Jump to content
Annons

Digidesigns gnidenhet


Gilbert

Recommended Posts

Och det är ju en av pro tools styrkor gentemot exempelvis extern DSP-kraft. Här tar korten även hand om all signalhantering utanför ditt daw, inuti ditt daw samt pluggar från valfri tillverkare.

För 10 år sedan var det en styrka, idag (då datorerna är kraftiga nog) så är det ett gissel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
För 10 år sedan var det en styrka, idag (då datorerna är kraftiga nog) så är det ett gissel.

så brukar du inte säga om UAD-korten... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

För 10 år sedan var det en styrka, idag (då datorerna är kraftiga nog) så är det ett gissel.

Håller inte med dig riktigt men.....det ska inte bli någon debatt kring det här. Det jag egentligen ville säga va ang diksussionen kring att digidesign låser sin mjukvara till hårdvara så finns det gott om alternativ för de som inte vill använda det. Så jag ser inte syftet med att irritera sig över det.

That´s it 😛

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Håller inte med dig riktigt men.....det ska inte bli någon debatt kring det här. Det jag egentligen ville säga va ang diksussionen kring att digidesign låser sin mjukvara till hårdvara så finns det gott om alternativ för de som inte vill använda det. Så jag ser inte syftet med att irritera sig över det.

That´s it 😛

MVH

Anders

Det tolkar jag som att Digidesign riktar sig till användare som saknar kompetens att själv sätta ihop det ultimata systemet. Operatörslåst hårdvara är ju inte alls flexibelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tolkar jag som att Digidesign riktar sig till användare som saknar kompetens att själv sätta ihop det ultimata systemet. Operatörslåst hårdvara är ju inte alls flexibelt.

Kanske är så, kanske inte är så. Varför bry sig? Förstår inte varför vissa människor lägger ner tid på att irritera sig på saker som dessa.

Tror nog min poäng kom fram om att det är en meningslös debatt!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Det tolkar jag som att Digidesign riktar sig till användare som saknar kompetens att själv sätta ihop det ultimata systemet. Operatörslåst hårdvara är ju inte alls flexibelt.

fast digidesign har ju asio-drivare till sina ljudkort, så dom går att använda i många DAWs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tolkar jag som att Digidesign riktar sig till användare som saknar kompetens att själv sätta ihop det ultimata systemet. Operatörslåst hårdvara är ju inte alls flexibelt.

Och vad är poängen med det?

Varför måste man vara en hacker för att sätta ihop en studio? Det är ju som att gnälla på merchedes att man vill ha i en bmw-motor i stället för en merchamotor? När det trots allt handlar om att åka bil. Inte bygga bil? Nu går det att flumma iväg rejält och säkert måla in sig i ett hörn.

Men en studio, vad vill man med det? Mecka datorer eller spela in musik? Digidesign levererar ett komplett system som det är i princip barar att trycka på start och köra. Och det är väl vad dom flesta vill eller?

Om inte.. Ja sätt igång och bygg en bil med Volvochassi, saabmotor, citroênväxellåda, Wazinredning, ferraristolar, dragkrok från ikea, mugghållare från jysk, fönsterrutor från synskadades riksförbund. Nycklar från stalan...

-Okej? Men skulle vi inte ut och åka bil?

-Jo, men jag ska bara... mecka lite till.. wait... totaltgalen.gif

😛

Hur som helst så är Digidesign på gång med nytt. Och då får vi se om en vanlig Native hänger på eller inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Digidesigns utrustning är riktat till de användare som har nog med pengar för att skita i vad de använder bara det fungerar. Inte till glada amatörer som vill ha mest för pengarna, då är protools något av det sämsta man kan köpa.

Håller inte med ett smack. Man kan köpa t.ex. Mbox mini (som har ungefär samma funktionalitet som många andra kort) för under 3000:- och då får man med all mjukvara, effekter, instrument, o.s.v. man kan behöva, dessutom grymt bra kvalité på dom. Jämför med t.ex. Cubase eller Logic, då får du inte mycket för 3000kr. Vill man ha ett större ljudkort finns ju det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med ett smack. Man kan köpa t.ex. Mbox mini (som har ungefär samma funktionalitet som många andra kort) för under 3000:- och då får man med all mjukvara, effekter, instrument, o.s.v. man kan behöva, dessutom grymt bra kvalité på dom. Jämför med t.ex. Cubase eller Logic, då får du inte mycket för 3000kr. Vill man ha ett större ljudkort finns ju det också.

