Jump to content
Annons

Hitmanic

Medlem
  • Antal inlägg

    14
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  1. Kokanin (och alla andra=): Manley Reference stereo microphone Gold series, Vacuum tube logic som fanns i Blocket-annonsen...gör det inget att den är i stereo när man till exempel spelar in sång? Antar att svaret är nej... =) Claes: stort tack för länken! Riktigt grym sida! Ska lyssna igenom allt i lugn och ro i helgen!
  2. Elof: mycket bra synpunkter! Exakt det jag tänker med! Vill inte att det blir för mycket av det goda som du skrev... men jag får fundera. Kanske ska man slå till på en renare och mindre "rörig" mick... jisses vad svårt det här är! =) Men tror det börjar klarna lite...
  3. DivineCo: tror du inte att det kommer bli lite tårta på tårta med min preamp? Och är det verkligen värt den pengen jämfört med om man kör en billigare rörmick i UAD 6176:an? Braunern ÄR grym. Helt makalöst ljud och jag håller med, tyskt känns tryggt när det gäller mickar! Problemet är att jag körde Braunern på ett ställe där de hade en annan preamp än den jag har. En rätt clean Neve var det. Så jag är lite rädd att jag inte kommer höra så stor skillnad som jag önskar mig nu när jag har UAD:n. Vad tror du/ni?
  4. Har också hört att Manleyn gör sig bättre med kvinnliga röster. Lite svårt att höra ljudet på Jack Johnson-låten. Dels är det så mycket stämmor och dels förstör YouTubes ljud allting...synd...men Manleyn är definitivt ett alternativ!
  5. Nej, den är inte som originalet, men den är ändå riktigt riktigt bra! Speciellt på sångerskor och ackgura funkar den ruggigt bra! =)
  6. Oj, tack för alla svar! DivineCo: ja, det stämmer att jag främst tänker på naken leadsång. Har redan grymma mickar för dubbar och sånt. Kul också att du tipsar om Horch. Har hört mycket gott om detta märke! Synd att så få verkar använda den i Sverige. alex30free: kul att du tycker om Manley! Ska försöka hitta någonstans där man kan testa den! Eller har du något inspelningsprov att mejla tro...? Hehe! Att ingen tipsar om Braunern än...oväntat =) den sägs vara otroligt bra men som sagt, kan bli lite kaka på kaka med min preamp, särskilt eftersom jag kan få ungefär samma resultat med den betydligt billigare Röde K2. Läste också om Lawson L47 och Flea 47. Har dock aldrig provat dessa. Så himla svårt det här! Ljud är ju så subjektivt och det är frustrerande att man inte kan testa alla dessa mickar någonstans. Arrrrgh! =) Just nu lutar det faktiskt åt AKG C12 just nu, för att få lite variation jämfört med rörljudet. Men jag kommer att försöka testa rätt mycket innan jag slår till. woollie: jag har också läst mycket om Blue men har tyvärr inte testat. Någon som har någon erfarenhet där?
  7. Tack för svar! Ska kolla upp TLM67 men tror ändå att det kommer bli någon av de mickar jag skrev om. Jazz och folkmusik är inte riktigt de genrer jag arbetar med men tack för dina tips! =)
  8. Hej alla! Ska till att investera i en värstingmick. Väljer mellan följande alternativ: AKG C12 Brauner VM 1 Horch RM2 M49 Microtech Gefell UM 92.1S Vintage Neumann U 87 Har även sneglat på Manley Gold Reference Mic men har ingen koll alls på den. Kör micken genom Universal Audios fantastiska 6176. Har erfarenhet av Brauner och Neumann U87. Braunern är helt outstanding låter i ärlighetens namn inte värt pengarna när jag kan köra en Röde K2 genom UAD 6176:an. Blir samma varma rörljud och med lite EQ-pill kan man grymt bra resultat. Och frågan är om det inte blir lite kaka på kaka att köpa en så dyr mick och den genom UAD:n för att få ett resultat som man kan komma i närheten av med betydligt mindre pengar. Har därför tänkt mest på AKG C12:an som låter svinbra och har ett cleanare ljud, särskilt för sångerskor och ackgura. Neumann U87 är rätt tråkig tycker jag. Bra allroundmick men ingen karaktär och definitivt inte värt pengarna. Bättre att hellre jaga rätt på en U67 eller rentav U47 då. Men är det någon som har erfarenhet av Horch RM2 M49, Microtech Gefell UM 92.1S Vintage eller Manley Gold Reference? Har läst mycket om dem men de verkar vara svåra att få testa i Sverige... Jag har rätt bra koll på billigare mickar och äger redan ett par Röde, Neumann, SE Electronics etc. Inte för att dyrast är bäst men just den här gången ska jag slå till på en mick som har det lilla extra så ni får gärna kommentera just de modeller jag nämnt ovan. Mitt ljudideal är mycket värme, precision, tydligt, distinkt och enorm närvaro, in your face, så att säga. Vill ha en mick som funkar lika bra till Britney som till Bruce Dickinson även om jag är medveten om svårigheterna... 🤪 Kom gärna med synpunkter! Jag behöver alla smakråd jag kan få!
  9. 😉 Det krävs så lite för att glädja en människa! Tack tack tack!
  10. Basshole: lysande! Tack för makalösa tips! Oerhört nyttigt och effektivt! Min CPU jublar av glädje! 🙂
  11. Ah, sant! Du har givetvis rätt, Basshole. Jag tänker inte klart... Men attans att det inte kunde funka så... hur blir det om man kör en mixdown av ett monospår med autouner på och importerar den in i projektet igen? Tappar man någon ljudkvalitet på det? Och hur är det med andra effekter? Det är väl egentligen mest autotuner och dylikt som är just problematiskt? T ex eq, kompressor och liknande bör väl gå att ha på ett gruppspår så att effekten funkar lika bra för alla audiokanaler som är routade dit? Eller tänker jag galet nu igen...? 😄
  12. Zagor: Geni! Fattar inte att jag inte tänkte tanken med att Group Tracks måste vara i stereo! Du ska ha ett STORT tack för hjälpen! Helt plötsligt kan jag fläska på med en herrans massa effekter på alla spår utan att minnet klagar. Var ju annars ett stort problem med exempelvis autotunern som suger mycket CPU. Nu kan jag ju bara routa alla spår till en grupp med autotuner på! Nice! Än en gång: stort tack zagor! Helt plötsligt blev även denna dag en gåva! Jag har fått svar på min fråga!
  13. Hej! I tidningen Cubase Special har Christoffer Lundström på sid. 12-14 tipsat om "Smart studioinspelning". Allt funkar bra tills jag kommer till steg 10. När jag skickar varje ljudspår till en Group Track går det inte att, såsom Lundström skriver, panorera varje kanal separat. Ett exempel: jag pekar tre sångkanaler till en grupp där jag samlat alla sångspår. Jag lägger effekterna på själva gruppkanalen så att de läggs på alla sångkanalerna. Jag kan också styra volymen på varje separat kanal. Hittills är allt bra. Mitt problem är dock att panoreringen på varje kanal är inaktiverad. Vad beror detta på? Det är i mitt fall rätt meningslöst att peka separata ljudspår till grupper om det inte går att panorera dem separat. Jag kör Cubase SX 3.1.1 (som ju också Lundström verkar använda i de exempelfönster som finns i tidningen). Hoppas någon därute har ett svar!
×
×
  • Skapa ny...