Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihopa :],

Jag har funderat pÄ senare dar att starta en egen firma i form av enskild firma.

Detta Àr framför allt för att kunna ta ljud jobb och betala skatt osv.

FörtillfÀllet Àr jag förtjust i stereo inspelning och funderar pÄ hur man skulle kunna jobba med det, och min idée Àr att annonsera lÀttare stereoinspelningar för alla som vill spela in nÄgot enkelt utan att betala mycket.

Min frÄga Àr egentligen om ni tror att det finns intresse frÄn musikskolor, unga musiker och företag m.m. att göra lÀttare stereoinspelningar för en inte allt för stor summa.

Tanken Àr tex att om nÄgon har nÄgra piano stycken som man gjort och vill fÄ dom bandade för en billig slant sÄ finns jag dÀr för det. :rolleyes:

Jag tror kostnaden för utrustningen för en sÄn hÀr firma skulle hamna pÄ runt 20-50k

tÀnkte mig nÄgra bra cond mickar akg c414 neumann k184 osv och studiemonitorer samt mixer och DAT + lite annat.

Tanken Àr ocksÄ att jag isf skulle jobba ihop pengar till allt jag behöver och sen börja ta jobb nÀr jag har allt.

Det enda som jag ser skulle kunna konkurrera med en firma av det hÀr slaget skulle vara Zoom h4 :>

SĂ€g vad ni tror och tycker 😉

Tack pÄ förhand

post-23477-1257179630.jpg

Annons
Postat
Hej allihopa :],

Jag har funderat pÄ senare dar att starta en egen firma i form av enskild firma.

Detta Àr framför allt för att kunna ta ljud jobb och betala skatt osv.

FörtillfÀllet Àr jag förtjust i stereo inspelning och funderar pÄ hur man skulle kunna jobba med det, och min idée Àr att annonsera lÀttare stereoinspelningar för alla som vill spela in nÄgot enkelt utan att betala mycket.

Min frÄga Àr egentligen om ni tror att det finns intresse frÄn musikskolor, unga musiker och företag m.m. att göra lÀttare stereoinspelningar för en inte allt för stor summa.

Tanken Ă€r tex att om nĂ„gon har nĂ„gra piano stycken som man gjort och vill fĂ„ dom bandade för en billig slant sĂ„ finns jag dĂ€r för det. 🙂

Jag tror kostnaden för utrustningen för en sÄn hÀr firma skulle hamna pÄ runt 20-50k

tÀnkte mig nÄgra bra cond mickar akg c414 neumann k184 osv och studiemonitorer samt mixer och DAT + lite annat.

Tanken Àr ocksÄ att jag isf skulle jobba ihop pengar till allt jag behöver och sen börja ta jobb nÀr jag har allt.

Det enda som jag ser skulle kunna konkurrera med en firma av det hÀr slaget skulle vara Zoom h4 :>

SĂ€g vad ni tror och tycker 🙂

Tack pÄ förhand

OsÀker marknad, eftersom mÄnga kan spela in sjÀlva hemma. (Musik)skolor har vÀl ganska ofta egen utrustning?

Postat

GO AB istÀllet för enskild firma.

BÀttre avkastning, kan ta större del utdelning och bara betala skatt pÄ avkastning kapital och företagets vinstskatt istÀllet för att ta lön och sen behöva betala arbetsgivaravgifter sen inkomstskatt.

Postat (redigerat)

Jag tror du Àr ute 25-30 Är försent! Det visar inte minst det faktum att du antyder ordet DAT i din utrustningslista! ... idag har kineserna demokratiserat allt vad ljudinspelning heter, sÄ det finns inget behov av firmor med det enkla stereokittet! Vilket pÄ gott och pÄ ont lett till en pÄtaglig kvalitetssÀnkning i branchen .. dessutom finns det redan en pÄtaglig överetablering pÄ marknaden! .. dessutom tror jag att studioforum.se Àr en ytterst dÄlig plats för att göra marknadsundersökningar om stereoljudinspleningsfirmor, Äk ut pÄ din lokala musikmarknad och frÄga folk som lirar vad dom har för behov av att bli inspelade och hur mycket dom Àr villiga att ppynta för en inspelning... (dom flesta musikgymnasier och folkhögskolor och musikhögskolor har ju som redan nÀmnts nÄgon form av ljudteknikutbildning, sÄ dÀr tror jag att marknanden Àr liten..)

