Jump to content
Annons

Har börjat få brum i pedalen.


Stonerbox

Recommended Posts

Annons

Gitarrkablar kan försämras ondskefullt långsamt, det kan vara dålig kabel. Eller dåligt rör i stärkaren.

Edit: Jag köpte lösvikts miksladd till gitarren på Musikbörsen som verkligen är tyst och bra. Den har ingen vanlig flätad skärm i stället är höljet, eller det inre höljet nån sorts kolkabel liknade den man har till tändstift på en del bilmotorer, så den skärmar av bättre än en vanlig flätad skärm. Den har två vanliga ledare plus en blank kabel som ligger an mot kolkabeln så det går att löda.

Kan verkligen rekomenderas om man kör hårt med fuzzar och distar. Jag hörde absolut skillnad till det bättre. Nu kan jag sspetta på fullt med både Double-Muff och Fulltone distar, max överallt, utan att surrandet tar över från själva strängljudet. Kablarna håller bra som fan med. Värt att krångla och löda lite.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

kablarna inuti pedalen kan också vara dåliga. antingen oxiderade eller nånting eller så plockar gitarr kabeln upp en massa ström. som gör att det brummar. eller så kan komponenterna vara dåliga i pedalen. Det finns scheman för den vet jag. den är mycket enkel att bygga så.. få delar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrkablar kan försämras ondskefullt långsamt, det kan vara dålig kabel. Eller dåligt rör i stärkaren...

Kan ju testa att och byta snart. Det låter som fina kablar.

kablarna inuti pedalen kan också vara dåliga. antingen oxiderade eller nånting eller så plockar gitarr kabeln upp en massa ström. som gör att det brummar. eller så kan komponenterna vara dåliga i pedalen. Det finns scheman för den vet jag. den är mycket enkel att bygga så.. få delar.

Muffen är inte så gammal, lite mer än ett år bara, skulle vara konstigt att den redan började krångla?

Den längsta kabeln jag använder är en 6 metare, en hotline tyvärr, dom hade bara den inne av sina lite längre och vinklade kablar här i hålan.

Ni har kanske tagit ett nytt fett slutsteg till replokalen som kan vara boven?

Eller oxå har du råkat få en dålig strömförsörjare till fuzzen

Basisten har ju iofs köpt sig en ny topp nyss men efter som jag får det hemma också så är det tveksamt

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Nätdelen kan bråka och ge brum. Helvågslikriktade nätdelar med för små (eller defekta) glättningskondensatorer brukar ge ett brum vid 100Hz.

Eftersom du säger att det ligger på 112Hz, så är det kanske inte det som är problemet, men det kan vara något att ha i bakhuvudet i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nätdelen kan bråka och ge brum. Helvågslikriktade nätdelar med för små (eller defekta) glättningskondensatorer brukar ge ett brum vid 100Hz.

Eftersom du säger att det ligger på 112Hz, så är det kanske inte det som är problemet, men det kan vara något att ha i bakhuvudet i alla fall...

nja, det är som kraftigast vid 112hz men det sträcker ju sig över mera än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...