Hermholtz Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 Hej allihopa :], Jag har funderat pĂ„ senare dar att starta en egen firma i form av enskild firma. Detta Ă€r framför allt för att kunna ta ljud jobb och betala skatt osv. FörtillfĂ€llet Ă€r jag förtjust i stereo inspelning och funderar pĂ„ hur man skulle kunna jobba med det, och min idĂ©e Ă€r att annonsera lĂ€ttare stereoinspelningar för alla som vill spela in nĂ„got enkelt utan att betala mycket. Min frĂ„ga Ă€r egentligen om ni tror att det finns intresse frĂ„n musikskolor, unga musiker och företag m.m. att göra lĂ€ttare stereoinspelningar för en inte allt för stor summa. Tanken Ă€r tex att om nĂ„gon har nĂ„gra piano stycken som man gjort och vill fĂ„ dom bandade för en billig slant sĂ„ finns jag dĂ€r för det. Jag tror kostnaden för utrustningen för en sĂ„n hĂ€r firma skulle hamna pĂ„ runt 20-50k tĂ€nkte mig nĂ„gra bra cond mickar akg c414 neumann k184 osv och studiemonitorer samt mixer och DAT + lite annat. Tanken Ă€r ocksĂ„ att jag isf skulle jobba ihop pengar till allt jag behöver och sen börja ta jobb nĂ€r jag har allt. Det enda som jag ser skulle kunna konkurrera med en firma av det hĂ€r slaget skulle vara Zoom h4 :> SĂ€g vad ni tror och tycker đ Tack pĂ„ förhand
Drake Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 Hej allihopa :],Jag har funderat pĂ„ senare dar att starta en egen firma i form av enskild firma. Detta Ă€r framför allt för att kunna ta ljud jobb och betala skatt osv. FörtillfĂ€llet Ă€r jag förtjust i stereo inspelning och funderar pĂ„ hur man skulle kunna jobba med det, och min idĂ©e Ă€r att annonsera lĂ€ttare stereoinspelningar för alla som vill spela in nĂ„got enkelt utan att betala mycket. Min frĂ„ga Ă€r egentligen om ni tror att det finns intresse frĂ„n musikskolor, unga musiker och företag m.m. att göra lĂ€ttare stereoinspelningar för en inte allt för stor summa. Tanken Ă€r tex att om nĂ„gon har nĂ„gra piano stycken som man gjort och vill fĂ„ dom bandade för en billig slant sĂ„ finns jag dĂ€r för det. đ Jag tror kostnaden för utrustningen för en sĂ„n hĂ€r firma skulle hamna pĂ„ runt 20-50k tĂ€nkte mig nĂ„gra bra cond mickar akg c414 neumann k184 osv och studiemonitorer samt mixer och DAT + lite annat. Tanken Ă€r ocksĂ„ att jag isf skulle jobba ihop pengar till allt jag behöver och sen börja ta jobb nĂ€r jag har allt. Det enda som jag ser skulle kunna konkurrera med en firma av det hĂ€r slaget skulle vara Zoom h4 :> SĂ€g vad ni tror och tycker đ Tack pĂ„ förhand OsĂ€ker marknad, eftersom mĂ„nga kan spela in sjĂ€lva hemma. (Musik)skolor har vĂ€l ganska ofta egen utrustning?
Zyan Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 GO AB istÀllet för enskild firma. BÀttre avkastning, kan ta större del utdelning och bara betala skatt pÄ avkastning kapital och företagets vinstskatt istÀllet för att ta lön och sen behöva betala arbetsgivaravgifter sen inkomstskatt.
