Jump to content
Annons

Behöver smakråd angående värstingmick.AKG/Brauner/Horch m.fl.


Hitmanic

Recommended Posts

Hej alla!

Ska till att investera i en värstingmick. Väljer mellan följande alternativ:

AKG C12

Brauner VM 1

Horch RM2 M49

Microtech Gefell UM 92.1S Vintage

Neumann U 87

Har även sneglat på Manley Gold Reference Mic men har ingen koll alls på den.

Kör micken genom Universal Audios fantastiska 6176. Har erfarenhet av Brauner och Neumann U87. Braunern är helt outstanding låter i ärlighetens namn inte värt pengarna när jag kan köra en Röde K2 genom UAD 6176:an. Blir samma varma rörljud och med lite EQ-pill kan man grymt bra resultat. Och frågan är om det inte blir lite kaka på kaka att köpa en så dyr mick och den genom UAD:n för att få ett resultat som man kan komma i närheten av med betydligt mindre pengar.

Har därför tänkt mest på AKG C12:an som låter svinbra och har ett cleanare ljud, särskilt för sångerskor och ackgura.

Neumann U87 är rätt tråkig tycker jag. Bra allroundmick men ingen karaktär och definitivt inte värt pengarna. Bättre att hellre jaga rätt på en U67 eller rentav U47 då.

Men är det någon som har erfarenhet av Horch RM2 M49, Microtech Gefell UM 92.1S Vintage eller Manley Gold Reference? Har läst mycket om dem men de verkar vara svåra att få testa i Sverige...

Jag har rätt bra koll på billigare mickar och äger redan ett par Röde, Neumann, SE Electronics etc. Inte för att dyrast är bäst men just den här gången ska jag slå till på en mick som har det lilla extra så ni får gärna kommentera just de modeller jag nämnt ovan. Mitt ljudideal är mycket värme, precision, tydligt, distinkt och enorm närvaro, in your face, så att säga. Vill ha en mick som funkar lika bra till Britney som till Bruce Dickinson även om jag är medveten om svårigheterna... 🤪

Kom gärna med synpunkter! Jag behöver alla smakråd jag kan få!

Redigerat av Hitmanic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej. För vad det är värt...

Jag vet egentligen inget om hur man mickar upp sång, men Neumann TLM67 har blivit en ny favorit. Har använt den flitigt på blås, piano, kör (stereopar). Klart roligare än Neumann TLM103. Håller med om att Neumann U87 är 'pålitlig och tråkig'. AKG C414 och C426 (stereo) använder jag gärna på cello.

Kanske skall tillägga att jag arbetar mest med jazz/folkmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjöng i en Horch när jag var i Berlin senast. Jag hade aldrig hört talas om micken och trodde länge att den hette Storch. Kommer inte ihåg modellens namn men det var en fantastisk sångmick. Har provat några av dom du nämner och privat har jag några hyfsat bra sångmickar att jämföra med. Av mina mickar är väll Neumann TLM 49, Brauner Phantom AE, Audio Technica AT4060 och Shure SM 7b mina favoriter. Någon av dessa antigen genom Focusrite Red 7 eller UA LA-610. Även om mycket var bättre än det jag har i Berlin då det gäller både signalkedja och rumskvalitet så kände jag att Horch var verkligen speciell. En helt annan klass än det jag har men då jag även har sjungit i andra samanhang med både Neumann och Manley som är annseda att vara dom bästa sångmickarna av många så undrar jag verkligen om inte den Horch-micken var den bästa mick jag någonsin har provat.

Vet inte om Horchmicken var samma modell som den du undrar om. Hursom tror jag verkligen att Horch är värt att kolla upp. Den jag testade var i alla fall delvis svart.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en U87a. Tycker den är helt underbar. Den har en väldigt tydlig kärna som man verkligen kan jobba med. Den färgar inte ljudet så mycket men den går att ta ljudet vart man vill. Eftersom jag jobbar med många olika stilar så var det ett givet val för mig. Helt klart värd pengarna om man jämför med TLM serien eller de nytillverkade AKG414 mikrofonerna.

Det viktigaste du ska tänka på när du testar en mick är att en billigare mick ofta låter "bättre" än en dyrare. Detta beror på att de oftast har en puckel i diskanten som gör att ljudet känns tydligare. Om du spelar in många spår med en sådan mick så får du precis samma diskanthöjning på alla inspelningar och det brukar leda till en vass och tom helhet. Om du försöker kompensera diskanthöjningen med att sänka diskanten så får du en effekt som påminner om att hålla handen för munnen när du pratar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en billig mick kan tyckas låta bättre känner jag väl till. Har själv dubbat till förbanelse med allt för insmickrande mickar och i slutändan så blir det inte bra. Dock kan en insmickrande mick vara bra även om den är billig. Det förutsätter stark sång och inga dubbar i alla fall på innerliga verser.

Dock tror jag inte att trådskaparen behöver det rådet. Han letar efter en bra sångmick och då förutsätter jag att det är en sångkanal utan dubbar.

