Jump to content
Annons

Preamp i olika prisklasser


woollie

Recommended Posts

Hej. Jag vet att det finns 1000 trådar med preamp tips men jag tror inte den här frågan finns besvarad. Om den gör det så får någon gärna länka och så ber jag om ursäkt för den här tråden.

Jag är ute efter en preamp i proffs klass men jag vet inte hur mycket jag kommer ha att spendera på en. Det beror på hur mycket stim kommer ge mig. Det kan vara någonstans mellan 10 000 till 40 000 kr.

Det vore kanon om någon som har testat en preamp och är nöjd med den kan berätta vad den heter och om möjligt länka till en affär som säljer den. Det får gärna vara i prisklasser 5 - 30 000 kr.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Hej. Jag vet att det finns 1000 trådar med preamp tips men jag tror inte den här frågan finns besvarad. Om den gör det så får någon gärna länka och så ber jag om ursäkt för den här tråden.

Jag är ute efter en preamp i proffs klass men jag vet inte hur mycket jag kommer ha att spendera på en. Det beror på hur mycket stim kommer ge mig. Det kan vara någonstans mellan 10 000 till 40 000 kr.

Det vore kanon om någon som har testat en preamp och är nöjd med den kan berätta vad den heter och om möjligt länka till en affär som säljer den. Det får gärna vara i prisklasser 5 - 30 000 kr.

Tack

Inget direkt svar på din fråga men kolla gärna in Elofs preampstest:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...6&hl=preamp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är grymt nöjd med min Neve 1073 DPA. Har inte hittat något som jag inte gillar den på. Tittar också själv på earthworks 10xx-serie också som komplement, men har inte testat dessa än.

Neve 1073 hittar du på http://www.soundware.se

MVH

Anders

EDIY: Soundware ställer säkert upp på att du kan få låna hem en att testa innan köp. Det blev jag erbjuden iaf. Dock tror jag du bör ha en egen forma för att få göra det, men är lite osäker. BAra att ringa och höra med dem 😆

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan tvekan:

Earthworks ZDT.

Efter många år av blindtester av olika premps så är det en solklar vinnare.

Gör dig själv en tjänst och försök låna ett ex för test.

Det är helt sjukt att en så bra mickförstärkare finns på marknaden

men att det är så få som känner till den.

Får väl acceptera att det går långsamt i studiovärlden.

När jag är död kommer folk att säga: " den där Omni var lite dryg men han hade minsann koll på sina preamps". 😎

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara bra att veta vad du är ute efter innan man kan rekommendera något... Ren och transparant eller något med karaktär och i så fall vilken typ?

Vilken mic kommer den att användas till? Är det mestadels sång som skall spelas in? (för i så fall måste du prova hela kedjan, så prylarna gillar varandra och rösten, innan du bestämmer dig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för svaren. Jag är en av de som inte har hört talas om Earthworks 10xx serien men den ska jag absolut kolla in. Neve 1073 ska jag också kolla på. Man har ju hört mycket bra om neve så de förtjänar ett ordentligt test.

Vad grymt av Elof att göra ett test av massa olika preamps. Det är ju guld att ha i min situation. Vet inte om han komme läsa det här men Tack Elof och tack maart för att du tipsade om det.

TK-audio DP-1 ska jag nog också försöka få till ett test av. Verkar vara en kompetent preamp.

Tack för alla svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm…

“These preamps are so fast, so clean and so transparent that you don't even know they are there. It is like plugging your microphone into a "piece of wire with gain".” *

* http://www.earthworksaudio.com/35.html

”All microphone preamplifiers exhibit unique coloration to a lesser or greater degree. In audio electronics, there is no such thing as a straight wire with gain” *

* http://www.mil-media.com/preamps.html

Härlig bransch eller hur!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore kanon om någon som har testat en preamp och är nöjd med den kan berätta vad den heter och om möjligt länka till en affär som säljer den. Det får gärna vara i prisklasser 5 - 30 000 kr.