ptr Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 (redigerat) Det enda som jag ser skulle kunna konkurrera med en firma av det hÀr slaget skulle vara Zoom h4 :> Jag tror du Àr ute 25-30 Är försent! Det visar inte minst det faktum att du antyder ordet DAT i din utrustningslista! ... idag har kineserna demokratiserat allt vad ljudinspelning heter, sÄ det finns inget behov av firmor med det enkla stereokittet! Vilket pÄ gott och pÄ ont lett till en pÄtaglig kvalitetssÀnkning i branchen .. dessutom finns det redan en pÄtaglig överetablering pÄ marknaden! .. dessutom tror jag att studioforum.se Àr en ytterst dÄlig plats för att göra marknadsundersökningar om stereoljudinspleningsfirmor, Äk ut pÄ din lokala musikmarknad och frÄga folk som lirar vad dom har för behov av att bli inspelade och hur mycket dom Àr villiga att ppynta för en inspelning... (dom flesta musikgymnasier och folkhögskolor och musikhögskolor har ju som redan nÀmnts nÄgon form av ljudteknikutbildning, sÄ dÀr tror jag att marknanden Àr liten..) Men om du tror att du har en lokal marknad att spela pÄ sÄ Àr det det kuligaste jobb man kan ha, jag skulle inte vilja byta för allt i vÀrlden Àven om jag Àr tvungen att jobba vid sidan om för att finansiera det hela! /ptr (en aning synisk till aftontaffeln..) Redigerat 2 november 2009 av ptr
karut4 Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 Först borde du kolla hur mÄnga det Àr som har en Zoom h4 i LuleÄ. Jag menar, finns det 3-4 st sÄ kanske dom tar dina tÀnkta jobb före dig och dÄ stÄr du dÀr med skÀgget i brevlÄdan.
Mojje Cruncher Andersson Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 Jag tror definitivt att det finns en marknad för detta. Men precis som du sÀger, det krÀvs nog lite mer Àn en enkel Zoom att spela in med. Dyker du upp med Earthworks i 5.1 sÄ blir du ju plötsligt ganska ensam pÄ marknaden. Jag tror, att om du ska köra pÄ detta, sÄ mÄste du verkligen sikta högt och investera i sÄ extrema prylar att ingen kan röra dig. Fast det Àr klart.... ...det krÀvs en del akustisk kunskap för att kunna utmÀrka sig vid inspelningar likasÄ! Jag förutsÀtter att du har detta. Sen skrev nÄgon att det var bÀttre att starta ett aktiebolag!? Ja visst fasen, men tÀnk pÄ att det kostar 100 lakan att regga den firman som du skulle kunna lÀgga pÄ ren utrustning i stÀllet!!!! Bara mina fÄ tankar i detta... Take care! /Cruncharn'
Claes Holmerup Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 GO AB istÀllet för enskild firma. BÀttre avkastning, kan ta större del utdelning och bara betala skatt pÄ avkastning kapital och företagets vinstskatt istÀllet för att ta lön och sen behöva betala arbetsgivaravgifter sen inkomstskatt. En liten rÀttelse: med Enskild Firma betalar man bara egenavgifter - inte arbetsgivaravgifter och inkomstskatt. Egenavgifterna som betalas pÄ firmans vinst, Àr satt till 29.71% för 2009.
Claes Holmerup Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 (redigerat) Man betalar vÀl skatt efter egenavgifter?? Egenavgiften Àr den skatt man betalar pÄ vinsten i firman. Eftersom den som driver firman Àr samma juridiska person som firman, sÄ rÀknas vinsten i firman som "lön" och man betalar alltsÄ egenavgift pÄ det. Det fugerar likadant i handelsbolag, som i princip fungerar som "enskild firma" med flera Àgare. http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arb...bc80005862.html Redigerat 2 november 2009 av Claes
Fertan Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 Ja visst fasen, men tÀnk pÄ att det kostar 100 lakan att regga den firman som du skulle kunna lÀgga pÄ ren utrustning i stÀllet!!!! Njae, nÀr jag lÀste företagsekonomi, som förvisso var ett par Är sedan, sÄ behövde man bara stoppa in pengar/utrustning motsvarande 100 000 i firman, registreringen i sig dÀremot kostar bara ett par tusenlappar eller sÄ.
Claes Holmerup Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Njae, nÀr jag lÀste företagsekonomi, som förvisso var ett par Är sedan, sÄ behövde man bara stoppa in pengar/utrustning motsvarande 100 000 i firman, registreringen i sig dÀremot kostar bara ett par tusenlappar eller sÄ. Ja - men om utrustningen man stoppar in som "aktiekapital" tappar i vÀrde (som utrustning alltid gör), sÄ mÄste du ju stÀndigt fylla pÄ, sÄ att vÀrdet av utrustningen aldrig Àr mindre Àn dessa 100000:-. Aktiekapitalet Àr ju till för att garantera att dina affÀrskontakter ska kunna vara rimligt sÀkra pÄ att fÄ betalt, sÄ vÀrdet av ditt aktiekapital (i form av prylar eller kontanter) fÄr aldrig understiga 100000:-.