Dessutom så lär man sig vad man ska lyssna efter och faller inte för en insmickrande mick lika lätt. Jag utgår ifrån att om man postar en sån här tråd med riktigt dyra mickar för sång så är man inte ute efter en mick som fungerar i alla samanhang utan främst på naken leadsång.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en U87a. Tycker den är helt underbar. Den har en väldigt tydlig kärna som man verkligen kan jobba med. Den färgar inte ljudet så mycket men den går att ta ljudet vart man vill. Eftersom jag jobbar med många olika stilar så var det ett givet val för mig. Helt klart värd pengarna om man jämför med TLM serien eller de nytillverkade AKG414 mikrofonerna.

Oj. Jag som tycker att mellanregister/diskant känns väldigt onaturlig i den. Hissad på något sätt. Lätt för vissa sångare att låta gällt eller nasalt i den. Smaken är väl som baken.

EDIT: Eller nej, inte hissad. Men skum.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har inte provat alla modeller som du listar... men jag är svag för U87.

En mick som gör min röst glad är Peluso 2247Le. Jag gillar den skarpt just för att jag låter så bra i en 2247.

Är inte en värsting mick prismässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj. Jag som tycker att mellanregister/diskant känns väldigt onaturlig i den. Hissad på något sätt. Lätt för vissa sångare att låta gällt eller nasalt i den. Smaken är väl som baken.

EDIT: Eller nej, inte hissad. Men skum.

Det är ingenting som jag har upplevt men det finns nog ingen mick som är perfekt för alla sångare. Sedan jag testade den och köpte den så har min 414 blivit pensionerad. Jag brukar ta fram båda två och en del andra billigare mickar för att testa på sångare när det ska spelas in men det brukar vara U87an som vinner. Tror iof att ett bra trick är att byta mikrofoner på dubbar eller körer för att få lite olika sound.

Hitmaniac --> Har du testat en Blue mick? http://www.bluemic.com/proaudio/applicationseries.html

Jag har aldrig provat en men det vore kul. Har hört bra saker om dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

nya U87....vet inte vilken beteckning den har "suger"....jämfört med förra!

Min favvo helt klart är Manley gold reference!

Det är de 2 mikrofoner som jag har kört via vintage design grejer......mums....

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för Brauner VM1 så testa Brauner Phantom, är lite mer prisvärd tycker jag. Funkar på i stort sett allt också, väldigt allround.

U87an tycker jag har ett lite för speciellt sound om du vill att den ska funka för alla möjliga röster, många som inte låter vidare bra i den.

C12an är ju väldigt trevlig, men den är ju så pass dyr att man blir nervös bara av att röra vid den! 😄

Ska du slå på riktigt stort så varför inte gå rätt på en Telefunken ELAM 251? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, tack för alla svar!

DivineCo: ja, det stämmer att jag främst tänker på naken leadsång. Har redan grymma mickar för dubbar och sånt. Kul också att du tipsar om Horch. Har hört mycket gott om detta märke! Synd att så få verkar använda den i Sverige.

alex30free: kul att du tycker om Manley! Ska försöka hitta någonstans där man kan testa den! Eller har du något inspelningsprov att mejla tro...? Hehe!

Att ingen tipsar om Braunern än...oväntat =) den sägs vara otroligt bra men som sagt, kan bli lite kaka på kaka med min preamp, särskilt eftersom jag kan få ungefär samma resultat med den betydligt billigare Röde K2.

Läste också om Lawson L47 och Flea 47. Har dock aldrig provat dessa.

Så himla svårt det här! Ljud är ju så subjektivt och det är frustrerande att man inte kan testa alla dessa mickar någonstans. Arrrrgh! =)

Just nu lutar det faktiskt åt AKG C12 just nu, för att få lite variation jämfört med rörljudet. Men jag kommer att försöka testa rätt mycket innan jag slår till.

woollie: jag har också läst mycket om Blue men har tyvärr inte testat. Någon som har någon erfarenhet där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Manley Gold Reference Mic låter väldigt bra på sång, jag har inte provat den på något annat iof så jag vet inte hur den låtar då, men på sång är den fantastiskt bra faktiskt. jag skulle nog köra C12 eller den om jag skulle välja. Att hitta en Manley Gold Reference Mic är nog iof ganska kört så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Manley Gold Reference Mic låter väldigt bra på sång, jag har inte provat den på något annat iof så jag vet inte hur den låtar då, men på sång är den fantastiskt bra faktiskt. jag skulle nog köra C12 eller den om jag skulle välja. Att hitta en Manley Gold Reference Mic är nog iof ganska kört så...

Manleyn är väl inga problem? Här tex, eller har jag missat nåt? C12an i orginal däremot...

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)
Manleyn är väl inga problem? Här tex, eller har jag missat nåt? C12an i orginal däremot...

Den studion jag jobbade i då köpte sin Manley av Cheiron, där det sades att Britney Spears spelades in på den!

I alla fall, det vi kom fram till var att den gjorde mest nytta på kvinnliga röster....sopran intervallet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den studion jag jobbade i då köpte sin Manley av Cheiron, där det sades att Britney Spears spelades in på den!

