Jump to content
Annons

Neumann nya TLM 102


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Är fortfarande helt paff över att du fått en så pass rak respons när du hade micken så nära högtalaren. Normalt så brukar det bli lite guppigt p g a fassvårigheterna när man går så nära eller att diskanten faller om man sätter micken mitt emellan elementen (då den är ganska riktad och inte ”når” linjärt ned vinkeln denna placering innebär).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello boys.

Angående bruset - vi jämförde Röde med Baby Bottle, TLM 103 och ngn till mick

som brusar ca 7-8 dBA (Gefell 930 har jag för mig) - Röden brusade lite mer än alla de andra.

Detta vid lyssning, inte mätning.

Ingen big deal - Röden är fortfarande en extremt brusfri mick...

På samma sätt ska man vara skeptisk till frekvensmätningarna

som olika micktillverkare visar.

Vi har testat massvis med mickar som ser nästan identiska ut på frekvensgraferna

men som låter väldigt, väldigt olika och det kan inte enbart härledas till

distorsionen eller off-axis responsen.

Ta mätningarna på frekvensgången och bruset som en generell fingervisning.

GuitarNilsson din Hälsingepöjk - jag förbjuder dig att köpa en av Neumans svindyra shockmounts.

Kolla den här dealen istället:

http://www.dv247.com/microphones/neumann-t...ockmount--69150

Lockande, eller hur?

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

ak guran är en Lakewood D-18 sedan är preampen en Universal Audio DCS Remote Preamp och inspelat via Cubase 5!

Högtalarna är ombyggda ADAM's P11, vet inte om Micke byggde om den mer, men han bytta konen till en annan och impedansanpassade (fast impedans) ingångarna 100% till DAC

Link to comment
Dela på andra sajter

GuitarNilsson din Hälsingepöjk - jag förbjuder dig att köpa en av Neumans svindyra shockmounts.

Kolla den här dealen istället:

http://www.dv247.com/microphones/neumann-t...ockmount--69150

Lockande, eller hur?

Mvh Omni

Den där såg fin ut...

Jag köpte ju en beg Violent Dolly utan shockmount. Den kan jag hänga upp i den mindre shockmounten från en NT!-A.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ett väldigt habegär efter ett par 102:or nu. =)

Samma här, de verkar vara väl värda sina dryga sextusen spänn va, inte bara så att man betalar i onödan för Neumannskylten? Lite långsiktigt kanske jag kan gneta o spara o sälja nåt annat å få råd med en TL102. Vad är snyggast, en svart eller en nickelblank?

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här, de verkar vara väl värda sina dryga sextusen spänn va, inte bara så att man betalar i onödan för Neumannskylten? Lite långsiktigt kanske jag kan gneta o spara o sälja nåt annat å få råd med en TL102. Vad är snyggast, en svart eller en nickelblank?

Svart, helt klart! Stilrent, sticker ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag sitter och väntar på min Neumann 102:a men den verkar populär då det dröjde några veckor innan leverantören fick in några nya. Sitter också och väntar på att mitt Digidesign 192-interface skall komma så jag kan koppla in min PTHD2-rigg.... mycket väntan med andra ord men återkommer med synpunkter när jag får lägga vantarna (för det är ju rätt kallt nu) på mitt exemplar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson: Har fu fått köpt någon tlm 102 ännu??

Nä... Jag funderade på att försöka byta in lite grejer jag inte använder som en ART stereopreamp, en rökmaskin, en mkt effektfull discosnurrlampa, en ljudhålsmick till ak gitarr och en Dolly mick. Har dessutom en tusing till godo på Börsen. Men nu gillar jag Dollyn så bra att det vete f-n hur jag ska göra. Att få prova en TLM102 hemma på mina grejer vore verkligen fint. men, men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående bruset - vi jämförde Röde med Baby Bottle, TLM 103 och ngn till mick

som brusar ca 7-8 dBA (Gefell 930 har jag för mig) - Röden brusade lite mer än alla de andra.

Detta vid lyssning, inte mätning.

Ingen big deal - Röden är fortfarande en extremt brusfri mick...

På samma sätt ska man vara skeptisk till frekvensmätningarna

som olika micktillverkare visar.

Jag är helt med dig Omni. Jag tror inte att Röde kan bygga tystare mickar än Neumann och ändå sälja dem för 2000 spänn. Det finns tusen olika sätt att mäta brus, och då menar jag inte bara A-vägt. Vissa mäter bara bruset från elektroniken t ex. Det är oftare billigare mickar som hävdar extremlåga brusnivåer, bara det borde säga något...