cborg Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 (redigerat) Egenavgiften Àr den skatt man betalar pÄ vinsten i firman. Eftersom den som driver firman Àr samma juridiska person som firman, sÄ rÀknas vinsten i firman som "lön" och man betalar alltsÄ egenavgift pÄ det.Det fugerar likadant i handelsbolag, som i princip fungerar som "enskild firma" med flera Àgare. http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arb...bc80005862.html Jo, men man mÄste ÀndÄ betala inkomstskatt tillsammans med egenavgift vad jag vet Àven om man kan göra flera fördelaktiga avdrag och fördelningar för att minska detta. (Schablonavdrag 25% pÄ vinsten för egenavgift och sen dras egenavgift och inkomstskatt pÄ det; med överslag rÀknat ca 55% av vinsten gÄr att plocka ut som "lön") Redigerat 3 november 2009 av cborg
Mojje Cruncher Andersson Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Ăhhh boys! Vi ska inte försöka hjĂ€lpa Hermholz hĂ€r nu dĂ„ i hans/hennes allra första inlĂ€gg? Det var nĂ„t om en marknad för tvĂ„kanalsinspelning... LĂ€mnar över ordet! TĂ€jk kÀÀr! /Cruncharn'
Fertan Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Ja - men om utrustningen man stoppar in som "aktiekapital" tappar i vÀrde (som utrustning alltid gör), sÄ mÄste du ju stÀndigt fylla pÄ, sÄ att vÀrdet av utrustningen aldrig Àr mindre Àn dessa 100000:-. Aktiekapitalet Àr ju till för att garantera att dina affÀrskontakter ska kunna vara rimligt sÀkra pÄ att fÄ betalt, sÄ vÀrdet av ditt aktiekapital (i form av prylar eller kontanter) fÄr aldrig understiga 100000:-. I och för sig, det bygger lite pÄ att man fortsÀtter att stoppa in en del av vinsten i företaget och vÀxa och fÄ större vinst osv. Gör man inte det Àr det kanske inte sÄ lönt - sÄvida man inte satsar pÄ utrustning med sÄ liten vÀrdeminskning som möjligt, vilket antagligen skulle bli ett par dyra mikrofoner och preamps. Plus monitorer och övrigt, men det förutsÀtter att man har det startkapitalet och/eller grejerna för att komma upp i de summorna.
Fertan Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Ăhhh boys! Vi ska inte försöka hjĂ€lpa Hermholz hĂ€r nu dĂ„ i hans/hennes allra första inlĂ€gg? Det var nĂ„t om en marknad för tvĂ„kanalsinspelning... LĂ€mnar över ordet! TĂ€jk kÀÀr! /Cruncharn' Tycker det Ă€r ganska relevant Ă€ndĂ„, eftersom om marknaden finns kan det vara vĂ€rt att tĂ€nka över aktiebolag som bolagstyp för att sĂ€kra en större procentuell vinst och dĂ€rmed ha större chans att kunna leva pĂ„ det/hĂ„lla firman vid liv.
Claes Holmerup Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 (redigerat) Jo, men man mĂ„ste Ă€ndĂ„ betala inkomstskatt tillsammans med egenavgift vad jag vet Ă€ven om man kan göra flera fördelaktiga avdrag och fördelningar för att minska detta. (Schablonavdrag 25% pĂ„ vinsten för egenavgift och sen dras egenavgift och inkomstskatt pĂ„ det; med överslag rĂ€knat ca 55% av vinsten gĂ„r att plocka ut som "lön") Sorry - jag tĂ€nkte ett steg för kort. đ Egenavgiften Ă€r motsvarighet till arbetsgivaravgiften, men sedan betalar man förstĂ„s vanlig inkomstskatt ocksĂ„. Du har helt rĂ€tt. Redigerat 3 november 2009 av Claes
Zeahl Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Jag tycker det verkar som en bra idé, har sjÀlv egen firma och tjÀnar en slant pÄ lite smÄinspelningar och mixjobb hÀr och dÀr. Enskild firma Àr vÀl alldeles utmÀrk, har haft det sjÀlv ett tag nu och det Àr billigare och enklare Àn att kliva upp och starta ett AB pÄ direkten med alla krÄngligheter och redovisningar det medför. Införskaffa ett par schyssta kondingmickar i stereopar en schysst preamp och nÄn form av inspelningsmedium till en början. Jag skulle föreslÄ ett matchat par DPA 4006 eller 4011 om du vill ha cardioid. C414 Àr ocksÄ bra att ha som komplement. En RME Octamic eller Summit Audio-preamp kanske Àr nÄt att satsa pÄ tillsammans med en Sound Devices 702 inspelare, spelar in pÄ minneskort och de Àr extremt stabila, driftsÀkra och flexibla. Vet sjÀlv att kyrkor och körer ofta söker tekniker som kan spela in Lycka till!