Men om du tror att du har en lokal marknad att spela pÄ sÄ Àr det det kuligaste jobb man kan ha, jag skulle inte vilja byta för allt i vÀrlden Àven om jag Àr tvungen att jobba vid sidan om för att finansiera det hela!

/ptr (en aning synisk till aftontaffeln..)

Redigerat av ptr
Postat

Först borde du kolla hur mÄnga det Àr som har en Zoom h4 i LuleÄ. Jag menar, finns det 3-4 st sÄ kanske dom tar dina tÀnkta jobb före dig och dÄ stÄr du dÀr med skÀgget i brevlÄdan.

Postat

Jag tror definitivt att det finns en marknad för detta.

Men precis som du sÀger, det krÀvs nog lite mer Àn en enkel Zoom att spela in med.

Dyker du upp med Earthworks i 5.1 sÄ blir du ju plötsligt ganska ensam pÄ marknaden.

Jag tror, att om du ska köra pÄ detta, sÄ mÄste du verkligen sikta högt och investera i sÄ extrema prylar att ingen kan röra dig.

Fast det Àr klart....

...det krÀvs en del akustisk kunskap för att kunna utmÀrka sig vid inspelningar likasÄ!

Jag förutsÀtter att du har detta.

Sen skrev nÄgon att det var bÀttre att starta ett aktiebolag!?

Ja visst fasen, men tÀnk pÄ att det kostar 100 lakan att regga den firman som du skulle kunna lÀgga pÄ ren utrustning i stÀllet!!!!

Bara mina fÄ tankar i detta...

Take care!

/Cruncharn'

Postat
GO AB istÀllet för enskild firma.

BÀttre avkastning, kan ta större del utdelning och bara betala skatt pÄ avkastning kapital och företagets vinstskatt istÀllet för att ta lön och sen behöva betala arbetsgivaravgifter sen inkomstskatt.

En liten rÀttelse: med Enskild Firma betalar man bara egenavgifter - inte arbetsgivaravgifter och inkomstskatt.

Egenavgifterna som betalas pÄ firmans vinst, Àr satt till 29.71% för 2009.

Postat (redigerat)
Man betalar vÀl skatt efter egenavgifter??

Egenavgiften Àr den skatt man betalar pÄ vinsten i firman. Eftersom den som driver firman Àr samma juridiska person som firman, sÄ rÀknas vinsten i firman som "lön" och man betalar alltsÄ egenavgift pÄ det.

Det fugerar likadant i handelsbolag, som i princip fungerar som "enskild firma" med flera Àgare.

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arb...bc80005862.html

Redigerat av Claes
Postat
Ja visst fasen, men tÀnk pÄ att det kostar 100 lakan att regga den firman som du skulle kunna lÀgga pÄ ren utrustning i stÀllet!!!!

Njae, nÀr jag lÀste företagsekonomi, som förvisso var ett par Är sedan, sÄ behövde man bara stoppa in pengar/utrustning motsvarande 100 000 i firman, registreringen i sig dÀremot kostar bara ett par tusenlappar eller sÄ.

Postat
Njae, nÀr jag lÀste företagsekonomi, som förvisso var ett par Är sedan, sÄ behövde man bara stoppa in pengar/utrustning motsvarande 100 000 i firman, registreringen i sig dÀremot kostar bara ett par tusenlappar eller sÄ.

Ja - men om utrustningen man stoppar in som "aktiekapital" tappar i vÀrde (som utrustning alltid gör), sÄ mÄste du ju stÀndigt fylla pÄ, sÄ att vÀrdet av utrustningen aldrig Àr mindre Àn dessa 100000:-. Aktiekapitalet Àr ju till för att garantera att dina affÀrskontakter ska kunna vara rimligt sÀkra pÄ att fÄ betalt, sÄ vÀrdet av ditt aktiekapital (i form av prylar eller kontanter) fÄr aldrig understiga 100000:-.