Problemet är ju att man blir så himla låst då man inte kan köra tyngre pluggar (som introducerar längre latency) eftersom PT LE saknar PDC.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Problemet är ju att man blir så himla låst då man inte kan köra tyngre pluggar (som introducerar längre latency) eftersom PT LE saknar PDC.

ja, du brukar ju gnälla på det och det är helt sant. Har dock aldrig upplevt det som ett problem. Dessutom finns det ju lösningar för det.

Ledsen för OT. Tillbaks till ämnet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med ett smack. Man kan köpa t.ex. Mbox mini (som har ungefär samma funktionalitet som många andra kort) för under 3000:- och då får man med all mjukvara, effekter, instrument, o.s.v. man kan behöva, dessutom grymt bra kvalité på dom. Jämför med t.ex. Cubase eller Logic, då får du inte mycket för 3000kr. Vill man ha ett större ljudkort finns ju det också.

Förlåt menade såklart PTHD. Även om det till viss del även gäller LE. Max 48 spår, dåligt utbud av gratispluggar och avsaknad av latencykompensering är ju tyvärr vad man får på köpet med ett mbox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det som sticker i ögonen är att Digidesign tar 25% mer för sina burkar än vad SSL och RME tar för burkar med motsvarande prestanda. Det är därför Digidesign utvecklat ett gränssnitt man inte kommer undan ifrån bara för att på så sätt få sälja mer. Digidesigns vinstintresse är större än strävan efter att vinna människors förtroende.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Det som sticker i ögonen är att Digidesign tar 25% mer för sina burkar än vad SSL och RME tar för burkar med motsvarande prestanda. Det är därför Digidesign utvecklat ett gränssnitt man inte kommer undan ifrån bara för att på så sätt få sälja mer. Digidesigns vinstintresse är större än strävan efter att vinna människors förtroende.

där håller jag med dig, inte snyggt gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Förlåt menade såklart PTHD. Även om det till viss del även gäller LE. Max 48 spår, dåligt utbud av gratispluggar och avsaknad av latencykompensering är ju tyvärr vad man får på köpet med ett mbox.

det är sant som du skriver, men ganska enkla saker att lösa.

Hur ofta behöver man använda mer än 48 spår samtidigt utan att kunna bounca? MPTKII klarar 64 spår

köper man en vst to rtas-wrapper (t.ex. FXpansion) för under 1000:- kan man köra VST-pluggar. Slår man ut det på ett gäng gratispluggar blir det förvisso inte gratis men inte många kronor/plugg.

Som jag skrev till Gilbert, det är sant men jag har aldrig haft några problem med det i praktiken, och det är ju ändå det som räknas. En mätare ljuger aldrig men "if it sounds good it is good". Tycker man ändå det är ett problem finns det ju som sagt lösningar där också.

Säga vad man vill om PTHD men det är ett kraftfullt system. Nu har Digi en hardware exchange-grej där jag skulle kunna få ett HD3-system inkl 192-interface för 10.000 dollar. Det kliar i fingrarna men det är ändå för mycket att lägga på en hobbystudio känner jag. Hade man däremot haft en vinstgenererande studio hade det ju varit småpengar.

Edit: det är ju såklart subjektivt vad man tycker. Menar inte att ni har fel eller försvarar digidesign. bara skriver hur jag ser på det.

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Skulle vara kul att se hur Digidesigns patent ser ut för sitt gränssnitt eftersom varken Apogee, RME eller SSL har interface till HD.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det som sticker i ögonen är att Digidesign tar 25% mer för sina burkar än vad SSL och RME tar för burkar med motsvarande prestanda. Det är därför Digidesign utvecklat ett gränssnitt man inte kommer undan ifrån bara för att på så sätt få sälja mer. Digidesigns vinstintresse är större än strävan efter att vinna människors förtroende.

Snabb koll bara...