Kjubeis Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Jag tycker ocksĂ„ att du ska satsa pĂ„ bĂ€ttre utrustning för att pĂ„ sĂ„ sĂ€tt ha chans att ro hem jobb som folk annars kan klara sjĂ€lva med enkel och billig utrustning. DPA, Schoeps, Sennheiser, Earthworks har fina mikrofoner för Ă€ndamĂ„let. Vill du starta lite billigare sĂ„ lyssna pĂ„ Oktava mc-012. Har du rĂ„d sĂ„ skaffa Joly-modifierade. LĂ„ter JĂTTEBRA! SjĂ€lv kör jag mest omni-upptagningar och fĂ„r klart bĂ€ttre resultat Ă€n med cardio (men ibland Ă€r det tvĂ€rtom đ ). Sen Ă€r det dumt att snĂ„la i resten av signalkedjan. Du behöver en bra mikrofonförstĂ€rkare. Earthworks ZDT till exempel. En helt fantastisk apparat. Och en bra AD-omvandlare. Apogee, Lavry, Lynx, Benchmark, Mytek osv. Du behöver en BIL! MĂ„ste ju ocksĂ„ ha stativ, kablar, lurar osv. Zoom H4 skulle i alla fall jag hoppa över. HĂ€lsningar Tomas Henriksson
Piccazzo Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Utan bra kontakter i marknaden med tex Skolor , Artister , Skivbolag , Förlag i din ort sÄ tror jag att chansen att försörja sig pÄ " stereoinspelning " Àr mikroskopiskt liten. Det enda som jag ser skulle kunna konkurrera med en firma av det hÀr slaget skulle vara Zoom h4 :> Vilken studio , Hemma eller proffs har inte möjligheten med en stereoinspelning i dagens lÀge ? Vissa har Àven möjlighet att göta portabla inspelninar. Det jag tror att du mÄste i sÄfall erbjuda utöver " stereoinspelning " Àr ett eller flera rum med karaktÀr och bra akustik och dÄ kommer nog inga 20-30-40 tusen kronor att rÀcka. Priset pÄ en stereoinspelning mÄste bli sÄ lÄgt att du inte kommer att kunna tjÀna en rimig timpenning dÄ du konkurerar mot etablerade studios som med dagens transportmöjligheter inte ligger lÄngt borta. Och artister eller band som tex skulle vilja spela in piano tror jag hellre betalar lite extra för att tex fÄ spela pÄ ett Yamaha C7 eller liknande. Det Àr vÀl möjligtvis singer/songwriters som vill spela in gitarr i stereo somkanske skulle kunna vara potentiella kunder. Och som sagt innan du börjar investera pengar i denna ide borde du kolla av din marknad och se om det finns intresse och möjligheter att tjÀna mer Àn vad det kommer att kosta i tid och investeringar.
debatt Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Gör en marknadsundersökning för det första! För det andra Àr jag tveksam till denna kuliga idé, förstÄr inte hur du ska kunna fÄ in dessa pengar som krÀvs för att leva pÄ det. Tror det Àr ytterst sÀllan nÄgon har behovet, antingen anlitar de i sÄ fall en riktig studio eller sÄ fixar de det sjÀlva, om sÄ bara med en enkel stereobandare med inbyggd mik. Vad jag förstÄr vill du plocka marknadssegmentet dÀremellan? Hmm... de sitter ofta med dator och mik nuförtiden, antar jag.
