Jump to content
Annons

Misslyckat kompressor köp


MattiasA

Recommended Posts

Har ju hört att behringer composer PRO 2200 ska vara sådär.

Men de går ju för 500 kr och jag har ju sett en del använda xl 2600 modellen.

Så jag tänkte , wtf. Köpte o kände på den. Men vilken skit.

Prövade den på kick o virvel o sång. Både gate funktionen o kompressor funktionen.

Var i princip omöjligt att få fram attack i ljudet. På sång funkade den hyffsat.

Men inga underverk. Dessutom gick kompressor/limiter delen

sönder så bara gatefunktionen ger utslag på mätaren.

Men va fan. Jag har ju fortfarande mina mjukvaror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man ska ha en riktigt bra trackingkompressor till sång, men ändå hålla sig kvar i budgetprisläge, så ska man absolut överväga FMR Audio RNC, som är grymt bra enligt min mening. 😏

Sedan är frågan om man vill spela in med kompressor eller inte. Det finns olika uppfattningar om vad som är "bäst".

Själv spelar jag in i 24-bit och backar i inspelningsvolym för att skapa ett "headroom" för eventuella peakar. Då kan jag köra enbart med pluggar för kompressionen och slippa riskera att behöva göra om en inspelning på grund av en lite felinställd kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte haft någon annan hobby men tycker nog att det finns budgetprylar som gör jobbet.

Säger bara sm 57. Fungerar till allt. Även om Steve albini hatar den. Men vad vet han. ...😲

Sm57 är väl ingen budgetpryl? Det är en klassiker som använts hur länge som helst, precis lika fullvärdig som vilken annan mikronfon som helst i en studio, sen att den råkar kosta 900kr är ju ett + 😏, men jag tycker inte att micken förtjänar benämningen budgetpryl. Bara mina 2 cents.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag säger budget så tänker jag på priset.

Är stor fantast av 57:an. Kör den på kick, virvel, gitarr o pukor m.m.

Men prismässigt så är det väl fortfarande en budgetpryl.

Beror på vad du jämför med , går och få dynamiska skitmickar för ett par hundra lappar å det är väl runt tusingen inte budget direkt.

Men jämfört med vad Pro-Audio prylar brukar ligga på så är nog SM57 så budget det kan bli

Link to comment
Dela på andra sajter

"Budget" betyder för mig att man väljer en annan produkt än den man egentligen vill ha för att spara pengar. Jag ser ingen anledning att byta bort något mot en SM57 då den hör hemma även i studios med obegränsad budget.

Det finns nog olika uppfattningar om vad som kallas "budget" i så fall. 😮

För mig är exempelvis en FMR Audio RNC en budgetpryl, men den är j-t bra, så det kan mycket väl vara precis den man vill ha - men den är ju ändå en budgetpryl.

Även om en Studio Projects B1 ger precis det sound man är ute efter till en viss inspelning, så är också den fortfarande en budgetpryl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog olika uppfattningar om vad som kallas "budget" i så fall. 😉

För mig är exempelvis en FMR Audio RNC en budgetpryl, men den är j-t bra, så det kan mycket väl vara precis den man vill ha - men den är ju ändå en budgetpryl.

Även om en Studio Projects B1 ger precis det sound man är ute efter till en viss inspelning, så är också den fortfarande en budgetpryl.

Ja det finns det absolut och det är ganska intressant tycker jag.

Ditt resonemang handlar (rätta mig hur mycket du vill om jag har fel 😉 ) mer om att priset ligger en bra bit under genomsnittet i det totala marknadsutbudet av kompressorer. Det vill säga, de flesta kompressorer på marknaden kostar mer och gör det av en anledning. Inte nödvändigtvis att de låter bättre för ditt ändamål, men de har förmodligen dyrare komponenter, högre kostnader för utveckling och tillverkning etc. Detta leder till slutsatsen att det finns någon form av kostnadsgräns för när det slutar att vara en budgetpryl och övergår till något annat, "normaldyr" eller "high-end" eller vad man nu vill kalla det. Uppfattningen om var denna gräns går varierar tveklöst från person till person. Det finns säkert många som tycker att 2k är mycket pengar för en kompressor medan andra ser det som godispengar till studion.

