Jump to content
Annons

Stereoinspelnings firma funderingar


Hermholtz

Recommended Posts

Visst finns det möjlighet att göra sånt här. Men det går inte att leva på de första 10 åren.

Det handlar som vanligt om saker som erfarenhet och kontakter mer än om utrustning. Alla med lite pengar på kontot kan köpa utrustning. Även billiga saker är numera hyfsat bra. Många tror att det är enkelt att spela in, bara hänga upp grejerna och trycka på record. Det är en orsak till att det är svårt att få betalt för såna här jobb. De enda som vill betala är de som uppskattar skillnaden, och då vill de att du har erfarenhet och kan visa referenser.

Så först det här med erfarenhet. Antag att den lokala kören vill göra en jul-CD i tusen ex att sälja på konserter o sånt. Svara snabbt -- hur många såna jobb har du redan gjort, och vad kostar det och när kan den vara klar och kan vi spela in i min källare? Det finns de som redan gjort sånt här och ser till att det blir ett bra resultat. Redan vet vilken kyrka som låter bra och är billig att hyra för inspelningen. Kostnaden för inspelningsteknikerna med utrustning är kanske en tredjedel eller mindre av totalen så även om du är gratis så är det ingen stor konkurrensfördel. För att få ett bra ljud på inspelningen behöver du anpassa mikrofoner, lokal och uppställningen till varandra. Det krävs att man gjort en hel del inspelningar för att det skall bli bra med säkerhet. Det är där erfarenheten vid inspelning räknas. Sedan är det allt annat med att skapa omslag, NCB-anmälningar, pressa skivor med mera som är rätt pyssligt och tar tid att lära sig.

Sen är det kontakter. Även de måste byggas upp efter hand. En typisk kör kanske gör en skiva vart 5:e år, så du måste känna många personer som tänker på dig högt upp på listan när det är dags. Det brukar finnas ett gäng gråhåriga personer som gjort sånt här många gånger som hamnar först på listan.

Men låt inte det avskräcka dig. Det är bara att starta. Gör många inspelningar. Ta betalt om det går, men räkna inte med att det lönar sig till en början. Tycker du det är tillräckligt kul så kommer du efterhand att bygga upp en bas av erfarenhet och kontakter. Och om du ser det som en hobby så är ju syftet med hobbies att göra åt pengar och tid. Risken är förstås att det blir tråkigt när du börjar betrakta det som ett jobb, men den dagen den sorgen.

Registrera enskild firma skall du göra vilket fall som helst. Det kostar inte många hundralappar till en början men det är ju ett visst pyssel med bokföring och lite mer arbete när det är dags för deklaration. Å andra sidan kan du vara laglig med dina intäkter. Det lär gå med förlust de första åren så nån skatt blir det inte alls. Blir det stor omsättning och stor vinst så kan det vara dags att byta till aktiebolag, men avvakta så länge.

Lämpligt pris beror ju på många saker. Ett bra riktmärke kan vara 300 kronor per timme plus moms. Det är ungefär vad en okvalificerad person kostar hos manpower eller en okvalificerad hantverkare. Räkna då all tid, som planering, restid, inspelning, mixning, fixande av omslag, kontakter med CD-pressare med mera. Du bör inte gå under det priset om det skall gå att leva på, men det krävs rätt många jobb varje vecka om det skall betala hyran. Som ny i branschen lär du väl göra en hel del jobb gratis eller mot lite fika eller en öl. Mitt tips är dock att du alltid skriver ett kontrakt med uppdragsgivaren. Skriv ner hur många timmar du max kommer att lägga på klippande och mixande, det är inte ovanligt att kunden har massor av åsikter som gör att det kan ta veckor av arbete att mixa ihop alstren. Undvik det genom att sätta upp gränser för vad som är din insats redan från början.

// Gunnar

Tack för tipsen,

Jag uppskattar att få inblick i branschen och skulle vara riktigt glad om jag lyckas få praktik som inspelnings tekniker någonstans under min tid i skolan.

Tanken är att jag inte skall försörja mig på det här till en början. När jag är klar med min utbildning tänkte jag starta firma för att kunna ta åt mig alla olika typer av jobb inom ljudteknik och när jag väl kan ta betalt för det så behövs ju firman för att göra det lagligt.

Idéen jag tog upp med just stereoinspelning var mer att jag skulle investera i utrustning för att ha något att börja leka med i hund åren och se körinspelningar / inspelningar av privat kunder som ett extra knäck och träning. Och som du säger så skulle jag efter en tid om det funkar för mig börja gå upp i stegen.

Drömmen och tanken är att jag vid 40 års ålder kunna ta internationella jobb av olika slag tex symfoniorkestrar och annat akustiskt och vara riktigt bra på det. Samt ha riktig utrustning och större bolag (aktiebolag) och kanske en lärling 😳.

Redigerat av Hermholtz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OP: Pluggar du på Musikhögskolan/LTU? Arena eller Ljudteknik?

