Jump to content
Annons

Adk A51e låter vedervärdigt


SigChatta

Recommended Posts

Hej Alla.

Jag vet att det är dålig forumshyfs att starta en nya trådar om ämnen som redan finns. Till mitt försvar kan jag dock säga att tråden här nedanför berör en annan modell än den aktuella, och själva diskussionsunderlaget till det här problemet är en bifogad ljudfil som jag hoppas att så många som möjligt vill ta del av. Om ni önskar att ge mig bannor och skäll så finns det en inbox för det.

Hur som helst.

Här är min ljudfil över det fruktansvärda brus som plågar mina inspelningar. Missljudet är speciellt graverande eftersom jag i regel bara spelar in tal, och podcaster. Skitjobbigt, och med effekter och komprimering på blir det ÄNNU värre!

http://www.zshare.net/audio/716815325e1ea5bf/

Beskrivning över förutsättningarna för inspelningen finns i själva inspelningen.

Jag hoppas att någon orkar lyssna och ta sig en funderare, för jag kan då blankt inte komma på vad som orsakar eländet, och det hämmar min kreativitet.

Inte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Beskrivning över förutsättningarna för inspelningen finns i själva inspelningen.

Jag hoppas att någon orkar lyssna och ta sig en funderare, för jag kan då blankt inte komma på vad som orsakar eländet, och det hämmar min kreativitet.

Inte bra.

Har du uppdaterat ljudkortets drivrutiner?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det var lite brus där ja.

Kan bero på micken eller så beror det på preampen.

Du kan ta och lysna på en billig behringermixer och en mick från Clas Ohlson (89 spänn kostar den). Inte mycket brus... så jag tycker nog att ADK borde inte brusa så mycket.

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....^_behringer.wav

Så jag tycker nog att något är fel.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har skrivits förr här om glapp och ev kallödningar i ADKa51. Så det är lite lurt att det är micken det beror på. Låna en vanlig Shure sm57 och testa med, väsnas inte den lika så vet du. Att hitta en annan beg mick kanske är billigare än att laga den gamla? Om det nu är micken som väsnas. Den kanske har åkt i golvet lite våldsamt nån gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sån MIC, och den är VÄLDIGT känslig för hur sladden sitter i. Bara att nudda kabeln kan åstadkomma att man hör AC-ljudet på 50 Hz och skumma ljud. Jag har mestadels MIC-en sittandes helt still så det har inte stört mig, men visst - det är lite skumt. Kontakten verkar väldigt känslig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Alla.

Inte bra.

nu lyssnar jag inte i en studio utan bara genom lurar på min laptop men .. ja ... lite brusar det ju

men elektronik brusar faktiskt å om man har fel balans på nivåer etc så kan man råka förstärka svagt brus

det behövs lite mer info

vad kommer efter din mick? alltså vad förstärker du den med?

vad har du för ljudkort?

sen måste jag berömma dig för sättet du ställer frågan på med bifogat ljudexempel

det här kunde fler lära sig av

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...