Jump to content
Annons

Monitorer


Leon

Recommended Posts

Jag har funderat lite kring detta med monitorer (kommer nog reta några nu) men mixar jag i hifi-högtalare modell dyrare/ärligare och mixen blir "enligt mig"

bra borde väl det funka på samma sätt som att använda ett par studiomonitorer=?

Använder jag studiomonitorer blir det väl endå som att jag mixar i och för ex "genelec idiomet" som nästan blivit standard i hemstudios.

Och som i sin tur är en högtalare få hemanvändare har "vanliga lyssnare".

Mixar jag i en "livlösare" miljö blir det bättre i en mer levande?

Visst måste jag ha koll på basreflexer etc (iof bara att droppa allt under 20hz men endå). Jag tycker det är svårt att se skillnaden i studiomonitorer och hifi om båda är av bra byggkvalitet samt att elementet kanske är bättre i en hifi-högtalaren (mer som övriga högtalare i hemmabruk).

Kan jag njuta av köpta skivor i mitt system samt att mina mixar låter bra borde det väl endå vara så?

Själv mixar jag enbart med "dyrare" lurar och provlyssnar (visst jag håller koll på stereospridningen) med min imac och tycker att mixarna blir helt ok. Har även kollat i Genelec, Yamaha hs50 etc. Att få lika detaljerat som i ett par bra referenslurar är endå överlägset jämfört kostnaderna/problemen av att bygga om rum+monitorer.

Får jag bra ljud i mina lurar eller nästan lika bra som mina favoritskivor borde väl detta räcka? Jag menar låter det bra så är det väl det;)

Lyssna gärna på min myspace:

www.myspace.com/havethavet

Skulle vara roligt att höra andra funderingar (vilket jag hoppas på) sedan att ett idiom byggs kring utrustningens varumärke är även rätt intressant, Från Ns10 till Genelec till..........

En annan aspekt är att många musiklyssnare sitter med stereos för ca 500:- och då känns det rätt skumt att många väljer att köpa monitorer för 14000:- paret enkomt för att blidka audiofiler med system för 100000kr+ iof bra att tänka på minoritetsgrupper;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Detta har diskuterats många gånger, senast t ex:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71104

Visst den tråden har jag följt, ställer mig ändå frågande till hurvida studiomonitorer är nödvändigt jämfört med hifi-högtalare samt hörlurar.

Att många strävar efter samma grunduppsättning i hemstudion (ex genelec) är också intressant och bör innebära att musik mixade i dessa blir väldigt lika iof beroende av mixarens kunskapsnivå (men där bör det finnas något medel).

En annan aspekt verkar att De inriktade på Hifi är mer öppna och ställer sig frågande till varför man skall använda sig av högtalare (plattare) som ingen använder i sitt hemsystem. Medan stuidoinriktade helt (nästan) slår ifrån sig och anser att hifi-grejor är omöjliga att använda då dessa visar en falsk/färgad bild av mixen.

Trots att det i slutändan skall spelas på just hifi-högtalare.

Redigerat av Leon
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så, och om du lär dig exakt hur dina hifi-högtalare färgar ljudet tillsammans med rummet är det inga problem, då vet du vad du ska kompensera för i mixningen. Det är lättare sagt än gjort dock. Grejen är att hifi-prylar färgar olika. Så låter din låt bra som fan i dina högtalare, kanske det är en överdriven bas osv i en del andra. Det problemet har du inte med bra monitorer och ett bra rum. Då vet du att de fel du hör verkligen finns, att du inte luras av färgningen samt rummet! Men som sagt, kan man sina högtalare bra, funkar det helt okej. Vill man komma billigt undan är det dock bättre att göra en del av mixningen i ett par väldigt bra och ärliga (läs: inte hifi) studiolurar. Där kan du sköta EQ, nivåer och sådant, och varken påverkas av rummet eller färgning. Dock är det viktigt att sköta vissa aspekter av mixen i ett par högtalare, tex panorering och sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Ino Audio PiP sedan ett tag tillbaka och är jättenöjd. Betalade 6400:- för dessa i byggsats och svart ask.

Så bara för att man betalar en massa pengar för ett par monitorer så betyder det inte att de spelar bra för det. Jag tittade i ärlighetens namn först på Genelec-monitorer men valde bort dem pga priset och ljudet. (Att priset inte motsvarade ljudet.)

Sen kommer nog alltid någon att motsäga mig. Smaken är som baken!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Visst är det så, och om du lär dig exakt hur dina hifi-högtalare färgar ljudet tillsammans med rummet är det inga problem, då vet du vad du ska kompensera för i mixningen. Det är lättare sagt än gjort dock. Grejen är att hifi-prylar färgar olika. Så låter din låt bra som fan i dina högtalare, kanske det är en överdriven bas osv i en del andra. Det problemet har du inte med bra monitorer och ett bra rum. Då vet du att de fel du hör verkligen finns, att du inte luras av färgningen samt rummet!

