Jump to content
Annons

Inspelning av bas


tamb

Recommended Posts

Försöker spela in lite bas i Cubase och skulle behöva lite tips. Jag kopplar direkt in i mitt 4-kanalers Mackie-mixerbord som i sin tur är inkopplat till mitt EMU 0404-ljudkort. Problemet är att nivån på inspelningen blir ruskigt låg. Om jag vrider på Gain på max på mixerbordskanalen så blir nivån ok men då brusar det för mycket.

Basen är av den billigaste sorten som jag lånat. Kan det vara den som ställer till det eller behövs det någon extra preamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
alex30free (oregistrerad)

har mixern en högohmig ingång....?

annars kan du behöva en DI box!?

Försöker spela in lite bas i Cubase och skulle behöva lite tips. Jag kopplar direkt in i mitt 4-kanalers Mackie-mixerbord som i sin tur är inkopplat till mitt EMU 0404-ljudkort. Problemet är att nivån på inspelningen blir ruskigt låg. Om jag vrider på Gain på max på mixerbordskanalen så blir nivån ok men då brusar det för mycket.

Basen är av den billigaste sorten som jag lånat. Kan det vara den som ställer till det eller behövs det någon extra preamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

har mixern en högohmig ingång....?

annars kan du behöva en DI box!?

Låter troligt. Kör du med vanlig gitarrsladd? Och står det inte line på telehonan på mixern? Åsså kanske det är även XLR kontakter på varje kanal. En kabel med tele i gitarränden och XLR i den andra skulle ge ett helt annat ljud är min gissning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för mixer (d v s, har den Hi-Z in/omkopplare på någon kanal?). Du kör väl inte via line-in?

Det är en Mackie Tapco 6306. Jag kopplar med vanlig gitarrkabel in i ett telejack på mixern märkt Inst In (HiZ).

Tror ni ändå att jag får bättre signal om jag kan koppla in i XLR-ingången eller är bruset något man får leva med?

Det är ett PCI-ljudkort.

Redigerat av tamb
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en Mackie Tapco 6306. Jag kopplar med vanlig gitarrkabel in i ett telejack på mixern märkt Inst In (HiZ).

Tror ni ändå att jag får bättre signal om jag kan koppla in i XLR-ingången eller är bruset något man får leva med?

Det är ett PCI-ljudkort.

Hej, plugga in guran i Hi-Z, dra på AUX 1 (som jag antar att du använder som inspelningsbuss) till mellan U och max.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat lite till och det går att få upp nivån men jag tycker att bruset blir lite för mycket för att vara ok. Det märkliga är att jag kan spela in min telecaster med samma sladd i samma ingång med mycket bättre resultat. Är det då basen som är seg eller brukar en P-bas ha lägre nivå än en telecaster?

Bör man ha någon sorts linebox?

(ska tilläggas att det inte är min tele på bilden utan min har vanliga single coils)

Redigerat av tamb
Link to comment
Dela på andra sajter

Bas är bäst om man linar.

Gör man inte det så behöver man en AT 4033 som är bäst mot bas.

Man kan inte tro att den närmickning som gäller sång gäller.

Bas behöver ett bra rum.

Och som regel mer än femton centimeter. Dvs allt vad närmickning går för eller senara bort.

En bas har låga eller långa frekvenser. Har du möjlighet att göra detta rättvisa. Gör det!

Annars Line!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bas är bäst om man linar.

Gör man inte det så behöver man en AT 4033 som är bäst mot bas.

Man kan inte tro att den närmickning som gäller sång gäller.

Bas behöver ett bra rum.

Och som regel mer än femton centimeter. Dvs allt vad närmickning går för eller senara bort.

En bas har låga eller långa frekvenser. Har du möjlighet att göra detta rättvisa. Gör det!

Annars Line!

Va?

Att spela in bas är väl samma sak som med alla instrument. Rätt sätt baseras endast på ljudkällan och dess innehåll!?

Det finns inga generella metoder att ta till på det sättet du beskriver.

Ett par sanningar finns dock...

