Jump to content
Annons

Funderar på att köpa en UPS


Neosus

Recommended Posts

Annons

Det du först ska tänka på är hur många Amperetimmar det är på batteriet i UPS:en. Amperetimmarna avgör hur länge UPS:en kan driva "anläggningen". Sen är viktigt att veta att drivrutinerna fungerar om du vill att datorn automatiskt ska stänga ner sig efter en stund vid strömavbrott. Tänk på att den kan vara tung att bära och att den kan låta litegrann när den arbetar.

Jag är själv inte expert på UPS:er, men detta är det som jag har lärt mig om dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar ha ett grundkrav på att UPS:en ska kunna försörja en arbetsstation med spänning i minst en kvart efter spänningsbortfall - och jag har för mig att man räknar någonstans mellan 400 och 600 VA för en arbetsstation. Ska du koppla hela studion till UPS, så blir det nog till att titta på hur mycket varje enhet drar enligt manualen och räkna ihop det hela. Antingen köper du en stor som klarar rubbet, eller så tar du ett par mindre och kommer undan billigare...

Batterierna brukar vara Ni-Cd - så de måste bytas efter några år för att du ska vara säker på att de har någon kapacitet kvar när det verkligen behövs - så kolla upp vad batterierna kostar också - annars kan den kostnaden bli något av en chock... 🙁

Det viktiga är ju egentligen att du har datorn kopplad till UPS, eftersom det är den som kommer att ta skada om det blir ett avbrott. Är den i färd med att spara på hårddisken, så kan den skriva över data på fel ställe vid ett avbrott om du har otur... 😄 När det då blir ett avbrott, så kan du spara undan det du håller på med - för att sedan stänga av datorn i lugn och ro.

En sak till att tänka på; De flesta UPS underhållsladdar batterierna kontinuerligt, men kopplar bara in batterierna vid ett avbrott - men det finns också sådana UPS som alltid kör spänningen genom batterierna och på så sätt alltid stabiliserar inkommande spänning. De brukar vara dyrare, men om man bor på ett ställe med instabil spänning där det förekommer mycket spänningsspikar o dyl, så kan det vara värt de extra pengarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...