Postat (redigerat)
Egenavgiften Àr den skatt man betalar pÄ vinsten i firman. Eftersom den som driver firman Àr samma juridiska person som firman, sÄ rÀknas vinsten i firman som "lön" och man betalar alltsÄ egenavgift pÄ det.

Det fugerar likadant i handelsbolag, som i princip fungerar som "enskild firma" med flera Àgare.

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arb...bc80005862.html

Jo, men man mÄste ÀndÄ betala inkomstskatt tillsammans med egenavgift vad jag vet Àven om man kan göra flera fördelaktiga avdrag och fördelningar för att minska detta.

(Schablonavdrag 25% pÄ vinsten för egenavgift och sen dras egenavgift och inkomstskatt pÄ det; med överslag rÀknat ca 55% av vinsten gÄr att plocka ut som "lön")

Redigerat av cborg
Postat
Ja - men om utrustningen man stoppar in som "aktiekapital" tappar i vÀrde (som utrustning alltid gör), sÄ mÄste du ju stÀndigt fylla pÄ, sÄ att vÀrdet av utrustningen aldrig Àr mindre Àn dessa 100000:-. Aktiekapitalet Àr ju till för att garantera att dina affÀrskontakter ska kunna vara rimligt sÀkra pÄ att fÄ betalt, sÄ vÀrdet av ditt aktiekapital (i form av prylar eller kontanter) fÄr aldrig understiga 100000:-.

I och för sig, det bygger lite pÄ att man fortsÀtter att stoppa in en del av vinsten i företaget och vÀxa och fÄ större vinst osv. Gör man inte det Àr det kanske inte sÄ lönt - sÄvida man inte satsar pÄ utrustning med sÄ liten vÀrdeminskning som möjligt, vilket antagligen skulle bli ett par dyra mikrofoner och preamps. Plus monitorer och övrigt, men det förutsÀtter att man har det startkapitalet och/eller grejerna för att komma upp i de summorna.

Postat
Öhhh boys!

Vi ska inte försöka hjÀlpa Hermholz hÀr nu dÄ i hans/hennes allra första inlÀgg?

Det var nÄt om en marknad för tvÄkanalsinspelning...

LÀmnar över ordet!

TÀjk kÀÀr!

/Cruncharn'

Tycker det Àr ganska relevant ÀndÄ, eftersom om marknaden finns kan det vara vÀrt att tÀnka över aktiebolag som bolagstyp för att sÀkra en större procentuell vinst och dÀrmed ha större chans att kunna leva pÄ det/hÄlla firman vid liv.

Postat (redigerat)
Jo, men man mÄste ÀndÄ betala inkomstskatt tillsammans med egenavgift vad jag vet Àven om man kan göra flera fördelaktiga avdrag och fördelningar för att minska detta.

(Schablonavdrag 25% pÄ vinsten för egenavgift och sen dras egenavgift och inkomstskatt pÄ det; med överslag rÀknat ca 55% av vinsten gÄr att plocka ut som "lön")

Sorry - jag tĂ€nkte ett steg för kort. 😕 Egenavgiften Ă€r motsvarighet till arbetsgivaravgiften, men sedan betalar man förstĂ„s vanlig inkomstskatt ocksĂ„. Du har helt rĂ€tt.

Redigerat av Claes
Postat

Jag tycker det verkar som en bra idé, har sjÀlv egen firma och tjÀnar en slant pÄ lite smÄinspelningar och mixjobb hÀr och dÀr.

Enskild firma Àr vÀl alldeles utmÀrk, har haft det sjÀlv ett tag nu och det Àr billigare och enklare Àn att kliva upp och starta ett AB pÄ direkten med alla krÄngligheter och redovisningar det medför.

