Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Johan heter jag och jag har ikvÀll inlett min videolektionserie i hur man gör housemusik!

Första tvÄ delarna Àr nu uppladdade! Kika in och kommentera, sÄga eller hylla!

Ber om ursĂ€kt för den dĂ„liga kvalitĂ©n pĂ„ rösten, har inget headset. Har inte heller klippt sĂ„ mycket i filmerna eller planerat upplĂ€gg utan jag tryckte REC och sen sĂ„ körde jag! 😄

// Johan

• Gilla 1
Annons
Postat
Hej!

Johan heter jag och jag har ikvÀll inlett min videolektionserie i hur man gör housemusik!

Ber om ursĂ€kt för den dĂ„liga kvalitĂ©n pĂ„ rösten, har inget headset. Har inte heller klippt sĂ„ mycket i filmerna eller planerat upplĂ€gg utan jag tryckte REC och sen sĂ„ körde jag! 😄

// Johan

Grymt!!! 🙂 Du fĂ„r GÄRNA göra fler tutorials 😄 GĂ€rna lite kring arrangemang, typ breaks, buildups, syntar osv.

Postat

Bra tutorails 🙂

HĂ„ller med föregĂ„ende uttalande om att du skulle kunna göra flera tutorails 😛

Postat (redigerat)
Inte för Ä va sÄn men... vilken house lÄter sÄ hÀr?

1989 lÀt det sÄ hÀr.

Hehe, mÄ hÀnda att mina val av ljud Àr lite oldschool, men principen Àr ju den samma i dagens house? Lyssna pÄ Swedish House Maffia, Laidback Luke, Dead Mous5 etc... de kanske kör raka takter och inte sÄ mycket swing, lite mer knorriga ljud etc, men grunderna Àr ju de samma?

Det kommer mer tutorials! Ska bara ha tid att knÄpa ihop!

// J

Redigerat av ardic
Postat

Haha. Runt 5:30. "Less is more, bÀttre med fÄ ljud Àn 100" sen direkt "jag provar att lÀgga pÄ lite mer grejer"

😄

Postat
Inte för Ä va sÄn men... vilken house lÄter sÄ hÀr?

1989 lÀt det sÄ hÀr.

MÄste tyvÀrr hÄlla med.. Bara pianoackord och en kvinnlig sÄngerska som saknas.

Postat
MÄste tyvÀrr hÄlla med.. Bara pianoackord och en kvinnlig sÄngerska som saknas.

Ärsh, modern electrohouse Ă€r ju bara för kotlettkillarna pĂ„ Stureplan. Old School Ă€r det nya svarta. 😄

mattias_k (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Oh, vad kul! Det kan ju vara svÄrt att fatta vad du gör om man inte kÀnner igen sig, men som du sa sÄ Àr den riktad till sÄdana som har lite vana, sÄ det var inga problem för mig =)

FortsÀtt!

Edit: Vad sugen jag blev pÄ Logic...

Redigerat av mattias_k
  • 4 veckor senare...
Postat (redigerat)
Hej!

Ber om ursĂ€kt för den dĂ„liga kvalitĂ©n pĂ„ rösten, har inget headset. Har inte heller klippt sĂ„ mycket i filmerna eller planerat upplĂ€gg utan jag tryckte REC och sen sĂ„ körde jag! 😛

// Johan

Tack sÄ mkt!

EDIT; Det verkar inte fungera att Quantisera loops i logic 9? Om jag markerar loopen sÄ finns inte Q-swing osv med i inspektor som vanligt om man markerar t ex midi spÄr. Ingen skillnad om man avmarkerar "Follow tempo" i inspektor.

Redigerat av jmysss
  • 1 mĂ„nad senare...
  • 2 veckor senare...
Postat

Riktigt kul att se!

Ska gÄ o kolla hur mycket velocity jag har jobbat med i det projekt jag hÄller pÄ med just nu...

FortsÀtt mer Àn gÀrna pÄ denna serie.

mvh/

jockoo

Postat (redigerat)

Jag Àr inte snabb, men jag Àr lÄngsam!

Ok, snajdade ihop 3 nya filmer precis!

Första hittar ni hÀr! De andra Àr pÄ uppladdning!

// J

Redigerat av ardic
Postat
Det verkar inte fungera att Quantisera loops i logic 9? Om jag markerar loopen sÄ finns inte Q-swing osv med i inspektor som vanligt om man markerar t ex midi spÄr. Ingen skillnad om man avmarkerar "Follow tempo" i inspektor.

