Jump to content
Annons

Exportera för mastering


Lonian

Recommended Posts

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Tja, till exempel att upplösningen din daw arbetar med inte alls påverkas av det rum du sitter i?

Haha, allt ljud påverkas av det rum jag sitter i. Låt säga 2 bitar, 12db, skulle diffusera i amplitud gentemot min hörseluppfattning, på grund av reflektioner och rumsdynamik. Knäppen mellan bitstegen skulle maskeras på grund av detta. Därför min tidigare fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, allt ljud påverkas av det rum jag sitter i. Låt säga 2 bitar, 12db, skulle diffusera i amplitud gentemot min hörseluppfattning, på grund av reflektioner och rumsdynamik. Knäppen mellan bitstegen skulle maskeras på grund av detta. Därför min tidigare fråga.

Är du full eller har du gått SAE?

Link to comment
Dela på andra sajter

Han menar att amplitudstegen mellan 3 kvadratmeter och 3,5 med luftspalt ger aborterad lyssning. Men är det nödvändigt med högre samplingsfrekvens?

Jag har också gått SAE.

Jag har definitivt inte gått SAE.

Visst fan ger rumsklang alltid en varierad dynamik. Har du läst på om reverb och reflektioner/rumsklang så borde du fatta detta ganska enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla säger att man ska downsampla. Det änkla svaret på denna fråga är att man måste behålla så mycket som möjligt av det man har gjort.

Det du skickar till master måste spegla det du har gjort och inte en massa trams.

Din mix ska sparas idet du har gjort och 32bitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Okej, nu tänker jag från följande perspektiv.

Det mänskilga örats uppfattning av dynamik begränsas inte av bitar som vi mäter i dBfs.

Låt säga som exempel säga att 24 bitar återger en dynamik som rent matematiskt utgör vissa förhållanden i amplitudintervaller.

Dessa intervaller maskeras av den dynamik som studsar gentemot (jag måste påpeka att direktljudet inte har mycket med saken att göra) alla reflekterande ytor omkring oss, vilket verkligen maskerar vår uppfattning av amplitudintervaller/dynamik.

Skål på er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu tänker jag från följande perspektiv.

Det mänskilga örats uppfattning av dynamik begränsas inte av bitar som vi mäter i dBfs.

Låt säga som exempel säga att 24 bitar återger en dynamik som rent matematiskt utgör vissa förhållanden i amplitudintervaller.

Dessa intervaller maskeras av den dynamik som studsar gentemot (jag måste påpeka att direktljudet inte har mycket med saken att göra) alla reflekterande ytor omkring oss, vilket verkligen maskerar vår uppfattning av amplitudintervaller/dynamik.

Skål på er!

Vet inte om jag följer resonemanget men en sak är vi nog överens om; akustiken är oftast den svagaste länken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va? Studsande dynamik är väl ett självförklarande begrepp!!??

Dynamik är en uppfattning. Reflektioner påverkar våran uppfattade (hörande amplitudförändring) dynamik. Vad finns det att inte fatta?

Man måste skilja på DAWen och det verkliga uppfattade ljudet. Trumhinnor fungerar inte som mattematiskt uträknade bitar.

Förklarar jag så djävla illa?

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ligga något i det du säger (om jag förstår dig rätt). Dynamikomfånget i ett rum begränsas av rummets ”brusgolv” (fläktar, oljud utifrån o s v) och den maximala ljudstyrkan som högtalarna kan spela innan gränsvärdet för THD uppnås. Ofta så är detta värde (”dynamikomfånget” för rummet) ca 70dB (40dB brusgolv och 110dB högt. max SPL). Att med denna insikt i medvetande stirra sig blind på om ens DA har 100 eller 110dB dynamikomfång är då kanske inte helt korrekt om man jagar svagaste länken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ligga något i det du säger (om jag förstår dig rätt). Dynamikomfånget i ett rum begränsas av rummets ”brusgolv” (fläktar, oljud utifrån o s v) och den maximala ljudstyrkan som högtalarna kan spela innan gränsvärdet för THD uppnås. Ofta så är detta värde (”dynamikomfånget” för rummet) ca 70dB (40dB brusgolv och 110dB högt. max SPL). Att med denna insikt i medvetande stirra sig blind på om ens DA har 100 eller 110dB dynamikomfång är då kanske inte helt korrekt om man jagar svagaste länken.

Vi är inne på samma spår, men jag vet inte om du uppfattar mig helt korrekt, eller om jag uppfattar dig helt korrekt.

Låt mig förklara vad jag menar.

Det bästa sättet är att illusterar reflektionerna i ett reverb, eller ett vanligt rumsklang.

Ett vanligt rumsklang behåller sig inte efter bitar. Alltså, om man grovt sett bortser från dynamikskildnader emellena 8 bitar och 24 bitar, så kan man i ett rum illustera (mätningsvis) dynamiken på följande vis.

post-1797-1259365457_thumb.jpg

Ska man enbart utgå från bitarna, och den mattematiska dynamiken så ser dynamiken ut på följande vis.

post-1797-1259365600_thumb.jpg

Alltså, vid reflektioner, så utjämnas dessa dynamiska (hack) iom att akustiken idrar till ett utjämnat (uppfattningsvis) bitintervall.

Helvete vad svårt att förklara!

Edit: Sade 23, ist för 24 bitar.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...