Införskaffa ett par schyssta kondingmickar i stereopar en schysst preamp och nÄn form av inspelningsmedium till en början.

Jag skulle föreslÄ ett matchat par DPA 4006 eller 4011 om du vill ha cardioid. C414 Àr ocksÄ bra att ha som komplement.

En RME Octamic eller Summit Audio-preamp kanske Àr nÄt att satsa pÄ tillsammans med en Sound Devices 702 inspelare, spelar in pÄ minneskort och de Àr extremt stabila, driftsÀkra och flexibla.

Vet sjÀlv att kyrkor och körer ofta söker tekniker som kan spela in

Lycka till!

Postat

Jag tycker ocksÄ att du ska satsa pÄ bÀttre utrustning för att pÄ sÄ sÀtt

ha chans att ro hem jobb som folk annars kan klara sjÀlva med enkel och billig utrustning.

DPA, Schoeps, Sennheiser, Earthworks har fina mikrofoner för ÀndamÄlet.

Vill du starta lite billigare sĂ„ lyssna pĂ„ Oktava mc-012. Har du rĂ„d sĂ„ skaffa Joly-modifierade. LĂ„ter JÄTTEBRA!

SjĂ€lv kör jag mest omni-upptagningar och fĂ„r klart bĂ€ttre resultat Ă€n med cardio (men ibland Ă€r det tvĂ€rtom 😕 ).

Sen Àr det dumt att snÄla i resten av signalkedjan.

Du behöver en bra mikrofonförstÀrkare. Earthworks ZDT till exempel. En helt fantastisk apparat.

Och en bra AD-omvandlare. Apogee, Lavry, Lynx, Benchmark, Mytek osv.

Du behöver en BIL! MÄste ju ocksÄ ha stativ, kablar, lurar osv.

Zoom H4 skulle i alla fall jag hoppa över.

HĂ€lsningar Tomas Henriksson

Postat

Utan bra kontakter i marknaden med tex Skolor , Artister , Skivbolag , Förlag i din ort sÄ

tror jag att chansen att försörja sig pÄ " stereoinspelning " Àr mikroskopiskt liten.

Vilken studio , Hemma eller proffs har inte möjligheten med en stereoinspelning i dagens lÀge ? Vissa har Àven möjlighet att göta portabla inspelninar.

Det jag tror att du mÄste i sÄfall erbjuda utöver " stereoinspelning " Àr ett eller flera rum med karaktÀr och bra akustik och dÄ kommer nog inga 20-30-40 tusen kronor att rÀcka. Priset pÄ en stereoinspelning mÄste bli sÄ lÄgt att du inte kommer att kunna tjÀna en rimig timpenning dÄ du konkurerar mot etablerade studios som med dagens transportmöjligheter inte ligger lÄngt borta.

Och artister eller band som tex skulle vilja spela in piano tror jag hellre betalar lite extra för att tex fÄ spela pÄ ett Yamaha C7 eller liknande.

Det Àr vÀl möjligtvis singer/songwriters som vill spela in gitarr i stereo somkanske skulle kunna vara potentiella kunder.

Och som sagt innan du börjar investera pengar i denna ide borde du kolla av din marknad och se om det finns intresse och möjligheter att tjÀna mer Àn vad det kommer att kosta i tid och investeringar.

Postat

Gör en marknadsundersökning för det första!

För det andra Àr jag tveksam till denna kuliga idé, förstÄr inte hur du ska kunna fÄ in dessa pengar som krÀvs för att leva pÄ det.

Tror det Àr ytterst sÀllan nÄgon har behovet, antingen anlitar de i sÄ fall en riktig studio eller sÄ fixar de det sjÀlva, om sÄ bara med en enkel stereobandare med inbyggd mik. Vad jag förstÄr vill du plocka marknadssegmentet dÀremellan? Hmm... de sitter ofta med dator och mik nuförtiden, antar jag.

Postat
Jag tror definitivt att det finns en marknad för detta.

Men precis som du sÀger, det krÀvs nog lite mer Àn en enkel Zoom att spela in med.