Du mÄste FLEXA (flextool) loopen först, SEN gÄr det att kvantisera audio.

// J

Postat

I LIKE! Riktigt bra tips, speciellt dĂ„ jag har lite projekt pĂ„ gĂ„ng som Ă€r inom denna genre. Mer videos tack, jag tar en prenumeration direkt 🙁

Postat

Bra serie! Jag hĂ„ller precis pĂ„ att gĂ„ över till Logic, sĂ„ jag snappar nog upp ett par tips om programmet. Men jag förstĂ„r inte att du orkar spela in t.ex. din hook nĂ€r du missar takten 95 % av tiden 🙁

Postat (redigerat)
Bra serie! Jag hĂ„ller precis pĂ„ att gĂ„ över till Logic, sĂ„ jag snappar nog upp ett par tips om programmet. Men jag förstĂ„r inte att du orkar spela in t.ex. din hook nĂ€r du missar takten 95 % av tiden 🙂

Haha, ja det gick snabbare Ă€n att klicka in noterna. Hade inget klaviatur tillgĂ€ngligt Ă„ om du provat spela in via TAB-knappen nĂ„gon gĂ„ng ska du se att det inte riktigt synkar sĂ„dĂ€r jĂ€tte 100! 😼

LÄter bra att du bytt till Logic! VÀlkommen till livets goda sida!

// J

Redigerat av ardic
Postat

Har nu inte tittat pÄ tutorialsen; och jag gillar house riktigt mycket. Speciellt acid house.

Men pÄ nÄgot sÀtt fÄr jag en lite utav inavelskÀnsla av kurser som sÀger 'sÄ hÀr gör du musik i XXXX-genren' (ersÀtt XXXX med valfri genre). Det kÀnns trist att behöva tÀnka i facktermer istÀllet för att göra det man bara kÀnner för att göra....

Men men, en del kanske finner det anvÀndbart, vad vet jag? Dessa dissar jag inte :rolleyes:

Postat
Men pÄ nÄgot sÀtt fÄr jag en lite utav inavelskÀnsla av kurser som sÀger 'sÄ hÀr gör du musik i XXXX-genren' (ersÀtt XXXX med valfri genre). Det kÀnns trist att behöva tÀnka i facktermer istÀllet för att göra det man bara kÀnner för att göra....

Jo, man fÄr nog inte se dessa tutorials som "regler" pÄ nÄgot sÀtt utan som inspiration eller en spark i aschlet att sjÀlva komma igÄng att leka, för i slutÀndan handlar det alltid om att man fÄr hitta sitt egna produktionssÀtt och sound. Om man inte gÄr sina egna vÀgar kommer man ju aldrig snubbla över nÄgot nytt och dÄ lÄter man ju som alla andra och hur kul e det..egentligen?

Har uppdaterat serien med en "swoshljud"-tutorial! 😼

// J

Postat

Det hĂ€r var ju skoj! 🙂 Att lĂ€ra sig nĂ„got nytt dvs, Ă€ven om det för vissa Ă€r gammalt o passĂ©. đŸ˜±

LĂ€gger upp en lĂ€nk till min lilla snutt som blev resultatet efter tutorial 5...tycker det svĂ€nger ganska bra faktiskt! 🙂

Ser fram emot tutorial om arrangering. 😑

//Micke...

Postat

Jag tycker det Àr schysst nÀr folk som lÀrt sig nÄgot vill dela med sig, dÀrför gillar jag den hÀr trÄden!

Har Àven kollat pÄ tutorialserna (hm..försvenskat plural av tutorial?) och jag tycker du funkar som videolÀrare.

Bra dÀr!

R

Postat
Det hĂ€r var ju skoj! 🙂 Att lĂ€ra sig nĂ„got nytt dvs, Ă€ven om det för vissa Ă€r gammalt o passĂ©. 😛

LĂ€gger upp en lĂ€nk till min lilla snutt som blev resultatet efter tutorial 5...tycker det svĂ€nger ganska bra faktiskt! 😎

Ser fram emot tutorial om arrangering. 😑

//Micke...

"webbsidan kan inte visas" 😠

Postat

Tack för bra tutorials!

LÀgg gÀrna upp en "Arrangement" video.

Ska dela med mig av en liten testlÄt jag gjorde efter dessa tutorials!

Postat

LÄter bra Ludde! Keep it up!

Nya tuts e pÄ G inom kort. Kom gÀrna med frÄgor ni vill att jag tar upp?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.