Jump to content
Annons

Hur fungerar Groove/Swing?


Tectic

Recommended Posts

Jag undrar hur groove-/swingfunktionen i DAW:s fungerar. Som jag har förstått det placeras alla slag i t.ex. en trumtakt lite "off".

Blir slagen försenade eller kommer de för tidigt?

Om slagen nu sätts lite "ur takt", blir det inte då svårt att mixa låten med en annan låt?

Jag har också förstått att 100% groove/swing är samma sak som trioler, vilket innebär färre slag per takt. Var tar de sista slagen som inte fick plats i takten vägen?

Nu har jag kanske förstått det fel.

Jag vill bara förstå hur det hela fungerar sedan det är en stor del av rytmbaserad dansmusik, vilket är precis va jag sysslar med.

Redigerat av conceptionist
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag undrar hur groove fungerar. Som jag har förstått det placeras alla slag i t.ex. en trumtakt lite "off".

Blir slagen försenade eller kommer de för tidigt?

Om slagen nu sätts lite "ur takt", blir det inte då svårt att mixa låten med en annan låt?

Jag har också förstått att 100% groove är samma sak som trioler, vilket innebär färre slag per takt. Var tar de sista slagen som inte fick plats i takten vägen?

Nu har jag kanske förstått groove fel.

Jag vill bara förstå hur groove fungerar sedan det är en stor del av rytmbaserad dansmusik, vilket är precis va jag sysslar med.

Du har nog förstått groove väldigt fel.

Det är snarare bara ett komp som känns bra, svänger. kanske är det inte bara trummorna som groovar utan basisten och hela bandet. Det handlar inte om ett visst antal slag per takt eller om slagen är på. före eller efter klicket.

Groove för mig är något som känns bra att lira, "in the pocket" och gärna lite tungt. Men det kan lika gärna vara i swing (trioler) som i rak feeling.

kan länka lite musik med bra Groove (enligt mig såklart):

-http://www.youtube.com/watch?v=8ukitbLI2C4&feature=related (JJ Johnson på trummor)

-http://open.spotify.com/track/3mCbLbSdMl1TEDVOxMmXgh (Per Lindvall)

-http://open.spotify.com/track/4gs07VlJST4bdxGbBsXVue (Steve Jordan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Med trioler blir det fler slag per takt (3 istället för 2). Men ofta i t ex 16-triolstakt så flyttar man helt enkelt de slag som ligger mellan 8-delarna så de hamnar senare.

Från raka 16delar till triol16delar: (K=kick, S=snare, h=hihat, -=paus)

KhhhShhhKhhhShhh
K-hh-hS-hh-hK-hh-hS-hh-h

Ju mer man flyttar dem desto mer "swing". Det lättaste är om du kollar i din sequencers midi-grid editor så du kan se vad olika kvantiseringar innebär.

och sen såklart expermintera med att flytta slagen!

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar groovefunktionen man kan lägga på beats i datorprogram. Det kallas ofta för swing. Jag borde ha varit tydligare med det.

Men om jag har en vanlig rak trumtakt med Kick, Hi-hat och Snare där hi-haten spelar tre gånger mellan varje kick och snare, vad händer då när jag börjar lägga på swing?

Blir de raka hi-hatsen till trioler och i så fall, hur förflyttas de?

Om det blir fler slag per takt, varifrån kom då dessa slag? Placerade programmet själv in dem automatiskt?

Om det blir färre slag, vad hände då med de som inte "fick plats" i takten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag har en vanlig rak trumtakt med Kick, Hi-hat och Snare där hi-haten spelar tre gånger mellan varje kick och snare, vad händer då när jag börjar lägga på swing?

Blir de raka hi-hatsen till trioler och i så fall, hur förflyttas de?

Om det blir fler slag per takt, varifrån kom då dessa slag? Placerade programmet själv in dem automatiskt?

Om det blir färre slag, vad hände då med de som inte "fick plats" i takten?

Är inte det lättaste att pröva själv istället för att fråga ?

Om det låter bra så låter det bra oavsett teorin och den matematiska koden bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar groovefunktionen man kan lägga på beats i datorprogram. Det kallas ofta för swing. Jag borde ha varit tydligare med det.

Men om jag har en vanlig rak trumtakt med Kick, Hi-hat och Snare där hi-haten spelar tre gånger mellan varje kick och snare, vad händer då när jag börjar lägga på swing?

Blir de raka hi-hatsen till trioler och i så fall, hur förflyttas de?

Om det blir fler slag per takt, varifrån kom då dessa slag? Placerade programmet själv in dem automatiskt?

Om det blir färre slag, vad hände då med de som inte "fick plats" i takten?

swingfunktionen bara flyttar slagen. det som "blir fler" eller ändras är liksom skalstrecken på linjalen, inte själva midinoterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det lättaste att pröva själv istället för att fråga ?