Men det viktigaste som många verkar missa är att det är ganska irrelevant. Vem har en inspelningsmiljö som brusar så lite? Spelar man in vanlig sång i en vanlig hemmastudio så räcker det att micken ligger runt 20dbA för att det ska bli bra. Fixeringen vid brus är mest ett säljtrick, precis som megapixlar i mobilkameror - om man inte har en absolut tyst studio och ska spela in en triangel på tio meters avstånd förstås... 😊

Det samma gäller, precis som Omni skriver, frekvenskurvor. De går att mäta på olika sätt och de flesta tillverkare skickar med en förskönad referenskurva som inte säkert har så mycket med verkligheten att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntar på min TLM102... det kliar i fingrarna så jag måste hitta på nåt att skriva/fundera om den... Enligt Neumann själv har den nån sorts inbyggd shockmount, och även popfilter. Kan man tro att den upphängningen är tillräcklig om man hänger upp den vid ett trumset med en hårdstampande galning vid batteriet? Min galna trummis skriker jämt att han är batterist när han blir full. 😆

http://www.neumann.com/?lang=en&id=cur...02_description#

AKG H 85 Universal Shockmounthttp://www.dv247.com/microphones/akg-h-85-...ockmount--30482

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hämtade micken igår, spelade även in en låt med den:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;#entry1052346

Har du jämfört brusnivån mellan TLM102 och NT2-A (och då även kompenserat nivåskillnaderna eftersom NT2-A är något känsligare enl. spec)?

EDIT: Inte för att det spelar någon roll då båda är väldigt tysta men vore ändå kul att veta...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du jämfört brusnivån mellan TLM102 och NT2-A (och då även kompenserat nivåskillnaderna eftersom NT2-A är något känsligare enl. spec)?

EDIT: Inte för att det spelar någon roll då båda är väldigt tysta men vore ändå kul att veta...

Tänkte inte på det, de är som sagt väldigt tysta bägge två. Jag ska testa sen. Kör jag med maxgain och igenom stark kompression borde det gå att pressa fram det lilla brus som finns.

Men en sak har jag redan konstaterat, det är att 102an är väldigt känslig för fotstamp, eller om man kommer åt stativet. Hängde nyss upp dem bredvid varann i Thomann-mic-screenen och NT2-A är nästan helt okänslig för om man kommer åt stativet, och då har jag bara ett Kina-shockmount från JAM. Men NT2-A funkar bra även helt utan shockmount, man kan knacka direkt på micken utan att det låter mycket mer än i en dynamisk mick. NeumannTLM102 däremot ger riktigt starka och dova basboomar, liknade de man kan höra på gamla Elvisballader. Jag lånade orginalshockmountet från en NT1-A, det passar precis runt den smala 102an men det väsnas ändå om härjar lite på golvet. Så hur den här funkar som oh till en vansinnig trummis återstår att se.

Den har nån sorts inbyggd puffskydd som funkar skitbra. Jag hade i alla fall nylon-puffskydd på den här låten, vi skar bas på preampen, 80 hz på gitarren, och 40 hz på sången. Man ser inte membranet glimma där inne som man brukar, så nån sorts puffskydd har den, det funkar att sjunga rätt på den om man inte är alltför nära.

Jag tycker det verkar som att jag fick gasa gain aningens, aningen mer på Neumannen än på Röden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har fått förslag på shockmount från en här på forumet, vem säger jag inte.

http://www.soundonsound.com/sos/mar10/arti...invisionusm.htm

Ska luska var man kan hitta ett sånt. NT1-A shockmounte hjälpte inte alls mot bas-oljuden tyckte jag.

Mer:

http://www.sennheiser-nordic.com/nordic/ho...ss_releases_usm

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Men en sak har jag redan konstaterat, det är att 102an är väldigt känslig för fotstamp, eller om man kommer åt stativet. Hängde nyss upp dem bredvid varann i Thomann-mic-screenen och NT2-A är nästan helt okänslig för om man kommer åt stativet, och då har jag bara ett Kina-shockmount från JAM. Men NT2-A funkar bra även helt utan shockmount, man kan knacka direkt på micken utan att det låter mycket mer än i en dynamisk mick. NeumannTLM102 däremot ger riktigt starka och dova basboomar, liknade de man kan höra på gamla Elvisballader. Jag lånade orginalshockmountet från en NT1-A, det passar precis runt den smala 102an men det väsnas ändå om härjar lite på golvet.

"The capsule has an elastic suspension for the suppression of structure-borne noise."

http://www.neumann.com/?lang=en&id=cur...102_description

...verkar fungera sådär lagom bra m a o... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

"The capsule has an elastic suspension for the suppression of structure-borne noise."

http://www.neumann.com/?lang=en&id=cur...102_description

...verkar fungera sådär lagom bra m a o... 🙂

Nånstans läste jag att någon tyckte att det inte var någon idé med shockmount på den eftersom den är så lätt. Shockmount funkar bättre om micken har en större massa än den här. Man kanske kan svarva en järncylinder liknade en liten gastub och stoppa in den i, sen har man ett jättshockmount utan på den? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

frekvenskurvor. De går att mäta på olika sätt och de flesta tillverkare skickar med en förskönad referenskurva som inte säkert har så mycket med verkligheten att göra.

du får gärna styrka ditt påstående med ett konkret exempel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...