Hermholtz Postat 3 november 2009 TrÄdstartare Postat 3 november 2009 Jag tror definitivt att det finns en marknad för detta.Men precis som du sÀger, det krÀvs nog lite mer Àn en enkel Zoom att spela in med. Dyker du upp med Earthworks i 5.1 sÄ blir du ju plötsligt ganska ensam pÄ marknaden. Jag tror, att om du ska köra pÄ detta, sÄ mÄste du verkligen sikta högt och investera i sÄ extrema prylar att ingen kan röra dig. Fast det Àr klart.... ...det krÀvs en del akustisk kunskap för att kunna utmÀrka sig vid inspelningar likasÄ! Jag förutsÀtter att du har detta. Sen skrev nÄgon att det var bÀttre att starta ett aktiebolag!? Ja visst fasen, men tÀnk pÄ att det kostar 100 lakan att regga den firman som du skulle kunna lÀgga pÄ ren utrustning i stÀllet!!!! Bara mina fÄ tankar i detta... Take care! /Cruncharn' Jo jag lÀser till ljudtekniker hÀr uppe i norr sÄ jag har kunskapen som behövs. Just nu kan jag ju lÄna allt jag behöver frÄn skolan nÀr jag vill och det Àr ju bra för dÄ kan man ju trÀna sig sjÀlv. Tack för tippsen alla, jag bör tillÀgga att jag egentligen bara vill veta vad andra frÄn musikbranschen / ljud branschen osv tror om detta. För Jag kommer troligtvis investera i lite roliga stereo grejer ÀndÄ, och mest för att de e kul Ä ha och för att jag gillar stereoinspelning. Firman kommer jag ocksÄ starta tillslut nÀr jag tagit examen. Jag förstÄr tanken med att hemma studios, och enklare inspelnings teknik frÄn Kina skulle vara starkt konkurrens kraftiga. Fast jag ser det som att det skulle kunna finnas framför allt ungdomar som vill spela in det dom gör hemma pÄ riktigt. Man kan ju köpa egen inspelnings utrustning fast dÄ kan man ju behöva lÀgga ut allt frÄn 3000-10000 beroende pÄ hur mycket man redan har av det som behövs (tex dator i vissa fall). Och isf skulle ju min tjÀnst för 200-300 kr per gÄng 100 kr per lÄt vara ett billigare alternativ. Plus att alla inte har intresset för teknik som behövs för att kunna spela in sig sjÀlv. Och nÀr det gÀller skolor sÄ tÀnkte jag Àven pÄ grundskolor och gymnasie skolor dÀr alla lÀser obligatoriskt musik och kanske vill spela in Jultraditions avslutningen i kyrkan eller nÄgot. Att jobba pÄ heltid med detta förstÄr jag Àr en omöjlighet, men det skulle kunna vara en kul tjÀnst att erbjuda som extra knÀck. Tanken Àr att jag skall ta alla typer av ljudjobb pÄ firman som jag fÄr tag pÄ. MD421-II Potatisen pÄ bild :]
Hermholtz Postat 3 november 2009 TrĂ„dstartare Postat 3 november 2009 Jag tycker det verkar som en bra idĂ©, har sjĂ€lv egen firma och tjĂ€nar en slant pĂ„ lite smĂ„inspelningar och mixjobb hĂ€r och dĂ€r. Enskild firma Ă€r vĂ€l alldeles utmĂ€rk, har haft det sjĂ€lv ett tag nu och det Ă€r billigare och enklare Ă€n att kliva upp och starta ett AB pĂ„ direkten med alla krĂ„ngligheter och redovisningar det medför. Införskaffa ett par schyssta kondingmickar i stereopar en schysst preamp och nĂ„n form av inspelningsmedium till en början. Jag skulle föreslĂ„ ett matchat par DPA 4006 eller 4011 om du vill ha cardioid. C414 Ă€r ocksĂ„ bra att ha som komplement. En RME Octamic eller Summit Audio-preamp kanske Ă€r nĂ„t att satsa pĂ„ tillsammans med en Sound Devices 702 inspelare, spelar in pĂ„ minneskort och de Ă€r extremt stabila, driftsĂ€kra och flexibla. Vet sjĂ€lv att kyrkor och körer ofta söker tekniker som kan spela in Lycka till! Tack för hjĂ€lpen, Jag hĂ„ller med dig om att DPA Ă€r fina grejer, och 3x DPA 4003 Ă€r ju ett mĂ„ste iaf med decka trĂ€d :] C414 Ă€r min favorit, gillar den skarpt till flygel ocksĂ„ + att den Ă€r ju sĂ„ himmla flexibel đł. Att spela in det direkt digitalt pĂ„ minnes kort Ă€r ju bra, mindre klumpigt och förmodligen sĂ„ skall ju det inspelade Ă€ndĂ„ spridas vidare som fil eller pĂ„ CD, sĂ„ det lĂ„ter som ett bra alternativ. DAT Ă€r mig nĂ€ra hjĂ€rtat bara, hĂ„rt att slita sig. :] Du har helt rĂ€tt i att kyrkor och körer oftast söker tekniker, jag vet sjĂ€lv att alla jobb som kommer in i inspelnings vĂ€g pĂ„ skolan Ă€r frĂ„n kyrkor / körer / folkhögskola musik utbildningar. Fast det funkar mer som ett byte hĂ€r uppe, dom hjĂ€lper oss och vi hjĂ€lper dom, fast om jag efter skolan flyttar till Göteborg igen sĂ„ skulle ju det finnas massor med körer osv som skulle kunna tĂ€nka sig vara intresserade av inspelning sĂ€kert.