Men om högtalaren är byggd för att vara neutral samt av bättre kvalitet borde det väl inte det vara någon skillnad mot att använda en studiomonitor?

Hötalaren är ju trots allt bara en låda (dämpad) med ett eller flera element (och förstärkare).

Sedan att hifi-prylar färgar olika, det gör väl även studiomonitorer.

Känns som att det är samma sak men med olika namn och pris:)

Redigerat av Leon
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om högtalaren är byggd för att vara neutral samt av bättre kvalitet borde det väl inte det vara någon skillnad mot att använda en studiomonitor?

Hötalaren är ju trots allt bara en låda (dämpad) med ett eller flera element (och förstärkare).

Marknaderna följer varandra ungefär. Stormarknads-"hifi" och budget-"monitorer" är gjorda främst för att låta imponerande och har inte mycket med transparens och ärlighet att göra (även om reklamen alltid är snabb med att påstå det... 😑 ). Det som i så fall talar till monitorernas fördel, är att det ofta finns balanserade ingångar och att de är magnetiskt avskärmade, något som är ovanligt när det gäller hifi.

Hi-End HiFi och riktiga monitorer är som regel främst gjorda för att låta naturtroget, men med sin speciella "touch". Det brukar dock vara så, att HiFi som regel är dyrare än monitorer med motsvarande ljudkvalitet, eftersom HiFi brukar ha en utseendemässig design som det måste kompenseras för i konstruktionen för att designen inte ska påverka ljudet negativt - så till studion skulle jag alltid främst välja monitorer. Det är ju onödigt att betala för vardagsrumskompatibel design när man inte behöver ha den... 😉

Sedan att hifi-prylar färgar olika, det gör väl även studiomonitorer.

Det finns INGA högtalare som inte färgar ljudet alls.

Känns som att det är samma sak men med olika namn och pris:)

Ungefär, men det kan förstås vara rejäla skillnader också...

Själv har jag ADAM:s passiva HiFi-motsvarighet till S3A som frontar+center i surroundanläggning - och de skulle funka utmärkt i studion också, men är onödigt dyra för det (strax under 20000:-/st) på grund av designen. I studion har jag numera de ännu bättre ADAM S3X-V (ca 45000:-/par) - som förstås skulle göra ett ypperligt jobb i surroundanläggningen också (åtminstone om jag hade 3, så att jag hade dem till både frontar och center... 😉 ).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Marknaderna följer varandra ungefär. Stormarknads-"hifi" och budget-"monitorer" är gjorda främst för att låta imponerande och har inte mycket med transparens och ärlighet att göra (även om reklamen alltid är snabb med att påstå det... 😛 ). Det som i så fall talar till monitorernas fördel, är att det ofta finns balanserade ingångar och att de är magnetiskt avskärmade, något som är ovanligt när det gäller hifi.

Hi-End HiFi och riktiga monitorer är som regel främst gjorda för att låta naturtroget, men med sin speciella "touch". Det brukar dock vara så, att HiFi som regel är dyrare än monitorer med motsvarande ljudkvalitet, eftersom HiFi brukar ha en utseendemässig design som det måste kompenseras för i konstruktionen för att designen inte ska påverka ljudet negativt - så till studion skulle jag alltid främst välja monitorer. Det är ju onödigt att betala för vardagsrumskompatibel design när man inte behöver ha den... 😄

Det finns INGA högtalare som inte färgar ljudet alls.

Ungefär, men det kan förstås vara rejäla skillnader också...

Själv har jag ADAM:s passiva HiFi-motsvarighet till S3A som frontar+center i surroundanläggning - och de skulle funka utmärkt i studion också, men är onödigt dyra för det (strax under 20000:-/st) på grund av designen. I studion har jag numera de ännu bättre ADAM S3X-V (ca 45000:-/par) - som förstås skulle göra ett ypperligt jobb i surroundanläggningen också (åtminstone om jag hade 3, så att jag hade dem till både frontar och center... 😄 ).

Tackar Claes du kunde inte sagt det tydligare:) Enligt ditt resonemang borde hifi hötalare för ca 5000kr/paret vara ungefärliga med studiomonitorer förutsatt samma storlek (närfältare etc). Nackdelen är dock skärmningens frånvaro vid hifi funderar iof om balanserat är nödvändigt om kabeln inte är längre än 50cm-1m.

Då jag personligen sitter i lght och mixar enbart med mina K701:or borde jag få lika "bra" resultat med ett hifi-system för ca 5000 som med ett par studiomonitorer. Detaljerna kommer fram i lurarna och ev "grötig" panorering i stereon:)

Skulle vara roligt att höra något du mixat, myspace?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...