Hur skulle en vetenskaplig definition av en "budgetprodukt" se ut enligt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i detta exemplet så handlade det ju om mig. För mig är sm57:an en budgetpodukt. Inte för att jag har mycket pengar utan för att mina andra mikrofoner är dyrare. Kompressorn kostade lika mycket som jag har köpt mina sm57 för. 500 kr st. Hittar jag något för 500 kr så är det ett budgetalternativ för mig. Oavsett kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i detta exemplet så handlade det ju om mig. För mig är sm57:an en budgetpodukt. Inte för att jag har mycket pengar utan för att mina andra mikrofoner är dyrare. Kompressorn kostade lika mycket som jag har köpt mina sm57 för. 500 kr st. Hittar jag något för 500 kr så är det ett budgetalternativ för mig. Oavsett kvalitet.

Men det resonemanget kan väl inte gå ner på plektrumnivå? Det måste ju finnas ett förhållande till det genomsnittliga priset i produktkategorin, och det är det jag tycker är intressant. Vad är det som gör att något är "budget"?

Ett plektrum för 100kr måste anses som jävligt o-budget etc... Också intressant att höra när folk tycker att det börjar bli "dyrt" inom vissa produktkategorier. Hur mycket kostar en dyr mikrofon? En dyr kompressor? Finns det dyra budgetprodukter?

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

En budget är ju en ekonomisk plan. Och för att klara en budget så måste man köpa saker som gör att inte budgeten spricker. Därav slangordet budgetpryl. En produkt som inte kostar för mycket för den aktuella budgeten. Det är alltså budgeten som avgör vad som är en budgetpryl. Därför, som du också är inne på, kan priset bli vad som helst.

Förstår inte riktigt diskussionen. Vad är vi ute efter??

För mig är 500 för en kompressor=budgetpryl

För mig är 500 kr för en användbar mikrofon väldigt billigt(=budgetpryl).

Sen om 57:an är skitbra och kompressorn är kass spelar ingen större roll för budgeten. Budgeten är väl helt neutral för kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant:D Jag vet inte var diskussionen går, jag tycker bara det är kul att prata om ämnet. Håller med om det du säger i det stora.

Budget i bemärkelsen ekonomisk plan är ju helt korrekt, men jag tror inte att folk i allmänhet använder begreppet i det sammanhanget. Om jag har en väldigt stor budget och köper en svindyr Shadow Hills mastringskompressor så kan det vara en bugetpryl=en del av budgeten i den ekonomiska planen, men knappast i vårt vardagliga uttryck.

Även om budgeten är neutral för kvalitet så är inte "budgetpryl" det, tvärtom. Jag tror att det ligger någonstans i priset i förhållande till kvaliteten på produkten om det är en budgetpryl eller inte. En kompromisslös pryl för 500kr (vad nu det på vara) är för mig inte en budgetpryl eftersom den har tillverkats helt utan kompromisser med högsta möjliga kvalitet rakt igenom. Denna produkt väljs av den ekonomiskt oberoende för att denne vill ha det bästa likväl som den ekonomiskt medvetne för att även denne har råd.

Blir det "budget" så fort det tillverkas i stora mängder i kina?

Tycker fortfarande inte att SM57 är en budgetmikrofon, det klingar inte rätt i mina öron.

Om en artist går in i Peter Grönvalls studio och ser att han mickat virveln med en SM57 så tror jag inte att artisten säger "fan vilka budgetprylar du kör med, när ska du plocka fram de riktiga mikrofonerna?". 😉 Detta kanske mest beror på att artister inte vet ett skit om musikutrustning, men du kanske förstår principen.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår hur du tänker. Jag tror vi har olika värderingar av ordet budgetprodukt.

Men jag säger åter igen att sm57 är en bra mikrofon och billig. Det är bara det jag menar.

Redigerat av MattiasA
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...