Hermholtz Postat 3 november 2009 TrĂ„dstartare Postat 3 november 2009 Jag tycker ocksĂ„ att du ska satsa pĂ„ bĂ€ttre utrustning för att pĂ„ sĂ„ sĂ€ttha chans att ro hem jobb som folk annars kan klara sjĂ€lva med enkel och billig utrustning. DPA, Schoeps, Sennheiser, Earthworks har fina mikrofoner för Ă€ndamĂ„let. Vill du starta lite billigare sĂ„ lyssna pĂ„ Oktava mc-012. Har du rĂ„d sĂ„ skaffa Joly-modifierade. LĂ„ter JĂTTEBRA! SjĂ€lv kör jag mest omni-upptagningar och fĂ„r klart bĂ€ttre resultat Ă€n med cardio (men ibland Ă€r det tvĂ€rtom đł ). Sen Ă€r det dumt att snĂ„la i resten av signalkedjan. Du behöver en bra mikrofonförstĂ€rkare. Earthworks ZDT till exempel. En helt fantastisk apparat. Och en bra AD-omvandlare. Apogee, Lavry, Lynx, Benchmark, Mytek osv. Du behöver en BIL! MĂ„ste ju ocksĂ„ ha stativ, kablar, lurar osv. Zoom H4 skulle i alla fall jag hoppa över. HĂ€lsningar Tomas Henriksson Okej tack för tipsen, lĂ„ter som att du har bra koll pĂ„ vad som behövs đ. Jo om man skall göra det riktigt proffsigt och verkligen gĂ„ in för att bli inspelningstekniker pĂ„ heltid och bara jobba med att spela in symfoniorkestrar, orglar och andra mer avancerade ting sĂ„ Ă€r det ju ett mĂ„ste att investera fram riktig utrustning. IdĂ©en Ă€r vĂ€ll att testa pĂ„ lite med ett billigare system först, och sedan om det börjar gĂ„ vĂ€gen sĂ„ kan jag ju sĂ€lja / köpa investera osv. Bil Ă€r helt klart ett mĂ„ste det har du rĂ€tt i. Kanske till och med en skyddad lager plats för den dyra utrustningen. SjĂ€lv tycker jag Zoom h4 inte Ă€r proffsigt bra, men helt klart vĂ€rd att nĂ€mnas dĂ„ dessa nya inspelnings enheter bara blir bĂ€ttre och bĂ€ttre. Tur Ă€r att stereoinspelnings tekniken förutsĂ€tter akustisk kunskap :].
Piccazzo Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Och isf skulle ju min tjÀnst för 200-300 kr per gÄng 100 kr per lÄt vara ett billigare alternativ. 100 kr per lÄt - arbetsgivaravgifter och skatt = mindre lön Àn en bÀrplockare.M.ao för 100 kr per lÄt sÄ kommer du att tjÀna ca 40 kr i timmen och jag kan garantera att det kommer att ta lÀngre Àn en timme vilket betyder att lönen minskar till 20 kanske Àven 10 kr / timme. Inte ens skattemyndigheten skulle tro pÄ att du tar sÄ lite för ditt arbete.
