Jump to content
Annons

I särklass tystaste datorfläkten


Bluemoon

Recommended Posts

Annons

ADDA är helt ok, men Noctua är lite tystare.

Scythe har många modeller av tysta CPU-kylare, om det skulle vara den som väsnas.

Nätdelen kan ha en högljudd fläkt - speciellt om den är lite för klent tilltagen, så att fläkten måste gå på högsta fart hela tiden.

Har du ett grafikkort med fläktkylning, så sitter det en liten fläkt där, som låter som ett ilsket bi. Kan vara idé att byta ut till ett grafikkort som enbart kyls med kylflänsar och heatpipes i stället.

Kolla också att moderkortet inte har fläktkylning till sitt chipset - för det är också sådana små ilskna saker. Numera har nog de flesta moderkort kylning utan fläktar, men det är säkrast att kolla...

Ett konstant vinande ljud kan, som du säger, vara hårddisken. Ju snabbare desto mer ljud, så om du vill ha datorn tyst så väljer du inte en 10000 RPM-disk, utan hellre en på 7200 RPM... De som brukar vara tystast är Seagate och Samsung. Även Western Digital har kommit med tysta diskar på senare tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fläktar ifrån noctua, nexus, scythe och fractal design/cooltek brukar hålla rätt acceptabla ljudnivåer. När jag byggde min nuvarande burk för tre år sedan så köpte jag en av varje och det är inte sådär jätteskillnad mellan märkena när de snurrar 800 varv. Det är rätt jämt, det är någon db hit och dit mellan dem. Ljudkaraktärerna skiljer sig lite också men ingen av dem har någon störande ljudkaraktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en noctua-fläns med tillhörande 120mm fläkt på CPUn, och den är tyst som musen på halv hastighet. Dock har jag inte den tillhörande fläkten på flänsen längre utan på chassiet då jag kör passiv CPU-kylning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en noctua-fläns med tillhörande 120mm fläkt på CPUn, och den är tyst som musen på halv hastighet. Dock har jag inte den tillhörande fläkten på flänsen längre utan på chassiet då jag kör passiv CPU-kylning.

Kör så jag med. Om jag hade ssd diskar så skulle jag nog inte veta om datorn var på, hårddiskarna som låter mest just nu även fast det är diskar som ska vara bland de tystare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör så jag med. Om jag hade ssd diskar så skulle jag nog inte veta om datorn var på, hårddiskarna som låter mest just nu även fast det är diskar som ska vara bland de tystare.

Precis samma här. Har nämligen bara två fläktar i datorn. Noctuas på chassiet och nätdelsfläkten (som knappt snurrar). Däremot 4 diskar som vägrar hålla käften!

Vattenkylning då, hur funkar det? Lite dyrt men.....

Vad gäller passiv kylning så är jag inte så säker på att jag skulle våga. Måste man inte ha ett specialbyggt chassi då?

Det är ju en det tweakning innan det funkar som det ska. Man får försöka leda luften förbi de viktigaste komponenterna och tejpa för alla hål och annat där luften inte behöver gå. Sen är det kanske lite juxande i BIOS och övervakande av systemets temperaturer de första dagarna (även under max belastning). Jag har inga problem iaf.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så här verkar grafikkortet se ut:

geforce9300ge.jpg

Verkar ju som det är en fläkt på den. Vad kan ni rek. istället?

Tror det inte är fläkt på chipset vad jag kan hitta på internet. "GeForce 6150SE nForce 430".

Hittade inget vettigare än det här om nätdelen:

20061023118615645.jpg

Kan inte se nån fläkt, men jag vet ju inte ens om det är den här som räknas som nätdelen?

Det jag kommit fram till då är väl att det kan vara CPUns fläkt, chassifläktarna och grafikkortet.

Kan man inaktivera grafikkortet för en kort stund och höra om det blir nå annorlunda? Bara för att utesluta.

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så här verkar grafikkortet se ut:

geforce9300ge.jpg

Verkar ju som det är en fläkt på den. Vad kan ni rek. istället?

Tror det inte är fläkt på chipset vad jag kan hitta på internet. "GeForce 6150SE nForce 430".

Hittade inget vettigare än det här om nätdelen:

20061023118615645.jpg

Kan inte se nån fläkt, men jag vet ju inte ens om det är den här som räknas som nätdelen?

Det jag kommit fram till då är väl att det kan vara CPUns fläkt, chassifläktarna och grafikkortet.

Kan man inaktivera grafikkortet för en kort stund och höra om det blir nå annorlunda? Bara för att utesluta.

Du kan dra ut strömkontakten till fläkten som sitter på grafikkortet, men jag rekommenderar att du bara kör datorn några sekunder och lyssnar snabbt, eftersom jag inte kan garantera att grafikkortet inte blir för varmt under en längre körning och förstörs.

Nätdelen brukar sitta längst upp längst bak i datorn på äldre datorer och det är där du stoppar in strömkontakten till datorn, en fyrkantig låda som förmodligen har minst en fläkt som man kan se på baksidan av datorn.

Jag skulle gissa att det är fläkten till processorn på din dator, eftersom det oftast är den som låter mest om man har orginalfläkten kvar.

Redigerat av cRiTza
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det är nog en kombination av alla tre fläktarna ink med lite otur även hårddisken/arna som väsnas.

Ska man (dvs om man funderar på att bygga nytt) inte ha en massa extra pci eller pcie kort i maskinen som genererar extra värme så funkar det som regel ganska bra med originalfläkten som kommer med processorn. Jag har som jag skrev i den andra tråden en q6600 processor med originalfläkten kvar och två fläktlösa grafikkort för 300 spänn styck ink frakt i min och den hörs knappt. Nätagget köpte jag på PC city efter det som stod på kartongen nämligen att det skulle vara tyst för ca 500 spänn. Billigt billigt alltså men tyst ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt förra datorbygge hade jag en (!) fläkt och ett chassi med nåt ludd på insidan som skulle ljudisolera alltihop. Jag minns inte vad chassit hette eller vilken fläkt det va, men någon 120mm historia, och hade det inte varit för lysdioden på framsidan så skulle man verkligen få koncentrera sig för att höra om datorn va på. 😆 Jag var först väldigt skeptisk till om det skulle fungera med bara en fläkt men åren gick och datorn tuffade på utan att hosta en enda gång så tydligen fungerade det väldigt bra 😛

edit: Jo, en sån här va det http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316478

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så här verkar grafikkortet se ut:

Verkar ju som det är en fläkt på den. Vad kan ni rek. istället?

Det jag kommit fram till då är väl att det kan vara CPUns fläkt, chassifläktarna och grafikkortet.

Kan man inaktivera grafikkortet för en kort stund och höra om det blir nå annorlunda? Bara för att utesluta.

Grafikkortsfläktar har en tendens att vara väldigt högljudda. Du har några olika alternativ. Om du inte spelar spel eller nåt sånt, så köp ett billigt fläktlöst grafikkort för några hundra (vilket räcker och blir över för vanligt arbete) och byt ut det. Du kan också köpa bättre kylning till ditt grafikkort, om du behöver prestanda. Jag kör själv med en helt passiv grafikkylning, men det kräver att man inte är rädd för att vara lite våldsam med det gamla kortet. Det är i samma prisklass som ett enkelt graffikkort, så det finns inga pengar att tjäna på det.

För att testa vad som låter, skulle jag öppna lådan, medan den är igång, och stoppa de misstänkta fläktarna några sekunder med ett finger. INTE mer än några få sekunder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...