Jump to content
Annons

Nån bra DeEsser att ladda ner?


stickane

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på med olika körer o skulle behöva en DeEsser. Jag har Cubase SE3 o har ingen sån. Jag rattar till körerna med hjälp av tidningen Studio Specials tips och där använder man DeEsser för att ta bort vassa S-ljud. ( Majken som visar med bilder mm har en DeEsser från SPL. Är det nån som följer med andra versioner av Cubase? Någon vänlig själ som kan hjälpa mig.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Visst ladda ner fishfillets här, det är gratis: http://www.digitalfishphones.com/main.php?...2&subItem=5 Där får du en trevlig de-esser som heter Spitfish.

Mycket nöje

/Jon

Tack så mycket. Det är verkligen kul att följa Majkens tips,,,bild för bild från tidningen. Nu ska jag ladda ner den.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker varken SPL eller Spitfish gör jobbet särskilt bra. Tyvärr. Och någon bättre gratis de-esser har jag inte hittat.

Men om du uppdaterar till någon variant av Cubase 5 kan du förvandla den inbyggda kompressorn till en de-esser via sidechain.

Här kommer andra tips på de-esserpluggar:

Waves DeEsser - Har länge varit en digital studiostandard. Idag finns det mer komplexa verktyg.

Eiosis E2Deesser - Har inte testat den men hört tillräckligt många ljudexempel för att rekommendera dig och alla andra de-esser-intressenter att pröva den. Det går lätt och snabt att ställa in riktigt transparent de-essing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker varken SPL eller Spitfish gör jobbet särskilt bra. Tyvärr. Och någon bättre gratis de-esser har jag inte hittat.

Men om du uppdaterar till någon variant av Cubase 5 kan du förvandla den inbyggda kompressorn till en de-esser via sidechain.

Här kommer andra tips på de-esserpluggar:

Waves DeEsser - Har länge varit en digital studiostandard. Idag finns det mer komplexa verktyg.

Eiosis E2Deesser - Har inte testat den men hört tillräckligt många ljudexempel för att rekommendera dig och alla andra de-esser-intressenter att pröva den. Det går lätt och snabt att ställa in riktigt transparent de-essing.

Hej!

Jag ska ut o jobba lite nu men ska kolla upp det här lite senare ikväll. Jag laddade ner Spitfish nyss o kollade lite på förinställda värden. Där fanns det ett förinställt värde som hette "Cute girl from sweden" hehe...undrar hur det låter.

Tackar för hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är helt okej. I samma liga som Waves DeEsser eller Ren DeEsser. Samma funktioner, liknande resultat.

Grymt. Just nu har jag enbart logics egna och den har ju en del att önska. Får jobba med kompressorn istället men det vore skönt att ha en bra de-esser istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt. Just nu har jag enbart logics egna och den har ju en del att önska. Får jobba med kompressorn istället men det vore skönt att ha en bra de-esser istället.

Jag tycker iofs att Logics kompressor gör sig bra som de-esser. Bättre än både SPL och Spitfish.

Kom just på ytterligare ett alternativ, Voxengo Voxformer. Inte bara de-esser utan en hel digital kanallimpa i pluggformat anpassad för just sång. EQ'n är hämtad frpn Voxengos plugg GlissEQ, kompressorn från Crunchessor. Kort sagt, man får mycket för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips om olika deesser....

Nu till det viktigaste tipset då det gäller dylikt verktyg(enligt min uppfattning då):

Först i kedjan, före reverbet/delayet etc..! Huruvida det skall ligga före eventuell kompressor - det får nån annan svara på.

Hos mig ligger den före reverb/delay i vart fall - om den behövs vill säga..Beror ju lite på ljudbild och låt..

Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips om olika deesser....

Nu till det viktigaste tipset då det gäller dylikt verktyg(enligt min uppfattning då):

Först i kedjan, före reverbet/delayet etc..! Huruvida det skall ligga före eventuell kompressor - det får nån annan svara på.

Hos mig ligger den före reverb/delay i vart fall - om den behövs vill säga..Beror ju lite på ljudbild och låt..

Mike

Hej Mike!

I Cubase special så jobbar majken med kör(1:a exemplet) utifrån bara ett sångspår. Där jobbar han med 4 utvalda delar av sångspåret som ska bli kör. Tidsträckningsverktyget-Pitch Shift under process-förskjutning av spåret-panorering-EQ-sist reverb. Ingen kompressor där. I den andra varianten där han har 2 körspår läggs kompressorn-aktivering av gate-panorering-DeEsser-eq osv.....jag tror det är i den ordningen. Men det måste ju bli lite skillnad på kör o kör i de olika fallen. Kan nån förklara.

Stickane

Redigerat av stickane
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...