Dyker du upp med Earthworks i 5.1 sÄ blir du ju plötsligt ganska ensam pÄ marknaden.

Jag tror, att om du ska köra pÄ detta, sÄ mÄste du verkligen sikta högt och investera i sÄ extrema prylar att ingen kan röra dig.

Fast det Àr klart....

...det krÀvs en del akustisk kunskap för att kunna utmÀrka sig vid inspelningar likasÄ!

Jag förutsÀtter att du har detta.

Sen skrev nÄgon att det var bÀttre att starta ett aktiebolag!?

Bara mina fÄ tankar i detta...

Take care!

/Cruncharn'

Jo jag lÀser till ljudtekniker hÀr uppe i norr sÄ jag har kunskapen som behövs. Just nu kan jag ju lÄna allt jag behöver frÄn skolan nÀr jag vill och det Àr ju bra för dÄ kan man ju trÀna sig sjÀlv.

Tack för tippsen alla, jag bör tillÀgga att jag egentligen bara vill veta vad andra frÄn musikbranschen / ljud branschen osv tror om detta.

För Jag kommer troligtvis investera i lite roliga stereo grejer ÀndÄ, och mest för att de e kul Ä ha och för att jag gillar stereoinspelning.

Firman kommer jag ocksÄ starta tillslut nÀr jag tagit examen.

Jag förstÄr tanken med att hemma studios, och enklare inspelnings teknik frÄn Kina skulle vara starkt konkurrens kraftiga.

Fast jag ser det som att det skulle kunna finnas framför allt ungdomar som vill spela in det dom gör hemma pÄ riktigt.

Man kan ju köpa egen inspelnings utrustning fast dÄ kan man ju behöva lÀgga ut allt frÄn 3000-10000 beroende pÄ hur mycket man redan har av det som behövs (tex dator i vissa fall). Och isf skulle ju min tjÀnst för 200-300 kr per gÄng 100 kr per lÄt vara ett billigare alternativ.

Plus att alla inte har intresset för teknik som behövs för att kunna spela in sig sjÀlv.

Och nÀr det gÀller skolor sÄ tÀnkte jag Àven pÄ grundskolor och gymnasie skolor dÀr alla lÀser obligatoriskt musik och kanske vill spela in Jultraditions avslutningen i kyrkan eller nÄgot.

Att jobba pÄ heltid med detta förstÄr jag Àr en omöjlighet, men det skulle kunna vara en kul tjÀnst att erbjuda som extra knÀck. Tanken Àr att jag skall ta alla typer av ljudjobb pÄ firman som jag fÄr tag pÄ.

MD421-II Potatisen pÄ bild :]

post-23477-1257253636.jpg

Postat
Jag tycker det verkar som en bra idé, har sjÀlv egen firma och tjÀnar en slant pÄ lite smÄinspelningar och mixjobb hÀr och dÀr.

Enskild firma Àr vÀl alldeles utmÀrk, har haft det sjÀlv ett tag nu och det Àr billigare och enklare Àn att kliva upp och starta ett AB pÄ direkten med alla krÄngligheter och redovisningar det medför.

Införskaffa ett par schyssta kondingmickar i stereopar en schysst preamp och nÄn form av inspelningsmedium till en början.

Jag skulle föreslÄ ett matchat par DPA 4006 eller 4011 om du vill ha cardioid. C414 Àr ocksÄ bra att ha som komplement.

En RME Octamic eller Summit Audio-preamp kanske Àr nÄt att satsa pÄ tillsammans med en Sound Devices 702 inspelare, spelar in pÄ minneskort och de Àr extremt stabila, driftsÀkra och flexibla.

Vet sjÀlv att kyrkor och körer ofta söker tekniker som kan spela in

Lycka till!

Tack för hjÀlpen,

Jag hĂ„ller med dig om att DPA Ă€r fina grejer, och 3x DPA 4003 Ă€r ju ett mĂ„ste iaf med decka trĂ€d :] C414 Ă€r min favorit, gillar den skarpt till flygel ocksĂ„ + att den Ă€r ju sĂ„ himmla flexibel 😳.

