Dadeln Postat 23 december 2009 Dela Postat 23 december 2009 Tja! Jag håller just på att spela in sång hemma till min platta och jag har svårt att få till en fin diskant i sångljudet. Jag har ganska luftig röst o sjunger mycket i falsett, upplever att diskanten blir för hård och kall på nåt sätt. prylarna jag använder: mick: Röde NT1-A preamp: Tube MP Studio V3 finns det nån plugg som e bra på att mjuka/värma till diskanten eller har det mest med mick, ,preamp och sångröst att göra.. är tacksam för lite tips! / daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jasi Postat 23 december 2009 Dela Postat 23 december 2009 Det bör räcka med lite EQ:ande. För att ta bort det hårda tror jag man tar bort vid ca 2-5 kHz, och lite luftigare tror jag ca 12-16 kHz Titta på de här videorna de kanske ger nåt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 23 december 2009 Dela Postat 23 december 2009 mick: Röde NT1-A Den micken får ju allt att låta ägg, en vass (inte kinavass, men vass) och plastig karaktär och enligt mej motsatsen till varmt och mjukt som du beskriver. Du får väl harva lite med eqn och se vad det går att göra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 23 december 2009 Dela Postat 23 december 2009 (redigerat) Det är ju viktigt hur du placerar dig i förhållande till micken också när du spelar in. Står man för nära betonas gärna diskanten för mycket. Testa 30-40 cm. EDIT: Är det micken problemet sitter i som mietek säger, är det antingen deesser eller multibandskompressor som gäller. Jag föredrar multiband. Bypassa alla banden utom det högsta. Attack 0-10 ms och release 5-20 kanske. Sen får du leka med gränsfrekvensen för bandet och ratio/tresh. Redigerat 23 december 2009 av desvaenger Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 23 december 2009 Dela Postat 23 december 2009 (redigerat) Det ÄR ju en färgad mick så detta är ju nödvändigtvis inte dåligt, men man är ju ganska begränsad i hur mycket man kan försöka rädda toppen i efterhand. Då är det vettigare att kolla på vad man kan göra INNAN "tape". Sitter i skrivande stund med en mix där sången är inspelad direkt till ljudkortet med kinamick där diskanten är ganska ful, LA2A och antares mic modeller (världens bästa plugg, FU gubbar) gjorde stor skillnad. Redigerat 23 december 2009 av mietek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laxlaxlax Postat 23 december 2009 Dela Postat 23 december 2009 Tja! Jag håller just på att spela in sång hemma till min platta och jag har svårt att få till en fin diskant i sångljudet. Jag har ganska luftig röst o sjunger mycket i falsett, upplever att diskanten blir för hård och kall på nåt sätt. prylarna jag använder: mick: Röde NT1-A preamp: Tube MP Studio V3 finns det nån plugg som e bra på att mjuka/värma till diskanten eller har det mest med mick, ,preamp och sångröst att göra.. är tacksam för lite tips! / daniel Varning för flummigt inlägg.. Har själv samma haft problem. En dag var en av mina bästa vänner, en ljudingenjör från piteå på besök. Vi spelade in lite musik och han bad mig säga Harrrr! som en pirat. På den sidan man drar upp mungipan ska man peka med mikrofonen, där är det mindre diskant och luft. Har använt det några gånger sedan dess. Och tycke det funkar bra. Prova! Prova också att micka snett underifrån eller överifrån dig själv. God jul iallafall! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carle Postat 23 december 2009 Dela Postat 23 december 2009 Jag tycker du skall testa en bandmik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 24 december 2009 Dela Postat 24 december 2009 Varning för flummigt inlägg.. Har själv samma haft problem. En dag var en av mina bästa vänner, en ljudingenjör från piteå på besök. Vi spelade in lite musik och han bad mig säga Harrrr! som en pirat. På den sidan man drar upp mungipan ska man peka med mikrofonen, där är det mindre diskant och luft. Har använt det några gånger sedan dess. Och tycke det funkar bra. Prova! Prova också att micka snett underifrån eller överifrån dig själv. God jul iallafall! Kul grej att testa men jag hänger inte med på vad man kan åstadkomma. Vad ger detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 24 december 2009 Dela Postat 24 december 2009 LA2A och antares mic modeller (världens bästa plugg, FU gubbar) gjorde stor skillnad. Hehe 🙂 Som representant för gubbar säger jag; Whatever works, Works! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laxlaxlax Postat 25 december 2009 Dela Postat 25 december 2009 Kul grej att testa men jag hänger inte med på vad man kan åstadkomma. Vad ger detta? Ja enligt honom så sticker luft ut mer åt det ena hållet av munnen än andra, beroende på åt vilket håll man HARRRRR-ar. ( eller i grund och botten hur man artikulerar med sina munmuskler ) Tonen är lika mycket i båda. Så vill man ha mer eller mindre luft i ljudet kan man micka på höger eller vänster sida av sin käft. Testa, att HARRRRR-a på höger sida tycker jag känns obekvämt. Det stämde visst inte på alla, men han sa att jag är klart vänstervriden i var luften kommer. Äh jag skapar en ny tråd så får vi undersöka det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 25 december 2009 Dela Postat 25 december 2009 Som mietek säger så är min erfarenhet att just Antares Mic Modeler kan rädd många vassa kinamickar. Den funkar nämligen bäst på "övertydliga" mickar.. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 25 december 2009 Dela Postat 25 december 2009 Precis, man får va lite finurlig. Emulationerna av nåt riktigt rörmonster typ manley ref eller bara en sm7 bruka funka skitbra i såna fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 25 december 2009 Dela Postat 25 december 2009 Ljudkort / AD/DA-omvandlare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 26 december 2009 Dela Postat 26 december 2009 Ja enligt honom så sticker luft ut mer åt det ena hållet av munnen än andra, beroende på åt vilket håll man HARRRRR-ar. ( eller i grund och botten hur man artikulerar med sina munmuskler ) Tonen är lika mycket i båda. Så vill man ha mer eller mindre luft i ljudet kan man micka på höger eller vänster sida av sin käft. Testa, att HARRRRR-a på höger sida tycker jag känns obekvämt. Det stämde visst inte på alla, men han sa att jag är klart vänstervriden i var luften kommer. Äh jag skapar en ny tråd så får vi undersöka det. Jag får testa så fort jag är hemma från jul- och nyårsfirandet. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 26 december 2009 Dela Postat 26 december 2009 Det här löser du med en bättre mikrofon. Jag har en Peluso 2247LE och den är riktigt bra, behövs ytterst lite eq i efterhand oavsett om du använder en billigare mickpreamop vs dyr Mvh Christian Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 26 december 2009 Dela Postat 26 december 2009 Mycket spekulationer. Skicka upp ett ljudklipp så får vi höra vad som fattas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 26 december 2009 Dela Postat 26 december 2009 (redigerat) ja A/D gör ju större skillnad än mick och preamp........... Redigerat 26 december 2009 av mietek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.