Här hittar du lite tips https://www.studio.se/index.php?showtopic=65550&

Jag har använt fler mickförstärkare än jag kan komma ihåg. De flesta fungerar riktigt bra.

Ingen låter bättre än det rum och den mikrofon den förstärker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör jobb i flera olika genre där det ibland kan vara bra med en så ren signa som möjligt och ibland är det att föredra när det färgas lite. Det jag är ute efter nu är en preamp som håller så rent som möjligt. Jag har en trasig LA-Audio preamp som distar ljudet. Den låter otroligt nog riktigt gött på rock sångare men det är ingenting jag spelar in ett jazzband med.

Det är lite allt nöjligt jag kommer använda preampen till. Sång, El/Ack-Gitarr, Bas och så vidare.

Mikrofoner som jag oftast använder är:

Neuman U87

Neuman KM84

AKG 414

Jag har även en hel del vanliga mickar som t.ex. Shure SM57 och En Band mick från GA-Project.

Jag spelar in många olika sångare så det är svårt att köpa en preamp som fungerar ultimat på alla och det är också en av anledningarna till att jag är ute efter en preamp som inte färgar ljudet för mycket.

Jag borde kanske ha skrivit det här från början men... bättre sent än aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittar du lite tips https://www.studio.se/index.php?showtopic=65550&

Jag har använt fler mickförstärkare än jag kan komma ihåg. De flesta fungerar riktigt bra.

Ingen låter bättre än det rum och den mikrofon den förstärker.

Ok. Det känns bra att du säger att de flesta fungerar bra. Jag jobbar i en studio som är uppbyggd från grunden. Hela huset är från början byggd för att vara en studio. Inspelningsrummet låter faktiskt riktigt bra, speciellt på trummor och sång. Budgeten tog slut för bygget vid preamparna och det har fungerat bra ändå men det har alltid suttit i bakhuvudet. Nu kommer det komma in lite pengar som vi kan lägga på en bra preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips på cleana micförstärkare (som jag använder regelbundet):

FMR RNP - finns hos Thomann och hos svenska Audio Dog

Line Audio 2MP - Svensk tillverkare. Ta kontakt med Line Audio om du vill ha hjälp att hitta en återförsäljare.

Inte lika transparent, men funkar ofta bra på sång:

Sytek MPX-4A - Kontakta tillverkaren för beställning. Om du beställer som företag kan du lämna VAT-nummer för att slippa VAT. Räkna med $60 - $100 för frakt och sedan tillkommer tull och svensk moms. Med lite snabb överslagsräkning hamnar den på 8500:- inkl moms.

Edit: Föll bort en liten del.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par av mina favoriter när det gäller transparenta preamps, är:

Benchmark PRE420

och

True Systems P-Solo

Jag använder båda själv och är mycket nöjd med dem. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
JohanSthlm (oregistrerad)
Det här är helt fantastiskt. Tack så jätte mycket för all hjälp

Most bang for the buck!

Solid state -> D.A.V BG 1 U (www.davelectronics.com)

Rör -> UA Solo 610

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Om du bor i Stockholm, traska in på deluxe och köp en beggad focusrite RED för 15 tusen. 4 kanaler rent ljud med tryck och detalj.

Annars tycker jag Syteken är en av de mest prisvärda och intressanta (sett till priset då) preampsen med flera kanaler.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bor i Stockholm, traska in på deluxe och köp en beggad focusrite RED för 15 tusen. 4 kanaler rent ljud med tryck och detalj.

Annars tycker jag Syteken är en av de mest prisvärda och intressanta (sett till priset då) preampsen med flera kanaler.

/E

Jag bor i Karlstad men det händer att jag är i Stockholm då och då. Jag får ta och kolla om den finns kvar nästa gång jag är där.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Presonus ADL 600 skulle jag kunna rekommendera Förutom att det är en bra preamp med många valmöjligheter så är den bra när man mastra med. Går att få lite mera värme och tryck genom att köra den som en "rörprosessor" när man mastrar låtarna.

Länk här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...