Att spela in det direkt digitalt pÄ minnes kort Àr ju bra, mindre klumpigt och förmodligen sÄ skall ju det inspelade ÀndÄ spridas vidare som fil eller pÄ CD, sÄ det lÄter som ett bra alternativ. DAT Àr mig nÀra hjÀrtat bara, hÄrt att slita sig. :]

Du har helt rÀtt i att kyrkor och körer oftast söker tekniker, jag vet sjÀlv att alla jobb som kommer in i inspelnings vÀg pÄ skolan Àr frÄn kyrkor / körer / folkhögskola musik utbildningar. Fast det funkar mer som ett byte hÀr uppe, dom hjÀlper oss och vi hjÀlper dom, fast om jag efter skolan flyttar till Göteborg igen sÄ skulle ju det finnas massor med körer osv som skulle kunna tÀnka sig vara intresserade av inspelning sÀkert.

Postat
Jag tycker ocksÄ att du ska satsa pÄ bÀttre utrustning för att pÄ sÄ sÀtt

ha chans att ro hem jobb som folk annars kan klara sjÀlva med enkel och billig utrustning.

DPA, Schoeps, Sennheiser, Earthworks har fina mikrofoner för ÀndamÄlet.

Vill du starta lite billigare sĂ„ lyssna pĂ„ Oktava mc-012. Har du rĂ„d sĂ„ skaffa Joly-modifierade. LĂ„ter JÄTTEBRA!

SjĂ€lv kör jag mest omni-upptagningar och fĂ„r klart bĂ€ttre resultat Ă€n med cardio (men ibland Ă€r det tvĂ€rtom 😳 ).

Sen Àr det dumt att snÄla i resten av signalkedjan.

Du behöver en bra mikrofonförstÀrkare. Earthworks ZDT till exempel. En helt fantastisk apparat.

Och en bra AD-omvandlare. Apogee, Lavry, Lynx, Benchmark, Mytek osv.

Du behöver en BIL! MÄste ju ocksÄ ha stativ, kablar, lurar osv.

Zoom H4 skulle i alla fall jag hoppa över.

HĂ€lsningar Tomas Henriksson

Okej tack för tipsen, lĂ„ter som att du har bra koll pĂ„ vad som behövs 🙂.

Jo om man skall göra det riktigt proffsigt och verkligen gÄ in för att bli inspelningstekniker pÄ heltid och bara jobba med att spela in symfoniorkestrar, orglar och andra mer avancerade ting sÄ Àr det ju ett mÄste att investera fram riktig utrustning.

Idéen Àr vÀll att testa pÄ lite med ett billigare system först, och sedan om det börjar gÄ vÀgen sÄ kan jag ju sÀlja / köpa investera osv.

Bil Àr helt klart ett mÄste det har du rÀtt i. Kanske till och med en skyddad lager plats för den dyra utrustningen.

SjÀlv tycker jag Zoom h4 inte Àr proffsigt bra, men helt klart vÀrd att nÀmnas dÄ dessa nya inspelnings enheter bara blir bÀttre och bÀttre. Tur Àr att stereoinspelnings tekniken förutsÀtter akustisk kunskap :].

Postat
Och isf skulle ju min tjÀnst för 200-300 kr per gÄng 100 kr per lÄt vara ett billigare alternativ.

100 kr per lÄt - arbetsgivaravgifter och skatt = mindre lön Àn en bÀrplockare.M.ao för 100 kr per lÄt sÄ kommer du att tjÀna ca 40 kr i timmen och jag kan garantera att det kommer att ta lÀngre Àn en timme vilket betyder att lönen minskar till 20 kanske Àven 10 kr / timme.

Inte ens skattemyndigheten skulle tro pÄ att du tar sÄ lite för ditt arbete.