I alla fall, det vi kom fram till var att den gjorde mest nytta på kvinnliga röster....sopran intervallet!

Hm... dom körde väl den svarta ref c på cheiron? jag kommer inte ihåg att dom körde gold... Hursomhelst, det roligaste e ju att man lätt kan byta rör i dom för andra karaktärer, jag köpte några gammla rör av en kille i USA som håller på med sånt, så nu har man 3 in 1 så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du frågade om Brauner. Jag kan inte svara på den frågan då det gäller den mick du nämde då jag bara har erfarenhet av min Phantom AE. Tror dock att din dyrare modell är grym. Själv är jag på min egen röst såld på TLM 49 framför Phantom dock har jag alltid valt min Brauner framför den då det har gält kvinnliga sångare. Detaljrikedommen är grym och det är något specielt med tyskt hantverk. Även om jag inte känner VM1 är jag övertygad om att denna dyrare Braunermick är grym. Jag kan inte med säkerhet påstå att det är så men jag skulle bli förvånad om den inte var överdjävlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

DivineCo: tror du inte att det kommer bli lite tårta på tårta med min preamp? Och är det verkligen värt den pengen jämfört med om man kör en billigare rörmick i UAD 6176:an?

Braunern ÄR grym. Helt makalöst ljud och jag håller med, tyskt känns tryggt när det gäller mickar! Problemet är att jag körde Braunern på ett ställe där de hade en annan preamp än den jag har. En rätt clean Neve var det.

Så jag är lite rädd att jag inte kommer höra så stor skillnad som jag önskar mig nu när jag har UAD:n.

Vad tror du/ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Har bara prövat tlm49, U87 (både nya och gamla), C12 VR, Manley ref C och äger själv ett par rör-L47or.

U87 går bort som allroundmick för mig. Näsig och hemsk på vissa röster, fantastisk på andra där det behövs kärna.

TLM49 är åt samma håll fast mer öppen. Skulle hellre köra Manley ref C än C12 VR, de är inte helt långt ifrån varandra men jag tycker manleyn är snäppet finare i diskanten och tajtare över lag (vet inte hur den skiljer sig från "gold"?). L47 an är långsammare på transienter och "rörigare" än någon av de andra mickarna. Behaglig, men kan vara svårare att få in i packade låtar. 610 preampen är ju lite långsam den också, så det kan bli för mycket av det goda med en långsam mick...

Man vet aldrig förrän man prövat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert på preamps. Själv äger jag en Art MP, en Presonus Bluetube, en Focusrite Platinum Penta, en UA LA-610 och en Focusrite Red 7. Jag hade även en Avalon 737 ett tag. Och som du ser har jag gått på channelstrips. Din strip känner jag inte till men jag antar att Universal Audios fantastiska 6176 har samma preamp som LA-610 men med en annan kompressor. Den klassiska.

Kan bara tala för mig själv. Det fanns en period då jag köpte prylar hit och dit. Tyvärr har jag aldrig varit bra på att använda dom i en mix fult ut då jag saknar kunskapen. Mina saker har blivit marginellt bättre genom dyrare prylar. Tror framförandet och inte minst akustiken spelar större roll.

Som svar på din fråga tror jag inte alls att en rörpreamp och en rörmick behöver bli tårta på tårta. För övrigt tycker jag inte att du ska köpa någon av de mickar som du nämde utan att ha testat dom med dina grejer. Det är det minsta man kan kräva med en så dyr mick. Sen passar ine alla mickar alla sångare heller.

Tror att man kan klara sig väldigt långt med dom lite billigare mickarna som jag nämde tidigare i tråden. Vet även att ännu billigare mickar ofta gör jobbet och då är tex. en AT 4033 eller en Shure SM7 inte att spotta på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof: mycket bra synpunkter! Exakt det jag tänker med! Vill inte att det blir för mycket av det goda som du skrev... men jag får fundera. Kanske ska man slå till på en renare och mindre "rörig" mick... jisses vad svårt det här är! =) Men tror det börjar klarna lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att Elof la ett inlägg och han kan dessa saker betydligt bättre än jag. Angående Manley ref C så kan jag bara hålla med diskanten är briljant.

(Detta kan jag även säga av egen erfarenhet)

Kolla in Elofs mick test på Studio så får du en bra bild av mickspektrat. Som anhängare av TLM49 kan jag bara instämma att det inte är en allround mick för sång däremot anser jag den vara några snäpp bättre än TLM 103 som förekom i testen.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free: kul att du tycker om Manley! Ska försöka hitta någonstans där man kan testa den! Eller har du något inspelningsprov att mejla tro...? Hehe!

Det finns smakprov av Manley ref C på min testsite. 🙂

woollie: jag har också läst mycket om Blue men har tyvärr inte testat. Någon som har någon erfarenhet där?

Babybottle och Bluebird finns med på min testsite. Tyvärr ingen av de riktigt dyra, men ändå... 😉

Jag använder själv ofta min Babybottle.

Förutom min testsite så finns också t ex http://www.thelisteningsessions.com där det kanske kan gå att hitta något av det du är ute efter... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...