Bas "mår bra av" ett livligt rum ja om den mickas, men tänk på att detta även färgar ljudet kraftigt. Kanske så pass att det inte passar in i den mix man tänkt sig!?

Linead bas gör att man är ganska safe och alltid har en backup om man misslyckas med mickningen. Många gånger är det dessutom bra att blanda de två signalerna för att få ett fylligare ljud.

Slutligen...

Det finns en massa bra mikrofoner för att ta upp bas med.

SM7, RE-20, Beta 52 med flera...

Rätt mick för ändamålet är parollen! Kanske är det en SM57 som ska till för att fånga den brutala disten i en metalbas eller en U87 för att kunna ta upp djupet i rummet och subfrekvenser till en ragabas!?

Finns inga rätt och fel..., bara öron och placering i mix!

Take care!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Va?

Att spela in bas är väl samma sak som med alla instrument. Rätt sätt baseras endast på ljudkällan och dess innehåll!?

Det finns inga generella metoder att ta till på det sättet du beskriver.

Ett par sanningar finns dock...

Bas "mår bra av" ett livligt rum ja om den mickas, men tänk på att detta även färgar ljudet kraftigt. Kanske så pass att det inte passar in i den mix man tänkt sig!?

Linead bas gör att man är ganska safe och alltid har en backup om man misslyckas med mickningen. Många gånger är det dessutom bra att blanda de två signalerna för att få ett fylligare ljud.

Slutligen...

Det finns en massa bra mikrofoner för att ta upp bas med.

SM7, RE-20, Beta 52 med flera...

Rätt mick för ändamålet är parollen! Kanske är det en SM57 som ska till för att fånga den brutala disten i en metalbas eller en U87 för att kunna ta upp djupet i rummet och subfrekvenser till en ragabas!?

Finns inga rätt och fel..., bara öron och placering i mix!

Take care!!!

/Cruncharn'

Du glömde den bästa micken... MD421... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förmodligen ute å cycklar igen.

Men i min värld behöver man en bra mick som den jag föreslog.olin Base

Men i övrigt behöver basmickar lite mer möjlighet än både sång och gitar.

I min värld är det inte viktigt så länge man inte heter Colin Base.

I övrigt är allt bla ha bla ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat lite till och det går att få upp nivån men jag tycker att bruset blir lite för mycket för att vara ok. Det märkliga är att jag kan spela in min telecaster med samma sladd i samma ingång med mycket bättre resultat. Är det då basen som är seg eller brukar en P-bas ha lägre nivå än en telecaster?

Bör man ha någon sorts linebox?

(ska tilläggas att det inte är min tele på bilden utan min har vanliga single coils)

Dåliga single coils kan ju brusa nåt alldeles för jävligt, särskilt på bas. Är basen av den billigaste sorten är också risken stor att du inte har tillräcklig output i mickarna. Det är ju framförallt hårdvara och mickar som brukar sparas in på i de billigaste elinstrumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson.... Du kan möjligen inte vara samma person som är en frekvent postare på Sailguides forum?

Erkänner direkt. Fast nu har jag varit dålig på att skriva där på ett tag.

Så då är du alltså oxå seglare? Vad har du för Sailguide-nick?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat lite till och det går att få upp nivån men jag tycker att bruset blir lite för mycket för att vara ok. Det märkliga är att jag kan spela in min telecaster med samma sladd i samma ingång med mycket bättre resultat. Är det då basen som är seg eller brukar en P-bas ha lägre nivå än en telecaster?

Bör man ha någon sorts linebox?

(ska tilläggas att det inte är min tele på bilden utan min har vanliga single coils)

Jag har en Falcon P-baskopia. Efter många år kom jag över orginal Fender P-basmickar och bytte till dom. Skillnaden var större än enorm. Har nyss börjat testa att lajna genom en bra preamp, ljudet är grymt bra. Så nog kan det vara basens mickar eller elektronik som är kass. Jag tror det är ganska omöjligt att få bra inspelningskvaliet på basljud med de billigaste basarna. Byter man till bra mickar kan det göra enorm skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...