Postat
SĂ€g vad ni tror och tycker 😳

att du def bör kolla upp marknaden Ä stÀmma av behov kontra möjligheter som var Ä varannan sjÀlv redan har

du erbjuder inget som inte Àr tillrÀckligt lÀtt för vem som helst att göra sjÀlv - Àr min slutsats

Postat
tÀnk pÄ att det kostar 100 lakan att regga den firman som du skulle kunna lÀgga pÄ ren utrustning i stÀllet!!!!

det du investerar i utrustning kan du rÀkna in i aktiekapitalet

men visst innebÀr det mer pengar

Postat
Utan bra kontakter i marknaden med tex Skolor , Artister , Skivbolag , Förlag i din ort sÄ

tror jag att chansen att försörja sig pÄ " stereoinspelning " Àr mikroskopiskt liten.

Vilken studio , Hemma eller proffs har inte möjligheten med en stereoinspelning i dagens lÀge ? Vissa har Àven möjlighet att göta portabla inspelninar.

Det jag tror att du mÄste i sÄfall erbjuda utöver " stereoinspelning " Àr ett eller flera rum med karaktÀr och bra akustik och dÄ kommer nog inga 20-30-40 tusen kronor att rÀcka. Priset pÄ en stereoinspelning mÄste bli sÄ lÄgt att du inte kommer att kunna tjÀna en rimig timpenning dÄ du konkurerar mot etablerade studios som med dagens transportmöjligheter inte ligger lÄngt borta.

Och artister eller band som tex skulle vilja spela in piano tror jag hellre betalar lite extra för att tex fÄ spela pÄ ett Yamaha C7 eller liknande.

Det Àr vÀl möjligtvis singer/songwriters som vill spela in gitarr i stereo somkanske skulle kunna vara potentiella kunder.

Och som sagt innan du börjar investera pengar i denna ide borde du kolla av din marknad och se om det finns intresse och möjligheter att tjÀna mer Àn vad det kommer att kosta i tid och investeringar.

Tack för tipsen 😳

Jo du har helt rÀtt i att det Àr svÄrt att med en lÄg investering och lÄga mÄl samt utan kontakter slÄ sig in i en strÀng marknad och börja gÄ in pÄ bara stereoinspelning. Folk som gör dessa typer av inspelningar som levebröd kan jag tÀnka mig Àr runt 40-50 och har 20-30 Ärs erfarenhet av inspelning i olika former och typer, och de har ju redan gjort sina namn stora och har kontakterna som behövs.

Dock som jag skrev nyligen som svar till en annan var ju att jag mer ser det som ett skoj extra knÀck att leta upp folk att spela in för en liten slant bara för att komma igÄng och börja nÄgonstanns.

I nulÀget skulle jag aldrig vÄga investera över 100k pÄ inspelnings utrustning och firma / bil osv för att knö mig in mellan folk med lÄng erfarenhet.

Men jag förstÄr din tanke och du har rÀtt i att det Àr svÄrt att fÄ idéen att funka som nisch pÄ firman. Tanken Àr som sagt att jag skall ta alla jobb som gÄr att fÄ inom ljudteknik nÀr jag vÀl börjar leta jobb pÄ riktigt.

Postat
startkablar kanske? 😳

Investerade i simpla lurar igÄr, inget jÀtte proffsigt kanske men helt okej. AKG K240 orginal. SÄ mycket som studentkassan tillÄter.

MÄste ju ha ett par aktiva studiohögtalare ocksÄ, men det fÄr vÀnta :]

Postat

Visst finns det möjlighet att göra sÄnt hÀr. Men det gÄr inte att leva pÄ de första 10 Ären.

Det handlar som vanligt om saker som erfarenhet och kontakter mer Ă€n om utrustning. Alla med lite pengar pĂ„ kontot kan köpa utrustning. Även billiga saker Ă€r numera hyfsat bra. MĂ„nga tror att det Ă€r enkelt att spela in, bara hĂ€nga upp grejerna och trycka pĂ„ record. Det Ă€r en orsak till att det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ betalt för sĂ„na hĂ€r jobb. De enda som vill betala Ă€r de som uppskattar skillnaden, och dĂ„ vill de att du har erfarenhet och kan visa referenser.