Om det låter bra så låter det bra oavsett teorin och den matematiska koden bakom.

Jag har prövat själv, men har faktiskt inte hört någon större skillnad förrän jag växlar mellan 0% swing och 100% swing.

Jag undrade också hur det påverkar jobbet för en DJ. Det är en sak om hi-hats och percussion kommer lite "ur takt" för att ge swing, men en helt annan om virveltrumman kommer en kvarts sekund för sent. Det gör det väl omöjligt att mixa låten med en annan, eller?

swingfunktionen bara flyttar slagen. det som "blir fler" eller ändras är liksom skalstrecken på linjalen, inte själva midinoterna.

Bra exempel. Nu förstår jag äntligen principen. Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här funkar swing/shuffle/triolfeeling (m fl namn som används):

Åttondels-swing: Av de 8 st åttondelar som finns i en takt (om vi snackar 4/4-takt alltså) så flyttas inte de som är PÅ SLAGEN. D.v.s. om man räknar 1å2å3å4å så är siffrorna kvar på sin plats. Däremot förskjuts alla "å" (de åttondelar som ligger mellan taktslagen) "till höger" - alltså hamnar senare. Hur mycket senare beror på tempo, genre och vilken typ av sväng man är ute efter. En väldigt liten förskjutning (några procent) uppfattar man inte ens som "swing", utan bara som att rytmen blir lite mindre "stel". Kan alltså användas även i låtar med raka åttondelar. Mer förskjutning (alltså högre % "swingfaktor") förändrar känslan ytterligare o.s.v. Om man kommer så långt att "på slaget"-noterna upptar 66,6% av ett taktslag, medan "å"-noterna endast upptar 33,3%, då är det triolfeeling (som om varje taktslag är en åttondelstriol, och man spelar den första och den sista noten i varje triol), detta uttrycks ibland som 100% swing. Så mycket swing låter ofta bara bra i lägre tempon, går det snabbare låter det för "matematiskt" och det blir inget flyt. Om man lyssnar på t ex solister i gammal snabb bebop-jazz så fraserar de, trots att det "svänger" hårt, nästan raka åttondelar.

Sextondels-swing fungerar likadant, förutom att det då är första och tredje sextondelen (av totalt fyra) på varje taktslag som inte flyttas, medan de övriga två (nr två och fyra) flyttas. Om man räknar 1-an-å-så-2-an-å-så-3-an-å-så-4-an-å-så, blir det alltså siffrorna och "å" som ligger kvar, medan "an" och "så" förskjuts åt höger, återigen i olika hög grad beroende på vad man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här funkar swing/shuffle/triolfeeling (m fl namn som används):

Åttondels-swing: Av de 8 st åttondelar som finns i en takt (om vi snackar 4/4-takt alltså) så flyttas inte de som är PÅ SLAGEN. D.v.s. om man räknar 1å2å3å4å så är siffrorna kvar på sin plats. Däremot förskjuts alla "å" (de åttondelar som ligger mellan taktslagen) "till höger" - alltså hamnar senare. Hur mycket senare beror på tempo, genre och vilken typ av sväng man är ute efter. En väldigt liten förskjutning (några procent) uppfattar man inte ens som "swing", utan bara som att rytmen blir lite mindre "stel". Kan alltså användas även i låtar med raka åttondelar. Mer förskjutning (alltså högre % "swingfaktor") förändrar känslan ytterligare o.s.v. Om man kommer så långt att "på slaget"-noterna upptar 66,6% av ett taktslag, medan "å"-noterna endast upptar 33,3%, då är det triolfeeling (som om varje taktslag är en åttondelstriol, och man spelar den första och den sista noten i varje triol), detta uttrycks ibland som 100% swing. Så mycket swing låter ofta bara bra i lägre tempon, går det snabbare låter det för "matematiskt" och det blir inget flyt. Om man lyssnar på t ex solister i gammal snabb bebop-jazz så fraserar de, trots att det "svänger" hårt, nästan raka åttondelar.

Sextondels-swing fungerar likadant, förutom att det då är första och tredje sextondelen (av totalt fyra) på varje taktslag som inte flyttas, medan de övriga två (nr två och fyra) flyttas. Om man räknar 1-an-å-så-2-an-å-så-3-an-å-så-4-an-å-så, blir det alltså siffrorna och "å" som ligger kvar, medan "an" och "så" förskjuts åt höger, återigen i olika hög grad beroende på vad man är ute efter.

Utmärkt svar. Nu förstår jag allting. Jag är lite matematisk utav mig, så jag förstår bäst genom att få veta den matematiska principen bakom saker 😛.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...