Demonproducenten Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 SĂ€g vad ni tror och tycker đł att du def bör kolla upp marknaden Ă„ stĂ€mma av behov kontra möjligheter som var Ă„ varannan sjĂ€lv redan har du erbjuder inget som inte Ă€r tillrĂ€ckligt lĂ€tt för vem som helst att göra sjĂ€lv - Ă€r min slutsats
Demonproducenten Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 tÀnk pÄ att det kostar 100 lakan att regga den firman som du skulle kunna lÀgga pÄ ren utrustning i stÀllet!!!! det du investerar i utrustning kan du rÀkna in i aktiekapitalet men visst innebÀr det mer pengar
Hermholtz Postat 3 november 2009 TrĂ„dstartare Postat 3 november 2009 Utan bra kontakter i marknaden med tex Skolor , Artister , Skivbolag , Förlag i din ort sĂ„ tror jag att chansen att försörja sig pĂ„ " stereoinspelning " Ă€r mikroskopiskt liten. Vilken studio , Hemma eller proffs har inte möjligheten med en stereoinspelning i dagens lĂ€ge ? Vissa har Ă€ven möjlighet att göta portabla inspelninar. Det jag tror att du mĂ„ste i sĂ„fall erbjuda utöver " stereoinspelning " Ă€r ett eller flera rum med karaktĂ€r och bra akustik och dĂ„ kommer nog inga 20-30-40 tusen kronor att rĂ€cka. Priset pĂ„ en stereoinspelning mĂ„ste bli sĂ„ lĂ„gt att du inte kommer att kunna tjĂ€na en rimig timpenning dĂ„ du konkurerar mot etablerade studios som med dagens transportmöjligheter inte ligger lĂ„ngt borta. Och artister eller band som tex skulle vilja spela in piano tror jag hellre betalar lite extra för att tex fĂ„ spela pĂ„ ett Yamaha C7 eller liknande. Det Ă€r vĂ€l möjligtvis singer/songwriters som vill spela in gitarr i stereo somkanske skulle kunna vara potentiella kunder. Och som sagt innan du börjar investera pengar i denna ide borde du kolla av din marknad och se om det finns intresse och möjligheter att tjĂ€na mer Ă€n vad det kommer att kosta i tid och investeringar. Tack för tipsen đł Jo du har helt rĂ€tt i att det Ă€r svĂ„rt att med en lĂ„g investering och lĂ„ga mĂ„l samt utan kontakter slĂ„ sig in i en strĂ€ng marknad och börja gĂ„ in pĂ„ bara stereoinspelning. Folk som gör dessa typer av inspelningar som levebröd kan jag tĂ€nka mig Ă€r runt 40-50 och har 20-30 Ă„rs erfarenhet av inspelning i olika former och typer, och de har ju redan gjort sina namn stora och har kontakterna som behövs. Dock som jag skrev nyligen som svar till en annan var ju att jag mer ser det som ett skoj extra knĂ€ck att leta upp folk att spela in för en liten slant bara för att komma igĂ„ng och börja nĂ„gonstanns. I nulĂ€get skulle jag aldrig vĂ„ga investera över 100k pĂ„ inspelnings utrustning och firma / bil osv för att knö mig in mellan folk med lĂ„ng erfarenhet. Men jag förstĂ„r din tanke och du har rĂ€tt i att det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ idĂ©en att funka som nisch pĂ„ firman. Tanken Ă€r som sagt att jag skall ta alla jobb som gĂ„r att fĂ„ inom ljudteknik nĂ€r jag vĂ€l börjar leta jobb pĂ„ riktigt.
Demonproducenten Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Du behöver en BIL! MĂ„ste ju ocksĂ„ ha stativ, kablar, lurar osv. startkablar kanske? đł
Hermholtz Postat 3 november 2009 TrĂ„dstartare Postat 3 november 2009 startkablar kanske? đł Investerade i simpla lurar igĂ„r, inget jĂ€tte proffsigt kanske men helt okej. AKG K240 orginal. SĂ„ mycket som studentkassan tillĂ„ter. MĂ„ste ju ha ett par aktiva studiohögtalare ocksĂ„, men det fĂ„r vĂ€nta :]