SÄ först det hÀr med erfarenhet. Antag att den lokala kören vill göra en jul-CD i tusen ex att sÀlja pÄ konserter o sÄnt. Svara snabbt -- hur mÄnga sÄna jobb har du redan gjort, och vad kostar det och nÀr kan den vara klar och kan vi spela in i min kÀllare? Det finns de som redan gjort sÄnt hÀr och ser till att det blir ett bra resultat. Redan vet vilken kyrka som lÄter bra och Àr billig att hyra för inspelningen. Kostnaden för inspelningsteknikerna med utrustning Àr kanske en tredjedel eller mindre av totalen sÄ Àven om du Àr gratis sÄ Àr det ingen stor konkurrensfördel. För att fÄ ett bra ljud pÄ inspelningen behöver du anpassa mikrofoner, lokal och uppstÀllningen till varandra. Det krÀvs att man gjort en hel del inspelningar för att det skall bli bra med sÀkerhet. Det Àr dÀr erfarenheten vid inspelning rÀknas. Sedan Àr det allt annat med att skapa omslag, NCB-anmÀlningar, pressa skivor med mera som Àr rÀtt pyssligt och tar tid att lÀra sig.

Sen Ă€r det kontakter. Även de mĂ„ste byggas upp efter hand. En typisk kör kanske gör en skiva vart 5:e Ă„r, sĂ„ du mĂ„ste kĂ€nna mĂ„nga personer som tĂ€nker pĂ„ dig högt upp pĂ„ listan nĂ€r det Ă€r dags. Det brukar finnas ett gĂ€ng grĂ„hĂ„riga personer som gjort sĂ„nt hĂ€r mĂ„nga gĂ„nger som hamnar först pĂ„ listan.

Men lÄt inte det avskrÀcka dig. Det Àr bara att starta. Gör mÄnga inspelningar. Ta betalt om det gÄr, men rÀkna inte med att det lönar sig till en början. Tycker du det Àr tillrÀckligt kul sÄ kommer du efterhand att bygga upp en bas av erfarenhet och kontakter. Och om du ser det som en hobby sÄ Àr ju syftet med hobbies att göra Ät pengar och tid. Risken Àr förstÄs att det blir trÄkigt nÀr du börjar betrakta det som ett jobb, men den dagen den sorgen.

Registrera enskild firma skall du göra vilket fall som helst. Det kostar inte mĂ„nga hundralappar till en början men det Ă€r ju ett visst pyssel med bokföring och lite mer arbete nĂ€r det Ă€r dags för deklaration. Å andra sidan kan du vara laglig med dina intĂ€kter. Det lĂ€r gĂ„ med förlust de första Ă„ren sĂ„ nĂ„n skatt blir det inte alls. Blir det stor omsĂ€ttning och stor vinst sĂ„ kan det vara dags att byta till aktiebolag, men avvakta sĂ„ lĂ€nge.

LÀmpligt pris beror ju pÄ mÄnga saker. Ett bra riktmÀrke kan vara 300 kronor per timme plus moms. Det Àr ungefÀr vad en okvalificerad person kostar hos manpower eller en okvalificerad hantverkare. RÀkna dÄ all tid, som planering, restid, inspelning, mixning, fixande av omslag, kontakter med CD-pressare med mera. Du bör inte gÄ under det priset om det skall gÄ att leva pÄ, men det krÀvs rÀtt mÄnga jobb varje vecka om det skall betala hyran. Som ny i branschen lÀr du vÀl göra en hel del jobb gratis eller mot lite fika eller en öl. Mitt tips Àr dock att du alltid skriver ett kontrakt med uppdragsgivaren. Skriv ner hur mÄnga timmar du max kommer att lÀgga pÄ klippande och mixande, det Àr inte ovanligt att kunden har massor av Äsikter som gör att det kan ta veckor av arbete att mixa ihop alstren. Undvik det genom att sÀtta upp grÀnser för vad som Àr din insats redan frÄn början.

// Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.