Jump to content
Annons

Exportera för mastering


Lonian

Recommended Posts

Med andra ord, akustiken i ett rum bidrar till att den digitala dynamiken (tänk er direkt från DA-omvandlare, ex 24 bit), förändras när ljudet når våra öron (via reflektioner, vid rumsklang), vilket ger oss en naturligt dynamik, som "utspädes" med vår mänskliga tolkning av volym. Alltså det ger oss det faktiska volymenheten db (akustiskt), där bitindelning inte finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Njae... Reflektionens dynamikuppförande kommer alltid att vara direkt relaterat till direktljudets karaktär.

Det var det min ursprungliga fråga handlade om. Kommer det göra stor skillnad att lyssna i 24, eller 32 bitar med tanke på reflektionerna i det rum man sitter i? Direktljudet är ju sällan dominant för örat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det min ursprungliga fråga handlade om. Kommer det göra stor skillnad att lyssna i 24, eller 32 bitar med tanke på reflektionerna i det rum man sitter i? Direktljudet är ju sällan dominant för örat?

Som vi redan kommit fram till så går det inte att lyssna i 32 bitar och även om det gjorde det så skulle ingen höra skillnad på 32 och 16 bitar förutsatt att materialet är behandlat och masterat korrekt. 24 bitar är bekvämt att jobba med då man inte behöver vara så noga med nivåer som med 16 bitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

öhhh som svar till killen från början, du ska skicka ut den i 24 bit wav från det jag såg från din ruta....

lycka till och tänk inte för mkt på fyllesnacket om rumsdynamik och bitar.

om inget annat kan du nog fråga mastersnubben, i värsta fall är han också medlem här!

Link to comment
Dela på andra sajter

öhhh som svar till killen från början, du ska skicka ut den i 24 bit wav från det jag såg från din ruta....

lycka till och tänk inte för mkt på fyllesnacket om rumsdynamik och bitar.

om inget annat kan du nog fråga mastersnubben, i värsta fall är han också medlem här!

Jag kommer nog inte posta ett inlägg jag vill snabbt ha svar på just innan en helg, eller på en fredag igen 😆

Men hursomhällst.

Jag vart ju nyfiken på vad man kan åstakomma med sin mix när man vill mastra den.

Så hur är det, är masterprogram svåra att pyssla med?

Notera att jag aldrig sett ett masterprogram förr i hela mitt liv, men jag gissar att det även går att mastra i vanliga musikprogram. Jag har dock hört talas om Pro-tools Le... man kanske kan dra hem ett demo och testa.

Vilket mastering program tycker ni mest om, vilket tipsar ni om och vilket är mest lättanvänt.

Jag vill kunna göra det snabbt och höra skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer nog inte posta ett inlägg jag vill snabbt ha svar på just innan en helg, eller på en fredag igen :rolleyes:

Men hursomhällst.

Jag vart ju nyfiken på vad man kan åstakomma med sin mix när man vill mastra den.

Så hur är det, är masterprogram svåra att pyssla med?

Notera att jag aldrig sett ett masterprogram förr i hela mitt liv, men jag gissar att det även går att mastra i vanliga musikprogram. Jag har dock hört talas om Pro-tools Le... man kanske kan dra hem ett demo och testa.

Vilket mastering program tycker ni mest om, vilket tipsar ni om och vilket är mest lättanvänt.

Jag vill kunna göra det snabbt och höra skillnad.

Om vi bara pratar om den del av mastering som har med ljudbehandlingen att göra (och inte kodningen) så kan du använda vilket program som helst (även om just PT LE kan vara farligt om man kör tunga pluggar och parallellkomprimerar utan att ha koll på pluggarnas fördröjning då man måste kompensera manuellt i LE med vissa pluggar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...