Digidesign 003+ rack factory (inkl. pro tools le och factory bundle) ca 13 000:-

RME FireFace 800 ca 12 000:- + 1500:- för Cubase

FireFacet kan hävdas vara ett bättre ljudkort dock. En mer rättvis jämförelse vore kanske

M-Audio ProFire 2626 + pro tools M-Powered ca 7500:-

RME FireFace 800 + cubase ca 13500.

Ni måste ha resonerat på ett annat sätt än jag, för jag får det inte till att RME skulle vara 20% billigare. Sen är det väl självklart att Digidesign kör på sin nuvarande väg så länge de bedömer att de tjänar mest pengar på det. Det är ju inte välgörenhet de sysslar med.

Skulle vara kul att se hur Digidesigns patent ser ut för sitt gränssnitt eftersom varken Apogee, RME eller SSL har interface till HD.

Jag kanske missförstår, men Apogee, SSL, Prism, Lynx, Mytek och några fler har ju faktiskt reverse-engineerat fram gränssnitt mellan sina omvandlare och pro Tools HD. SSL:s lösning är ruskigt snygg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digidesigns utrustning är riktat till de användare som har nog med pengar för att skita i vad de använder bara det fungerar. Inte till glada amatörer som vill ha mest för pengarna, då är protools något av det sämsta man kan köpa.

Det där kan jag inte hålla med om. När vi pratar glada amatörer så är ProTools LE eller M-powered version 8 ett mycket kompetent och bra program för pengarna.

I jämförelse med program i samma prisklass förståss.

ProTools HD är en helt annan femma förstås, men som någon nämnde tidigare är det främst ett program för de som inte vill krångla och sätta ihop sitt egna system utan ha ett bra system direkt utan fuzz, och har pengarna till det.

Angående ProTools LE/M-powere så visst har den sina brister, såsom avsaknaden av ADC (som jag aldrig stött på som ett problem) eller begränsning till visst antal kanaler.

Tycker dock inte 64kanaler är en begränsning.. men men, klaga kan man ju alltid göra. 😉

Instrumenten som följer med är dessutom väldigt bra, tycker jag.

EDIT: Ja, om det är något som jag dock inte gillar är det ju att digidesign låser sig till vissa ljudkort, vill ju kunna använda vilket som helst 🙁 Men jag gillar att jobba i ProTools framför andra program, så är det ett bittert val man får göra....

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Att jämföra HD med LE/M-Powered/002,003 e meningslös!

HD som hobby studio, visst om du e rik o inte ved vad du ska göra med pengar, annars helt meningslös!

Även att jämföra 192I/O med 96I/O e meningslös.

På tal om datorkraft, visst du kan köra enorma mängder av RTAS med nya datorer (som iofs låter som TDM) men glöm inte latency.

Dessutom det handlar oxo om HD system hanterar INputs av analog signal på ett helt annat sätt. Uff har vi glömt DA/AD C?

För att summera, HD handlar om mycket mycket mer en antal nativ eller TDM plugar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att se nackdelar så ser jag stooora fördelar med att ha ett företag som tillverkar hela signal kedjan. Från hårdvara till DAW.

Mitt Protools system krånglar aldrig, hänger sig i princip aldrig (kanske 2-3gånger per år) och då är det snarare en plugin som har problem med kompabiliteten.

Sen finnns det fler fördelar med PT HD en att det har TDM plugins. T.ex att inspelnings belastningen går på accel korten + 1000 funktioner som är riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som sticker i ögonen är att Digidesign tar 25% mer för sina burkar än vad SSL och RME tar för burkar med motsvarande prestanda. Det är därför Digidesign utvecklat ett gränssnitt man inte kommer undan ifrån bara för att på så sätt få sälja mer. Digidesigns vinstintresse är större än strävan efter att vinna människors förtroende.

Vilken av ljudkortstillverkarna har ett vinstintresse som är mindre än Digidesigns? 😳

Det handlar väl mer om vilken typ av koncept man vill sälja? Digidesign säljer en variant,

Pre-Sonus en annan, Apogee en tredje etc. Det är ju som sagt inte välgörenhet de sysslar

med, våra kära ljudkortstillverkare... Vi som köper ljudkort och grejer för hemmabruk

kommer alltid, vad vi än köper, bli mer eller mindre blåsta, oavsett märke. Tyvärr är det

nog bara att acceptera det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...