trombonisten Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Visst finns det möjlighet att göra sĂ„nt hĂ€r. Men det gĂ„r inte att leva pĂ„ de första 10 Ă„ren. Det handlar som vanligt om saker som erfarenhet och kontakter mer Ă€n om utrustning. Alla med lite pengar pĂ„ kontot kan köpa utrustning. Ăven billiga saker Ă€r numera hyfsat bra. MĂ„nga tror att det Ă€r enkelt att spela in, bara hĂ€nga upp grejerna och trycka pĂ„ record. Det Ă€r en orsak till att det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ betalt för sĂ„na hĂ€r jobb. De enda som vill betala Ă€r de som uppskattar skillnaden, och dĂ„ vill de att du har erfarenhet och kan visa referenser. SĂ„ först det hĂ€r med erfarenhet. Antag att den lokala kören vill göra en jul-CD i tusen ex att sĂ€lja pĂ„ konserter o sĂ„nt. Svara snabbt -- hur mĂ„nga sĂ„na jobb har du redan gjort, och vad kostar det och nĂ€r kan den vara klar och kan vi spela in i min kĂ€llare? Det finns de som redan gjort sĂ„nt hĂ€r och ser till att det blir ett bra resultat. Redan vet vilken kyrka som lĂ„ter bra och Ă€r billig att hyra för inspelningen. Kostnaden för inspelningsteknikerna med utrustning Ă€r kanske en tredjedel eller mindre av totalen sĂ„ Ă€ven om du Ă€r gratis sĂ„ Ă€r det ingen stor konkurrensfördel. För att fĂ„ ett bra ljud pĂ„ inspelningen behöver du anpassa mikrofoner, lokal och uppstĂ€llningen till varandra. Det krĂ€vs att man gjort en hel del inspelningar för att det skall bli bra med sĂ€kerhet. Det Ă€r dĂ€r erfarenheten vid inspelning rĂ€knas. Sedan Ă€r det allt annat med att skapa omslag, NCB-anmĂ€lningar, pressa skivor med mera som Ă€r rĂ€tt pyssligt och tar tid att lĂ€ra sig. Sen Ă€r det kontakter. Ăven de mĂ„ste byggas upp efter hand. En typisk kör kanske gör en skiva vart 5:e Ă„r, sĂ„ du mĂ„ste kĂ€nna mĂ„nga personer som tĂ€nker pĂ„ dig högt upp pĂ„ listan nĂ€r det Ă€r dags. Det brukar finnas ett gĂ€ng grĂ„hĂ„riga personer som gjort sĂ„nt hĂ€r mĂ„nga gĂ„nger som hamnar först pĂ„ listan. Men lĂ„t inte det avskrĂ€cka dig. Det Ă€r bara att starta. Gör mĂ„nga inspelningar. Ta betalt om det gĂ„r, men rĂ€kna inte med att det lönar sig till en början. Tycker du det Ă€r tillrĂ€ckligt kul sĂ„ kommer du efterhand att bygga upp en bas av erfarenhet och kontakter. Och om du ser det som en hobby sĂ„ Ă€r ju syftet med hobbies att göra Ă„t pengar och tid. Risken Ă€r förstĂ„s att det blir trĂ„kigt nĂ€r du börjar betrakta det som ett jobb, men den dagen den sorgen. Registrera enskild firma skall du göra vilket fall som helst. Det kostar inte mĂ„nga hundralappar till en början men det Ă€r ju ett visst pyssel med bokföring och lite mer arbete nĂ€r det Ă€r dags för deklaration. Ă andra sidan kan du vara laglig med dina intĂ€kter. Det lĂ€r gĂ„ med förlust de första Ă„ren sĂ„ nĂ„n skatt blir det inte alls. Blir det stor omsĂ€ttning och stor vinst sĂ„ kan det vara dags att byta till aktiebolag, men avvakta sĂ„ lĂ€nge. LĂ€mpligt pris beror ju pĂ„ mĂ„nga saker. Ett bra riktmĂ€rke kan vara 300 kronor per timme plus moms. Det Ă€r ungefĂ€r vad en okvalificerad person kostar hos manpower eller en okvalificerad hantverkare. RĂ€kna dĂ„ all tid, som planering, restid, inspelning, mixning, fixande av omslag, kontakter med CD-pressare med mera. Du bör inte gĂ„ under det priset om det skall gĂ„ att leva pĂ„, men det krĂ€vs rĂ€tt mĂ„nga jobb varje vecka om det skall betala hyran. Som ny i branschen lĂ€r du vĂ€l göra en hel del jobb gratis eller mot lite fika eller en öl. Mitt tips Ă€r dock att du alltid skriver ett kontrakt med uppdragsgivaren. Skriv ner hur mĂ„nga timmar du max kommer att lĂ€gga pĂ„ klippande och mixande, det Ă€r inte ovanligt att kunden har massor av Ă„sikter som gör att det kan ta veckor av arbete att mixa ihop alstren. Undvik det genom att sĂ€tta upp grĂ€nser för vad som Ă€r din insats redan frĂ„n början. // Gunnar
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.