Det finns en del personer här omkring som har bra utrustning (RME, DPA, Millennia, Neumann osv), bra öron och bra erfarenhet för den typ av musik som passar sig för stereoinspelningar. Jag ska inte slå på min egen trumma, men du har ju flera personer knutna till Musikhögskolan i Piteå samt alla ljudteknikstudenter där som gör såna här inspelningar.

Under tiden som jag pluggar på mhsk har jag försökt att göra ungefär en inspelning i veckan av den här typen, både stereo och surround. Jag har långt ifrån den erfarenhet som behövs för att kunna arbeta med detta på riktigt hög nivå, men det börjar väl arta sig. Startade egen firma förra året och har väl lyckats dra in en sådär 70k, men man får ligga i och ta många skitjobb. Inte helt lätt att göra samtidigt som man pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt att få stereoinspelningar att bli bra är att du som tekniker vågar regissera tex en kör hur de ska stå uppställda runt en stereomick. Och att du på ett snyggt sätt kan säga till när de sjunger taskigt så de tar om och gör det bättre. Är du lite haj på att ratta ljud på tex gitarrförstärkare så är det oxå bra, gitarrister är ofta dåliga på det. Har de en combo ståendes nere på golvet kanske de höjer diskanten som f-n för att mängden treble ska vara lagom rakt upp! Att det framför combon, där du står med din zoom är olidligt vass diskant tänker de inte på.

Så att muntra upp och komma med lite goda råd kan lyfta en enkel inspelning mycket. Har du rätta sinnelaget kan du komma långt. Bli motsatsen till dysterkviststekniker som bara snackar facktermer.

Link to comment
Dela på andra sajter

OP: Pluggar du på Musikhögskolan/LTU? Arena eller Ljudteknik?

Det finns en del personer här omkring som har bra utrustning (RME, DPA, Millennia, Neumann osv), bra öron och bra erfarenhet för den typ av musik som passar sig för stereoinspelningar. Jag ska inte slå på min egen trumma, men du har ju flera personer knutna till Musikhögskolan i Piteå samt alla ljudteknikstudenter där som gör såna här inspelningar.

Under tiden som jag pluggar på mhsk har jag försökt att göra ungefär en inspelning i veckan av den här typen, både stereo och surround. Jag har långt ifrån den erfarenhet som behövs för att kunna arbeta med detta på riktigt hög nivå, men det börjar väl arta sig. Startade egen firma förra året och har väl lyckats dra in en sådär 70k, men man får ligga i och ta många skitjobb. Inte helt lätt att göra samtidigt som man pluggar.

Okej tack för tippsen! 🙂

Jag pluggar på Arenan. Ljudteknik inriktning akustik. Jo det finns riktigt fin utrustning att låna, och det är ju perfekt så att man kan öva sig som du säger. För inspelning är ju typiskt ett sånt jobb som man blir bra på med erfarenhet och tid. Jag försöker få gjort så många inspelningar som möjligt nu undermin studie tid, samt gig osv. Bor i Luleå dock vilket gör det lite svårare att få tillfällen till det fast tillfällen kommer ju även här som tur är 🙂 Vi har ju lite manskörer / band gig osv här också. Samt medieakuten jobb lite här och var.

Finns en studio här i Luleå också som skall få några mickar, planen är att man även skall kunna hämta ut mickarna för stereoinspelning. Då skall jag komma igång mer med träningen på riktigt. 🙂

Jo samtidigt som man pluggar är det svårt då man redan har vatten över öronen med massa plugg och tränings jobb. Fast det är ju kul också 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt att få stereoinspelningar att bli bra är att du som tekniker vågar regissera tex en kör hur de ska stå uppställda runt en stereomick. Och att du på ett snyggt sätt kan säga till när de sjunger taskigt så de tar om och gör det bättre. Är du lite haj på att ratta ljud på tex gitarrförstärkare så är det oxå bra, gitarrister är ofta dåliga på det. Har de en combo ståendes nere på golvet kanske de höjer diskanten som f-n för att mängden treble ska vara lagom rakt upp! Att det framför combon, där du står med din zoom är olidligt vass diskant tänker de inte på.

Så att muntra upp och komma med lite goda råd kan lyfta en enkel inspelning mycket. Har du rätta sinnelaget kan du komma långt. Bli motsatsen till dysterkviststekniker som bara snackar facktermer.

Tack för tipset,

Jo det har jag märkt när man arrar gig, inspelningar osv. Väldigt viktigt att ha bra kontakt med musikerna / banden så att dom är glada och så att man själv är glad. Framför allt i studion där är ju kommunikationen jätte viktig, och att man arrangerar allt på ett bra sätt för alla. Så att man inte blir allt för hård mot musikerna och satsar allt på bara ljudkvalitet 🙂.

Det är ju ett service jobb och man skall ju hjälpa dom egentligen, som en fotograf 🙂. Fotografen kan ju inte säga att personens hår är fult och inte passar i bilden, han måste ju lägga upp det på ett bra sätt så att personen som blir plåtad blir glad.

Till alla:

Kul att så många engagerar sig och vill hjälpa med tips. Att få andras erfarenheter och insikt är jätte viktigt för mig. Helt klart guld värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...