpedal? Har som sagt fått bud på min boss gt-8 men vet itne riktigt om det är så smart att sälja den men jag får fan aldrig till ett bra ljud med den (när vi pratar om dist ljud mest då) det distar helt enkelt för mkt. Tycker mer om mjukvaru alternativet!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker mjukvarulösning är smidigast eftersom man kan spela in en "dry" signal och ändra den i efterhand. Väldigt smidigt.

Line 6 har en programvara som heter podfarm som är riktigt bra! Alternativ är guitarrig.

Men i slutändan rekomenderar jag att hitta en riktigt bra förstärkare och pedaler som du gillar och spela in allt bra direkt. Märker att jag oftast blir mest nöjd + att det är roligare att spela då

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan man göra med alla mjukvarupluggar för gitarr. Sen finns det vissa gratis som är minst lika bra som de kommersiella.

Kan du ge mig några exempel på gratispluggar då?

Jag tycker mjukvarulösning är smidigast eftersom man kan spela in en "dry" signal och ändra den i efterhand. Väldigt smidigt.

Det tycker jag också är smidigaste lösningen faktiskt, då kan man ändra hur mkt man vill istället för att behöva spela om allt på nytt osv..

Ska kika mer på podfarm! Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
http://www.acmebargig.com och om du tittar längre ned på länken friends har du några fler bra gratispluggar av kvalitet och många har även bra demos där de används. Och som jag skrev så går det att ändra ljud med alla gitarrpluggar i efterhand. Men det man behöver är alltid bättre fristående cabimpulser för de inbyggda i de kommersiella suger. De låter plastiga.
Link to comment
Dela på andra sajter

En till fördel med stärkare + effekter är att du båda kan använda den live och i studion. Med en mjukvaruplugg kanske du får fett ljud i studion men du saknar liveutrustning.

Med "riktiga" grejer kan du dessutom pröva dig fram och hitta just DITT sound på fler ställen än i studion på t.ex. rep.

Bästa argumentet är dock att det är roligare med stärkare

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fördel med stärkare + effekter är att du båda kan använda den live och i studion. Med en mjukvaruplugg kanske du får fett ljud i studion men du saknar liveutrustning.

Med "riktiga" grejer kan du dessutom pröva dig fram och hitta just DITT sound på fler ställen än i studion på t.ex. rep.

Bästa argumentet är dock att det är roligare med stärkare

A stärkare kommer när jag har råd med en men so mdet ser ut nu tror jag nästan att jag satsar på mjukvara istället! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Finns ingen motsättning ha både ock. Med en plugg går det snabbt spela in någon idé man får. Fördelen är om det är sent på natten och man vill vara tyst för omgivningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...